مشاهده نسخه کامل
: چند نکته برای خرید و انتخاب آمپ
سلام
بخشی از مسائلی که سعی میکنم در این تاپیک قرار بدم احتیاج به یک سری اطلاعات ساده درفیزیک و ریاضی داره . برای افرادی که شاید درک این مسائل براشون ساده نباشه میتونن هر کجا رو که متوجه نشدن سوال بپرسند.
از دوستان هم هر کجا کمبودی دیدند حتما دست به کار بشند.:11:
ضمنا یه نکته ای که حتما باید مطرح کنم اینه که منظور از امپ در این تاپیک امپ هدفون هستش.
در هر صورت به شدت پیشنهاد میکنم قبل از اینکه این تاپیک رو بخونید حتما تاپیک هایی که آقا رضا زحمت آمادگیشونو کشیدن مطالعه بفرمایید
راهنمایی برای خرید کابل، رابط ، آمپ و داک قابل حمل ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
چند نکته برای خرید و انتخاب هدفون ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
علت استفاده از آمپ دلایل زیادی دارد که به صورت جزئی به برخی و به صورت کامل به برخی دیگر میپردازیم.
دلایل استفاده از آمپ:
1.افزایش توان:
یکی از مهمترین دلایل استفاده از آمپ افزایش توان است. وقتی منبع ما توان لازم برای راه اندازی هدفون ما را نداشته باشد در حداکثر ولوم یا شاهد تخریب فرکانسی شدید هستیم(clipping) و یا هدفون ما صدای به اندازه ی کافی بلند نخواهد داشت. توان ترکیبی از شدت جریان و ولتاژ است.
2.کاهش مقاومت خروجی:
یکی از دلایل مهم استفاده از آمپ کاهش مقاومت خروجی است. هر دستگاهی با یک جک هدفون داری مقاومت خروجی است. این مقاومت بر طبق یک قانون ساده باید یک هشتم مقاومت هدفون شما باشد تا شما تفاوتی در فرکانس احساس نکنید. برای مثال مقاومت خروجی پلیر ایپاد نسل سوم چیزی حدود 7 اهم است. هدفون شما باید حداقل مقاومتی در حدود 56 اهم داشته باشد تا شما متوجه تغییرات در پاسخ فرکانسی نشوید.
3.کاهش و یا افزایش پاسخ فرکانسی:
برخی آمپ ها اقدام به کاهش و یا افزایش پاسخ فرکانسی و یا نادیده گرفتن برخی از فرکانسها میکنند. در صورتی که برخی از شرکتها این کار را صرفا برای اینکه صدای متفاوتی داشته باشند انجام می دهند . این قابلیت که موجب تحت کنترل داشتن فرکانس خروجی میشود بسیار مفید است. و یا با افزایش رنج فرکانسی موجب این میشوند تا برخی فرکانسه که دستگاه قابلیت تولید آنها را ندارند تولید شوند .
4.تخریب:
در اینجا تخریب به معنای ایجاد تغییر در فرکانس برای دلنشینتر کردن آن است.(رنگی کردن صدا)
این کار صدا را برای برخی افراد دلنشینتر میکند در صورتی که برخی دیگر عقیده دارند. یک آمپ های اند نباید هیچ تغییری در فرکانسها بدهد تا همان صدایی که آهنگ ساز مد نظر داشته است قابل شنیدن باشد.
5.افزایش گین (GAIN):
یک منبع برای کامل درایو کردن یک هدفون هم به توان و هم به گین کافی احتیاج دارد.
گین با اینکه گزینه ی پنجمه چون یکی از مبهم ترین موارده همین جا توضیح میدم.
چیزی که باید دقت کنید اینه که فرمولهای ارایه شده در این تاپیک در مورد دستگاهای عادی هم صادقه و فقط مختص آمپ ها نیست.
نکته ی دیگه اینکه از این به بعد هرجا گفتم مقاومت منظورم هدفونه . جز در مواردی که از لفظ مقاومت خروجی استفاده کردم که منظورم مقاومت خروجی آمپ و یا دستگاه مورد نظر ماست.
