PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : هزینه برق گازوئیلی ۳ برابر قیمت برق بادی/نیروگاه‌های بادی اقتصادی شده‌اند



wichidika
13-02-2013, 21:06
هزینه برق گازوئیلی ۳ برابر قیمت برق بادی/نیروگاه‌های بادی اقتصادی شده‌اند

خبرگزاری فارس: هزینه واقعی تولید یک کیلووات‌ ساعت برق از گازوئیل در حال حاضر 3 برابر قیمت خرید تضمینی برق بادی است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


Tweet ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])




تولید برق از انرژی برق از نیروی باد نه تنها موافق حفظ محیط زیست است بلکه در مقایسه با برق گازوئیلی ارزان تر است. هزینه واقعی تولید یک کیلووات‌ساعت برق از گازوییل در حال حاضر 3 برابر قیمت خرید تضمینی برق بادی است، از این رو با افزایش قیمت خرید تضمینی برق بادی می‌توان تولید این انرژی پاک را در کشور اقتصادی کرد.
با فرض دلار 2500 تومانی و قیمت سوخت بر اساس فوب خلیج فارس(نرخ سوخت عرضه روی عرشه کشتی)، امروزه نیروگاه‌های برق بادی قابلیت رقابت با روش‌های متداول تولید برق را پیدا کرده‌اند و تاکنون بیش از 240 هزارمگاوات-معادل 4 برابر کل ظرفیت نیروگاه‌های ایران- نیروگاه بادی در سطح دنیا نصب شده است.
با وجود نیاز کشور به برخورداری از سبد متنوع انرژی، همچنان رونقی در صنعت نیروگاه‌های برق بادی مشاهده نمی‌شود و 95 درصد برق کشور با استفاده از منابع فسیلی و مابقی آن از منابع آبی و هسته‌ای تولید می‌شود.
نگاهی به وضعیت توسعه نیروگاه‌های برق بادی در دنیا نشان می‌دهد که عمده این ظرفیت در کشورهای واردکننده انرژی از جمله چین، آمریکا، آلمان و اسپانیا نصب شده است.
در حقیقت این کشورها که متوجه محدودیت و هزینه اقتصادی استفاده از منابع فسیلی جهت تولید برق هستند، اولویت بالایی برای احداث نیروگاه‌های برق بادی قائل شده و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی مناسب نسبت به توسعه این منابع اقدام کرده‌اند.
اصلی‌ترین سیاست مورد استفاده جهت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق بادی، سیاست خرید تضمینی برق بادی با قیمت مناسب است که در بیش از 61 کشور دنیا به اجرا در آمده است.
در مقابل اصلی‌ترین چالش احداث نیروگاه‌های بادی را می‌توان پایین بودن قیمت خرید تضمینی برق تجدید پذیر بادی دانست. قیمت خرید تضمینی هر کیلووات‌ساعت برق از نیروگاه‌های بادی در حالی 150 تومان است که هزینه تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی بسیار بالاتر از این میزان است.
به عنوان نمونه 16 درصد برق کشور با استفاده از گازوییل تولید می‌شود که با فرض قیمت دلار 2500 تومانی و قیمت سوخت در فوب خلیج فارس(نرخ حامل انرژی بر اساس تحویل روی عرشه کشتی)، هزینه واقعی تولید یک کیلووات‌ساعت برق از گازوییل در حال حاضر 550 تومان است. این رقم بیش از 3 برابر قیمت خرید تضمینی برق بادی است.
بنابر این قیمت پایین خرید تضمینی برق بادی در مقایسه با برق گازوییلی توجیه اقتصادی فعالیت در این صنعت را با سوال جدی مواجه کرده است و همان گونه که مشاهده می‌شود، بخش غیردولتی در کشور رغبتی برای ورود به این بخش ندارد.
توجه به نیاز واقعی نیروگاه‌های برق بادی نشان می‌دهد، خرید تضمینی یک کیلووات ساعت برق با نرخ 450 تومان سوددهی نیروگاه‌های برق بادی را در محدوده مناسبی قرار می‌دهد.
نرخ بازده داخلی نیروگاه‌های برق بادی با این قیمت به 35 درصد خواهد رسید و حداقل حاشیه سود سرمایه‌گذاران تامین خواهد شد.
به علاوه این نرخ از هزینه تمام شده برق گازوییلی کمتر است و می‌توان با احداث نیروگاه‌های برق بادی، تولید برق با استفاده از گازوییل را به تدریج متوقف کرد.
سجاد حسین‌نیا، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران
انتهای پیام/