PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مشکل فشار خون بالا



Mostafa NBA
14-07-2013, 23:06
سلام دوستان.

بنده مدتیه که دچار فشار خون بالا شدم. میخوام کل موضوع رو کامل بیان کنم، واقعاً شرمندم میکنید اگه راه کار های خودتون رو بهم بگید.

حدود 3 ماه پیش من به همراه چند نفر از دوستانم مشروب مصرف کردیم و حال من بد شد و متاسفانه بالا نیاوردم. تب کرده بودم و سرم و چشمام داغ شده بود و حالت تهوع داشتم و تپش قلب فراوانی هم داشتم و سرم هم گیج میرفت.

یکم آبلیمو خوردم اما خیلی تاثیری نکرد و حدود 1 ساعت گذشت تا یکم حالم بهتر شد.یکی خوابیدم و تا شب شد و همچنان بی حال بودم و گاه گاهی حالت تهوع و سرگیجه بهم دست میداد. رفتم خونه و خوابیدم تا اینکه فردا شد اما باز هم هنوز علائم تهوع و کم شدن بینایی و ... رو داشتم. فردای اون روز رفتم دکتر و قضیه رو بهش گفتم و اونم گفت یکی از عوارض الکل همین فشار خون بالا هستش و بهم گفت فشارت 15.5 هستش و بهم قرص زیر زبونی همونجا داد خوردم و یک آمپول فشار هم داد که رفتم زدم. برام قرص پروپرانولول 20 داده بود که باید بعد از ناهار میخوردم. چند روزی گذشت اما باز افاقه ای نکرد و حتی مجبور بودم برای اینکه جلوی تبم رو بگیرم قرص استامینوفن کدئین بخورم و باز هم رفتم دکتر و اون دکتر هم چیزی جز پروپرانولول و کدئین بهم نداد.

چند روزی گذشت تا حالم کمی بهتر شد و دیگه علائم اون دیده نمیشد.


حدود 5 روزه که دوباره علائمِ اون ظاهر شده و سر گیجه و حالت تهوع و اختلال در بینایی و داغ شدن بدن و سوزش چشم ها به شدت داره اذیتم میکنه. قلبم دردِ خفیفی میگیره گاهی. باز هم رفتم دکتر و گفت فشارت بالاست و بهم پروپرانولول داد و قرص ویتامین ب1 .


از شما میخوام بپرسم به نظر شما مشکل از کجا میتونه باشه؟ باید چی کار کنم؟؟؟ همه این مشکلات از وقتی شروع شد که اون اتفاق بعد از خوردن مشروب پیش اومد تا قبلش این چیزا نبود.

ممنون میشم منو کمک کنید. در ضمن 22 سالم هم هست.

NOR-1
14-07-2013, 23:29
مادربزرگ من هم فشارش بالاست به ندرت فشارش به 21 هم میرسه در حالی که دکتر ها میگن 20 سکتست همش هم به خاطر استرسه
یادت باشه غذای کم نمک بخوری کاری کن به دارو وابسته نشی چون اگه بشی بدبخت میشی

raana
15-07-2013, 16:22
سلام دوست عزیز.........

پرفشاری خون به دو دسته کلی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.۹۵٪ از افراد دارای پرفشاری خون اولیه هستند و فقط ۵٪ از نوع ثانویه می‌باشند.


فشار خون اولیه: در 90 تا 95 درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، علت مشخصی وجود ندارد. این نوع فشار خون را فشار خون اولیه می نامند که به صورت تدریجی بعد از چندین سال به وجود می آید.


فشار خون ثانویه: 5 تا 10 درصد بقیه ی موارد فشار خون بالا تحت شرایط و علل زیر ایجاد می گردند. این نوع از فشار خون بالا را فشار خون ثانویه می نامند که ناگهانی ایجاد می شود و نسبت به نوع اولیه، فشار خون شدیدتری را سبب می شود.

شرایط گوناگون و مصرف داروهای مختلف می توانند منتهی به فشار خون بالا شوند که عبارت هستند از:


* مشکلات کلیوی
* تومور غده فوق کلیه
* نقص مادرزادی قلب
* داروهای خاصی مانند داروهای جلوگیری از بارداری، داروهای ضد احتقان، داروهای مُسکنی که به صورت آزاد فروخته می شوند و برخی داروهای تجویزی دیگر.
* داروهای غیر قانونی مانند کوکایین و آمفتامین.
مصرف الکل: نوشیدن الکل به صورت مداوم به قلب آسیب می رساند. مصرف گاه به گاه الکل نیز به صورت موقتی فشار خون را افزایش می دهد چرا که منجر به ترشح هورمن هایی می شود که جریان خون و ضربان قلب را افزایش می دهد.