گین:
به صورت کلی گین به مقداری که آمپیلی فایر میتواند سیگنال را افزایش دهند گویند. و مورد استفاده ی ما در صدا معمولا گین ولتاژ است. به گین : آمپلیتود و ولتاژ ریتیو نیز میگویند.(Amplitude)(Voltage Ratio)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چیزی که شاید توضیح دادنش یکم سخت باشه اینه که چه تفاوتی بین افزایش حجم صدا و افزایش گین وجود داره.
برای توضیح این موضوع از یک مثال استفاده میکنم.
در خودرو سواری:
گین مثل دنده ی خودرو میمونه
زیاد کردن حجم صدا مثل گاز دادن میمونه.
سرعت مثل توان میمونه.
و مقاومت یه جورایی مثل باریه که شما تو این ماشین میزارید.
همینطور که مشهوده متفاوته که شما ماشین رو تو دنده ی دو بزنید و کم گاز بدید تا اینکه ماشین تو دنده ی یک باشه و زیاد گاز بدید. در صورتی که در هر دو مورد سرعت یکیه. ولی دنده ی یک و دنده ی دو از لحاظ ماهیت و واکنش ماشین به این دو دنده متفاوت میمونه.
خوب اصلا گین به چه دردی میخوره:
1. اگه به اندازه ی کافی گین نداشته باشید هدفون شما به اندازه ی کافی بلند نخواهد بود. همانطور که ماشین اگه فقط دنده ی یک داشته باشه سرعتش از حد محدودی تجاوز نمیکنه.
2. در برخی از آمپ ها از چند گین استفاده میشود. این قابلیت به ما کمک میکند تا :
الف- قدرت خروجی آمپ را کنترل کنیم. بنابر این اگر به طور اتفاقی حجم صدا به طور ناگهانی زیاد شده به هدفون و قدرت شنوایی ما آسیبی نخواهد رسید.
ب- همچنین میتوانیم از رنج وسیعتری از پیچ ولوم استفاده کنیم و تنظیم ولوم راحتر خواهد بود.
ج- اکثر پیچ های ولوم در مقدار های بسیار پایین خود از مشکلات اعمم از عدم چنل بالانس مناسب رنج میبرند. و کلا برای سازندگاه ساخت پیچی که در ولومهای پایین این مشکل را نداشته باشد بسیار مشکل و هزینه بر است.
به علت دلایل بالا همیشه بهترین راه استفاده از حداقل مقدار گینی است که شما احتیاج دارید. در ضمن گین های پایینتر برای هدفونهایی با مقاومت پایینتر مناسب است. چون :
P=VI
بنابراین با کم بودن گین و در نتیجه ولتاژ . شدت جریان بیشتری خواهیم داشت و این دقیقا همان چیزی است که هدفونهای با مقاومت پایین به آن احتیاج دارند.
در مورد هدفون های با مقاومت بالا با گین بیشتر ولتاژ بیشتر داریم و این هم همان چیزی است که آنها به آن نیاز دارند.
بخش ریاضی:
ما در بیشتر محاسبات خود از گین فاکتور استفاده میکنیم که به صورت 4x,5x,3x,.............. نشان داده میشود.
در برخی موارد گین به واحد دسی بل نوشته میشود . برای تبدیل این دو به هم از دو فرمول زیر استفاده میکنیم.
Gain in dB = 20LOG10 ( Gain Factor
Gain Factor = ANTILOG10 ( Gain in dB / 20
برای مثل در دفتر چه ی راهنمای Fiio e11 ذکر شده که این آمپ داری دو گین 12 و 6 دسیبل است.
گین فاکتور آن خواهد بود:
GAIN Factor = ANTI LOG(12/20)= 4
GAIN Factor = ANTI LOG(6/20) = 2
بنابراین Fiio e11 دارای دو گین 4X و 2X است. پس ولتاژ ورودی به این آمپ 4 برابر یا 2 برابر (بستگی به حالت گین) خواهد شد. البته هر ولتاژ ورودی 4 برابر نخواهد شد. چون دستگاه از منبعی استفاده میکند که توانایی محدودی در تولید ولتاژ دارد.
اگر حوصله ی انجام محاسبت را ندارید :31: این سایت ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])این محاسبات رو برای شما انجام خواهد داد.
