supermax15
27-03-2013, 16:53
قشر بزرگی از کاربران اینترنتی را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می دهند و یا ممکن است به عنوان استاد و معلم یا عضوی از خانواده یا با آنها سر و کار داشته باشند. ازین رو بر آن شدیم تا در ارتباط با چگونگی مطالعه و درس خواندن صحیح تر مطلبی منتشر کنیم تا شاید توانسته باشیم در این زمینه راهنمایی کوچکی ارائه کرده باشیم .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مطلبی که می خوانید حاصل جمع بندی توصیه های جسته و گریخته و همچنین تجربیات شخصی است واصراری به صحت و کامل بودن آنها ندارم.بدون مقدمه شروع میکنیم.در ابتدا برویم سراغ چند صحبت تکراری. همان هایی که زیاد شنیده ایم و شاید شنیدنشان ملال آور شده باشد. ولی بد نیست یک بار هم اینجا با هم مرور کنیم.و ای کاش ذره ای عمل کنیم!• اول از همه حضور در کلاس. مطمئنا مقدار زیادی از یادگیری در کلاس صورت می گیرد. حتی اگر هنگام درس دادن چیز زیادی متوجه نشوید، صحبت هایی که شنیده اید و روند و چگونگی مطرح شدن درس که دیده اید، در هنگام یادگیری های بعدی کمک زیادی به شما خواهد کرد. گاهی یک جمله یا یک اتفاق که ممکن است به درس هیچ ارتباطی نداشته باشد موجب ماندگاری بهتر و بیشتر درس در ذهن می شود. بسیاری اوقات موقع مطالعه جزوه به خاطر می آورم که وقتی این قسمت تدریس می شد چه اتفاقاتی در کلاس افتاده و صحبت ها و حرکات استاد برایم یادآوری می شوند.• نکته بعد این که خودتان جزوه بنویسید. همان طور که در پایان مورد قبلی گفته شد، هنگام مطالعه جزوه، فضای کلاس و اتفاقاتی که روی داده و صحبت هایی که شنیده شده یادآوری می شود. ولی برای خودم هیچ وقت چنین اتفاقی وقتی که از جزوه ی کپی شده دیگران مشغول مطالعه بودم نیفتاده. همچنین به طور حتم شما به دستخط و نوع نوشتن خودتان بیش از دستخط و نحوه نگارش دیگران تسلط دارید. خواندن دستخط دیگران آن هم برای جزوه ای که ممکن است ده ها صفحه یا بیشتر باشد ممکن است بیش از مطالعه عادی از روی جزه خودتان، ذهن و چشمتان را خسته کند.• وقتی درس جدیدی در کلاس مطرح می شود و به منزل بازمی گردید، پس از استراحت حتما آن را مرور کنید. این عمل موجب تثبیت یادگیری و یا رفع ابهامات می گردد. همچنین درصورتی که مقداری از آن را به خوبی متوجه نشدید نقطه ضعف خود در آن مبحث را خواهید یافت، تا اینکه بعدا به رفع آن بپردازید. ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) مطمئنا با تداوم این کار، برای امتحانات فشار کمتری را متحمل خواهید شد و آسودگی بیشتری خواهید داشت. در هنگام مطالعه برای امتحان، مطالب برایتان آشناست و با یک مرور، همه چیز یادآوری خواهد شد.یادگیری اگر آهسته آهسته صورت بگیرد مسلما ماندگاری بیشتری خواهد داشت و درک بهتری از آن مبحث در ذهن شما ایجاد خواهد کرد. این کار کیفیت یادگیری را افزایش می دهد. اگر اینگونه عمل کنید دیگر خبری از بیداری ها و استرس های شب امتحان و وقت کم آوردن ها نیست. با خیال راحت می توانید تمام کتاب یا جزوه را بخوانید و حتی مرور کنید، کاری که عده ی کثیری انجام نمی دهند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• مسئله ای که اکثرا توجهی به آن نمی شود تغذیه است. توصیه های زیادی در این رابطه مطرح شده که با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توانید آن ها را بیابید. این موضوع خود یک بحث مفصل است. با اشاره ای کوچک، از آن می گذریم.
