PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سختی کار و بازار نامناسب عوامل مهم پیر شدن کشاورزی



wichidika
02-08-2013, 10:59
معاون وزیر کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا:

سختی کار و بازار نامناسب عوامل مهم پیر شدن کشاورزی






[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عواملی مانند سختی کار، ریسک بالا، سیاست‌گذاری‌ها و بازاررسانی نامناسب باعث پیر شدن جامعه کشاورزی و بی‌نگیزگی جوانان روستایی برای ورود به شغل کشاورزی شده است.

ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: جامعه کشاورزی و کشاورزان در سراسر کشور رو به پیر شدن هستند و جوانان انگیزه‌ چندانی برای ادامه راه پدران خود و ورود به جامعه کشاورزی ندارند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل پیر شدن جامعه کشاورزی این است که فرهنگ عمومی در کشور به گونه‌ای است که از کار مقدس کشاورزی حمایت چندانی نمی‌شود و همواره به کشاورزان به عنوان روستاییان بی سواد نگریسته می‌شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت تلاش برای فرهنگ‌سازی در کشور گفت: تا در جامعه جایگاه مناسب و درخوری برای کشاورزان در نظر گرفته نشود نمی‌توان انتظار داشت تا روستاییان به کار خود ادامه دهند و به شهرها مهاجرت نکنند.

توکلی انتقاد کرد: متاسفانه برخی کشاورزان که ولی نعمت جوامع هستند و باید مورد تکریم واقع شوند القابی مانند "کلاه نمدی" می‌دهند. در حالی که اگر جایگاه کشاورزی از نظر اجتماعی و فرهنگی ارتقا یابد و کشاورزان از نظر اقتصادی تامین شوند می‌توان به آینده کشاورزی امیدوار بود.

وی افزود: بازار نامناسب و ناعادلانه محصولات کشاورزی یکی دیگر از عوامل پیر شدن جامعه کشاورزی است چرا که هر محصولی در بازار مصرف به سه برابر قیمتی که از کشاورزان خریداری شده، فروخته می‌شود و در این میان سود اصلی نصیب عده‌ای دلال و سودجو می‌شود که زحمتی برای تولید آن محصولات نکشیده‌اند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: عده‌ای دلال و سودجو با یک تلفن همراه معاملاتی را انجام می‌دهند که بدون زحمت 10 برابر کشاورزانی که سال‌های سال برای تولید محصولات خود زحمت کشیده‌اند سود می‌برند.

توکلی گفت: بیش از 70 درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در کشور به صورت مکانیزه و با ماشین‌آلات انجام می‌شود اما یکی از بزرگترین عوامل پیر شدن جامعه کشاورزی و بی انگیزگی جوانان برای ادامه راه پدران کشاورز خود عوامل اجتماعی و فرهنگی است که جایگاه مناسبی برای کشاورزان در کشور تعریف نکرده است.

انتهای پیام