ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال دارم از محمد عزیز که در مورد پرادو بحث می کرد



pickonix
02-10-2012, 00:28
محمد جان سلام عزیزم من یه سری از مطالب رو خوندم میتونی برام در مورد آپشن KDSS و Crowl Control پرادو یه توضیحاتی بدی که چی هست ؟؟؟

mohamad skystar
02-10-2012, 14:01
سلام. دوست من باید این موضوع رو در کلوپ خودروهای ژاپنی مطرح میکردین اما خوب من براتون 2 تا مطلب پیدا کردم که این
2 مورد رو کامل توضیح میده براتون :

KDSS :

تويوتا در زمان طراحي و مهندسي پرادوي جديد هر آنچه از دانش فني و تكنولوژي را در طي ساليان طولاني توليد خودرو آموخته بوده به كار برده و اين خودرو را با مجموعه كاملي از امكانات روانه بازار كرده است كه يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين آنها مجموعه موسوم بهKDSS )Kinetic Dynamic Suspension System) يا سيستم تعليق پوياي وابسته به نيروي محركه است كه توانسته يكي از مهمترين معايب پرادوهاي نسل قبل و به طور كلي بسياري از خودروهايSUV شهري را برطرف كند.
پرادوي نسل قبل در ميان مالكانش به نرمي بيش از حد سيستم فنربندي مشهور بود. اين نرمي، در رانندگي در خيابان‌هاي سطح شهرهاي ايران كه دست كمي از پيست‌هاي حرفه‌اي آفرود ندارند باعث افزايش راحتي راننده و سرنشينان مي‌شد اما هنگامي كه وارد جاده مي‌شديد، نرم‌بودن فنربندي مي‌توانست دردسرساز باشد.
در پيچ‌ها، اتاق پرادو بيش از حد به سمت بيرون پيچ متمايل مي‌شد كه اين اتفاق مي‌توانست تمركز راننده را مختل كند ضمن آنكه احساس واژگوني خودرو مي‌توانست براي راننده دردسرساز باشد، هرچند همواره اين واژگوني در حد احساس باقي مي‌ماند اما اين مورد از سوي بسياري از پرادوسواران مورد گلايه بود. از سوي ديگر اگر قرار بود همچون يك مدل اسپرت از فنربندي خشك استفاده شود در سطح شهر و رانندگي‌هاي خارج از جاده، رفاه سرنشينان از بين مي‌رفت. به همين دليل تويوتا با بهره‌گيري ازKDSS توانست به يك راه حل مياني دست پيدا كند و ضمن حفظ نرمي فنربندي در شهر و آفرود، در زمان حرکت در پيچ‌ها پايداري خودرو را تضمين كند.
اين سيستم شامل دو مخزن كوچك و دو سيلندر هيدروليك و لوله‌هاي ارتباطي آنها است. در شرايط رانندگي جاده‌اي اين سيستم با ثابت نگه داشتن سطح روغن سيلندرها، حركت آنها را محدود مي‌كند. به اين ترتيب ضربات و تكان‌ها وارد به سيستم تعليق محدود شده و در تغيير مسيرهاي ناگهاني و پيچيدن، چرخش بدنه به حداقل كاهش پيدا مي‌كند.
اين سيستم در زمان حركت بر روي زمين‌هاي ناهموار (كه در سطح شهرهاي ما هم كم نيست) به خوبي مي‌تواند از پس جذب ضربات وارده برآيد و با اعمال فشار بر چرخ‌ها مانع از وارد شدن ضربات به اتاق مي‌شود. اين سيستم در زمان حركت در زمين‌هاي داراي پستي و بلندي، علاوه بر جذب ضربات، كنترل بهتري را هم ايجاد مي‌كند. با كمك اين سيستم،‌ پرادوي جديد با توجه به ارتفاع بلندش توانسته در پيچ‌هاي متوالي جاده با سرعت 70 كيلومتر در ساعت، بدون تغيير زاويه بدنه حركت كند در حالي كه ساير رقبا مسيري مشابه را با خوابيدن بدنه به سمت خارج دايره پيچ طي مي‌كنند.
تويوتا براي قابليت‌هاي آفرود پرادوي جديد سنگ تمام گذاشته و اين خودرو را به گونه‌اي روانه بازار كرده كه هيچ سطحي براي آن مشكل‌ نباشد. به اين منظور راننده امكان انتخاب سطح زمين را نيز دارد تا از اين طريق سيستم الكترونيكي خودرو خود را با سطح هماهنگ كند و با كنترل گشتاور روي چرخ‌ها، مانع از درجازدن خودرو شود. در آزمايشي كه ميان پرادوي جديد و لندروور ديسكاوري3 بر روي سطحي گلي انجام شد پرادو توانست به خوبي و بدون هرزگردي سطح را طي كند اما ديسكاوري با وجود بهره‌مندي از سيستم مشابه نتوانست سربالايي را به پايان برساند و در ميانه‌هاي مسير به دليل هرزگردي چرخ‌ها متوقف شد.