از غذاهای حاوی کلسیم و فسفر استفاده کنید مثل گردو، تخم مرغ، شیر.
مغز برای یادگیری نیاز به انرژی دارد. می توانید از کشمش یا خرما استفاده کنید. در مطالعه های طولانی، هنگامی که لحظاتی را به استراحت می پردازید میتوانید این انرژی را تامین کنید تا کمتر احساس خستگی به شما دست دهد.
مصرف یک غذای سنگین یا پرخوری موجب احساس خواب آلودگی خواهد شد. شکم خود را نگه دارید!
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• مکان مطالعه هم عموما مورد توجه قرار نمی گیرد. بهتر است مکان ثابتی را انتخاب کنید تا چیز جدیدی در اطرافتان نباشد که توجهتان را جلب کند. بی سر و صدا بودن هم از خصوصیاتی است که عملا تاثیر آن را درک کرده ایم. از دیگر مشخصه های مکان مناسب، نور کافی و یکنواخت است تا چشمانتان خسته نشود.
• آرامش و فراغت ذهنی تاثیر فوق العاده ای دارد. هرچند که گاهی ممکن است به سادگی نتوانید آن را به دست آورید. تا حد امکان ذهن خود را خالی کنید و عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید. فکر کردن به مشغله ها، تلویزیون، کامپیوتر، گوشی موبایل،… . تصور کنید غرق در حل یک مسئله هستید که پیامکی دریافت می کنید. اگر آن را نخوانید، به احتمال زیاد ذهنتان درگیر آن می شود که چه پیامکی دریافت کرده اید و اگر آن را بخوانید مسلما طول خواهید کشید تا دوباره به تمرکزی که داشتید برسید. اگر آن پیامک شما را به ترک موقتی مطالعه وادارد که دیگر هیچ!
• فرض کنید کلاس زبان انگلیسی دارید و قرار است از کلمات جدید درس پرسش شود. اسم شما خوانده می شود. اما با اینکه بارها و بارها کلمات جدید را خوانده اید و به آسانی پیش خودتان معانی را جواب می دادید، ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) در هنگام پرسش در کلاس، کلمات به نظرتان ناآشنا می آیند و به راحتی قادر به پاسخگویی نیستید. این مشکلی است که خودم بارها با آن مواجه شده ام.
شاید اسم آن را استرس بگذارند. وجود استرس همیشه و در هرکاری تاثیرگذار است ولی در این مورد باید به دنبال عامل دیگری باشیم. بعدا متوجه شدم هرطور که به مغز اطلاعات بدهیم، همانگونه هم به ما پس می دهد. من کلمات و معانی آنها را می خواندم و سپس با دیدن کلمات، پیش خودم به خوبی جواب پس می دادم. اما در کلاس به صورت شفاهی پرسش می شد.
با دیدن شکل کلمات، آن ها به حافظه تصویری می روند و ما آنها را به صورت شکل نوشتاری شان یاد می گیریم و تلفظ آنها برایمان ناآشنا است. برای همین در کلاس برای پاسخ گویی لنگ می زدم و با کمی تاخیر جواب میدادم. بهتر است در چنین مواردی، پس از اینکه احساس کردید درس را به خوبی فرا گرفته اید از شخصی بخواهید تا چند بار به صورت شفاهی از شما بپرسد. البته این موضوع برای هر درس حفظی صدق نمی کند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• موضوع مهم دیگری که بارها باعث ناکامی من در حل مسائل امتحان شده نحوه مطالعه برای دروسی است که محاسباتی و یا به اصطلاح حل کردنی هستند. هنگامی که یک مسئله حل شده را در جزوه می بینیم و از روی حل آن می خوانیم و روند کار را متوجه می شویم، این تصور بوجود می آید که قادر به حل آن هستیم و مشکلی نداریم. اما در اکثر موارد اینگونه نیست. تا وقتی که خودتان یک مسئله را حل نکرده اید از آن رد نشوید. زمانی که دست به کار می شوید و قصد می کنید مسئله ای را خودتان حل کنید همان زمانی است نقاط ضعف شما نمایان می شوند.
