italia88
23-08-2012, 21:41
سرويس پيام كوتاه يا SMS هنوز سرويس كليدي اپراتورهاي تلفن همراه دنيا براي انتقال پيام محسوب ميشود و موتور محرك ترافيك شبكههاي آنها را تشكيل ميدهد اما پيامرسانهاي فوري (Instant Messaging) به تدريج جاي آنها را خواهند گرفت.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پيام كوتاه به دليل استقبال گسترده از آن و هزينه پايين آن حداقل تا سال 2016 همچنان يكي از منابع اصلي درآمدي اپراتورها محسوب ميشود.
اپراتورهاي تلفن همراه ايران نيز رقم چشمگيري را در ارسال پيام كوتاه ثبت كردهاند بطوريكه مجموع پيامهاي كوتاه تبادل شده در در شبكه روزانه نزديك به يك ميليارد پيامك ميرسد. در اين ميان ايرانسل روزانه 750 ميليون پيامك در شبكه خود تبادل ميكند و سهم همراه اول نيز 450 ميليون است. درحالي كه اپراتورهاي تلفن همراه كشور هيچ رقم مشخصي از درآمدهاي خود از محل اين سرويس اعلام نكردهاند اما بيزينس مانيتور رقم 80 درصدي از درآمدهاي ديتاي اپراتورهاي را به اين سرويس اختصاص داده است.
درحالي كه هر پيام كوتاه ارسالي در شبكه تلفن همراه كشور را به طور متوسط 10 تومان درنظر بگيريم، درآمد حاصل از آن به 12 ميليارد تومان خواهد رسيد و از سوي ديگر پيشبيني ميشود درآمد حاصل از پيام كوتاه در دنيا تا سال 2016 در مجموع به 127 ميليارد دلار برسد كه 5/16 درصد بيش از درآمد 1/109 ميليارد دلاري اپراتورها از محل اين سرويس در سال 2011 خواهد بود.
ايران يكي از كشورهاي با ضريب بالاي استفاده از سرويس پيام كوتاه در منطقه خاورميانه محسوب ميشود و در دنيا نيز چين، هند و فيليپين سردمداران ارسال پيام كوتاه هستند اما در مجموع ترافيك پيام كوتاه ارسالي در سال 2011 به 9/5 تريليون رسيد و پيشبيني ميشود اين ميزان مجموعا در سال 2016 به 4/9 تريليون برسد.
پيام كوتاه همچنان سرويس مسلط بازار براي توليد درآمد اپراتورهاي تلفن همراه محسوب ميشود و عليرغم رشد نرخ ضريب نفوذ تلفن همراه و كاربرد روزافزون برنامههاي كاربردي ارسال پيامهاي فوري در سالهاي 2010 و 2011 اما رشد پيام كوتاه همچنان وجود خواهد داشت و در زمان پيشبيني شده بيشترين نرخ رشد را نيز خواهد داشت.
هرچند گزارشها حاكي از آن است كه از برنامههاي كاربردي عرضه شده استقبال زيادي شده و ترافيك بالايي از پيامهاي متني را نيز به خود اختصاص داده و در اين ميان به ويژه در كشورهاي كره جنوبي و هلند جايگزين ترافيك پيام كوتاه شدهاند، اما در همين حال اطلاعاتي نيز وجود دارد كه از رشد ترافيك و درآمد اپراتورها از محل سرويس پيام كوتاه در بازارهاي توسعه يافته و درحال توسعه حكايت ميكند.
براي مثال در سال 2010 از 226 اپراتور بررسي شده توسط اينفورما، 221 اپراتور افزايش ساليانه در ترافيك پيام كوتاه خود را تجربه كردند كه شامل اپراتورهاي بازارهاي توسعه يافته از جمله اپراتورهاي فرانسوي شامل Bouygues Telecom با 3/121 درصد رشد، SFR با 4/55 درصد رشد، orange با 7/53 درصد رشد و اپراتورهاي Rogers Wireless و Bell Mobility كانادا به ترتيب با رشد 4/54 و 1/40 درصدي و اپراتور 3دانمارك با 1/43 درصد رشد ميشود.
اجراي استراتژيهايي شامل برنامههاي همگرا موجب شده تا كندي رشد اين سرويس براي اپراتورهاي تلفن همراه در بازارهاي اشباع شده، دو تا سه سال به تاخير بيفتد اما در نهايت كاهش ترافيك پيام كوتاه و درآمدهاي آن نيز اجتنابناپذير است.
