ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پرواز نخستین هواپیمای خورشیدی



Saeed Dz
09-05-2013, 14:52
استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید برق، روزی محال بود، اما امروز این نیمه رساناها حتی موتور هواپیما را هم به گردش درمی آورند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

پس از گذشت تقریباً 15 سال از وقتی برتراند پیكارد، نخستین سفر بدون توقف خود را با بالن به انجام رساند، گویا هنوز هم روح ماجراجویی در این خلبان سوئیسی نمرده است. این خلبان و جستجوگر بتازگی سیاحت جدیدی را در یك هواپیمای خورشیدی تجربه كرده است كه باعث شد 18 ساعت پرواز بی وقفه و در نهایت فرود موفق در پرونده نخستین هواپیمای خورشیدی جهان به ثبت برسد.

نخستین هواپیمای خورشیدینخستین هواپیمای خورشیدی با نام نیروی محرك خورشیدی صبح روز جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه، فرودگاه صحرایی فدرال موفت واقع در جنوب خلیج سانفرانسیسكو را ترك كرد و ساعت 7 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در فرودگاه بین المللی فونیكس به پرواز خود خاتمه داد و به زمین نشست.
به این ترتیب نخستین مرحله از برنامه سفر این هواپیمای خورشیدی اجرا شد. هواپیمای مذكور كه اولین نمونه خورشیدی در نوع خود است، می تواند با سرعت 85 كیلومتر در ساعت حركت كند. در مجموع چهار موتور الكتریكی در بخش زیرین بال های طویل هواپیما كه حتی از بال های یك بوئینگ 747 نیز بلندتر است، جاسازی شده و 12 هزار سلول فتوولتائیك مسئولیت تامین انرژی برق مورد نیاز آن موتورها را به عهده دارند. هواپیما به گونه ای طراحی شده كه انرژی نور خورشید را در حین پرواز از طریق پنل های خورشیدی جمع آوری و در باتری های داخلی ذخیره می كند. باتری ها در شب یا هنگامی كه هوا ابری است، امكان پرواز را برای این هواپیما میسر می سازند.

محدودیت های هواپیمای خورشیدیاز آنجا كه این هواپیما فوق العاده سبك و در عین حال حساس است لذا خلبان باید در كنترل آن از خود مهارت كافی نشان دهد. وزن این هواپیمای خورشیدی تقریبا به اندازه یك ماشین سواری متوسط است و خلبان سوئیسی آن مدعی است محدودیت زمانی برای پرواز هواپیما وجود ندارد، چون با آن كه وی هواپیما را در نیمه شب فرود آورده، اما باز هم باتری ها، كماكان دوسوم ظرفیت خود را حفظ كرده بودند. در حقیقت از نظر او تنها منعی كه برای پرواز هواپیماهای خورشیدی وجود دارد، خستگی خلبان است و همان طور كه گفته شد با توجه به تعادل نداشتن ذاتی این هواپیما، بی توجهی و كنترل نكردن بموقع توسط خلبان می تواند فاجعه بار باشد.
تحت این شرایط خلبان تا وقتی نور خورشید باتری ها را شارژ می كند، می تواند هواپیما را تا ارتفاع كمی بیشتر از 8000 متر بالا ببرد. در طول سفر شرایط بال ها، سلول های خورشیدی، میزان سرعت و... به صورت زنده توسط مركز دیده بانی این پروژه در كشور سوئیس نظارت می شود.

تولید برق به وسیله سلول های فتوولتائیكواژه فتوولتائیك تشكیل شده از دو كلمه فتو به معنای نور و ولتائیك به معنای ولتاژ است. سلول های فتوولتائیك نور خورشید را به الكتریسیته تبدیل می كنند. بسیاری از سیستم های فتوولتائیك در فضا و خشكی مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج مثبتی نیز در این زمینه حاصل شده است. پیشرفت ها در این زمینه روز به روز بیشتر می شود. تنها مانعی كه بر سر راه تولید انبوه این سلول ها وجود دارد، هزینه اولیه فوق العاده بالای آنهاست كه البته با توجه به هزینه نصب و هزینه سایر خدمات رقمی قابل توجه است. این هزینه از ده تا 20 هزار دلار متغیر است. سلول های خورشیدی كه از جنس نیمه رساناها هستند، بسته به ابعاد و اندازه شان می توانند یك تا دو ولت برق تولید كنند.
قرار گرفتن مجموعه ای از سلول های خورشیدی در كنار یكدیگر باعث می شود عملا منبع قابل توجهی برای تولید برق مهیا شود. بهترین روش برای ذخیره انرژی تولید شده، استفاده از باتری است. البته باتری ها بسته به نوع كاربردشان با یكدیگر تفاوت دارند. مهم ترین نكته درباره مصرف این نوع باتری ها آن است كه آنها نسبت به هرگونه نوسان و تغییرات درجه حرارت حساس هستند. به همین دلیل در هواپیمای خورشیدی نیز خلبان باید بدقت مراقب دست اندازهای هوایی باشد و به اصطلاح مهار هواپیما را به طور كامل در دست داشته باشد.




informador