PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : زمین لرزه [تمامی مطالب به جز موارد خبری]



Saeed Dz
18-01-2013, 17:51
از اونجایی که مطالب مربوط به زلزله به صورت پراکنده در این قسمت دنبال میشد این تاپیک رو ایجاد شد تا به صورت متمرکز مطالب پیرامون این موضوع در یک تاپیک تجمیع بشن که این به نوبه ی خود هم راحتی کاربران و همینطور راحتی تیم مدیریت و ناظرین رو در پی خواهد داشت.
قبل از ایجاد سرچ کردم تا مطمئن بشم تاپیکی اینچنینی از قبل موجود نباشه. دوستان توجه کنن که اخبار در این قسمت قرار نمیگیره.



با تشکر.

لینک تاپیک اخبار: زلزله های ایران (اخبار و اطلاعات علمی پیرامون زلزله های اخیر) ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

Saeed Dz
18-01-2013, 17:52
به قول يكي از فيزيكدانان، زلزله مانند قاتلي است كه پس از سال‌ها به صحنه جرم باز مي‌گردد، اما هيچ‌گاه نمي‌توان گفت چه موقع!
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

زمين لرزه يكي از آن بلاياي طبيعي است كه تا به امروز بشر نتوانسته راه حلي قطعي و كارآمد براي پيش‌بيني و انجام اقدام‌هاي اوليه در برابر آن بيابد.

اما پيش از پرداختن به اين موضوع بهتر است نخست به اين پرسش پاسخ دهيم كه آيا اصلا مي‌توان پيش از وقوع زلزله آن را پيش‌بيني كرد؟ اگرچه اين‌طور پنداشته مي‌شود كه بيشتر زمين لرزه‌ها در حاشيه صفحه‌هاي پوسته زمين به وقوع مي‌پيوندد، اما روش قابل اطمينان و موثري براي پيش‌بيني دقيق زمان، مكان و شدت يك زلزله وجود ندارد. مي‌توان اين‌گونه عنوان كرد پيش‌بيني وقوع زمين لرزه‌ها به‌دليل ماهيت غيرمنتظره و بي‌نظمي‌شان مشكل يا تقريبا غيرممكن است.
از همين رو بيشتر تحقيقات حال حاضر حول محور كاهش خطرات و كم​كردن ضرر و زيان ناشي از زلزله‌ها جريان دارد.
با اين حال از آن جهت كه بشر همه روزه در تلاش است تا در حوزه‌هاي مختلف علم پيشرفت كند، زلزله نيز از كنجكاوي‌ها و ماجراجويي‌هاي انسان بي نصيب نمانده است و تا به حال راه‌هاي گوناگوني براي پيش‌بيني اين بلاي طبيعي ارائه شده است، بخصوص در مناطق پر زلزله خيزي مانند ژاپن كه اكنون با آناليز لرزه‌هاي خيلي كم دامنه و كم فركانس و مقايسه آنها با هم، مي‌توانند وقوع يك زلزله را چند ثانيه‌ قبل از وقوع پيش‌بيني كنند.
همين چند ثانيه براي متوقف كردن قطارهاي پرسرعت، بستن شير لوله‌هاي گاز شهري و قطع جريان برق كافي است اما هنوز براي اخطار دادن به انسان خيلي كم به نظر مي‌رسد.
بيشترين تحقيقات در مورد پيش‌بيني زمين لرزه در مورد نظريه انبساط است. اين نظريه مي‌گويد زماني كه سنگ تحت فشار قرار مي‌گيرد حجم آن افزايش پيدا مي‌كند. اين امر توسط شيارها و شكستگي‌ها اتفاق مي‌افتد و باعث بزرگ‌تر كردن سنگ مي‌شود.
با اين حال امكان رصد كردن اندازه يك نمونه سنگ در اعماق زمين ممكن نيست، اما راه‌هاي ديگري وجود دارد كه به اصطلاح مي‌توان غيرمستقيم اطلاعات لازم را جمع‌آوري كرد. سنگ با تحت فشار قرار گرفتن از لحاظ فيزيكي دچار تغييرات مي‌شود و ارتعاشاتي را با سرعت متغير از خود ساطع مي‌كند.
اين حركات باعث بالا آمدن سطح زمين و تغيير فشار و سطح آب‌هاي زيرزميني مي‌شود. از همين رو دانشمندان اين تغييرات را به دقت مورد بررسي قرار مي‌دهند تا بواسطه آنها بتوانند زلزله‌هاي احتمالي را تشخيص بدهند.
يكي ديگر از راه‌ها، مطالعه رفتار حيوانات است. چيني‌ها مدعي‌اند كه توانسته‌اند با استفاده از تغييرات رفتار حيوانات راه حل مناسبي براي پيش‌بيني يك زلزله به دست آورند.
اين اعتقاد وجود دارد كه برخي از حيوانات حساسيت بالايي نسبت به صدا، دما، لمس، شدت نور و ميدان‌هاي مغناطيسي دارند لذا اين احتمال وجود دارد كه حيوانات بتوانند ارتعاشات منجر به زمين لرزه را كمي زودتر درك كنند.
روش ديگري هم براي پيش‌بيني زلزله وجود دارد كه باستاني است و هر چند علم از آن حمايت نمي‌كند اما جالب توجه به نظر مي‌رسد.