عليرغم پيشبينيها براي كاهش ترافيك پيام كوتاه در دنيا اما يك شكل متحد جهاني براي كاهش ترافيك و درآمدهاي پيام كوتاه در جهان وجود ندارد و فاكتورهايي همچون استراتژيهاي قيمتگذاري اپراتورها و ضريب نفوذ گوشيهاي هوشمند و باند پهن موبايل در يك بازار در ميزان سرعت و ميزان توسعه اين جايگزيني اثرگذار است.
زنجيره خدمات ارزش افزوده پيام كوتاه تلفن همراه همچنان سرويسهاي منحصربه فردي را در اختيار مشتركان قرار ميدهد كه برنامههاي پيامدهي مبتني بر IP هنوز امكان جايگزين شدن با آنها را ندارند.
پيام كوتاه سرويسي با بيشترين ضريب نفود در جهان است كه در تمامي گوشيهاي با قيمت پايين و امكانات كم تا گوشيهاي هوشمند وجود دارد اما برنامههاي كاربردي ارسال پيام تنها در گوشيهاي هوشمند امكان اجرا دارند.
از سوي ديگر، پيام كوتاه را ميتوان به مشتركان ميان شبكههاي مختلف يك كشور يا به صورت بينالمللي به دليل امضاي توافقنامه اينتركانكشن ميان اپراتورها ارسال كرد.
پيام كوتاه يك سرويس قابل اعتماد براي برقراري ارتباطات است چراكه اپراتورها سرمايهگذاري پايدار و منحصربه فردي براي زيرساخت اين سرويس كردهاند تا از ارائه سرويس با بالاترين زمان سرويسدهي اطمينان داشته باشند.
در همين حال پيام كوتاه گرانتر از برنامههاي كاربردي رايگان است كه عرضه شدهاند. هرچند كه اپراتورها طرحهايي را ارائه ميكنند كه شامل باندل تعداد زيادي پيام كوتاه يا به صورت نامحدود است و فرض بر اين است كه آنهايي كه مشترك اين طرحهاي تعرفهاي ميشوند، بخش اعظمي از اين سرويس را استفاده ميكنند و در نتيجه هزينه نهايي آنها نيز به صفر نزديك است.
استفاده از اين برنامههاي كاربردي در ميان كاربران تلفن همراه ايران نيز رواج يافته است و اپراتورها نگران كاهش درآمد خود از محل اين سرويس هستند اما طبق پيشبيني اينفورما هنوز بازار ايران با رشد استفاده از پيام كوتاه مواجه است و در دو سال گذشته ميزان تبادل پيام كوتاه در شبكههاي تلفن همراه كشور تقريبا دو برابر شده است.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پيام كوتاه به دليل استقبال گسترده از آن و هزينه پايين آن حداقل تا سال 2016 همچنان يكي از منابع اصلي درآمدي اپراتورها محسوب ميشود.
اپراتورهاي تلفن همراه ايران نيز رقم چشمگيري را در ارسال پيام كوتاه ثبت كردهاند بطوريكه مجموع پيامهاي كوتاه تبادل شده در در شبكه روزانه نزديك به يك ميليارد پيامك ميرسد. در اين ميان ايرانسل روزانه 750 ميليون پيامك در شبكه خود تبادل ميكند و سهم همراه اول نيز 450 ميليون است. درحالي كه اپراتورهاي تلفن همراه كشور هيچ رقم مشخصي از درآمدهاي خود از محل اين سرويس اعلام نكردهاند اما بيزينس مانيتور رقم 80 درصدي از درآمدهاي ديتاي اپراتورهاي را به اين سرويس اختصاص داده است.
درحالي كه هر پيام كوتاه ارسالي در شبكه تلفن همراه كشور را به طور متوسط 10 تومان درنظر بگيريم، درآمد حاصل از آن به 12 ميليارد تومان خواهد رسيد و از سوي ديگر پيشبيني ميشود درآمد حاصل از پيام كوتاه در دنيا تا سال 2016 در مجموع به 127 ميليارد دلار برسد كه 5/16 درصد بيش از درآمد 1/109 ميليارد دلاري اپراتورها از محل اين سرويس در سال 2011 خواهد بود.
ايران يكي از كشورهاي با ضريب بالاي استفاده از سرويس پيام كوتاه در منطقه خاورميانه محسوب ميشود و در دنيا نيز چين، هند و فيليپين سردمداران ارسال پيام كوتاه هستند اما در مجموع ترافيك پيام كوتاه ارسالي در سال 2011 به 9/5 تريليون رسيد و پيشبيني ميشود اين ميزان مجموعا در سال 2016 به 4/9 تريليون برسد.
