PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شناسایی سلول‌ های مسیریاب در مغز انسان



Saeed Dz
06-08-2013, 14:41
محققان دانشگاه درکسل فیلادلفیا واقع در پنسیلوانیا توانستند سلول‌هایی را در مغز انسان شناسایی کنند که وظیفه مسیریابی را بر عهده دارند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

محققان دانشگاه «درکسل» با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری مسیریابی عملکرد مغز ۱۴ داوطلب را مورد بررسی قرار دادند و در جریان این تحقیق برای اولین بار توانستند سلول هایی را در مغز انسان شناسایی کنند که وظیفه مسیریابی را بر عهده دارند.

در این تحقیق ۱۴ نفر از افرادی که دارای بیماری صرع بوده اند و به منظور درمان در مغز آن ها الکترودهایی کارگذاشته شده بود، شرکت کردند.

محققان با استفاده از این الکترودها توانستند عملکرد مغز داوطلبان را در زمان کار با نرم افزار، مورد بررسی قرار دهند.

تاکنون سه نوع سلول با قابلیت مسیریابی در مغز جانوران مختلف شناسایی شده است. سلول های جهت یاب وظیفه تشخیص و حفظ جهت حرکت را بر عهده دارند؛ سلول های مکان یاب وظیفه شناسایی یک محل خاص را بر عهده دارند؛ سلول های شبکه وظیفه نشانه گذاری مسیر حرکت را در هنگام جابه جایی و حرکت برعهده دارند و در فواصل زمانی مشخص فعال می شوند.

سلول های شبکه اطلاعات را برای سلول های مکان یاب ارسال می کنند. تمام این سلول ها اطلاعات مسیریابی را برای «هیپوکمپوس» ارسال می کنند تا یک تصویر ذهنی از موقعیت و محیط اطراف جانور ایجاد شود.

پیش از این دو نوع سلول جهت یاب و مکان یاب در مغز انسان شناسایی شده بود اما وجود سلول های شبکه دلیل محکمی بر وجود مکانیزم های مسیریابی بسیار پیشرفته در ذهن انسان است.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیق بتوانند افرادی را که مبتلا به آلزایمر و سایر اختلالات تشخیصی هستند، درمان کنند.