یکی از مهمترین مواردی که ما به توضیح اون میپردازیم بحث توان است. توان یکی از موراد اصلی در تعیین مقدار خروجی هدفون ما است. توان معمولا توسط واحد وات و یا میلی وات نشان داده میشود. با بحث صرفا بلندی صدا گره خورده است . اول توضیح عوامل موثر در سطح صدا میپردازیم.
1.نوع موسیقی مورد نظر :
هر موسیقی دارای سطح متوسط صدای خاصی است. برای مثال یک تراک پاپ به مراتب صدای بلندتری از یک تراک جاز دارد.
2.سطح بلندی صدایی که مد نظر شماست:
سوال اصلی اینه که چقدر بلند خوبه؟
ما برای سنجیدن سطح صدا از واحد دسی بل استفاده میکنیم. یک کنسرت راک معمولی سطح صدایی حدود 110 تا 115 دسی بل و یک کنسرت موسیقی کلاسیک سطح صدایی در حدود 95 دسی بل دارد. به علت محدودیت های گوش انسان صدای بالای 120 دسی بل باعث ایجاد درد و ضعیف شدن قوای شنوایی و حتی پاره شدن پرده ی گوش می شود. به همین علت 120 دسی بل را آستا نه ی درد مینامیم و از آن به عنوان حداکثر استفاده میکنیم. اگر در دریافت معنای دسیبل مشکلی داشتین این لینک ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) میتونه بهتون کمک کنه.
3. حساسیت هدفون:
این مورد که یکی از تاثیر گذارترین موارد در سطح صداست و از ویژگیهای هدفون است . این عدد با واحد دسی بل بر میلی وات نمایش داده می شود. اکثر هدفونها حساسیتی در حدود 85 تا 118 دسی بل بر میلی وات دارند.
4. مقاومت هدفون :
توان خروجی ما برای مقاومت های مختلف متفاوت خواهد بود . همانطور که هر چه بار سنگینتری بر روی ماشین بزارین با سرعت آهسته تری حرکت می کنید.
بنابراین بسیار مهم است که توان خروجی دستگاه خود را در مقاومت هدفونتان بدانید.
5.بیشترین توانی که منیع ما قادر به تولید است:
این عدد اغلب به صورت mW و در مقاومت معین در مشخصات دستگاه معین میشود. و تاثیر بسزایی در سطح صدا دارد.
بخش ریاضی :
برای تعیین سطح بلندی صدا احتیاج به دانستن توان خروجی دستگاهتان در مقاومت هدفون و حساسیت هدفون دارید.
برای تعیین توان دستگاهتان راههای متفاوتی وجود دارد:
1.این توان ممکن است در اطلاعات آمپ و یا دستگاه شما ذکر شده باشد.
معمولا شرکت های معتبر توان دستگاهای خود را در چندین مقاومت تعیین میکنند.
2.اگر ولتاژِ که منبع شما تولید میکند را بدانید و منبع شما یک منبع کامل باشد. یعنی به هر مقداری هم که مقاومت متصل شده به آن زیاد باشد همان مقدار ولتاژ تولید کند . توان منبع شما از فرمول زیر قابل محاسبه است:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک مثال منبع کامل آمپ fiio e5 است. این آمپ با هر هدفونی ولتاژ 1/2 ولت را تولید خواهد کرد. پس برای هدفونی مثل HD600 توان تولید شده برابر با:
HD600 (300 ohms) & FiiO E5 – (1.2 * 1.2)/300 = 4.8 mW
3.اگر هیچ یک از موارد بالا نبود:
در این مورد مجبور به حدس زدن توان تولیدی با توجه به توان مشخص شده در مقاومت های بالاتر یا پایینتر دارید. نکته ای که اینجا مطرح است این است که آمپها معمولا برای رنج خاصی از هدفونها معرفی میشود و در این رنج معمولا توان آنها به صورت قابل حدس خواهد بود ولی در خارج از این رنج رفتار آنها به هیچ وجه قابل پیشبینی نیست.
محاسبه سطح صدا:
برای محاسبه ی سطح صدا از فرمول زیر استفاده خواهیم کرد.
dBSPL = Sensitivity in dB/mW + 10 * LOG ( Pmax in mW
این فرمول مهمترین فرمول این بخشه.
