arminba
25-05-2013, 12:35
بسیاری بر این عقیده اند كه سری بازی های Metal Gear Solid بزرگترین عناوین اكشن-ماجرایی با المان های مخفی-كاری در تاریخ صنعت بازیسازی هستند. آقای هیدئو كوجیما (Hideo Kojima) با خلق این مجموعه بزرگ، خود را برای همیشه جاودانه نمود و جایگاه مناسبی در میان طرفداران این سبك پیدا کرد. همواره نسخه های جدید این سری از محبوبترین بازی های كنسول های PlayStation بوده اند. در نسلی كه رقبای بزرگی همچون Splinter Cell از ریشه های خود فاصله گرفته و گرایش زیادی به سمت اكشن پیدا كرده اند، چهارمین نسخه این سری همچنان با گام نهادن بر جای پای سه گانه نخست، موفقیت های نسل قبل را تكرار نمود.
این روزها كمتر عنوان ریشه داری دیده می شود كه از اصل خود فاصله نگرفته باشد. به خصوص اگر آن بازی محصول بازار شرق باشد، زیرا سازندگان ژاپنی برای بدست آوردن بازار غرب، چوب حراج بر آبروی خود می زنند و عنوانی صرفاً مطابق با میل مخاطبان غربی می سازند. اما كوجیما همچنان بر عقاید خود پایبند است و آن چیزی را می سازد كه مطابق میل طرفداران قدیمی MGS و دوستداران سبك مخفی-كاری باشد. پس از انتشار نسخه چهارم به صورت انحصاری برای PS3، بسیاری منتظر بودند تا MGSV توسط شخص كوجیما رونمایی شود. سرانجام این اتفاق افتاد و مراسم بیست و پنجمین سالگرد خلق MGS با یك هدیه بسیار بزرگ برای طرفداران بیشمار این سری همراه بود.
پرده برداری از MGS: Ground Zeroes در حالی صورت گرفت كه سیل عظیمی از هواداران این عنوان بزرگ انتظارش را می کشیدند. این نسخه بار دیگر حول محور شخص فوق العاده محبوب و دوست داشتنی این سری یعنی Big Boss و ماجراجوئی هایش می گردد و وقایع بعد نسخه Peace Walker را بازگو می كند. این رونمایی با پخش شدن ویدیوئی فوق العاده كه توسط موتور قدتمند Fox Engine صورت گرفته بود و البته انتشار یك سری اطلاعات جزئی، به پایان رسید و دیگری خبری از این بازی نشد. مدتی بعد، تریلری بسیار مشكوك از یك بازی ظاهراً جدید با نام The Phantom Pain پخش شد كه استودیوی Moby Dick را به عنوان سازنده بازی نشان می داد.
اولین نكته ای كه پس از مشاهده این دمو به ذهن هر بیننده ای خطور می كرد، شباهت های غیر قابل انكار این بازی با شاهكار آقای كوجیما یعنی MGS و شخصیت اصلی آن به Big Boss بود. تمامی شایعاتی كه حاکی از ارتباط GZ و TPP بودند، به اثبات رسیدند. در واقع این دو بازی پنجمین نسخه از این سری را با نام Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را شكل می دهند. البته GZ پیش درآمدی بر وقایع داستانی MGSV است كه بصورت یك بازی كامل و مجزا عرضه می شود و قرار است چگونگی انفجار بزرگ كمپ Omega از تشكیلات نیروهای XOF را شرح دهد كه دامن گیر Big Boss و همراهانش شده است.
این عملیات كه ظاهراً یک دام است، كاملاً از پیش طراحی شده و دشمنان از چیكو (Chicko) به عنوان طعمه استفاده کرده اند. آثار مخرب این افنجار روی Big Boss و کاز میلر (Kaz Miller) در نسخه پنجم دیده می شوند. در ابتدای تریلر MGSV هر دو با صورت های سوخته در بیمارستانی بستری هستند و پزشکان برای نجات Big Boss تلاش می کنند. اما در نهایت او 9 سال به كما می رود. وقایع نسخه پنجم از زمانی شروع می شود كه Big Boss به هوش آمده و در اولین صحنه، محل اقامت خود را می بیند كه توسط نیروهای XOF مورد حمله قرار می گیرد. این حادثه كه به نابودی بیمارستان می انجامد، یك هدف دارد و آن هم کشتن اوست.