هنديان باستان بر اين باور بودند كه 98 درصد زمين لرزه‌هاي سراسر جهان توسط ماه و خورشيد كنترل مي‌شود.

آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه موقعيت خورشيد نسبت به زمين و فاصله زمين و ماه و زاويه بين خورشيد، زمين و ماه ارتباط دارد.

هنوز اين ادعا ثابت نشده است. به غير از روش‌هاي ذكر شده براي پيش‌بيني زمين لرزه كه برخي علمي و برخي غيرعلمي هستند، راه‌هاي ديگري هم وجود دارند كه دانشمندان در حال انجام تحقيقات روي آنها هستند اما هنوز هيچ روش علمي و موثقي براي تعيين دقيق زمان، مكان و شدت يك زلزله توسط هيچ موسسه يا دانشگاهي ارائه نشده است.
اگرچه پيش‌بيني زلزله در نظر اول بسيار اغواكننده به نظر مي‌آيد، ولي بد نيست نگاهي هم به آن طرف قضيه بيندازيم. اگر بر فرض روزي به جايي برسيم كه دانشمندان بتوانند با فاصله زماني زياد وقوع يك زمين لرزه را پيش‌بيني كنند، آن وقت آن شهر يا منطقه خالي از سكنه مي‌شود و تقريبا از لحاظ اقتصادي به كما مي‌رود.

از همين‌رو ضرر و زيان ناشي از يك پيش‌بيني بلندمدت بيشتر از خود زلزله مخرب به نظر مي‌رسد البته لازم به ذكر است كه پيش‌بيني‌هاي كوتاه‌مدت مي‌توانند جان هزاران انسان را نجات داده و از هزاران ميليارد تومان ضرر و زيان‌جلوگيري كنند.

Saeed Dz
18-01-2013, 17:53
زلزله بلايي است كه هميشه بي‌خبر و ناگهاني و در اوج آرامش سر رسيده، خانه و كاشانه ما را مثل آوار بر سرمان خراب مي‌كند و مي‌رود و همين رفتن و دير به دير آمدنش باعث غفلت هزار باره انسان نسبت به اين بلاي طبيعي مي‌شود. [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

عجيب آن كه در طول تاريخ نسبتا طولاني يكجانشيني بشر، ما نظاره‌گر يكه‌تازي زلزله بوده‌ايم و بس، اما به نظر مي‌رسد حالا و به لطف دانش مهندسي، ورق در حال برگشتن است و ما مي‌توانيم خانه‌هايي بسازيم كه در مقابل زلزله‌ مقاوم هستند.

هر چند هنوز هم زلزله بي‌خبر مي‌آيد اما ما دانش آن را پيدا كرده‌ايم كه در مقابل زلزله بايستيم. اين كه چطور ما اين توانايي را يافته‌ايم و يك سازه مقاوم در برابر زلزله چطور بايد ساخته شود پرسشي است كه اين متن كوتاه در پي پاسخگويي هر چند مختصر به آن است.
ما نمي‌توانيم زلزله را پيش‌بيني يا كنترل كنيم اما مي‌توانيم بسنجيم هر منطقه‌اي با چه شدتي و تقريبا هر چند سال يك بار خواهد لرزيد.