مثال: برای ّfiio e5 و HD600 که توان را در بالا 4.8 میلی وات محاسبه کردیم:
dbspl = 97 + 10LOG4.8 = 103.81
که تا مقداری که صدا برای ما حد مطلوبی داشته باشه یعنی حدود 110 دسی بل فاصله ی زیادی داره. پس میگیم FIIO E5 از پس درایو کردن hd600 بر نمیاد.
حالا دوست دارم این بحث رو با بحث گین تلفیق کنم. همون طور که دیدید ما در تمام معادلاتمون حداکثر توان رو در نظر میگیریم. پس گین چی میشه؟
بزارین با یک مثال این مسئله رو بفهمونم.
HD600 و Fiio e11 رو در نظر بگیرین. از اطلاعات این دو دستگاه فرمول رو مینویسیم.
dbspl = 97 + 10LOG35 = 112.44
این مقدار مقدار خیلی مناسبیه.
حالا توان رو در فرمول دیگه میزاریم تا ببینیم fiio e11 چه ولتاژِی رو تولید میکنه.
P = V*V/R
0.035= V*V/300
V= 3.24 v
پس fiio باید ولتاژ 3.24 ولت رو تولید کنه.(این همون Vout هستش) همونطور که در پست بالا گین فاکتور e11 رو 4X بدست اوردیم داریم:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
4 = Vout/Vin
Vin = 3.24/4
Vin = 0.81 v
پس اگر بخواهیم گین کافی و در نتیجه توان کافی برای اینکه HD600 توسط e11 به سطح صدای 112 دسی بل برسه رو داشته باشیم. باید حداقل 0.81 ولت به ورودی آمپ ولتاژ بدهیم. این مقدار از مقداری که اکثر پلیرها قادر به تولید اون هستند بیشتره.
این فرمول هم خیلی به درد میخوره.
Power in mW = Antilog ( ( Desired SPL - sensitivity ) / 10
با این فرمول میتونید مقدار توانی که هدفونتون برای اینکه به سطح صدای مشخصی برسه (Desired SPL) رو حساب کنید.
برای مثال اگه بخوایم HD600 به سطح صدای 110 دسیبل برسه به توان 20 میلی وات احتیاج داریم. محاسبه:
Antilog ( ( 110 - 97 ) / 10 ) = 20 mW
حالا میخوام یه نکته ای رو روشن کنم. فرض کنید من میخوام از cowon i9 و Fiio e11 و HD600 به عنوان ست آپم استفاده کنم. میخوام ببینم صدا چقدر بلند میشه. اول میرم و تو اینترنت میگردم و توان خروجی کووان رو پیدا میکنم.( این توان رو برای بعضی از پلیرها مثل آیپادها خیلی به سختی میشه پیدا کرد پس بهتره دستگاهی رو انتخاب کنید که همه ی مشخصاتش رو ذکر کرده باشه)
تو سایت کووان توان خروجی اون رو برای 16 اهم 60 میلی وات اعلام کرده پس داریم:
یک نکته ی مهم: من این پایین توان رو 60 میلی وات گذاشتم در صورتی که این توان مربوط به وقتیه که این دستگاه به مقاومت 16 اهمی وصل بشه.
و مقاومت ورودی Fiio حدود 5 کیلو اهمه. من اینجا کووان رو یک منبع کامل فرض کردم که در هر مقاومتی مقدار مشخصی ولتاژ وارد میکنه پس اگه ولتاژ برای یک حالت رو بدست بیارم برای حالت دیگه هم بدست اوردم.
p= V*V/R
0.06 = V*V/16
V = 0.98 v
حال با استفاده از گین ولتاژ خروجی رو محاسبه میکنیم.
4X0.98 = 3.92
حال توان را حساب میکنیم.
P = V*V/R
P = 3.92X3.92/300
P = 50 mw
این توان بیشتر از توانیه که برای 300 اهم برای فیو ذکر شده. پس یه نتیجه ای میگیریم:
گین تا وقتی میتواند ولتاژ را در گین فاکتور ضرب کند که توان آن از حداکثر توان دستگاه ما بیشتر نشود.
به عبارت دیگر حداکثر سرعت ماشین هیچوقت تغییر نمیکنه.
با اینکه این پست خیلی طولانی شده دوست دارم یک نکته دیگه رو هم بگم.
عکس زیر نشون میده که با هر سطح صدایی چقدر حداکثر میتونید آهنگ گوش بدین و گوشتون آسیب نبینه.
