PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نصب بارکد دوبعدی روی کالاهای فناورانه/ تشخیص اصل بودن کالا با موبایل



wichidika
01-01-2013, 10:08
در گفتگو با مهر اعلام شد؛


نصب بارکد دوبعدی روی کالاهای فناورانه/ تشخیص اصل بودن کالا با موبایل



مجری طرح اجرای شبکه بازرسی و نظارت مردمی از اجرای طرحی با همکاری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خبر داد که براساس آن با نصب بارکدهای دو بعدی برای کالاهای تولیدی فناورانه، امکان تشخیص اصالت کالا از طریق موبایل فراهم می شود.


محمود اعلایی - مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر در گفتگو با خبرنگار مهر، از اختصاص طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی - شبنم - به کالاهای فناوری تولید داخل مانند گوشی های موبایل و تبلت و دیگر محصولات فناوری تولید و مونتاژ داخلی در این حوزه خبر داد و اظهار داشت: ماهیت برجسب دوبعدی شبنم به هیچ عنوان ارتباطی با ماهیت کالا ندارد و این برچسب ها این قابلیت را به مصرف کننده می دهد که با استعلام اطلاعات کامل کالا از یک منبع معتبر، نسبت به خرید کالا اقدام کنند.
وی با بیان اینکه به هیچ عنوان آنچه که برروی کالا درج شده است ملاک اصالت کالا نخواهد بود، ادامه داد: برای مثال بر روی برخی از کالاها و قطعات شاهد آن هستیم که نام شرکت و یا برند معروف درج شده اما اصالت کالا از آنچه که اطلاعات واردات و تولید رسمی نشان می دهد مشخص می شود و تفاوتی هم ندارد که این برچسب روی چه کالایی نصب خواهد شد.
اعلایی با تاکید براینکه اجرای طرح شبنم با همکاری انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای تولیدات داخلی آغاز به کار کرد، ادامه داد: در این طرح برای امکان دریافت و تشخیص اصالت کالا باید نرم افزار این سامانه برروی گوشی موبایل کاربران و مصرف کنندگان قرار گیرد.
مجری طرح اجرای شبکه بازرسی و نظارت مردمی ادامه داد: برای دریافت اصالت کالا، کاربران می توانند این نرم افزار بارکدخوان را از طریق گوشی تلفن همراه خود از سایت شبنم دانلود و نصب کنند و زمانی که قصد تشخیص اصالت محصول را دارند گوشی را روی بارکد محصول قرار داده و چنانچه اصالت محصول مورد تایید قرار گیرد از این طریق پیامکی، تایید آن به مرکز پایگاه داده در وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده و اطلاعات تکمیلی در قالب یک پیامک به کاربر باز می گردد.
وی با بیان اینکه امکان استعلام اصالت کالاها از جمله کالاهای فناوری حتی از طریق تلفن ثابت و نیز ورود به سامانه شبنم نیز فراهم است، تصریح کرد: این طرح برای گوشی ها و تبلتهای تولید داخل نیز اجرایی می شود و پیش بینی می شود جعل محصولات تولید داخل با این روش به صفر برسد.
اعلایی اجرای طرح شبنم در بخش تولید داخل را عدم استفاده از تولید کالاهای مشابه با برندها و نشان های معتبر عنوان کرد که سبب می شود، سودجویان نتوانند از برندها و نشان های معتبر داخلی برای تولید کالاهای مشابه و با روندی جعلی استفاده کنند.
به گزارش مهر، طرح شبکه نظارت و بازرسی مردمی (شبنم) که در بخش کالاهای وارداتی در سال های اخیر اجرایی شده است در بازار کالاهای تولید داخل هم آغاز بکار کرده و با نصب برچسب بر روی برخی تولیدات داخلی از تولید کالاهای جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
پیش از این اجرای طرح شبنم در بخش کالاهای وارداتی با هدف جلوگیری از قاچاق کالاها صورت گرفت و کالاهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می شدند این برچسب دوبعدی را نمی توانستند دریافت کند و کالاهای واردات قانونی به راحتی قابل تشخیص بود.
هم اکنون با اجرای طرح شبنم و الصاق برچسب اصالت بر روی کالاها امکان استعلام و رهگیری کالاهای دارای این کد از زمان واردات یا تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد، فراهم شده است.
خریداران کالاهای فناوری همچنین با ارسال کد کالا با تلفن ثابت یا همراه به شماره ای که بر روی برچسب شبنم درج شده است و نیز مراجعه به سامانه اینترنتی طرح شبنم به نشانی (shabnam.ir) می توانند اصالت و هویت کالای مورد نظر خود را استعلام کنند.

mostafadc
01-01-2013, 13:07
كالاي با كيفيت توليد كنند, باركدشون پيشكش