اين پايه دانش ما در راه مقابله با زمين‌لرزه است چون به اين ترتيب مي‌فهميم زلزله چه نيرويي به ساختمان هر منطقه‌اي وارد خواهد كرد.

براي جلوگيري از تخريب ساختمان دو راه بيشتر نداريم يا بايد سازه را آنقدر مستحكم بسازيم كه خراب نشود يا بايد از انتقال نيروي زمين به سازه جلوگيري كنيم.
دانش ما از مصالح مختلف و اندازه‌گيري مقاومت آنها در آزمايشگاه كمك مي‌كند سازه‌هاي مقاوم بسازيم، اما زلزله پديده‌اي است طبيعي و پر از متغير‌هاي ناشناخته، بنابراين ما نمي‌توانيم بدرستي بدانيم تركيبي از مصالح يا تكنيك‌هاي مختلف چطور به انواع و شدت‌هاي مختلف لرزش واكنش نشان مي‌دهند و اين‌كه چطور مي‌شود از انتقال نيرو به سازه جلوگيري كرد چندان مساله آساني نيست بنابراين براي بالا بردن دقت وسيله‌ها و تكنيك‌هايمان دو راه بيشتر نداريم؛ يكي اين كه به انتظار زلزله بنشينيم تا به درستي يا غلطي محسباتمان پي ببريم يا پيش از زلزله طراحي‌هايمان را در بوته آزمايش بگذاريم. روش اول راه‌حل پرمخاطره‌اي است پس بايد سراغ آزمايش برويم.

براي اين كار مي‌توانيم به مدلسازي كامپيوتري رجوع كنيم اما آزمايش تجربي با وجود پيشرفت شبيه‌سازي‌هاي كامپيوتري، هنوز مطمئن‌ترين پاسخ‌ها را با خودش به همراه مي‌آورد.
هم‌اكنون دو تكنيك تجربي مكمل براي شبيه‌سازي اثر زلزله بر ساختمان‌ها وجود دارد؛ اولي از يك صفحه لرزان و ديگري از يك سيستم كف قوي و ديوار واكنشي تشكيل شده است.

صفحه لرزان بخشي است كه يك زمين‌لرزه را با لرزش‌هاي مداوم شبيه‌سازي مي‌كند. يك ساختمان كه در مقياس كوچك‌تر ساخته مي‌شود روي اين صفحه لرزان قرار مي‌گيرد. اين كه چه آسيبي در اين ساختمان رخ مي‌دهد بخش مهمي از نتيجه اين آزمايش است.

آيا ساختمان به كلي ويران مي‌شود يا فقط ترك برمي‌دارد؟ ساختمان چه مدت مي‌تواند زلزله را تحمل كند و سوالاتي از اين قبيل مسائلي هستند كه در اين آزمايش به آنها پاسخ داده مي‌شود. اما اشكال اين روش اين است كه تنها بعد از پايان زمين‌لرزه مي‌توان نتيجه كار را بررسي كرد و جريان كار متوقف شدني نيست.

در نتيجه ما فقط در پايان مي‌توانيم نتيجه‌گيري‌هايي انجام دهيم، اما سيستم كف و ديوار درست در نقطه مقابل صفحه لرزان قرار دارد و اجازه مي‌دهد كه آزمايش در مقياس واقعي انجام شود.

در اين سيستم، ساختمان روي سيستم كف قرار گرفته و بازو‌هاي هيدروليك به ديوار واكنشي متصل مي‌شوند و فشار را درست شبيه فشار ناشي از زلزله روي ساختمان اعمال مي‌كنند.

در اين سيستم، زمين‌لرزه را مي‌توان به صورت آهسته شبيه‌سازي كرد. يعني زمين‌لرزه‌اي كه در واقعيت چند ثانيه طول مي‌كشد در اينجا در چند ساعت شبيه‌سازي مي‌شود.

در نتيجه اين امكان فراهم مي‌شود كه آسيب‌هاي وارد شده به ساختمان از نزديك و در حين وقوع و سر فرصت بررسي شوند.

همين‌طور در اين شبيه‌سازي سنسور‌ها، اثرات نيرو بر ساختمان، اثراتي مثل تغيير شكل سازه، تنش‌ها و نيرو‌هاي وارده به بخش‌هاي مختلف سازه را بررسي مي‌كنند.

