PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سرمایه‌گذاری 2.1 میلیارد دلاری برای کاهش ابعاد تراشه‌های رایانه ای



tanha.2011
10-07-2012, 11:10
اینتل با سرمایه گذاری 2.1 میلیارد دلاری درصدد کوچک تر کردن ابعاد تراشه های نیمه هادی است.


به گزارش فارس به نقل از مارکت واچ، این شرکت قصد دارد 10 درصد از سهام شرکت ASML که در زمینه ساخت نیمه هادی های پیشرفته فعال است را خریداری کند و در حوزه تحقیق و پژوهش همکاری های مشترکی را با ASML به انجام برساند.

اینتل امیدوار است نتیجه این همکاری ها کاهش ابعاد تراشه ها و همین طور کاهش میزان مصرف انرژی در آنها باشد. ASML که شرکتی هلندی است یکی از بزرگترین سازندگان تراشه های رایانه ای است که تجهیزات سخت افزاری شرکت هایی مانند سامسونگ، GlobalFoundries و TSMCرا تامین می کند.

به دنبال این سرمایه گذاری قرار است برای ارتقای طراحی ویفرهای 450 نانومتری برنامه ریزی شود. همچنین روش لیتوگرافی فوق ماورا بنفش طراحی تراشه ها و نیمه هادی ها را در آینده متحول خواهد کرد. فناوری های یاد شده هزینه ساخت تراشه ها را هم پایین تر آورده و در عین حال باعث می گردد تا ابعاد این تراشه ها کوچک تر شود.

در حال حاضر اینتل تراشه های خود را به صورت 22 نانومتری تولید می کند و با افزودن لیتوگرافی فوق ماورا بنفش به آنها می تواند به سمت طراحی تراشه های 14 نانومتری در سال آینده حرکت کند. دستاوردی که نحوه طراحی و ساخت رایانه ها را هم به طور جدی متحول خواهد کرد.