PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کشف دورترین کهکشان جهان شناخته شده توسط ناسا



VAHID
18-11-2012, 17:18
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر ناسا موفق به کشف دورترین کهکشان در محدوده شناخته شده جهان هستی شدند. این کهکشان تقریبا 13.3 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد و از نظر اندازه، جزء کوچکی از کهکشان راه شیری است. به گفته ناسا، با توجه به سرعت نور در فضا، آنچه که اکنون ما از زمین می بینیم، متعلق به زمانی است که دنیا تنها ۴۲۰ میلیون سال سن داشته است. شاید جالب باشد بدانید که سن فعلی جهان حدود 13.75 میلیارد سال است.

این کهکشان که MACS0647-JD نامگذاری شده، ۴۲۰ میلیون سال پس از مه بانگ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])(آ از تئوریک جهان هستی) مشاهده شده است و نور آن 13.3 میلیارد سال سفر کرده تا به زمین برسد. این کشف یکی از جدیدترین یافته های برنامه ای است که با استفاده از رخدادهای طبیعی به عنوان لنزهای زوم ویژه، سعی دارد کهکشان های دوردست جهان آغازین را آشکار کند. CLASH ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])یک گروه بین المللی است که توسط مارک پستمن از انستیتو تلسکوپ فضایی علوم در بالتیمور رهبری می شود. آنها از خوشه های کهکشانی بزرگ و عظیم به عنوان تلسکوپ های کیهانی استفاده می کنند تا بر روی کهکشهان های دوردست در ورای آنها زوم کنند.

گرانش خوشه ها نور کهکشان های دوردست را تقویت می کند و باعث می شود تصویر آنها هشت، هفت یا دو برابر بهتر و روشن تر از واقعیت دیده شود.

ناسا می گوید MACS0647-JD که اکنون این گونه کوچک است، احتمالا در مراحل اولیه شکل گیری و تولد بزرگتر بوده است. تحلیل ها نشان می دهد که این کهکشان حدود ۶۰۰ سال نوری گستردگی دارد. بر پایه مشاهدات بدست آمده از کهکشان های نزدیک تر، ستاره شناسان تخمین می زنند این کهکشان در سنین پایین تر احتمالا ۲۰۰۰ سال نوری گستردگی داشته است.

برای مقایسه بد نیست که بدانید، ابر بزرگ ماژلان، که یک کهکشان کوتوله همنشین راه شیری است، گستردگی ۱۴۰۰۰ سال نوری دارد و سراسر کهکشان راه شیری ما ۱۵۰ هزار سال نوری است.

البته Dan Coe از انستیتو تلسکوپ فضایی علوم می گوید این شیئ ممکن است تنها یکی از بلوک های تشکیل دهنده یک کهکشان باشد. ۱۳ میلیارد سال دیگر که موفق به مشاهده اکنون این کهکشان شدیم، شاید با مجموعه ای از ده ها، صها یا هزاران بخش به هم پیوسته اینچنینی روبرو باشیم که یک کهکشان کامل را شکل داده اند.













narenji.ir

A M ! N
18-11-2012, 19:06
فیلمی از محل همین کهکشان جوان

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

J@viD
18-11-2012, 19:13
الان اونجا چه خبره؟

A M ! N
18-11-2012, 19:45
الان اونجا چه خبره؟


درود.
خب از دیدگاه ناسا اگر تعداد این کهکشانهای جوان زیاد باشد ، احتمال اینکه انرژی پخش شدن توده های هیدروژنی که سرتاسر جهان رو پوشونده ، ازیــــن کهکشــان ها
گرفته شده باشه بسیار زیاده. فرایندی به نام "باز یونیزه سازی" یا Re-ionization هستش که بر اثر اون جهان ما نسبت به نور ترا پیدا شده است.


قبل ازین کهکشان ، عنوان دورترین کهکشان متعلق به یکی دیگه بود که حدود 12.9 میلیارد سال نوری با زمین فاصله داشت و توسط تلسکوپهای سوبـارو و همچنین کک
شناسایی شده بود. اما این یکی 13.3 میلیارد سال نوری.

از طرفی خلاف آنچه که در خبر مشاهده میکنیم ، هابل این کهکشان رو مستقیم کشف نکرده ، بلکه در اثر وجود یک خوشه ی کهکشان دیگر در میان راه که به عنوان یک
عدسی گرانشی غول آسا عمل کرده ، هابل موفق به رویت نور به وجود آمده ی این کهکشان میان راهی یا عدسی غول آسا شده. بعد از هابل ، صحت این نور توســـط
اسپیتزر هم تایید شد.