در اين آزمايش مي‌شود فهميد كدام قسمت‌ها ضعيف‌تر بوده و زودتر در مقابل نيرو دچار از هم گسيختگي مي‌شوند.

سيستم ديوار و كف بزرگي در مركز بررسي سازه‌اي اروپا وجود دارد كه مي‌شود از آن براي بررسي اثرات زلزله بر سازه‌هايي مثل پل و ساختمان‌هاي بلند استفاده كرد. از اين آزمايش‌ها مي‌شود نتيجه گرفت كه از چه راه‌هايي مي‌توان خسارات وارده به ساختمان را تا حد زيادي كاهش داد.

مثلا در يك روش، سازه را از زمين طوري جدا مي‌سازند كه لرزش‌هاي زمين به سازه منتقل نشود. جدا كردن پايه از قسمت بالايي ساختمان يا استفاده از تكنيك‌هاي خاص براي مستهلك كردن نيروي زمين‌لرزه از ديگر روش‌هاي موجود است.

استفاده از آونگ‌ها يا ديگر ابزار‌هاي ضد لرزش يكي ديگر از روش‌هايي است كه نيروي وارده از زمين‌لرزه را جذب كرده و اجازه انتقال آن به سازه را نمي‌دهد.

مجموعه اين روش‌ها به ما كمك مي‌كند نه تنها جان خودمان را حفظ كنيم بلكه ساختمان‌ها و بنا‌هاي قديمي را هم در مقابل زمين‌لرزه بيمه و از ميراث تاريخي‌مان محافظت كنيم.

Saeed Dz
18-01-2013, 17:54
قرار گرفتن بر يكي از دو كمربند بزرگ زلزله دنيا، ايران را به يكي از لرزه‌خيزترين سرزمين‌هاي جهان تبديل كرده است. ساكنان فلات ناهموار ايران مانند پوسته زمين آنچنان با زلزله خو گرفته‌اند كه گويي لرزش‌ها و تكان‌هاي هشداردهنده هر روزه زمين هم آنها را از خواب غفلتي كه در مورد اين پديده طبيعي و ضرورت آمادگي در برابر آن برآنها مستولي شده، بيدار نمي‌كند.[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

فهرست بلند بالاي زمين‌لرزه‌هاي بزرگ ايران پر است از زلزله‌هاي ويرانگري كه رخداد هر يك از آنها در هر جاي ديگر جهان مي‌توانست سرآغاز حركتي بزرگ براي مواجهه اصولي و هوشيارانه در برابر زلزله و به حداقل رساندن تلفات و خسارات آن باشد؛ اما امان از غفلت و آرامش ويرانگر ما!
بيست و يكم مردادامسال وقوع دو زمين لرزه به بزرگي 2/6 و 6 در مقياس امواج دروني زمين در آذربايجان شرقي كه متاسفانه بيش از 250 نفر كشته و حدود 1800 نفر مجروح به همراه داشت، بار ديگر زنگ خطر جدي زلزله در كشور را به صدا در آورد.
رخداد اين دو زلزله و چند زلزله‌ بزرگ ديگر كه خوشبختانه تلفات و خسارات چنداني نداشتند در كنار فهرست بلند زمين‌لرزه‌هاي امسال كه نسبت به سال‌هاي گذشته افزايشي چشمگير دارد، هشدار و بيدارباشي است براي ما كه زلزله هر روز - نه يك بار كه بارها - ما را خبر مي‌كند و اين تنها غفلت ما از بروز يكي از عادي‌ترين و معمول‌ترين پديده‌هاي طبيعي است كه گاه و بي‌گاه فاجعه مي‌آفريند. براساس اطلاعات شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، طي 9 ماه نخست امسال ده هزار و 240 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از يك در مقياس امواج دروني زمين در مناطق مختلف كشور و نواحي مرزي رخ داده كه بزرگي حدود 135 زلزله بيش از 4 ريشتر بوده است.
اين در حالي است كه طي مدت مشابه سال قبل تنها حدود 5700 زمين لرزه در كشور ثبت شده بود كه بزرگي 78 عدد از آنها بيش از 4 ريشتر بود. امسال به‌ترتيب مرداد با 2010 زلزله، آبان با 1510 زلزله و شهريور با 1500 زلزله لرزه‌خيزترين ماه‌هاي سال بوده‌اند و اين در حالي است كه در ماه مرداد با ثبت 41 زلزله با بزرگي بيش از 4 ريشتر، ركورد بيشترين زلزله‌هاي بزرگ و متوسط سال 91 به نام اين ماه گرم تابستاني ثبت شده است. بزرگ‌ترين زلزله‌ امسال، زمين‌لرزه بيست و يكم مرداد‌ ورزقان و هريس در آذربايجان شرقي به بزرگي 2/6 در مقياس امواج دروني زمين بود كه كانون آن در 16 كيلومتري ورزقان، 22 كيلومتري اهر و 34 كيلومتري هريس در آذربايجان شرقي گزارش شده بود.

