PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تغییر در ترکیب بازیكنان در زمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دقیقه نود بازی



tanha.2011
09-07-2012, 12:01
آی تی ایران- ترکیب بازیكنان در زمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سرعت و شدت در ماه‌های پایانی دولت دهم در حال تغییر است. این جابه‌جایی‌ها و تکانه‌های مدیریتی در ساختار وزارت ارتباطات در سه رکن اصلی این وزارتخانه روی داده است: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، معاونت فناوری اطلاعات و امور بین‌الملل؛ در حالی که تنها سازمان فناوری اطلاعات است که فعلا از تغییرات مدیریتی مصون مانده. اینکه چرا در این ماه‌های پایانی رضا تقی‌پور دست به اعمال چنین تغییراتی می‌زند از دو منظر قابل بررسی است:


منظر اول: اگر به این منطق باور داشته باشیم که ترکیب تیم برنده را نباید دست زد، این تغییرات مدیریتی در سال پایانی دولت در زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری نشان می دهد رضا تقی‌پور احتمالا از عملکرد مدیران سه بخش نامبرده یا راضی نبوده یا اینکه در پی این تغییرات به دنبال دستیابی به نتیجه بهتری است. قاعدتا با توجه به اینکه انتخاب‌های صورت‌گرفته و تغییرات در ترکیب بازیکنان مبتنی بر بازیکنان درون وزارتخانه‌ای بوده است و گزینه‌های بیرونی در این انتخاب‌ها جای نداشته‌اند از همین رو می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که تقی‌پور با تغییر ترکیب بازیکنان درون وزارتخانه‌ای به دنبال دستیابی به نتیجه بهتری است. اما نکته حائز اهمیت این است که وزیر ارتباطات، کنشگران و تصمیم‌سازانی که تقی‌پور را مجاب کرده‌اند تا این تغییرات مدیریتی را در دقایق نود صورت دهد، دنبال نتیجه دیگری هستند، آن نتیجه احتمالا این نیست که قرار است در فرصت اندک باقیمانده تا پایان دولت دهم معجزه‌ای مدیریتی صورت گیرد و همه نواقص و عقب‌ماندگی‌ها در اندک زمانی مرتفع شود، چرا که همگان می‌دانند آنچه این مدیران در چنته داشته‌اند تاکنون نمایان ساخته‌اند و در فرصت اندک باقیمانده فارغ از اینکه چه شعارها و چه آرزوهایی مطرح می‌کنند قطعا در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که تاکنون چرخیده.


منظر دوم: این جابه‌جایی‌ها آنی نیست که ادعا می‌شود یا در نگاه اول از آن استنباط می‌شود؛ نتیجه‌ای که تقی‌پور و همکاران یا تصمیم‌سازان وزارتی و مشورتی او به دنبال آن هستند برآمده از خواست‌ها و اهدافی است که برای خود پس از اتمام دولت دهم در نظر گرفته‌اند. از همین ‌رو این تغییرات را باید مبتنی بر استراتژی آینده‌نگرانه‌ای دانست که کنشرگران تصمیم‌ساز در وزات ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعمال آن در صدد بازی‌سازی برای آینده‌ای هستند که سهم بیشتری را از آن خود سازند.


قاعدتا آن که این تغییرات را هدایت و اعمال کرده است حتما به این دلیل که سهمش در این بازیگری و بازی‌سازی کم بوده، تن به تغییرات دقیقه نود داده است. باید منتظر بود دید مثلث تغییر که نام سه تن کرم‌پور، خسروی و فرقانی را بر پیشانی دارد آیا همان نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت که وزیر و مشاورانش گمان می‌کنند؟