PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آبیاری قطره‌ای گیاه را ناپایدار می‌کند



wichidika
02-05-2013, 08:52
آبیاری قطره‌ای گیاه را ناپایدار می‌کند





[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توزیع رطوبت در خاک با سیستم آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری سطحی بوده و با در نظر گرفتن پیروی سیستم از الگوی توزیع رطوبت در خاک، توسعه ریشه به صورت سطحی‌تری در مقایسه با روش‌های دیگر آبیاری صورت گرفته و درنهایت پایداری گیاه در خاک تا حدودی کاهش می‌یابد.

احمد احمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، افزود: آبیاری قطره‌ای فقط موجب مرطوب شدن قسمتی از حجم منطقه رشدی را که ریشه می‌تواند داشته باشد، می‌شود.
وی با اشاره ای به طراحی سیستمی مناسب برای آبیاری تشریح کرد: برای رشد مطلوب یک حداقل خاک مرطوب مورد نیاز است، بنابراین در آبیاری قطره‌ای باید توزیع رطوبت در خاک و برای گیاه موردنظر پیش از اقدام به طراحی سیستم مورد توجه قرار گیرد.
احمدی فر ضمن بازگو نمودن دیگر معایب آبیاری قطره‌ای ادامه داد: کارشناسان مسدود شدن قطره چکان‌ها و تجمع نمک را نیز از معایب آبیاری قطره‌ای قلمداد می نمایند.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مسدود شدن قطره چکان‌ها سبب توزیع نامتناسب آب در طول لوله‌های فرعی شده و می تواند دلیلی برای وارد آمدن خسارات سنگین به محصول شود.
وی مواد آلی در آب آبیاری را از عوامل مسدود شدن قطره چکان‌ها دانست و اظهارداشت: علل عمده مسدود شدن قطره چکان‌ها وجود ذرات ماسه و مواد آلی در آب آبیاری و رسوبات شیمیایی نظیر کربنات کلسیم در قطره چکان‌ها است.
احمدی فر از تجمع نمک در نواحی سطحی خاک گفت و تاکید کرد: به علت آن که در آبیاری قطره‌ای، نفوذ عمقی ناچیز است شاهد تجمع نمک به ویژه در نواحی سطحی خاک هستیم و در صورت وارد شدن تجمع این نمک به منطقه ریشه، آسیب رسانی به گیاه دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام

va_mo2010
02-05-2013, 10:54
البته به همه این محدودیتها بایستی هزینه بالا و عدم طراحی صحیح بسیاری از سیستمها را نیز اشاره کرد
غالب سیستمها دارای عملکرد 55 تا60 درصد هستند