2140 زلزله در بهار 91پوسته فلات ايران، فروردين امسال با حدود 570 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از يك در مقياس امواج دروني زمين كه تنها هفت مورد آنها بيش از 4 ريشتر بزرگي داشت، كم لرزه‌ترين ماه را پشت سرگذاشت. بزرگ‌ترين زمين‌لرزه فروردين به شدت 1/5 درجه در مقياس امواج دروني زمين در حوالي «رودبار» در استان كرمان ثبت شد.

نكته: با يك نگاه سطحي درخواهيم يافت پوسته فلات ايران سال ناآرامي را طي مي‌كند كه مشخص نيست اوج اين ناآرامي‌ها كي و كجا اتفاق خواهد افتاد
ارديبهشت ماه اما شاهد وقوع 890 زمين لرزه بوديم كه 23 زلزله بزرگ‌تر از 4 ريشتر بودند. بزرگ‌ترين زلزله ارديبهشت با بزرگي 5/5 در مقياس امواج دروني زمين، حوالي «مورموري» ايلام را لرزاند. خرداد ماه با 680 زمين‌لرزه شامل تنها چهار زلزله با بزرگي بيش از 4 ريشتر كه بزرگ‌ترين آنها زلزله 4 ريشتري «بندر گناوه» بوشهر بود، زمين ايران روزهاي آرام‌تري را گذراند.

مردادماه؛ لرزه‌خيزترين ماه سال در ادامه آرامش آخرين ماه بهار، تير ماه هم با 590 زلزله كه فقط 9 زلزله بيش از 4 ريشتر بزرگي داشتند سپري شد. بزرگ‌ترين زمين‌لرزه تير، با 3/5 ريشتر حوالي «قاسم‌آباد» خراسان رضوي را لرزاند. مرداد اما پايان اين روزهاي آرام بود. وقوع 2010 زلزله از جمله 41 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از 4 ريشتر ـ كه بزرگ‌ترينشان زلزله فاجعه بار 2/6 ريشتري «ورزقان» بود ـ زلزله را بار ديگر در كانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار داد. پس از ركوردشكني مرداد، شهريور هم با 1500 زلزله كه 18 موردشان بزرگ‌تر از 4 ريشتر بود به عنوان يكي از لرزه‌خيزترين ماه‌هاي سال در آمار زلزله‌هاي امسال ثبت شد. شدت بزرگ‌ترين زلزله شهريور اما تنها 2/5 در مقياس امواج دروني زمين بود كه در استان فارس ثبت شد.

پاييزي لرزه خيز با 4000 زمين‌لرزه پاييز 91 با افت نسبي تعداد زلزله‌ها و رخداد 1380 زلزله در مهرماه آغاز شد. مهر ماه امسال تعداد 12 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از 4 در كشور توسط مركز لرزه‌نگاري كشوري به ثبت رسيد كه شديدترين آنها با بزرگي 8/4 در حوالي شيراز در استان فارس رخ داده است.
اما در آبان ماه شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مركز لرزه‌نگاري كشوري تعداد بيش از 1510 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از یک (در مقياس امواج دروني) را ثبت و تعيين محل كردند كه خوشبختانه تنها 10 زمين لرزه بزرگ‌تر از 4 در اين ماه به ثبت رسيد كه بزرگ‌ترين آنها با بزرگي 4/5 ريشتر بار ديگر حوالي «ورزقان» در آذربايجان شرقي را لرزاند.
آذرماه هم بيش از 1110 زمين لرزه در نقاط مختلف كشور به وقوع پيوست كه بزرگي 11 زمين‌لرزه بيش از 4 بود. بزرگ‌ترين اين زلزله‌ها با 6/5 ريشتر در حوالي زهان در استان خراسان جنوبي رخ داد.