پيام كوتاه همچنان سرويس مسلط بازار براي توليد درآمد اپراتورهاي تلفن همراه محسوب ميشود و عليرغم رشد نرخ ضريب نفوذ تلفن همراه و كاربرد روزافزون برنامههاي كاربردي ارسال پيامهاي فوري در سالهاي 2010 و 2011 اما رشد پيام كوتاه همچنان وجود خواهد داشت و در زمان پيشبيني شده بيشترين نرخ رشد را نيز خواهد داشت.
هرچند گزارشها حاكي از آن است كه از برنامههاي كاربردي عرضه شده استقبال زيادي شده و ترافيك بالايي از پيامهاي متني را نيز به خود اختصاص داده و در اين ميان به ويژه در كشورهاي كره جنوبي و هلند جايگزين ترافيك پيام كوتاه شدهاند، اما در همين حال اطلاعاتي نيز وجود دارد كه از رشد ترافيك و درآمد اپراتورها از محل سرويس پيام كوتاه در بازارهاي توسعه يافته و درحال توسعه حكايت ميكند.
براي مثال در سال 2010 از 226 اپراتور بررسي شده توسط اينفورما، 221 اپراتور افزايش ساليانه در ترافيك پيام كوتاه خود را تجربه كردند كه شامل اپراتورهاي بازارهاي توسعه يافته از جمله اپراتورهاي فرانسوي شامل Bouygues Telecom با 3/121 درصد رشد، SFR با 4/55 درصد رشد، orange با 7/53 درصد رشد و اپراتورهاي Rogers Wireless و Bell Mobility كانادا به ترتيب با رشد 4/54 و 1/40 درصدي و اپراتور 3دانمارك با 1/43 درصد رشد ميشود.
اجراي استراتژيهايي شامل برنامههاي همگرا موجب شده تا كندي رشد اين سرويس براي اپراتورهاي تلفن همراه در بازارهاي اشباع شده، دو تا سه سال به تاخير بيفتد اما در نهايت كاهش ترافيك پيام كوتاه و درآمدهاي آن نيز اجتنابناپذير است.
عليرغم پيشبينيها براي كاهش ترافيك پيام كوتاه در دنيا اما يك شكل متحد جهاني براي كاهش ترافيك و درآمدهاي پيام كوتاه در جهان وجود ندارد و فاكتورهايي همچون استراتژيهاي قيمتگذاري اپراتورها و ضريب نفوذ گوشيهاي هوشمند و باند پهن موبايل در يك بازار در ميزان سرعت و ميزان توسعه اين جايگزيني اثرگذار است.
زنجيره خدمات ارزش افزوده پيام كوتاه تلفن همراه همچنان سرويسهاي منحصربه فردي را در اختيار مشتركان قرار ميدهد كه برنامههاي پيامدهي مبتني بر IP هنوز امكان جايگزين شدن با آنها را ندارند.
پيام كوتاه سرويسي با بيشترين ضريب نفود در جهان است كه در تمامي گوشيهاي با قيمت پايين و امكانات كم تا گوشيهاي هوشمند وجود دارد اما برنامههاي كاربردي ارسال پيام تنها در گوشيهاي هوشمند امكان اجرا دارند.
از سوي ديگر، پيام كوتاه را ميتوان به مشتركان ميان شبكههاي مختلف يك كشور يا به صورت بينالمللي به دليل امضاي توافقنامه اينتركانكشن ميان اپراتورها ارسال كرد.
پيام كوتاه يك سرويس قابل اعتماد براي برقراري ارتباطات است چراكه اپراتورها سرمايهگذاري پايدار و منحصربه فردي براي زيرساخت اين سرويس كردهاند تا از ارائه سرويس با بالاترين زمان سرويسدهي اطمينان داشته باشند.
در همين حال پيام كوتاه گرانتر از برنامههاي كاربردي رايگان است كه عرضه شدهاند. هرچند كه اپراتورها طرحهايي را ارائه ميكنند كه شامل باندل تعداد زيادي پيام كوتاه يا به صورت نامحدود است و فرض بر اين است كه آنهايي كه مشترك اين طرحهاي تعرفهاي ميشوند، بخش اعظمي از اين سرويس را استفاده ميكنند و در نتيجه هزينه نهايي آنها نيز به صفر نزديك است.
استفاده از اين برنامههاي كاربردي در ميان كاربران تلفن همراه ايران نيز رواج يافته است و اپراتورها نگران كاهش درآمد خود از محل اين سرويس هستند اما طبق پيشبيني اينفورما هنوز بازار ايران با رشد استفاده از پيام كوتاه مواجه است و در دو سال گذشته ميزان تبادل پيام كوتاه در شبكههاي تلفن همراه كشور تقريبا دو برابر شده است.