ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال در مورد مفاهیم کارت گرافیک



alexjojo
21-10-2012, 16:25
سلام میخواستم بدون این موارد در تشخیص قدرت کارت گرافیک چه تاثیری داره؟؟؟

BandWidth

Shader Proccessing

Shader

Open GL

PSU

SLI/Crossfire

Dedicated

Approved

ممنون

alexjojo
21-10-2012, 18:50
سلام میخواستم بدون این موارد در تشخیص قدرت کارت گرافیک چه تاثیری داره؟؟؟

BandWidth

Shader Proccessing

Shader

Open GL

PSU

SLI/Crossfire

Dedicated

Approved

ممنون


BandWidth:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Shader:

مدلهای Direct X Shader جزئیات بسیاری را جهت کنترل بر روی آنچه نمایش داده می شود برای افراد خواستار توسعه ارائه می دهد. و می تواند افکت های بسیاری نظیر سایه های پیچیده انعکاس نور، ایجاد مه و مانند آنها را بوجود آورد. مایکروسافت با ارائه مدل Shader از ابتدا قدرت مانور زیادی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است که نتیجه آن ایجاد پتانسیل بالا جهت واقعی تر و ملموس تر کردن تصاویر بوده است .

Open GL:

OpenGL کوتاه شده ی Open Graphics Library کتابخانه ای از API هاست که برای ترسیمات دو بعدی و سه بعدی تعبیه شده است. این کتابخانه به صورت متن باز ( به زبان C ) ارائه گردیده و از سال 1992 تا امروز در حال توسعه می باشد (آخرین نسخه 4.1 است) و در مصارف مختلفی از قبیل شبیه سازی های نظامی، بازی های رایانه و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
OpenGL را می توان در سیستم عامل های Windows، Mac OS X، Linux و Unix و بیشتر زبان های برنامه نویسی استفاده کرد. (زبان C/C++ توصیه می شود)
OpenGL بر خلاف APIهای دیگر به جای توسعه مبتی بر ویرایش از توسعه مبتی بر افزودنی (extension) پشتیبانی می کند. تا ویرایش 1.1 آن توسط نرم افزار پشتیبانی می شود و از ویرایش 1.2 به بعد شما احتیاج به نسب آخرین درایور کارت گرافیکی خود دارید. حال در برنامه OpenGL می توانید آدرس دستورهای جدید مطرح شده در ویرایشهای بعد را با کمک API سیستم عامل از درایور کارت گرافیک دریافت کنید.
برخلاف نرم افزارها ویرایشهای ماژور OpenGL به معنی نوشته شدن از اول نیستند بلکه بدین معنی هستند که یک تغییر اصاصی در ساختار OpenGL رخ داده:
OpenGL 2.0: اضافه شدن کانال قابل برنامه ریزی و زبان GLSL
OpenGL 3.0: حذف کانال پردازش ثابت (fixed function)
OpenGL 4.0: سیستم پردازشی جدید و تغییر ساختار شیدرها
می توانید لیستس از الحاقیهای OpenGL را از وب سایت رسمی خود آن دریافت کنید.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

برای یادگیری OpenGL کتاب قرمز آن (OpenGL red book) و برای یادگیری آن برای ساخت بازیها کتاب Beginning OpenGL Game Programming توصیه می شود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

SLI/Crossfire:

Crossfire و SLIتکنولوژیهائی هستند که اجازه می دهند به طور همزمان 2 کارت گرافیکی بر روی یک صحنه گرافیکی واحد، عملیاتی را انجام دهند.
3dfx قدیمی ترین کمپانی تولید کننده کارتهای گرافیکی بود که می توانست طبق تکنولوژی (scan line interleave) SLI با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و بر روی یک صحنه ،پردازشی را انجام دهند.در این سیستم می بایست هر 2 کارت مثلا از نوع Voodoo2 باشند.(این تکنولوژی فقط بر روی کارتهای گرافیکی 6600 تا 7800 یک مدل که می توانند از کارخانه های تولیدی متفاوت ، نیز باشند ، کار می کند.)
nVidia کمپانی دیگری بود که همزمانی کارتهای گرافیکی از نوع dual PCI را با استفاده از تکنولوژی SLI—scalable link interface ، میسر می ساخت.
در حال حاضر تکنولوژی SLI تنها در بردهای مادری که دارای چیپ ست nVidia می باشند ، کار می کند.
در این حالت هر 2 کارت موظف به برقراری نوعی همزمانی در داده های render شده در یک صحنه می باشند.در اکثر مواقع رابطی اتصالی بین 2 کارت جهت تسهیل همزمانی داده ها ، قرار داده می شود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Dedicated:

حتماً هنگام خرید با واژه Dedicated یا Integrated مواجه شده اید. حافظه کارت گرافیکی همواره مقدار ثابتی است که توانایی آن را مشخص میکند. همانطور که گفته شد حافظه GPU و RAM از یک جنس هستند، در نتیجه میتوان از RAM کامپیوتر مقداری فضا قرض گرفت و از آن به عنوان حافظه GPU استفاده کرد. این توانایی است که بعضی از کارتهای گرافیکی دارا هستند و به آن Integrated یا Shared میگویند، و اگر حافظه کارت گرافیکی ثابت و غیرقابل تغییر باشد به آن Dedicated میگویند. پس اگر دو کارت گرافیکی با قیمت یکسان دیدید که یکی دارای حافظه 512 مگابایت Dedicated بود و دیگری 64 مگابایت با 1 گیگابایت Shared بدین معناست که اولی فقط دارای یک حافظه 512 مگابایتی است و دومی دارای یک حافظه 64 مگابایتی است که میتواند 1 گیگابایت از رم کامپیوتر به عنوان حافظه خودش استفاده کند. دومی به نظر خیلی به صرفه تر و قویتر میرسد و این حسن حافظه های Integrated است که ارزانتر هستند و ظرفیتشان بالاتر است، اما اشکالش این است که مثلاً 1 گیگابایت حافظه Shared که دارند شما را تضمین نمیکند که همیشه بتوانید از تمام آن 1 GB بتواند استفاده کند، چون این ظرفیت از رم کامپیوتر گرفته میشود و ممکن است در لحظه ای که میخواهد از رم استفاده کند، رم خودش از فضای زیادی استفاده کند و در نتیجه میبنیید که سیستمتان به یک دفعه کند میشود و یا هنگ میکند. به همین دلیل است که میگویند کارتهای Dedicated برای بازیها یا نرم افزارهای گرافیکی 3D مثل مایا مناسبتر هستند.