• اکثر ما برای مطالعه خود محدودیت زمانی تعیین میکنیم. به این صورت که بر فرض خود را ملزم به 2 ساعت مطالعه می کنیم و از عملکرد خود و کیفیت این مطالعه ارزیابی نداریم. در این بین یک چشممان مشغول مطالعه است و یک چشممان به ساعت! ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) بهتر است برای مطالعه محدودیت کیفی قرار داده شود نه محدودیت زمانی. به این صورت که به عنوان مثال بگوییم “من تا زمانی که این مبحث را بخوانم و به آن مسلط شوم مطالعه خواهم کرد” و یا تعدادی صفحه برای مطالعه مشخص کنیم.
• در پایان اگر با خواندن این متن تصمیم گرفتید بیش از پیش درس بخوانید چند لحظه دست نگه دارید! نکاتی هست که قبل از هرگونه تغییری باید مدنظر داشته باشید.
ابتدا مطمئن شوید که تصمیمتان جدی است. در صورتی که پس از گذشت چند روز در اجرای آن سست خواهید شد اقدامی نکنید.
میزان درس خواندن خود را به یکباره افزایش ندهید. افزایش ناگهانی ناپایداری را در پی دارد. برای افزایش میزان مطالعه باید سنجیده عمل کرد. به این ترتیب که افزایش ناچیزی داشته باشید، و این رویه را برای مدتی حفظ کنید تا تثبیت شود. سپس درصورت نیاز، به افزایش مجدد اقدام نمایید.
گاهی به دلیل پیشامدها و رویداد های پیش بینی نشده فرصت کافی برای انجام امور برنامه ریزی شده پیدا نمیکنیم. این امر اجتناب ناپذیر است و گاهی ممکن است در برنامه ریزی درسی نیز خللی ایجاد شود. اگر تصمیم به مطالعه داشتید و به هر دلیل موفق به اجرای برنامه نشدید، مطالعه را تا آنجایی که مقدور است انجام دهید، هرچند ناچیز و اندک باشد. هیچ وقت نگویید فرصت زیادی ندارم و ارزش ندارد درس بخوانم. این کار در درازمدت می تواند باعث سستی در اجرای برنامه شود و شما را به آنچه که پیش از این بودید برگرداند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مطلبی که می خوانید حاصل جمع بندی توصیه های جسته و گریخته و همچنین تجربیات شخصی است واصراری به صحت و کامل بودن آنها ندارم.بدون مقدمه شروع میکنیم.در ابتدا برویم سراغ چند صحبت تکراری. همان هایی که زیاد شنیده ایم و شاید شنیدنشان ملال آور شده باشد. ولی بد نیست یک بار هم اینجا با هم مرور کنیم.و ای کاش ذره ای عمل کنیم!• اول از همه حضور در کلاس. مطمئنا مقدار زیادی از یادگیری در کلاس صورت می گیرد. حتی اگر هنگام درس دادن چیز زیادی متوجه نشوید، صحبت هایی که شنیده اید و روند و چگونگی مطرح شدن درس که دیده اید، در هنگام یادگیری های بعدی کمک زیادی به شما خواهد کرد. گاهی یک جمله یا یک اتفاق که ممکن است به درس هیچ ارتباطی نداشته باشد موجب ماندگاری بهتر و بیشتر درس در ذهن می شود. بسیاری اوقات موقع مطالعه جزوه به خاطر می آورم که وقتی این قسمت تدریس می شد چه اتفاقاتی در کلاس افتاده و صحبت ها و حرکات استاد برایم یادآوری می شوند.• نکته بعد این که خودتان جزوه بنویسید. همان طور که در پایان مورد قبلی گفته شد، هنگام مطالعه جزوه، فضای کلاس و اتفاقاتی که روی داده و صحبت هایی که شنیده شده یادآوری می شود. ولی برای خودم هیچ وقت چنین اتفاقی وقتی که از جزوه ی کپی شده دیگران مشغول مطالعه بودم نیفتاده. همچنین به طور حتم شما به دستخط و نوع نوشتن خودتان بیش از دستخط و نحوه نگارش دیگران تسلط دارید. خواندن دستخط دیگران آن هم برای جزوه ای که ممکن است ده ها صفحه یا بیشتر باشد ممکن است بیش از مطالعه عادی از روی جزه خودتان، ذهن و چشمتان را خسته کند.