PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : AMD نیاز به شتاب بیشتر دارد و گرنه اینتل و ARM بازار را تسخیر می‌کنند



VAHID
21-10-2012, 18:14
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

AMD که دومین تولید کننده بزرگ میکرو پروسسورها (پشت سر اینتل) است، در کنار گزارش مالی ناامیدکننده اخیرش خبر از تعدیل نیروی قریب الوقوع هم داده. برخی به درستی پرسیده‌اند که آیا داریم به پایان AMD نزدیک می‌شویم؟ پاسخ دادن به این سؤال چندان ساده نیست، AMD آشکارا نیازمند انجام کارهای جدید برای متوقف کردن روند فعلی است. ولی تغییر به این سادگی نخواهد بود.

اول این که AMD واقعاً هیچ استراتژی ای برای عرصه موبایل ندارد. این کمپانی اخیراً چیپ Hondo را برای تبلت‌ها معرفی کرده ولی فقط برای ویندوز. راهکار AMD برای سایر پلتفرم‌ها کجا است؟ فعلاً که ...

دوم اینکه استراتژی AMD در مقابل اینتل در بخش PC، فروش و رقابت با قیمت پایین‌تر بوده. هر چند AMD در پردازش گرافیکی بهتر عمل کرده ولی در مورد عملکرد CPU باید اینتل را برنده دانست، و این باعث کاهش فروش AMD -حتی با وجود قیمت پایین‌تر- شده. در نتیجه اینتل در زمینه قیمت نیز رویکرد تهاجمی‌تری در پیش گرفته و مزیت رقابتی AMD را به خطر انداخته.

سوم اینکه AMD به لطف شرکت‌های دیگر به رقابت ادامه می‌دهد یعنی به تنهایی قادر به ادامه رقابت با تکنولوژی‌های پردازشی اینتل نیست، و از منظر فرآیند ساخت همچنان دو نسل از اینتل عقب است. این واقعیت بر روی مؤلفه ترکیبی «قدرت تراشه/عملکرد/اندازه/هزینه» تأثیر منفی می‌گذارد و در یک بازار فوق رقابتی به AMD ضرر می‌زند.

و دست آخر -و احتمالاً مهمتر از همه- اینکه، بازار گرافیک که بخش بزرگی از درآمد AMD را رقم می‌زند، در حال آب رفتن توسط چیپ‌های مجتمع است که همزمان CPU و GPU را ارائه می‌کنند. این بدان معنا است که AMD دیگر نمی‌تواند قیمت‌های بالای گذشته را که بابت گرافیک‌های جدا از مشتریان طلب می‌کرد، انتظار داشته باشد زیرا گرافیک‌های on board برای خیلی از کاربران به اندازه کافی خوب هستند که مانع از هزینه‌کرد بیشتر شوند.

به نظر می‌رسد چنانچه فشارها ادامه یابد که محتمل است، کسی از راه خواهد رسید تا طناب نجات برای AMD بیندازد. بعید است آن کمک کننده اینتل باشد، احتمالاً یک سرمایه‌گذار خارجی خواهد بود که می‌خواهد در صنعت نیمه هادی‌ها ورود کند. هیچ یک از کمپانی‌های سازنده چیپ داخل امریکا (کوالکوم، انویدیا، یا برودکام) هم برای AMD کمین نکرده‌اند. در حقیقت کوالکوم چند سال قبل بخش گرافیک موبایل AMD را خریداری کرد و حالا چیپ‌های مجتمع با گرافیک یکپارچه را تولید می‌کند.

اما کنار رفتن AMD از بازار خیلی بد خواهد بود زیرا اینتل یکه تاز می‌شود و پیشرفت‌هایی که زاییده رقابت بودند کم خواهند شد. اما آیا AMD می‌تواند خود را نجات دهد؟

احتمالاً می‌تواند. ولی ابتدا باید دلیلی برای باقی ماندن در بازار بیابد (میل به رقابت به تنهایی دلیل خوبی نیست.) AMD سال‌ها قبل که اینتل در حال تن آسایی بود قوی عمل کرد ولی از آن موقع، چیزی ندیده‌ایم. برخی افراد به AMD پیشنهاد سرمایه‌گذاری در تکنولوژی ARM را دادند تا بتواند وارد بازار موبایل شود. اما بعید است AMD منابع مالی و انسانی لازم برای تمرکز همزمان بر روی ARM و x86 را داشته باشد.

پر واضح است که AMD نیازمند ورود به بازار موبایل است. AMD کمپانی Sea Micro را خریداری کرده زیرا می‌تواند وسیله نقلیه خوبی برای گسترش کسب و کارش به حوزه در حال رشد جدید باشد. ولی این می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد و کسب و کارسخت‌افزار نیز با چیپ‌سازی فرق دارد.

AMD جاده بسیار پر تلاطمی را پیش رو دارد، به خصوص با شرایط فعلی بازار که فروش پی‌سی و کارت‌های گرافیکی رو به کاهش گذاشته و میل عمومی صرف کننده به سمت ابزارهای موبایل رفته. AMD تا ابد وقت نخواهد داشت تا دوباره قدرتمند شود و اگر به خط سیر فعلی‌اش ادامه دهد، چیزی نخواهد گذشت تا اینتل دنیای x86 و AMR دنیای موبایل را فتح کنند.

AMD کار سختی در پیش رو دارد و از آنجا که تیم مدیریتی هنوز قادر به تغییر اوضاع نشده، مشخص نیست که سرمایه‌گذاران تا چه زمانی به آنها فرصت خواهند داد. صدای تیک تاک عقربه‌های ساعت برای این کمپانی بلندتر از گذشته به گوش می‌رسد.












narenji.ir