PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تفاوت دیسک های با کیفیت و نا مرغوب + عکس



iran79
02-12-2012, 14:47
این مطالب تنها تجربیات شخصی می باشد.
امیدوارم مطالب و عکس ها مفید و واضح باشد.

دیسک های متفاوتی در بازار پیدا میشه که باعث سردرگمی ما برای خرید میشه.
این که کدوما بهترین هستن. این روزها صحبت تنها بر روی شناخته شده هاست. نام های تجارتی (Brand) شناخته شده ای که به ذهن افراد نفوذ کردند و نا خود آگاه از زبانشون جاری میشن.
نام هایی که حتی بقال سر کوچه هم برای فروش اجناس مغازه اش آن ها به زبان می آورد، در حالی که نمی تواند املای آنرا بنویسد.

در این پست خواستم مقایسه ای تجربی و در عین حال بارز رو نشون بدم که این که می گن دیسک ها با هم تفاوت دارند، به چه معنی می باشد. همه دیسک ها گرد می باشند، پشتشون هفت رنگه(مقوله ای که چند سال پیش برای اثبات اصل بودن دیسک، خیلی جا افتاده بود)سرعت ها یکی هستند و... . اما ین ها همه ویژگی های خارجی هستند. پس علت گرونی برخی دیسک ها چیست؟
اگر به نام تجارتی باشد، باید گفت پرینکو Princo در بین مردم جامعه بسیار جا افتاده تر، و شناخته شده تر است تا دیسک های Emtec و یا Maxcell.پس چرا پرینکو نسبت به این نوع دیسک ها ارزان تر و دسترسی به آن ها راحت تر است.

اول باید گفت که قضیه به روشنی واضح است. همانطور که همه ما می دانیم: هیچ ارزونی بی علت نیست و هیچ گرونی بی حکمت. دلیل برتری و گرونی دیسک هایی همچون Maxcell و Emtec به خاطر کیفیت ساخت می باشد. مقایسه زیر بین دو دیسک Princo و Emtec می باشد.

دیسک اول: Emtec
همانطور که در عکس ها مشاهده می کنید، دیسک Emtec از دو لایه تشکیل شده است. توضیح اعداد:
1: لایه بیرونی دیسک که روی آن عنوان دیسک نوشته می شود. این لایه قابل جداشدن نیست. چرا که در پشت آن اطلاعات ذخیره میشوند.
2: لایه اصلی و درونی دیسک که اطلاعات بر روی آن ذخیره می شوند.
3: لایه خارجی و قسمت محافظ دیسک. این قسمت کلا از دیسک جدا می باشد. این قسمت برای محافظت از اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک است. در صورت خط برداشتن، باز هم اطلاعات قابل دریافت است. لایه و اطلاعات اصلی صدمه ای نمی بیند. خطی که بر روی این لایه می افتد نشان دهنده میزان اطلاعات ذخیره شده است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دیسک دوم Princo:
این دیسک نیز از دولایه تشکیل شده، اما لایه محافظ ندارد.
1: قسمتی که اطلاعات بر روی ان ذخیره می شوند. در صورت خط افتادن و یا صدمه دیدن، اطلاعات از بین رفته است.
2: لایه بیرونی دیسک که روی آن عنوان دیسک نوشته می شود.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

در هنگام خرید دیسک، می توان به خوب بودن آن پی برد. چگونه؟ یک راه بارز آن قطر دیسک می باشد و همچنین وزن دیسک. گرچه میزان وزن دیسک به اندازه ای نیست که بتوان تفاوت آنرا پی برد، از قطر دیسک می توان بجای آن استفاده کرد. قطر دیسک های اصل و مرغوب نازک تر از دیسک های با کیفیت پایین تر و نامرغوب است. اما در کل استاندارد دیسک ها تا حدی مشابه است.
یک راه دیگر برای اثبات کیفیت دیسک ها، از بین بردن دیسک ها می باشد. این روش کلا عقلانی نیست. نمی توان برای خرید دیسک، برای اطمینان از اصل بودن، آنرا از بین برد تا نمونه ای برای خرید در مغازه باشد. اما می توان از تجربیات اشخاص استفاده کرد. برای مثال دو دیسک بالا حداقل دو سال از زمان رایت آنها می گذرد. نتیجه: دیسک Emtec در اثر شکستن، به چندین تکه خرد شد. (زمان خرد شدگی: وقتی که هر دو لبه به هم چسبیدند)ما دیسک پرینکو تنها تاب برداشت و بعد از چندین مرحله جدا شد. شاید فکر کنید که پرینکو با کیفیت تر می باشد، چرا که با فشارهای بیش از حد هم صدمه ی جدید ندید، اما این اصل در این نوع خود برعکس برداشت می شود. سبک بودن، و استفاده از مواد اولیه مرغوب باعث متعادل ماندن دیسک و خوانایی بالای آن می شود که در مقابل بخاطر نازک بودن شکننده هم می شود.
تنها راه را تا حدی می توان به نام دیسک ها نسبت داد. همان صحبت که: هیچ ارزونی بی علت نیست و هیچ گرونی بی حکمت.
اگه Emtec (و یا برندهای معروف تر)هم همچون پرینکو بود، مطمئنا در همه جا یافت می شد.