• وقتی درس جدیدی در کلاس مطرح می شود و به منزل بازمی گردید، پس از استراحت حتما آن را مرور کنید. این عمل موجب تثبیت یادگیری و یا رفع ابهامات می گردد. همچنین درصورتی که مقداری از آن را به خوبی متوجه نشدید نقطه ضعف خود در آن مبحث را خواهید یافت، تا اینکه بعدا به رفع آن بپردازید. ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) مطمئنا با تداوم این کار، برای امتحانات فشار کمتری را متحمل خواهید شد و آسودگی بیشتری خواهید داشت. در هنگام مطالعه برای امتحان، مطالب برایتان آشناست و با یک مرور، همه چیز یادآوری خواهد شد.یادگیری اگر آهسته آهسته صورت بگیرد مسلما ماندگاری بیشتری خواهد داشت و درک بهتری از آن مبحث در ذهن شما ایجاد خواهد کرد. این کار کیفیت یادگیری را افزایش می دهد. اگر اینگونه عمل کنید دیگر خبری از بیداری ها و استرس های شب امتحان و وقت کم آوردن ها نیست. با خیال راحت می توانید تمام کتاب یا جزوه را بخوانید و حتی مرور کنید، کاری که عده ی کثیری انجام نمی دهند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• مسئله ای که اکثرا توجهی به آن نمی شود تغذیه است. توصیه های زیادی در این رابطه مطرح شده که با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توانید آن ها را بیابید. این موضوع خود یک بحث مفصل است. با اشاره ای کوچک، از آن می گذریم.
از غذاهای حاوی کلسیم و فسفر استفاده کنید مثل گردو، تخم مرغ، شیر.
مغز برای یادگیری نیاز به انرژی دارد. می توانید از کشمش یا خرما استفاده کنید. در مطالعه های طولانی، هنگامی که لحظاتی را به استراحت می پردازید میتوانید این انرژی را تامین کنید تا کمتر احساس خستگی به شما دست دهد.
مصرف یک غذای سنگین یا پرخوری موجب احساس خواب آلودگی خواهد شد. شکم خود را نگه دارید!
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• مکان مطالعه هم عموما مورد توجه قرار نمی گیرد. بهتر است مکان ثابتی را انتخاب کنید تا چیز جدیدی در اطرافتان نباشد که توجهتان را جلب کند. بی سر و صدا بودن هم از خصوصیاتی است که عملا تاثیر آن را درک کرده ایم. از دیگر مشخصه های مکان مناسب، نور کافی و یکنواخت است تا چشمانتان خسته نشود.
• آرامش و فراغت ذهنی تاثیر فوق العاده ای دارد. هرچند که گاهی ممکن است به سادگی نتوانید آن را به دست آورید. تا حد امکان ذهن خود را خالی کنید و عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید. فکر کردن به مشغله ها، تلویزیون، کامپیوتر، گوشی موبایل،… . تصور کنید غرق در حل یک مسئله هستید که پیامکی دریافت می کنید. اگر آن را نخوانید، به احتمال زیاد ذهنتان درگیر آن می شود که چه پیامکی دریافت کرده اید و اگر آن را بخوانید مسلما طول خواهید کشید تا دوباره به تمرکزی که داشتید برسید. اگر آن پیامک شما را به ترک موقتی مطالعه وادارد که دیگر هیچ!
• فرض کنید کلاس زبان انگلیسی دارید و قرار است از کلمات جدید درس پرسش شود. اسم شما خوانده می شود. اما با اینکه بارها و بارها کلمات جدید را خوانده اید و به آسانی پیش خودتان معانی را جواب می دادید، ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) در هنگام پرسش در کلاس، کلمات به نظرتان ناآشنا می آیند و به راحتی قادر به پاسخگویی نیستید. این مشکلی است که خودم بارها با آن مواجه شده ام.
