ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : طراحی لوگوی نوروزی و چند نکته



J U N I P E R
27-03-2013, 01:09
سلام؛

امسال هم مسابقه طراحی لوگوی نوروزی P30World اجرا شد و سه طرح خوب و قوی در آخر کار انتخاب شدند.
نکاتی در زمینه برندینگ و طراحی لوگو و مخصوصا لوگوی مناسبت‌ها و تاثیراتش روی برند (در اینجا برند P30World) به نظرم اومد که گفتم بد نیست مطرح بشه. (اگر تاپیک جای درستی زده نشده، لطفا مدیران زحمتش انتقالش رو بکشند)

خیلی خوشحال می‌شم اگر در هر قسمت از نوشته، نظر متفاوتی دارید بفرمایید، هدف اینه در این بین اندکی بهمون اضافه بشه، همین:)

طراحی لوگو با طراحی یک پوستر با موضوع نوروز و بهار تفاوت‌های بسیار زیادی داره. و این نکته در برخی طراحی‌ها رعایت نشده‌بود. همچنین بعضی نکات در طراحی لوگو به دید کاربر -و طبعا انتخاب او- نمیاد، اما تاثیرات خودش رو روی کاربر می‌گذاره.

۱. بخش قابل توجهی از ورودی p30world از طریق موتورهای جستجو هست و ورود و بازدید کاربرهایی که احیانا با نام «P30WORLD» آشنا نیستند.
واضحه که اولین شناسنامه برای معرفی نام یک وب‌سایت، لوگو و هِدر اون هست. در برخی از طرح‌ها نام P30WORLD به حاشیه رفته‌بود. شاید برای کاربران عضو (که کاملا با این نام آشنایی دارند) پیدا کردن اسم «پی‌سی‌ورلد» در اکثر طرح‌ها کار ساده‌ای باشه، اما کاربری که احیانا این اسم رو نشنیده، ممکنه نتونند از حروفی که لابه‌لای سبزه‌ها و با ترتیبی نه چندان منظم پنهان شده، کلمه P30WORLD رو دربیارند.

۲. به یاد داشته‌باشیم کاربر وب خیلی عجوله و عموما فرصت زیادی برای انتقال اون‌چه می‌خوایم وجود نداره. یعنی لازم نیست مثلا حروف p30world خیلی معمایی کتار هم چیده بشند تا کاربر نتونه تشخیصشون بده، همین که کاربر اندکی گیج بشه به این معنیه که احتمالا ما به اون چیزی که می‌خوایم (در اینجا انتقال نام برند P30World در یک نگاه) نمی‌رسیم. کلا این «نگاه اول» خیلی مهمه.

۳. لوگوی مناسبت‌ها، معمولا طوری سفارشی می‌شه که کلیت تم و الگو در لوگوی اصلی تحت‌الشعاع قرار نگیره. در واقع ابتدا هویت برند P30World حفظ می‌شه و بعد در عین حال با سر و وضعی جدید ظاهر می‌شه.
دو حالت زیر رو دقت کنید:

عموی شما همیشه لباس رسمی با پالتو می‌پوشیده، خیلی هم شیک بوده. حالا با لباس اسپرت می‌بینیدش، اما هنوز در همون «نگاه اول» می‌گید: «عمو رو نگا، اسپورت پوشیده، رنگ شاد! چقدر هم بهش میاد!»
حالا فرض کنید عموتون لنز بذاره، موهاش رو هم رنگ کنه، ریشش رو هم تغییر بده، حالا می‌گید: «این آقا کیه که لباس شاد و اسپرت پوشیده؟»


در حالت دوم و در نگاه اول «شادی و طراوت» بدون برند «عمو» در ذهن شما تداعی می‌شه، شما تنها فردی رو می‌بینید که یک لباس شاد و اسپرت پوشیده. در طراحی لوگو مهمه که ابتدا P30World رو به خاطر بیاریم و همزمان سر سبزی و بهار و نو شدن رو در بطن «پی‌سی‌ورلد» درک کنیم.

۴. لوگوهای شرکت‌های بزرگ رو ببینید:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


تقریبا تمام لوگوهای شرکت‌های بزرگ، کاملا ساده هستند. خیلی اوقت (البته به‌جز برند کاملا شناخته شده گوگل)، در سفارشی‌سازی لوگوها برای مناسبت‌ها هم کاملا ساده و بدون جزییات و افکت‌های اضافی، این کار صورت می‌گیره. لوگوی گوگل امسال هم به مناسبتت نوروز در بالا اومده.
این رو می‌خوام بگم که لوگوی یک سایت بزرگ حتما نباید با جلوه‌های سه‌بعدی و افکت های خاص کار بشه.:)


خب یه‌کم زیاد شد:) فکر کنم تا همینجا کافی باشه، ممنون می‌شم نظراتی اگر دارید بفرمایید، سـپاس!:)

amsjavan
06-04-2013, 09:12
سلام رفیق
در مورد ساده بودن کاملا باهات موافقم. کاربر امروز از پیچیدگی فراریه و یه طرح ساده خیلی بیشتر جذبش میکنه. همانطور که شما هم اشاره کردی کاربران امروزی معمولا وقت کافی ندارند و هر چه لوگو ساده تر باشه انتقال اون به کاربر هم ساده تر خواهد بود ( البته که همیشه اینطور نیست ) و کلا سادگی حس خوبی رو منتقل میکنه. البته این که در عین سادگی بتونی مفهومی که می خوای رو منتقل کنی هم کار هر کسی نیست و سختی کار همینجا است به همین علت معمولا تمایل به کارهای پیچیده و شلوغ بیشتر هست.