Crawl Control :

يكي ديگر از تكنولوژي‌هاي به كار رفته در اين خودرو سيستمCrawl Control است كه مانع از گير كردن خودرو در گل و برف مي‌شود. وضعيتي را در نظر بگيريد كه چرخ‌هاي عقب خودرو در ميان گل گير كرده‌اند. در اين حالت اولين كار استفاده از قابليت‌هاي چهارچرخ خودروهاي آفرود است اما با گاز دادن ممكن است علاوه بر چرخ هاي عقب، چرخ‌هاي جلو هم گير كنند. در اين شرايط معمولاً به سادگي نمي‌توان بدون كمك ديگران به حركت ادامه داد. با گاز دادن معمولاً يكي از چرخ‌ها از چاله بيرون مي‌آيند اما چرخ ديگر هنوز در چاله است و با ادامه گاز دادن براي خارج كردن ساير چرخ‌ها چرخ داخل چاله شروع بههرزگردی می کند که نتيجه آن گير كردن بيشتر در گل است، اما پرادوي جديد به سيستمي مجهز است كه علاوه بر تنظيم نيروي گاز روي چرخ‌ها (كه در ساير مدل‌هاي روز خودروهاي آفرود هم ديده مي‌شود) مي‌تواند به صورت مستقل ترمز روي هر چرخ را نيز فعال كند. به اين ترتيب با خروج هر يك از چرخ‌ها از چاله، ترمز آن چرخ فعال شده و چرخ در بيرون چاله متوقف مي‌شود و نيروي موتور به چرخ‌هاي گير كرده منتقل مي‌شود و به اين ترتيب خودرو به سادگي و بدون كمك ساير خودروها به حركت ادامه مي‌دهد.
اين سيستم در زمان حركت بر روي صخره‌ها هم كاربردي مشابه دارد و به راننده اين امكان را مي‌دهد تا تمركز اصلي خود را بر كنترل فرمان قرار دهد و ساير كارها را به خودرو بسپارد. براي بهره‌گيري از اين سيستم احتياجي به استفاده از پدال گاز يا ترمز نيست و با فعال كردن دكمهCrawl Control و تنظيم سرعت دلخواه، خودرو به طور هوشمند با بهره‌گيري از گاز و ترمز اين سرعت را حفظ مي‌كند. در زمان صعود از شيب يا نزول از سراشيبي هم مي‌توان از اين سيستم استفاده كرد و با تنظيم سرعت، تنها به فكر فرمان دادن بود و باقي كارها را به خودرو سپرد. بدون بهره‌گيري از اين سيستم، حفظ سرعت يكنواخت براي راننده در شرايطي كه بايد بر روي فرمان هم تمركز كند كاري بسيار دشوار و تا حدودي غيرممكن است كه در زمان راندن در يك مسير خارج از جاده مي‌تواند بسيار خطرناك باشد، ضمن آنكه بالا و پايين رفتن سرعت ممكن است تعادل خودرو را بر هم بزند.

سایر مباحث در کلوپ خودروهای ژاپنی