نشانه‌های احتمال افزایش فشار خون ثانویه

√ شروع فشار خون بالا قبل از ۲۰ سالگی یا بعد از سن ۵۰ سالگی
√ حملات گرگرفتگی
√ نبض تند
√ عدم تحمل به گرما
√ سطوح خیلی بالای فشار خون (بالاتر از 80/120 mmHg)
√ صدمه به چشمها، کلیه ها؛ یا قلب
√ سطح پایین پتاسیم در خون
√ صدای همهمه بلند در شکم (موسوم به برویی)
√ سابقه خانوادگی بیماری کلیوی
√ پاسخ ناکافی به درمانی که معمولاً باید موثر باشد



فاکتورهای خطر بسیار زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد.برخی از آن ها را شما نمی توانید کنترل کنید. فاکتورهای خطر این بیماری عبارت هستند از:

* سن: خطر فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میانسالیفشار خون بالا در مردان معمول است. در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگیمعمول می شود.

* نژاد: فشار خون بالا در سیاه پوستان رایج تر است و در آن ها در سنین پایین تری از سفید پوستان گسترش می یابد. عوارض جدی فشار خون بالا نیز مانند سکته و حمله قلبی در سیاه پوستان معمول تر است.

* سابقه خانوادگی: فشار خون بالا بیشتر در اعضاء یک خانواده و به صورت خانوادگی نمایان می شود.دیگر عوامل خطر فشار خون بالا که قابل کنترل هستند، عبارتند از:

* چاقی یا اضافه وزن: هرچه شما بیشتر دچار اضافه وزن باشید، به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن تان نیاز دارید و هنگامی که حجم خون گردشی در رگ های شما افزایش می یابد فشار وارده بر دیواره های عروقی نیز افزایش می یابد.

* عدم تحرک: افرادی که تحرک ندارند ضربان قلب بیشتری دارند. هرچه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت تر کار می کند و فشار قوی تر بر شریان ها اعمال می شود. کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

* استعمال دخانیات: نه تنها استعمال دخانیات بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار خون را بالا می برد بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات به سطوح دیواره شریانی آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشار خون می شوند.

* نمک(سدیم) فراوان در غذاها: مصرف زیاد سدیم باعث نگه داری مایعات در بدن می شود که منجر به افزایش فشار خون می گردد.

* پتاسیم کم در غذاها: پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول های بدن کمک می کند. چنان چه پتاسیم کافی دریافت نکنید، سدیم بالایی در خون انباشته می شود.

* مصرف بسیار پایین ویتامین D: مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون بالا شود. ویتامین D در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد نقش دارد.

* استرس: سطح بالایاسترس می تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد. چنان چه سعی دارید با پُرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات بر استرس خود غلبه کنید، تنها مشکلات خود را با فشار خون بالا افزایش خواهید داد.

* بیماری ها و شرایط خاص: برخی شرایط مزمن نیز خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب.


درمان



کاهش وزن اگر اضافه وزن دارید
کاهش میزان مصرف الکل (حداکثر ۳۰ میلی لیتر در روز که تقریبا برابر ۷۲۰ میلیلیتر آبجو، ۳۰۰ میلی لیتر شراب، ۶۰ میلی لیتر ویسکی برای مردان و ۱۵ میلی لیتر الکل در روز برای زنان)
ورزش‌های هوازی (۳۰ تا ۴۵ دقیقه در اکثر روزهای هفته)
کاهش مصرف سدیم روزانه به کمتر از ۱۰۰ میلی مول در روز (۲، ۴ گرم سدیم یا ۶ گرم کلرید سدیم)
مصرف کافی پتاسیم (حدود ۹۰ میلی مول در روز)
قطع مصرف سیگار
کاهش میزان مصرف چربی‌های اشباع شده و کلسترول

درمان دارویی

NOR-1
15-07-2013, 19:26
ابجو با الکل یا بدون الکل؟