پوسته ايران، امسال بسيار ناآرام‌تر از سال‌هاي قبل استبراساس اطلاعات مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك ايران در سال 90 در مجموع حدود 7900 زمين لرزه شامل 114 زمين لرزه با بزرگي بيش از 4 در مقياس امواج دروني زمين رخ داد كه بزرگ‌ترين آنها زلزله 5/5 ريشتري 29 دي ماه نيشابور و زلزله 4/5 ريشتري هشتم اسفند 90 در راور كرمان بودند. به اين ترتيب با رخداد 10هزار و 240 زمين لرزه طي 9 ماه نخست امسال ـ كه حدود دو برابر زلزله‌هاي مدت مشابه سال قبل است ـ شمار زمين لرزه‌هاي امسال به نحو چشمگيري بيش از زلزله‌هاي سال 90 است.
بسادگي مي‌توان نتيجه گرفت كه تعداد زلزله‌هاي سال 91 از تعداد زلزله‌هاي سال‌هاي 89 و 88 نيز بيشتر خواهد شد، چرا كه براساس اطلاعات شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، سال 89 حدود 10هزار و 420 زمين‌لرزه با بزرگي بيش از يك در مناطق مختلف كشور و نواحي مرزي رخ داده كه بزرگي حدود 137 زلزله بيش از 4 ريشتر بوده است. در سال 88 هم در مجموع حدود 10هزار و 500 زلزله شامل يكصد زلزله با بزرگي بيش از 4 ريشتر در مناطق مختلف كشور و نواحي مرزي كشور به وقوع پيوسته بود.
بنابراين با يك نگاه سطحي درخواهيم يافت پوسته فلات ايران سال ناآرامي را طي مي‌كند كه مشخص نيست اوج اين ناآرامي‌ها كي و كجا اتفاق خواهد افتاد. تنها بايد هوشيار بود و اقدامات احتياطي را از خاطر پاك نكرد.

V E S T A
20-03-2013, 02:31
اطلس زمین لرزه های جهان


Map ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

Atghia
09-07-2014, 10:08
6محله امن تهران در برابر زلزله
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



ارگ قدیم تهران امن‌ترین منطقه تهران هنگام زلزله است. این منطقه امن حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی را شامل مي‌شود که بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری هم در این محدوده واقع است.

به نظر مي‌رسد که مکان‌یابی حاصل از تجربه چند صد ساله مردم ساکن تهران که منجر به تشکیل محدوده ارگ قدیم شهر شده، بسیار قابل اعتمادتر از مکان‌یابی سال‌های کنونی در گسترش و احداث شهرک‌های حاشیه‌ای شهر تهران است؛ اما مشكل اصلي اين است كه در اين محدوده‌ها نيز اكثر ساختمان‌ها قديمي است و جزو بافت‌هاي فرسوده محسوب مي‌شوند.

در حالي كه يكي از خطرناك‌ترين گسل‌هاي شهر گسل ري است، 70 درصد بافت‌هاي فرسوده نيز در نيمه جنوبي شهر واقع شده است؛ چنانچه منطقه 15 از نظر ميزان بافت‌هاي فرسوده چالش‌دارترين منطقه تهران محسوب مي‌شود و پس از اين منطقه به ترتيب مناطق 12،17،10 قرار دارند. اين در حالي است كه در بافت‌هاي فرسوده شهر، اكثر مدارس و مراكز درماني هم فرسوده‌اند و در برابر زلزله مقاوم نیستند.


با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی از پایتخت را مي‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از این سه گسل باشد.
گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع می‌شود و تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد مي‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را دربرمي‌گیرد.


گسل ری درجنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات‌ترین گسل کشور است از جاده خاوران شروع می‌شود و با گذر از دولت‌آباد و حرکت روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره‌هاي آجرپزی چهار دانگه پایان مي‌یابد. گسل شرق که توانایی قوی ترین زلزله را دارد از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سید خندان امتداد مي‌یابد. بیشترحریم‌های انتقال نیروی شهر تهران نیز روی همین گسل‌هاي زلزله واقع شده است.

در این میان تک گسل ملاصدرا هم که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است.


منبع: مهرنیوز