البته این اتفاق نمی افتد و Big Boss به كمك همراهش كه كاملاً باندپیچی شده، می گریزد. به نظر می رسد که این شخص، همان میلر باشد. هر چند كه Big Boss او را ایشمائل (Ishmael) خطاب می كند. بسیاری از شخصیت های نسخه های قبلی این مجموعه در MGSV حضوری پررنگ خواهند داشت و بار دیگر در مقابل Big Boss قرار خواهند گرفت. در اولین دموی منتشر شده، اشخاصی همچون سایکو مانتیس (Psycho Mantis) از نسخه اول با قدرت های ماوراء الطبیعه و شگفت انگیزی ظاهر می شود و در ادامه یك سوار كه شباهت بسیاری با The Boss از نسخه سوم دارد، دیده می شوند. در خصوص شخصیت Big Boss باید به تغییر صداپیشه او در این بازی اشاره كرد كه دیگر دیوید هیتر (David Hayter) عهده دار این وظیفه نخواهد بود.
اولین لحظات و صحنه های موجود از گیم پلی، بسیار یادآور نسخه های كلاسیك این سری از بازی ها است. همچون گذشته، Big Boss قادر به سنگرگیری و استفاده از سه حالت مختلف (ایستاده، نیم خیز، سینه خیز) برای حركت است. زاویه دوربین از همان حالت مناسب و آشنای نسخه چهارم بهره می برد كه مقدار مناسبی از فضای لازم را در محدوده دید بازیكن قرار می دهد. همچنان مخفی-كاری به عنوان اولین گزینه برای پیشروی در طی مراحل استفاده خواهد شد و كلت كمری مجهز به صدا خفه كن، اصلی ترین سلاح گرم برای مقابله با تهدیدهای احتمالی و از بین بردن دشمنان به حساب می آید.
همچنین، لوازم جانبی و دوربین های مجهز دید در شب به سبك سری Splinter Cell هم به عنوان امكانات مورد استفاده در بازی قرار خواهند داشت. دستگاهی جدید كه نقشه بازی را به صورت دیجیتالی و سه بعدی در فضای مجازی پخش می كند هم به تجهیزات Big Boss اضافه شده است. از دیگر قابلیت هایی که برای اولین بار به این سری اضافه شده، امكان استفاده از وسایل نقلیه است. علاوه بر آن، به هنگام رانندگی، امكان استفاده از اسلحه و شلیك كردن به طور همزمان وجود خواهد داشت و از همان نمایش مختصری كه مربوط به این موضوع می شود، می توان برداشت كرد كه فصل های تعقیب و گریز هیجان انگیزی در MGSV وجود خواهند داشت. یكی از اصلی ترین تغییرات، Open-World شدن این بازی است.
به همین جهت، محیط ها و نقشه ها به اندازه قابل ملاحظه ای گسترده تر هستند و بدون هیچگونه محدودیتی كاملاً در اختیار بازیكن خواهند بود. به نظر می رسد كه چنین فضاهای بزرگی تنها به مأموریت های اصلی یا حتی جانبی ختم نشوند. لازم به ذكر است كه تمامی المان های ریز و درشت موجود در گیم پلی نسخه های قبلی این سری از قبیل امكان گروگان گیری و درگیری های تن به تن به روش های مختلف با حفظ استانداردهای موجود، راه خود را در MGSV نیز باز كرده اند. پس از مشاهده اولین تریلر بازی، شاید بیشترین نكته ای كه به چشم می آید و توجه هر بیننده ای را جلب می كند، گرافیك فوق العاده زیبا و چشم نواز آن باشد كه ساختاری از جنس نسل بعد دارد. بحثی که در نمایش دموی GZ بحثی به میان آمد، پلتفرم های بازی بودند كه به دلیل کیفیت خیره كننده آن همه توجهات را به سمت كنسول های نسل بعدی جلب می كرد.
اما در پایان آن ویدیو، لوگوی رسمی كنسول های كنونی نشان داده می شد و این امر در نهایت به تأیید شخص كوجیما رسید. البته باید اشاره كرد كه نمایش GZ توسط یكPC كه به گفته سازندگان، سخت افزاری معادل كنسول های كنونی دارد، به تصویر كشیده شده است. در نهایت، هنگام رونمایی MGSV، این بازی برای كنسول های نسل حاضر و احیاناً PC در آینده ای دور تأیید شد كه به تمامی شایعات خاتمه داد. بازی های ساخته شده توسط آقای كوجیما از نظر گرافیكی همواره گامی جلوتر از سایر عناوین آن نسل برداشته اند كه این نسخه هم از این قائده مستثنی نیست. طراحی شخصیت ها فوق العاده عالی و افكت های آب و باران و در كنار چرخه روز شب شگفت انگیز هستند. نورپردازی بی نقص است و به نظر می رسد كه تصاویر از وضوحی برابر Full HD بهره می برند. تمامی اطلاعات موجود از یك تجربه ناب دیگر در مجموعه بزرگ و تمام نشدنی MGS حكایت می كنند كه متأسفانه هنوز تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده، اما امیدواریم که هر چه سریع تر شاهد بازگشت شكوهمندانه Big Boss باشیم.