J@viD
19-11-2012, 02:16
ممنون از پاسختون
یه سوال برام پیش اومد اینکه قویترین تلسکوپ های ما قدرت دیدن چه فاصله ای رو دارن ؟
یعنی اگه کهکشانی در فاصله 15 میلیارد سال نوری هم از ما باشه میتونن ببیننش ؟
یا وسیله ای داریم که تشخیص بده دورترین کهکشانی که وجود داره چه فاصله ای از ما داره یا اینکه بعد از اون هم چیزی هست یا نه ؟
منظورم از سوال اول هم این بود که اون کهکشانی که ما داریم نورش رو بعد از 13.3 میلیارد سال نوری دریافت میکنیم الان چه حالی داره یا اصلا هنوز وجود داره
چون شما ادم مطلعی هستی یه سوال دیگه :31: اگه جسمی رو با سرعت بالا به سمت نور دورترین کهکشان حرکت بدیم سرعت نوری که از اون کهکشان میرسه بیشتر از سرعت اولیه میشه و تغییر و تحولات قابل مشاهده سریعتر میشه؟
تا حالا در مورد سوال اخرم ازمایشی انجام شده ؟

A M ! N
19-11-2012, 16:10
درود.


1 - تقریبن هر فاصله ای. شاید حتا امکان این باشه که بتوانند مهبانگ که نزدیک به 14 میلیارد سال پیش پدید آمده را مشاهده کنند.
این به این معناس که تلسکوپ مورد نظر در حال دریافت نور از 14 میلیارد سال پیش است ، چون سرعت نور یک اندازه ی ثابت میباشد
بنابراین هنگامیکه ما بتوانیم به فرض مثال مهبانگ را در فاصله ی 14 بیلیون سال با تلسکوپ مشاهده کنیم بدین معنیس که در واقع داریم
مهبانگ را در 14 بیلیون سال پیش میبینیم ، چون مدت زمان 14 بیلیون سال طول کشیده تا نور حاصل از مهبانگ به زمین برسد.
اگر معیار قوی بودن تلسکوپ را تنها قطر دهانه ی تلسکوپ مدنظر خود قرار بدهیم ، آنهنگام تلسکوپ جی تی سی و کک به ترتیب از
غول آساترین تلسکوپهای حال حاضر هستند.

2 - هنگامی که شما صحبت از 15 میلیارد سال پیش میکنید یعنی درواقع دارید به چیزی قبل از مهبانگ رجوع میکنید ، درحالی که براساس
نظریه ی نسبیت عمومی اینشتین که در پیرامون سال 2009 پایدار شد و همچنین نظریه ی مهبانگ ، با حادث شدن واقعه ی مهبانگ دو
فاکتور فضا-زمان نیز به وجود آمد. پس جهانی با قدمتی بیشتر از 13.7 میلیارد سال وجود نداشته.

پ.ن : شایان ذکرست نظریه های پدید آمدن جهان خود دارای چندین مدل است که از گستره ی این تاپیک دور است.

3 - پاسخ سوال سوم خود در پاسخ اول داده شده است.

4 - بله هنوز وجود دارد اگر در متن اصلی این برگه مشاهدت فرمایید. گستردگی کنونی این کهکشان به بزرگی 600 سال نوری میباشد.

5 - یک جورایی متوجه ی این سوال شما نشدم ، چرا که دقیقن متوجه نمیشم حرکت یک جسم درجهت مسیر نور یک کهکشان چه تاثیری
در سرعت نور میگذارد ؟ همانطور که میدانیم سرعت نور در فضا (C) ثابت است و در همین هنگام سرعت نور ارتباطی به سرعت ناظر و منبع
ندارد.



ممنون از پاسختون
1 - یه سوال برام پیش اومد اینکه قویترین تلسکوپ های ما قدرت دیدن چه فاصله ای رو دارن ؟
2 - یعنی اگه کهکشانی در فاصله 15 میلیارد سال نوری هم از ما باشه میتونن ببیننش ؟
3 - یا وسیله ای داریم که تشخیص بده دورترین کهکشانی که وجود داره چه فاصله ای از ما داره یا اینکه بعد از اون هم چیزی هست یا نه ؟
4 - منظورم از سوال اول هم این بود که اون کهکشانی که ما داریم نورش رو بعد از 13.3 میلیارد سال نوری دریافت میکنیم الان چه حالی داره یا اصلا هنوز وجود داره
5 - چون شما ادم مطلعی هستی یه سوال دیگه :31: اگه جسمی رو با سرعت بالا به سمت نور دورترین کهکشان حرکت بدیم سرعت نوری که از اون کهکشان میرسه بیشتر از سرعت اولیه میشه و تغییر و تحولات قابل مشاهده سریعتر میشه؟
تا حالا در مورد سوال اخرم ازمایشی انجام شده ؟

hummer_1990
22-11-2012, 23:28
سلام
آقا من یه سوالی دارم (از نجوم هم سر در نمیارم[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

این جسم 13.33 بیلیون سال سن داره. کره ما 4.5 بیلیون . این جسم 420 میلیون سال بعد بیگ بنگ به وجود اومده کره ما 9بیلیون و 250 میلون سال بعد از بیگ بنگ یعنی این جسم 8 بیلیون و 830 میلیون سال از ما جوونتره. درست حساب کردم یا تو علم نجوم جور دیگه ای حساب میکنن؟

