V E S T A
29-03-2013, 01:57
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یکی از موتورهای F-1 مأموریت آپولو ۱۱
نزدیک به ۴۴ سال از مأموریت آپولو ۱۱ میگذرد، مأموریتی که رویای دیرینهی انسان را متحقق کرد: سفر به ماه و قدم گذاشـتن بر آن. به همیـن علت هر بخشی از این مأموریت خاطرهانگیز و مهـم است،
حتی این اهمیت به موتورهای راکت ساترن ۵ (Saturn V) هم میرسد، در واقع پنج موتور F-1 راکت که نیروی لازم برای آغاز حرکت و پرواز را تولید کردند تا فضانوردان آپولو۱۱ بتوانند در مسیر خود به سوی
ماه قرار بگیرند.
در ۱۶ جولای ۱۹۶۹/ ۱۳۴۸ اندکی پس از آغاز مأموریت و در مرحلهای که به نام S-IC معروف است این پنج موتور به ترتیب عملکرد از راکت جدا شدند و در اقیانوس اطلـس فرود آمدند. از آن زمـان تا به حــال
ناسا هیچ برنامهای برای بازگرداندن این موتورها از اقیانوس نداشته است اما بازگردانـدن آنها به ذهن فرد دیگری رسیـد: جف بزس Jeff Bezos، مدیر شرکت آمـازون. او و همکارانش تقریباً یک سـال پیـش
توانستند با کمک ردیاب صوتی محل دقیق موتورها را در اقیانوس مشخص کنند و نهایتاً دو روز پیش این گروه اعلام کردند که بیشتر قطعات دو موتور F-1 را یافتهاند و به سطح زمین آوردهاند.
ناسا تنها از این فعالیت حمایت کرده است با این حال موتورهای جمعآوری شده جز داراییهای ناسا محسوب میشود و آنها باید تصمیم بگیرند که این موتورهـای تاریخی کجا نگهداری شـوند. مدیـر ارشـد
ناسا، چارلز بولـدن دربارهی تـلاش این گروه میگویـد:«این یافـتهای تاریخـی است و من به این گـروه برای عزم و تلاشـشان تبریک میگویـم. با تـلاش آنها این ابزارها بازگردانـده شـدند، ابزارهایی که برای
نخستین بار بشر را به خارج از مدار زمین بردند».
یکی از موتورها به موزهی ملی هوافضـا در واشنگتن انتقال مییابد و بزس امیـدوار است که موتور دوم به موزهی پرواز سیاتل انتقال داده شود، جایی که شرکت آمازون و شرکت خصوصی هوافضـای بزس
هم هستند.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به سایت شخصی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) جف بزس مراجعه کنید.
canot.ir
یکی از موتورهای F-1 مأموریت آپولو ۱۱
نزدیک به ۴۴ سال از مأموریت آپولو ۱۱ میگذرد، مأموریتی که رویای دیرینهی انسان را متحقق کرد: سفر به ماه و قدم گذاشـتن بر آن. به همیـن علت هر بخشی از این مأموریت خاطرهانگیز و مهـم است،
حتی این اهمیت به موتورهای راکت ساترن ۵ (Saturn V) هم میرسد، در واقع پنج موتور F-1 راکت که نیروی لازم برای آغاز حرکت و پرواز را تولید کردند تا فضانوردان آپولو۱۱ بتوانند در مسیر خود به سوی
ماه قرار بگیرند.
در ۱۶ جولای ۱۹۶۹/ ۱۳۴۸ اندکی پس از آغاز مأموریت و در مرحلهای که به نام S-IC معروف است این پنج موتور به ترتیب عملکرد از راکت جدا شدند و در اقیانوس اطلـس فرود آمدند. از آن زمـان تا به حــال
ناسا هیچ برنامهای برای بازگرداندن این موتورها از اقیانوس نداشته است اما بازگردانـدن آنها به ذهن فرد دیگری رسیـد: جف بزس Jeff Bezos، مدیر شرکت آمـازون. او و همکارانش تقریباً یک سـال پیـش
توانستند با کمک ردیاب صوتی محل دقیق موتورها را در اقیانوس مشخص کنند و نهایتاً دو روز پیش این گروه اعلام کردند که بیشتر قطعات دو موتور F-1 را یافتهاند و به سطح زمین آوردهاند.
ناسا تنها از این فعالیت حمایت کرده است با این حال موتورهای جمعآوری شده جز داراییهای ناسا محسوب میشود و آنها باید تصمیم بگیرند که این موتورهـای تاریخی کجا نگهداری شـوند. مدیـر ارشـد
ناسا، چارلز بولـدن دربارهی تـلاش این گروه میگویـد:«این یافـتهای تاریخـی است و من به این گـروه برای عزم و تلاشـشان تبریک میگویـم. با تـلاش آنها این ابزارها بازگردانـده شـدند، ابزارهایی که برای
نخستین بار بشر را به خارج از مدار زمین بردند».
یکی از موتورها به موزهی ملی هوافضـا در واشنگتن انتقال مییابد و بزس امیـدوار است که موتور دوم به موزهی پرواز سیاتل انتقال داده شود، جایی که شرکت آمازون و شرکت خصوصی هوافضـای بزس
هم هستند.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به سایت شخصی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) جف بزس مراجعه کنید.
canot.ir