شاید اسم آن را استرس بگذارند. وجود استرس همیشه و در هرکاری تاثیرگذار است ولی در این مورد باید به دنبال عامل دیگری باشیم. بعدا متوجه شدم هرطور که به مغز اطلاعات بدهیم، همانگونه هم به ما پس می دهد. من کلمات و معانی آنها را می خواندم و سپس با دیدن کلمات، پیش خودم به خوبی جواب پس می دادم. اما در کلاس به صورت شفاهی پرسش می شد.
با دیدن شکل کلمات، آن ها به حافظه تصویری می روند و ما آنها را به صورت شکل نوشتاری شان یاد می گیریم و تلفظ آنها برایمان ناآشنا است. برای همین در کلاس برای پاسخ گویی لنگ می زدم و با کمی تاخیر جواب میدادم. بهتر است در چنین مواردی، پس از اینکه احساس کردید درس را به خوبی فرا گرفته اید از شخصی بخواهید تا چند بار به صورت شفاهی از شما بپرسد. البته این موضوع برای هر درس حفظی صدق نمی کند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• موضوع مهم دیگری که بارها باعث ناکامی من در حل مسائل امتحان شده نحوه مطالعه برای دروسی است که محاسباتی و یا به اصطلاح حل کردنی هستند. هنگامی که یک مسئله حل شده را در جزوه می بینیم و از روی حل آن می خوانیم و روند کار را متوجه می شویم، این تصور بوجود می آید که قادر به حل آن هستیم و مشکلی نداریم. اما در اکثر موارد اینگونه نیست. تا وقتی که خودتان یک مسئله را حل نکرده اید از آن رد نشوید. زمانی که دست به کار می شوید و قصد می کنید مسئله ای را خودتان حل کنید همان زمانی است نقاط ضعف شما نمایان می شوند.
• اکثر ما برای مطالعه خود محدودیت زمانی تعیین میکنیم. به این صورت که بر فرض خود را ملزم به 2 ساعت مطالعه می کنیم و از عملکرد خود و کیفیت این مطالعه ارزیابی نداریم. در این بین یک چشممان مشغول مطالعه است و یک چشممان به ساعت! ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) بهتر است برای مطالعه محدودیت کیفی قرار داده شود نه محدودیت زمانی. به این صورت که به عنوان مثال بگوییم “من تا زمانی که این مبحث را بخوانم و به آن مسلط شوم مطالعه خواهم کرد” و یا تعدادی صفحه برای مطالعه مشخص کنیم.
• در پایان اگر با خواندن این متن تصمیم گرفتید بیش از پیش درس بخوانید چند لحظه دست نگه دارید! نکاتی هست که قبل از هرگونه تغییری باید مدنظر داشته باشید.
ابتدا مطمئن شوید که تصمیمتان جدی است. در صورتی که پس از گذشت چند روز در اجرای آن سست خواهید شد اقدامی نکنید.
میزان درس خواندن خود را به یکباره افزایش ندهید. افزایش ناگهانی ناپایداری را در پی دارد. برای افزایش میزان مطالعه باید سنجیده عمل کرد. به این ترتیب که افزایش ناچیزی داشته باشید، و این رویه را برای مدتی حفظ کنید تا تثبیت شود. سپس درصورت نیاز، به افزایش مجدد اقدام نمایید.
گاهی به دلیل پیشامدها و رویداد های پیش بینی نشده فرصت کافی برای انجام امور برنامه ریزی شده پیدا نمیکنیم. این امر اجتناب ناپذیر است و گاهی ممکن است در برنامه ریزی درسی نیز خللی ایجاد شود. اگر تصمیم به مطالعه داشتید و به هر دلیل موفق به اجرای برنامه نشدید، مطالعه را تا آنجایی که مقدور است انجام دهید، هرچند ناچیز و اندک باشد. هیچ وقت نگویید فرصت زیادی ندارم و ارزش ندارد درس بخوانم. این کار در درازمدت می تواند باعث سستی در اجرای برنامه شود و شما را به آنچه که پیش از این بودید برگرداند.