این روزها كمتر عنوان ریشه داری دیده می شود كه از اصل خود فاصله نگرفته باشد. به خصوص اگر آن بازی محصول بازار شرق باشد، زیرا سازندگان ژاپنی برای بدست آوردن بازار غرب، چوب حراج بر آبروی خود می زنند و عنوانی صرفاً مطابق با میل مخاطبان غربی می سازند. اما كوجیما همچنان بر عقاید خود پایبند است و آن چیزی را می سازد كه مطابق میل طرفداران قدیمی MGS و دوستداران سبك مخفی-كاری باشد. پس از انتشار نسخه چهارم به صورت انحصاری برای PS3، بسیاری منتظر بودند تا MGSV توسط شخص كوجیما رونمایی شود. سرانجام این اتفاق افتاد و مراسم بیست و پنجمین سالگرد خلق MGS با یك هدیه بسیار بزرگ برای طرفداران بیشمار این سری همراه بود.
پرده برداری از MGS: Ground Zeroes در حالی صورت گرفت كه سیل عظیمی از هواداران این عنوان بزرگ انتظارش را می کشیدند. این نسخه بار دیگر حول محور شخص فوق العاده محبوب و دوست داشتنی این سری یعنی Big Boss و ماجراجوئی هایش می گردد و وقایع بعد نسخه Peace Walker را بازگو می كند. این رونمایی با پخش شدن ویدیوئی فوق العاده كه توسط موتور قدتمند Fox Engine صورت گرفته بود و البته انتشار یك سری اطلاعات جزئی، به پایان رسید و دیگری خبری از این بازی نشد. مدتی بعد، تریلری بسیار مشكوك از یك بازی ظاهراً جدید با نام The Phantom Pain پخش شد كه استودیوی Moby Dick را به عنوان سازنده بازی نشان می داد.
اولین نكته ای كه پس از مشاهده این دمو به ذهن هر بیننده ای خطور می كرد، شباهت های غیر قابل انكار این بازی با شاهكار آقای كوجیما یعنی MGS و شخصیت اصلی آن به Big Boss بود. تمامی شایعاتی كه حاکی از ارتباط GZ و TPP بودند، به اثبات رسیدند. در واقع این دو بازی پنجمین نسخه از این سری را با نام Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را شكل می دهند. البته GZ پیش درآمدی بر وقایع داستانی MGSV است كه بصورت یك بازی كامل و مجزا عرضه می شود و قرار است چگونگی انفجار بزرگ كمپ Omega از تشكیلات نیروهای XOF را شرح دهد كه دامن گیر Big Boss و همراهانش شده است.
این عملیات كه ظاهراً یک دام است، كاملاً از پیش طراحی شده و دشمنان از چیكو (Chicko) به عنوان طعمه استفاده کرده اند. آثار مخرب این افنجار روی Big Boss و کاز میلر (Kaz Miller) در نسخه پنجم دیده می شوند. در ابتدای تریلر MGSV هر دو با صورت های سوخته در بیمارستانی بستری هستند و پزشکان برای نجات Big Boss تلاش می کنند. اما در نهایت او 9 سال به كما می رود. وقایع نسخه پنجم از زمانی شروع می شود كه Big Boss به هوش آمده و در اولین صحنه، محل اقامت خود را می بیند كه توسط نیروهای XOF مورد حمله قرار می گیرد. این حادثه كه به نابودی بیمارستان می انجامد، یك هدف دارد و آن هم کشتن اوست.
البته این اتفاق نمی افتد و Big Boss به كمك همراهش كه كاملاً باندپیچی شده، می گریزد. به نظر می رسد که این شخص، همان میلر باشد. هر چند كه Big Boss او را ایشمائل (Ishmael) خطاب می كند. بسیاری از شخصیت های نسخه های قبلی این مجموعه در MGSV حضوری پررنگ خواهند داشت و بار دیگر در مقابل Big Boss قرار خواهند گرفت. در اولین دموی منتشر شده، اشخاصی همچون سایکو مانتیس (Psycho Mantis) از نسخه اول با قدرت های ماوراء الطبیعه و شگفت انگیزی ظاهر می شود و در ادامه یك سوار كه شباهت بسیاری با The Boss از نسخه سوم دارد، دیده می شوند. در خصوص شخصیت Big Boss باید به تغییر صداپیشه او در این بازی اشاره كرد كه دیگر دیوید هیتر (David Hayter) عهده دار این وظیفه نخواهد بود.
