PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اتحاد سیلیکونی: خرید MIPS توسط کمپانی Imagination Technologies برای رقابت با ARM در بخش پردازنده‌ها



VAHID
07-11-2012, 18:10
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


دو کمپانی که احتمال دارد نام آنها را تاکنون نشنیده باشید به توافقی دست یافته‌اند که می‌تواند در آینده تأثیرات مهمی بر روی صنعت ساخت پردازشگرهای موبایل بگذارد. کمپانی Imagination Technologies ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])که واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن در تمام آیپدها و آیفون‌ها، پلی استیشن ویتا، تعداد زیادی از چیپ‌های ATOM اینتل و البته تعداد زیادی از دستگاه‌های اندرویدی یافت می‌شود، به توافقی 60 میلیون دلاری برای خرید کمپانی MIPS ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])دست یافته که در زمینه طراحی پردازنده‌ها فعال است. یادتان هست که AMD کمپانی ATI را خرید؟ حالا اتفاقی مشابه اینبار در قلمروی پردازشگرهای موبایل رخ داده.

معمولاً گرافیک‌های PowerVR ساخت ایمجینیشن در کنار پردازنده‌های ARM در قالب یک چیپ مجتمع روی ویفیر سیلیکون چاپ می‌شوند و در دستگاه‌ها قرار می‌گیرند، ولی خبرها حاکی از آن است که ARM اخیراً برخی از مشتریان ایمجینیشن را قاپ زده و گرافیک‌های Mali خودش را به آنها تحمیل کرده که از این جمله می‌توان به تبلت نکسوس 10 ساخت سامسونگ اشاره کرد.

حالا ایمجینیشن که مدیر عامل ایرانی تبار آن آقای «حسین یسایی» است، با خرید MIPS می‌تواند به طور بالقوه تبدیل به رقیب ARM در حوزه CPU -علاوه بر GPU- شود. لااقل نقشه کلی که این است. آقای یسایی درباره این قرارداد به رویترز می‌گوید: «این کسب و کار یکپارچه می‌تواند قادر به ایجاد یک نیروی پیش روی جدید در صنعت CPU شود و اساساً حق انتخاب (برای مشتریان) و یک جایگزین برای (محصولات) دوستان خوب ما در کمبریج (منظور ARM است) را ایجاد می‌کند.» به طور مشخص، ایمجینیشن ابتدا پردازنده‌هایی را که MIPS از سه سال پیش شروع به توسعه‌شان کرده ارائه خواهد کرد. با این حال، رقابت با ARM در بخش پردازنده‌ها کار آسانی نیست.

ایمجینیشن قصد انحصاری کردن استفاده همزمان از CPU و GPU خود را ندارد و این اطمینان را می‌دهد که مشتریانش می‌توانند GPU جدا را با پشتیبانی کامل این شرکت برای استفاده در چیپ‌های مجتمع خود دریافت کنند. این معامله از طرف دیگر به نفع ARM هم هست.

ایمجینیشن با 60 میلیون دلار صاحب MIPS و 82 پتنت آن می‌شود ولی حدود 498 پتنت دیگر به ارزش 350 میلیون دلار به کنسرسیوم Bridge Crossing LLC تعلق می‌گیرد که ARM رهبری آن را به عهده دارد. ARM مبلغ 167.5 میلیون دلار از این قرارداد را تقبل می‌کند که البته پتنت‌ها در اختیار سایر شرکایش نیز قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که همه از این رهگذر منافع خودشان را تأمین کرده‌اند. انتظار می‌رود که این قراردادها در فصل اول 2013 نهایی شود.

اما در کنار این مورد، به برنامه‌های آینده ایمجینیشن برای گرافیک‌هایش هم اشاره می‌کنیم؛ این کمپانی بریتانیایی می‌گوید که نسل ششم گرافیک‌های PowerVR آماده اعطای لیسانس است و در عین حال که 20 برابر (!) عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به نسل فعلی دارد، توان مصرفی آن هم 5 بار بهینه‌تر شده. مدل G6400 دارای 4 هسته پردازش گرافیکی خواهد بود و مدل G6200 دارای دو هسته. هم اکنون 8 سازنده تراشه (از جمله تگزاس ایسترومنتز و کوالکوم) لیسانس نسل جدید را دریافت کرده‌اند.

















narenji.ir