حس شنوایی شما ارزشمند ترین حس در دنیای موسیقیه از اون به خوبی استفاده کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یکی از دلایلی که یک هدفون با دو سورس متفاوت صدایی متفاوت دارد همین مقاومت خروجی است.
فاکتوری که معمولا توسط شرکت ها مشخص نمی شوند ولی یکی از مهمترین عوامل تعین کننده است. و یکی از موارد اصلی در مچ کردن ست آپ شماست.
اصلا مگر مقاومت خروجی چه اثری دارد؟
1. هرچه مقاومت خروجی دستگاه شما بیشتر باشد کاهش ولتاژ شما با هدفونهای امپدانس پایین بیشتر خواهد بود.
این کاهش در حدی است که ممکن است برخی از هدفونهای امپدانس پایین به طور کامل درایو نشوند.
2.مقاومت هدفون با فرکانس تغییر میکند. اگر مقاومت خروجی خیلی بیشتر از صفر باشد با تغییر مقاومت هدفون ولتاژِ که به آن هم داده میشود تغییر خواهد کرد.این تغییر ولتاژ در صورتی که زیاد باشد تاثیر آن بر روی صدا قابل شنیدن خواهد بود.
3.هرچه مقاومت خروجی افزایش یابد الکتیریکال دمپینگ(بعدا در موردش توضیح میدم) کاهش خواهد یافت. کاهش آن تاثیر زیادی روی فرکانس های پایین خواهد داشت و بیس بیشتر تمایل به حالت های Boomy و کنترل نشده خواهد داشت. البته ممکن است این حالت به نظر برخی خوش آیند بیاید ولی در هر صورت یه مضرت به حساب می اید.
راه حل:
بهترین راه حل پیروی از قانون 1/8
این قانون میگه که مقاومت هدفون شما باید هشت برابر مقاومت خروجی دستگاهتون باشه تا از 3 مشکل بالا رهایی پیدا کنید.
قیل از اینکه وارد بخش ریاضی بشم میخوام یه چیزی رو توضیح بدم. خوب مگه ما نگفتیم مقاومت خروجی هرچه کمتر صدا بهتر. پس چرا بعضی تولید کننده ها حتی تولید کننده های بزرگی مثل apple مقاومت خروجی بالایی دارند.
1.برای محافظت از هدفون:
برای اینکه منبع توان زیادی را وارد هدفون های مقاومت پایین نکرده و به آنها آسیب نزنند. برخی شرکت ها از مقاومت خروجی نسبتا بزرگی استفاده میکنند.
یکی از راهکار های خیلی ساده به جای اینکار استفاده از دو gain مختلفه تا به هدفون هم آسیبی نرسه.
2.برای اینکه صدای متفاوتی تولید کنند:
بعضی از تولید کننده گان معتقدند که منبع آنها با مقاومت بالتر صدای بهتری خواهد داشت. در صورتی که این مضوع برای چند هدفون انگشت شمار شاید درست باشد ولی برای اکثر هدفونها صادق نیست.
3.ارزان بودن:
بسیاری از شرکت ها برای اینکه به دستگاه خود پایداری بدهند(مثل کم کردن نویز و یا غیره) از یک قطعه ی بسیار ارزان به نام مقاومت استفاده میکنند.
بخش ریاضی:
حالا دوست دارم اون چند موردی که گفتم رو با استفاده از ریاضی توضیح بدم.
عکس زیر جایگاه مقاومت خروجی را به ما در ست آپمون نشون میده.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا میام و گزینه ی اول رو توضیح میدم.
ولتاژی که هر مقاومت میکشه از فرمول:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
که R1 و R2 میتونند هر کدام از مقاومت هدفون و یا مقاومت خارجی باشند.
مثال:
بیاین فرض کنیم یه آمپ با مقاومت خروجی 50 اهم و ولتاژ 4 ولت رو به یه هدفون با مقاومت 16 وصل کنیم.
V1= V(R1/R1+R2
V1 = 4(16/66
V1 = 0.97
همینطور که میبینم حدود یک ولت از 4 ولت به هدفون میرسه. یعنی حدود 75 درصد ولتاژ ما داره این وسط تلف میشه.