اولین لحظات و صحنه های موجود از گیم پلی، بسیار یادآور نسخه های كلاسیك این سری از بازی ها است. همچون گذشته، Big Boss قادر به سنگرگیری و استفاده از سه حالت مختلف (ایستاده، نیم خیز، سینه خیز) برای حركت است. زاویه دوربین از همان حالت مناسب و آشنای نسخه چهارم بهره می برد كه مقدار مناسبی از فضای لازم را در محدوده دید بازیكن قرار می دهد. همچنان مخفی-كاری به عنوان اولین گزینه برای پیشروی در طی مراحل استفاده خواهد شد و كلت كمری مجهز به صدا خفه كن، اصلی ترین سلاح گرم برای مقابله با تهدیدهای احتمالی و از بین بردن دشمنان به حساب می آید.
همچنین، لوازم جانبی و دوربین های مجهز دید در شب به سبك سری Splinter Cell هم به عنوان امكانات مورد استفاده در بازی قرار خواهند داشت. دستگاهی جدید كه نقشه بازی را به صورت دیجیتالی و سه بعدی در فضای مجازی پخش می كند هم به تجهیزات Big Boss اضافه شده است. از دیگر قابلیت هایی که برای اولین بار به این سری اضافه شده، امكان استفاده از وسایل نقلیه است. علاوه بر آن، به هنگام رانندگی، امكان استفاده از اسلحه و شلیك كردن به طور همزمان وجود خواهد داشت و از همان نمایش مختصری كه مربوط به این موضوع می شود، می توان برداشت كرد كه فصل های تعقیب و گریز هیجان انگیزی در MGSV وجود خواهند داشت. یكی از اصلی ترین تغییرات، Open-World شدن این بازی است.
به همین جهت، محیط ها و نقشه ها به اندازه قابل ملاحظه ای گسترده تر هستند و بدون هیچگونه محدودیتی كاملاً در اختیار بازیكن خواهند بود. به نظر می رسد كه چنین فضاهای بزرگی تنها به مأموریت های اصلی یا حتی جانبی ختم نشوند. لازم به ذكر است كه تمامی المان های ریز و درشت موجود در گیم پلی نسخه های قبلی این سری از قبیل امكان گروگان گیری و درگیری های تن به تن به روش های مختلف با حفظ استانداردهای موجود، راه خود را در MGSV نیز باز كرده اند. پس از مشاهده اولین تریلر بازی، شاید بیشترین نكته ای كه به چشم می آید و توجه هر بیننده ای را جلب می كند، گرافیك فوق العاده زیبا و چشم نواز آن باشد كه ساختاری از جنس نسل بعد دارد. بحثی که در نمایش دموی GZ بحثی به میان آمد، پلتفرم های بازی بودند كه به دلیل کیفیت خیره كننده آن همه توجهات را به سمت كنسول های نسل بعدی جلب می كرد.
اما در پایان آن ویدیو، لوگوی رسمی كنسول های كنونی نشان داده می شد و این امر در نهایت به تأیید شخص كوجیما رسید. البته باید اشاره كرد كه نمایش GZ توسط یكPC كه به گفته سازندگان، سخت افزاری معادل كنسول های كنونی دارد، به تصویر كشیده شده است. در نهایت، هنگام رونمایی MGSV، این بازی برای كنسول های نسل حاضر و احیاناً PC در آینده ای دور تأیید شد كه به تمامی شایعات خاتمه داد. بازی های ساخته شده توسط آقای كوجیما از نظر گرافیكی همواره گامی جلوتر از سایر عناوین آن نسل برداشته اند كه این نسخه هم از این قائده مستثنی نیست. طراحی شخصیت ها فوق العاده عالی و افكت های آب و باران و در كنار چرخه روز شب شگفت انگیز هستند. نورپردازی بی نقص است و به نظر می رسد كه تصاویر از وضوحی برابر Full HD بهره می برند. تمامی اطلاعات موجود از یك تجربه ناب دیگر در مجموعه بزرگ و تمام نشدنی MGS حكایت می كنند كه متأسفانه هنوز تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده، اما امیدواریم که هر چه سریع تر شاهد بازگشت شكوهمندانه Big Boss باشیم.