سوال دوم: تمام کهکشان ها در محیطی بیضی شکل (به مرکزیت نقطه انفجار بیگ بنگ) در حال دور شدن از این نقطه هستن؟ و این که سرعت دور شدن کهکشان ها از این نقطه ثابت هست و با هم برابره؟

سوال سوم: سرعت چرخش زمین به دور خودش در مختصات جغرافیایی ایران(تهران) چقدر هست؟(KM/h)

A M ! N
23-11-2012, 20:37
سلام
آقا من یه سوالی دارم (از نجوم هم سر در نمیارم[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

این جسم 13.33 بیلیون سال سن داره. کره ما 4.5 بیلیون . این جسم 420 میلیون سال بعد بیگ بنگ به وجود اومده کره ما 9بیلیون و 250 میلون سال بعد از بیگ بنگ یعنی این جسم 8 بیلیون و 830 میلیون سال از ما جوونتره. درست حساب کردم یا تو علم نجوم جور دیگه ای حساب میکنن؟

سوال دوم: تمام کهکشان ها در محیطی بیضی شکل (به مرکزیت نقطه انفجار بیگ بنگ) در حال دور شدن از این نقطه هستن؟ و این که سرعت دور شدن کهکشان ها از این نقطه ثابت هست و با هم برابره؟

سوال سوم: سرعت چرخش زمین به دور خودش در مختصات جغرافیایی ایران(تهران) چقدر هست؟(KM/h)

1 - بله محاسبه به همین شکل هست اما در نظر داشته باشید ، MACS0647-JD یک کهکشان است ، زمین یک سیاره !

2 - این سوال شما خیلی وسیعه... بر اساس نظریه ی مهبانگ، انفجار از تکینگی اتفاق افتاد ، به این معنی که تمام جرم این ذره ی کوچک در حجمی نزدیک به صفر ( براساس مفهوم حد ، حجم آن به صفر میل میکرد) متراکم شده بود.
چگونگی این انفجار را میتوان مانند ترکیدن بادکنک فرض کرد. زان پس تمام ذرات بنیادی ازین تکینگی بوجود آمدند و از مرکزیت این تکینگی در هر سویی دور شدند. یعنی نظم خاصی در جهت حرکت ذرات نبوده است.
به هر روی ، بر اساس قانون هابل ، فرض میشود که سرعت انبساط گیتی ثابت است. در این قانون فاصله ی هر کهکشان نسبت به زمین (یا هر ناظر دیگر) سنجیده میشود و در ثابت هابل ( سرعت انبساط گیتی ) ضرب میشود و سرعت کهکشان مورد نظر بدست می آید. در این قانون از نظریه ی اثر داپلر بهره برده شده است.

مثالی میزنم : فرض کنید ما در کهکشان A هستیم، یک فرد دیگر در کهکشان B هست. و فرد دیگری در کهکشان C هست. فاصله ی کهکشانهای A-C دو برابر فاصله ی کهکشانهای A-B میباشد.
من برای راحتی کار شکلی را رسم کرده ام.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


فرض میکنیم ما که در کهکشان A هستیم مشاهده میکنیم که کهکشان B با سرعت 10000 ک/ث در حال دور شدن از ما ( کهکشان A ) هست.

از طرف مقابل ، فرد دیگر هم در کهکشان B مشاهده میکند که کهکشان ما با سرعت 10000 ک/ث در حال دور شدن ( در جهت مخالف) میباشد.

همچنین وقتی ما به کهکشان C نگاه میکنیم میبینیم که کهکشان C با سرعت 20000 ک/ث در حال دور شدن از ماست. ولی فردفضایی در کهکشان B

مشاهده میکند که کهکشان C با سرعت 10000 ک/ث درحال دور شدن از آن (B) است !


نتیجه گیری میکنیم که از نظر فرد فضایی در کهکشان B همه چیز در حال دور شدن از آن است در هر جهتی که هست. درست مانند چیزی که برای
کهکشان ما اتفاق میفتد.


3 - برای تایین سرعت حرکت وضعی زمین ، من آماری ندیدم که نسبت به مختصات جغرافیایی دقیقا تهران بیرون داده بشه ، ولی با حساب تقریبی که
خودم انجام دادم چون ایران در نیم کره ی شمالی قرار داره ( نسبت به استوا ) بنابر این سرعت گردش درونجا به جهت داشتن محور کوچیکتر ، بیشتر
خواهد بود. اگه یه نقطه را در خط استوا فرض کنیم ، این نقطه با سرعت تقریبا 1670 Km/H درحال گردش است.

ایران در محدوده ی 25 تا 40 درجه ی عرض شمالی در نیمکره ی شمالی قرار گرفته ، بنابراین حدس میزنم تهران باید در مختصاتی نزدیک به 36 درحه
قرار گرفته باشه ، دیگه کار آسونه ، کافیه کسینوس این زاویه را در مقدار سرعت آن نقطه در خط استوا ( 1670 ک/س ) ضرب کنیم !

بنابراین با این حساب سرانگشتی :

سرعت گردش زمین طبق مختصات تهران برابر خواهد بود با : 1350.9 کیلومتر بر ساعت.