PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : رئیس سازمان IT: سهم تولید ناخالص ملی از ICT بايد به 2 درصد برسد



tanha.2011
11-07-2012, 11:27
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روزانه 2.5 اگزابایت اطلاعات در دنیا تولید و روانه شبکه جهانی اینترنت می‌شود، اما در ایران در حوزه تولید محتوا و اطلاعات به خوبی عمل نکرده‌ایم، گفت: باید نهضتی در کشور شکل گیرد تا سهم تولید ناخالص ملی از فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تا 5 سال آینده به 2 درصد برسد.


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، مهندس علی حکیم جوادی، امروز در سومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی با اشاره به نوظهور بودن فناوری اطلاعات و تحولاتی که با سرعت بالا در این عرصه در حال وقوع است تاکید کرد: انقلاب فناوری اطلاعات با هیچ یک از انقلاب‌های صنعتی قابل مقایسه نیست.


وي گفت: عده‌اي فكر می كنند تمام محتوای تولید شده در شبکه جهانی اینترنت به واسطه‌ بخش‌هاي تجاري توليد مي‌شود، اما آمارهاي جهاني گوياي آن است كه بخشي از اين محتوا توسط مردم توليد مي‌شود.


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موازی کاری‌های موجود در فضای ICT کشور و با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: اكنون كشوري مانند پاكستان تصمیم دارد كه اقتصاد خود را از سمت كشاورزي به سمت اقتصاد الکترونیکی سوق دهد و ادعا می‌کند كه ظرف 10 سال آينده GDP اين كشور دو برابر برابر خواهد شد، اما در کشور ما هیچ نهاد و بخشی جرات این ادعا را ندارد و برای دستیابی به این هدف گام‌های محکم برداشته نمی‌شود.


وی با بیان اینکه كشورهاي مختلف دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه ICT ابزاري مهم برای رشد جوامع است، تصریح کرد: به نظر مي‌رسد ما هنوز به اين نقطه نرسيده‌ايم و همه ما بايد كمك كنيم تا هر چه سريع‌تر به اين نقطه دست پيدا كنيم.


رئيس سازمان فناوري اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را يكي از شاخص‌هاي جوامع بين‌المللي عنوان کرد كه از بالاترين اهميت برخوردار است و گفت: با وجودی که در این زمینه در ایران وضعیت نامطلوبی نداریم اما باید تلاش های بسیاری انجام گیرد تا بخشی از توسعه زیرساخت‌ها برون سپاری شود.


معاون وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح شبکه ملي اطلاعات که تکالیف روشني را در این زمينه برعهده دولت گذاشته است، گفت: اكنون ایران در حال طراحي موتورهای جست‌وجو متعددی است و شركت‌هاي توانمند داخلي به صورت دائم دستاوردهای خود را در این زمینه به ما اعلام می کنند. البته ممكن است اين موتورهاي جست‌وجو با دو جستجوگر برتر دنيا قابل مقايسه نباشند اما به هر حال می‌توانند نیازهای کشور را در این زمینه پاسخگو باشند.


رئيس سازمان فناوري اطلاعات ادامه داد: تا پايان سال كشور داراي يك يا دو نمونه بارز موتور جستجوي بومي خواهد بود و استفاده از سیستم عامل بومی و ایمیل های بومی نیز در دست انجام است و حدود 8 شرکت در انتظار دريافت مجوزهاي لازم براي راه اندازي ایمیل بومی هستند.


حكيم‌جوادي با اشاره به موفقیت ایران در زمینه امنیت فضای سایبر نیز گفت: ما اولين كشوري بوديم كه متوجه حضور بدافزار فلیم شده و آن را اعلام كرديم؛ پس نباید توان داخلي را دست كم گرفت.


وی در پايان مشکل عمده این بخش را نبود تعامل میان دستگاه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و جزیره‌ای عمل کردن آن‌ها عنوان و اظهار امیدواری کرد که با راه اندازي شوراي عالي فضاي مجازي، نوعي يكپارچگي در این زمينه ايجاد شود.