ببینیم چقدر توان تلف میشه.(به جای v1 میزاریم 1/4v . چون V1 تقریبا 1 ولته.
P=V*V/R
P=1/16 V/R
iهمینطور که میبینید فقط 1/16 توانمون به هدفون میرسه و بقیش در مقاومت خروجی به گرما تبدیل میشه.
این یه جورایی یعنی فاجعه.:41:
حالا اگه مقاومت هدفونمون 300 اهم باشه چی؟
V1= V(R1/R1+R2
V1 =4(300/350
V1 = 3/43
همینطور که میبینید اینبار ولتاژ و توان خیلی کمتری به هدر میره.
برای توضیح مورد دوم . یه فرمول معرفی میکنم.
Voltage RMS = Antilog ( ( Desired SPL – SPL at 1Vrms) /20
این فرمول شبیه همون فرمولیه که تو بخش توان معرفی کردم. این فرمول به ما میگه که اگه بخواییم یک سطح صدا که یا سطح صدای هدفون مشخص ما اختلاف داره رو بشنویم به چه مقدار ولتاژ احتیاج داریم.
تجربه ثابت کرده که گوش انسان عادی تغییر صدای زیر 1db رو نمیفهمه. پس بیاین ببینیم برای اینکه بخوایم 1 db تغییر سطح صدا داشته باشیم به چه مقدار ولتاژ احتیاج داریم.
Voltage RMS = Antilog ( 1 /20
Voltage RMS = 0.89
حالا از همون فرمولی که بالا معرفی کردیم. بیاین تو اون فرمول مقاومت خروجی رو 1/8 مقاومت هدفون در نظر بگیریم:
V1= V(R1/R1+R2
V1 = V(R1/R1+1/8R1
V1 = V(R1/9/8R1
V1 = 8/9V
V1 = 0.89V
حالا فرض میکنیم مقاومت هدفون با تغییر فرکانس 4 برابر بشه.(معمولا یه چیزی تو مایه های 4 الی 7 برابر)
V2=V(4R1/4R1 + 1/8R1
V2=V(4/4+1/8
v1 ولتاژیه که تو حالت اول به هدفون میرسه
v2 ولتاژیه که تا مقاومت هدفون زیاد شده به اون میرسه
بیاین ببینیم این دوتا ولتاژ متفاوت چه تغییر فرکانسی ایجاد میکنه:(جمع و ضرباشو کوتاه کردم تا طولانی نشه)
Frequency Response Variation = 20*LOG33/4*9
Frequency Response Variation = 20*LOG0.916
Frequency Response Variation = 20*-0.0377
Frequency Response Variation = -0.755
این مقدار همینطور که میبینید کمتر از 1 db و قابل شنیدن نیست.
اگه مقاومت هدفون هرچه قدر هم تغییر کنه میتونیم ببینیم که اگر قانون 1/8 رعایت بشه باز هم سطح صدا کمتر از 1db و قابل شنیدن نخواهد بود.
دمپینگ فاکتور
دمپینگ فاکتور مانند کمک فنر ماشین عمل میکند. به این صورت که هر چه دمپینگ فاکتور بیشتر باشد به صورت الکتریکی از جا به جا شدن نا خواسته ی درایور جلوگیری میکند. این تغییر برای بیس بسیار محسوس تر خواهد بود. همانطور که میدانید با جابه جا شدن شدید دیافراگم صدای بیس تولد می شود.اگر دمپینگ فاکتور زیاد باشد دیافراگم یک بار شدید عقب و جلو میرود و تقریبا سریع میاستد. این ایستادن موجب آن میشود که صدای بیسی قوی و دقیق و عمیق ایجاد شود. ولی اگر دمپینگ فاکتور کم باشد دیافراگم بعد از تولید بیس سریع نمی ایستد و حرکات بیشتری دارد که موجب تولید بیس های دیگری می شود که از بیس اصلی ضعیفتر هستند اما از دقت بیس شدیدا می کاهند.(یکی از دلایل اینکه آمپ ها تاثیر مثبت روی بیس می گذارند دقیقا همین مورد است). در حالتی که برخی افراد شاید آن را دوست داشته باشند
ولی برای اکثریت آزار دهنده است. دمپینگ فاکتور با DF نشان داده می شود.
