ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : طرح نکسوس X سونی دروغی بیش نبود



VAHID
20-10-2012, 18:10
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


در هفته گذشته تصاویر زیادی از تلفن ال جی با برند نکسوس در اینترنت پخش شد. پیش از آن هم خبرهایی داشتیم مبنی بر اینکه احتمال دارد گوگل از سیاست «هر سال یک تلفن نکسوس» دست بر دارد و امسال شاهد عرضه تلفن‌های نکسوسی از برندهای مختلف سونی، سامسونگ، ال جی و اچ تی سی باشیم. بنابراین اصلاً خبر وجود یک تلفن نکسوسی دیگر عجیب نبود و وقتی تصاویر تلفن سونی با نام نکسوس X در اینترنت پخش شد، چندان متعجب نشدیم زیرا با خبرهای قبلی همخوانی داشت.

اما حالا مشخص شده که فردی به نام «تی کاواموتو» (Ti Kawamoto) از فضای رسانه‌ای و انتظارات کاربران استفاده و نکسوس X را جعل کرده تا روی این نکته انگشت بگذارد که در دنیای اینترنتی امروز می‌توان به راحتی هر دروغی را واقعیت جا زد.

هنوز نمی‌شود با اطمینان گفت که کمپانی‌های غیر از ال جی امسال هیچ قصدی برای ارائه تلفنی با برند نکسوس ندارند. در اصل عدم ذکر نام از کمپانی همکار در دعوتنامه اخیر گوگل، همچنان ما را امیدوار نگه می‌دارد که بیش از یک محصول جدید با برند نکسوس را مشاهده کنیم. پس فعلاً فقط می‌دانیم که طراحی نکسوس X جعلی است و چنین تلفنی وجود خارجی ندارد.

اما در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم که کاواموتو چه مراحلی را برای ترتیب دادن این فریب کوچک طی کرده است.

گام اول: سرقت اجزا از خانواده اکسپریا
جاعل ما در ابتدا اجزا ظاهری مورد نیاز برای جعل یک تلفن هوشمند با طراحی سونی را از سایر اعضای خانواده اکسپریا کپی کرده. دکمه‌های روشن/خاموش، تنظیم شدت صدا، و دوربین از اکسپریا Ion قرض گرفته شده‌اند. همچنین طراحی گوشه‌های تیز هم مشابه همین تلفن است:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
بعد از این نوبت به پورت میکرو USB رسیده که از اکسپریا TL کپی شده و همین‌طور سوراخ‌های مربوط به اتصال داک که شبیه همین سوراخ‌ها در کناره گلکسی نکسوس است:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
حالا به سراغ پشت دستگاه می‌رویم. طراحی دوربین و فلاش از اکسپریا TL، طراحی بلندگو از اکسپریا Ion، و طراحی قسمت پایین هم از در پوش پشتی اکسپریا Ion گرفته شده:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
و بعد از این مراحل، طرح نهایی نکسوس X جعلی به دست آمده:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
گام دوم: شبیه سازی سه بعُدی
پس از طراحی خود تلفن، نوبت به شبیه سازی سه بُعدی برای جا زدن عکس‌های آن به عنوان نمونه‌های لو رفته رسیده. کاواموتو ابتدا یک نقشه سه بعدی از سطح رویی میز کار خود درست کرده تا نمونه نکسوس X را در آن جاسازی کند. همین‌طور برای اطمینان از طبیعی بودن عکس نهایی، تصویری از "دست خودش که تلفن هوشمندی را گرفته و در حال عکس برداری از نکسوس X است" را در مدل سه بُعدی قرار داده:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
و در ادامه هم مراحل آماده سازی عکسی که به ظاهر از پشت تلفن جعلی گرفته شده را داریم:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
و با رندر کردن تصاویر سه بعد، دو تصویر نهایی به دست آمده‌اند:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
گام سوم: قرار دادن در پیکاسا
کاواموتو کار خاصی برای پخش شدن این تصاویر در اینترنت انجام نداده. فقط خیلی ساده آنها را در پیکاسا آپلود کرده و ماشین شایعه سازی اینترنت، یعنی وبلاگ‌ها و سایت‌های فناوری باقی کار را انجام داده‌اند.

او برای جعل این تصاویر از نرم‌افزارهای ادوبی فوتوشاپ و بلندر استفاده کرده. کل زمانی هم که صرف این شایعه‌سازی شده عبارت است از:
- مدل سازی: 4 ساعت
- نورپردازی: 2 ساعت
- رند کردن تصاویر: 1 ساعت
- آپلود در پیکاسا: 5 دقیقه

مجموع: 7 ساعت و 5 دقیقه
این نوع خبر سازی دروغین، نه فقط اسمی برای باعث و بانی اش دست و پا کرده بلکه فرصتی شده تا آنهایی هم که در پوشش خبرهای فناوری جایگاهی ندارند، بیایند و ژست روشنفکری بگیرند که «بعله، ما یک چیزی می‌دانستیم که پوشش ندادیم. ما بلدیم چطور به مخاطب احترام بگذاریم و ...»

واقعیت این است که این جعل کردن‌ها و ژست گرفتن ها چیزی را عوض نمی‌کند. در پوشش خبری همیشه امکان بروز این قبیل اتفاقات هست. مخاطب همیشه خبرهای تازه را دنبال می‌کند ولی نه لزوماً باور. کمپانی‌ها هم دست آخر محصولاتشان را معرفی می‌کنند، بنابراین راست و دروغ هر خبری در نهایت آشکار خواهد شد. امثال کاواموتو هم بعد از سر و صدا کردن برای خودشان، کمی ژست می‌گیرند و شروع به نصیحت اهالی وب می‌کنند ولی بعد از آن، مجبور هستند با برچسب چوپان دروغگو کنار بیایند. زندگی ادامه دارد.














narenji.ir