که در اینجا Zsource همان مقاومت خروجی و Zload همان مقاومت هدفون است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
معمولا هر آمپی فایر توسط شاخصه هایی که در دفترچه ی آن قرار گرفته معرفی می شود.
در این پست عمومی ترین آنها را بررسی میکنیم.
پاسخ فرکانسی:
پاسخ فرکانسی قابل تشخیص برای گوش انسان بین 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است.البته لازم به ذکر است که گوش افراد مختلف حساسیت فرکانسی متفاوتی دارد. مثلا بر اثر کهولت سن معمولا فکانس های بالا به خوبی شنیده نمیشوند. فرکانس های کمتر از 20 هرتز معمولا با استفاده از حس لامسه قابل درک هستند. زیرا موجب تکان خوردن شدید درایور می شوند. فرکانس های بسیار بالا معمولا برای انسان خوشایند نبوده و تولید حس هایی مانند سر درد سر گیجه و یا عدم تعادل خواهد کرد.
signal to noise ratio
نویز به صورت بسیار ساده هر صدایی خواهد به که در سیگنال ما نبوده و توسط آمپ به آن اضافه شده.
هر آمپی نویز تولید می کند ولی نویز هایی بیشتر برای ما اهمیت دارند که در رنج شنوایی انسان باشند.
برای میزان تولید نویز از معیار signal to noise ratio استفاده می کنند. این عدد معمولا به صورت بزرگتر
مساوی از یک عدد دیگر نشان داده می شود. برای مثال:
signal to noise ratio > 98 db
این یعنی دستگاه مورد نظر ما به ازای هر 98 دسی بل تولید سیگنال
حد اکثر یک دسی بل نویز تولید میکند. نویز معمولا به صورت هام یا هیس به گوش ما خواهد رسید. هر چه عدد اعلام شده بزرگتر باشد یعنی دستگاه ما نویز کمتری تولید خواهد کرد.
Amplitude
همان گین است که به طور مفصل در مورد آن توضیح دادم.
Total Harmonic Distortion
آقا رضا زحمت کشیدن در این مورد قیلا ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) توضیح دادند.
Maximum Output Power
در این مورد هم توضیحات کاملی در پست های بالا دادم.
Recommended Headphone Impedance
این دو عدد رنج توصیه شده برای هدفون های مورد استفاده را بیان میکند. چندتا از مواردی که چگونه هدفونی با چگونه آمپی هماهنگی داره رو قبلا ذکر کردم
پس دوباره تکرارشون نمیکنم.
Input Impedance
این عدد هرچه بزرگتر باشه بهتره و معمولا از رنج چندین کیلو اهم است. علت و اهمیت اون رو در پست های بالایی توضیح دادم.
تخریب:
خوب همون طور که قبلا گفته بودم تخریب در اینجا به معنی رنگی کردن صداست. رنگی کردن صدا هم با اکولایزر هم با امپ قابل انجامه.
رنگی کردن شدید صدا معمولا حتی نرم افزارهای اکولایزر حرفه ای رو هم دچار مشکل میکنه. استفاده از اکولایزر معمولا نویز و دیستورشن دستگاه ما رو بیشتر میکنه هر چه قدر که تغییراتی که ما می دیم شدیدتر باشه این مشکلات هم شدیدتر خواهند بود.
برای اینکه ببینیم ایا ما به امپ یا اکولایزر احتیاجی داریم یا نه ابتدا احتیاج داریم انواع جنس صدا رو بشناسیم. سپس بتونیم بفهمیم که جنس صدای هدفون ما چطوریه تا بتوینم با هدفونمون و با اکولایزر یا امپ به جنس صدایی که مد نظرمون هست برسیم.
انواع جنس صدا:
یک نکته ی خیلی مهم که همین الان دوست دارم بهش اشاره کنم تفاوت بیت کمیت و کیفیت هستش.
این رو در نظر داشته باشین که همه ی مطاب این پست اشاره به کمیت داره. کیفیت صدای هدفون شما ثابته و با اکولایر هیچ تغییر تو کیفیت فرکانسها نمیدین فقط کمیت اونها رو زیاد یا کم خواهید کرد. مطالبی که اینجا میارم قسمتیش ترجمه از سایت معتبر [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) هستش.
همونطور که میدونین گوش انسان توانایی شنیدن 20 تا 20k داره.
این بازه به سه قسمت بیس و مید و های طبقه بندی میشه.
کمتر از 50 هرتز : Low (Sub) Bass
50 تا 200 هرتز :مید باس
200 هرتز تا 3k هرتز : مید
3k تا 8k هرتز :مید های
بیشتر از 8k هرتز : های
صدای گرم:
بهترین راه برای توصیف صدا میتونه استفاده از عکس باشه.
اگر صدای اصلی ما به این حالت باشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صدای گرم برای ما همچین حالتی خواهد داشت:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این صدا تقریبا پر طرافدارترین نوع صدا هستش. یعنی هم بیس و هم های تقویت میشن این اکولایزر باعث میشه که صدا دلنشینتر بشه.
از هدفونهایی با این صدا میتوان از audio tecknica m50 از فول سایزها و ie8 از inear نام برد. از پلیزهایی با این صدا میتوان از پلیرهای کووان و سونی نام برد. ترکیب دو افکت bbe و match3bass در کووان صدای گرمی به ما تحویل میده.
صدای سرد:
این نوع صدا معمولا در بین افراد حرفه ای تر پر طرفدار تره.
اگر عکس معمولی این باشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صدای سرد برای ما چنین حالتی خواهد داشت:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یعنی افزایش مقدار تریبل و کاهش مقدار بیس.از هدفونهایی با این صدا میتوان از hd600 نام برد. این صدا به نوعی دیگر شفاف و کریستالیه که بیس کم باعث میشه فرکانسهای های خودشون رو بیشتر نشون بدن.
صدای تاریک:
اگر های رو کاهش و بیس رو افزایش بدیم صدای تاریک خواهیم داشت.
یعنی اگر عکس معمولی این باشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صدای تاریک چنین حالتی خواهد داشت:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این صدا در برخی از هدفونهای با بیس قوی مثل xb500 تا حدودی دیده میشه.
صدای خسته کننده:
این صدا هم طرفدارهای خودش رو داره.
این صدا با کاهش بیس و کاهش های همراهه
یعنی اگر تصویر معمولی ما این باشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
صدای خسته کننده همچین حالتی خواهد داشت:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با کاهش های و بیس میتونیم به عبارت دیگه بگیم که مید تشدید شده. این صدا خسته کننده به نظر میاد چون صدا یه دست میشه و در فرکانسهای محدودی پخش میکنه. از هدفونهایی با این نوع صدا شاید بتوان weston 4 رو نام برد.
خوب الان ما انواع صدا رو شناختیم حالا از کجا بفهمیم که صدای هدفونی (یا امپ) که الان داریم یا صدای هدفونی که میخوایم بخریم چجوریه
یا اینکه اصلا ما خودمون چه نوع صدایی رو بهتر می پسندیم.
چندتا نکته در این مورد:
1.تازه کارها:
تجربه ی شخصی من و دوستان دیگه معمولا نشون داده که اکثر افراد صدای گرم رو خیلی بیشتر می پسندند.
مخصوصا اینکه توی جایی مثل ایران هدفونهایی با صدای سرد هم خیلی کم پیدا میشن.(به طور کلی توی دنیا هم هدفونهای با صدای گرم خیلی بیشترند). در هر صورت سعی کنید در اولین خریدتون هدفون گرون نخرین چون هنوز معلوم نیست چه صدایی دوست دارید و
یه کم دارید ریسک میکنید چون ممکنه صدای هدفونتون به دلتون نشینه.
2.خواندن ریویو های افراد معتبر:
این روش یکی از بهترین و خطا ناپذیرترین روشهاست. چون ریوی های خوب علاوه بر جنس صدا نکات دیگه ای هم داخلشه که خیلی میتونه کمک کننده باشه.
تو این زمینه تاپیکی که rave-87 ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) قبلا زحمت امادگیشو کشیده خیلی میتونه کمک کنه.
فقط یه نکته ای که من دوست دارم اضافه کنم اینه که شما حتما باید خودتون رو ابتدا با اون شخص معتبر تطبیق بدین.
مثلا اگه صدای هدفونی به نظر این شخص گرم باشه ممکنه به نظر شما گرم نباشه. برای این کار باید ابتدا ریوی هدفونی که دارید یا صداشو شنیدید از همین شخص بخونین تا متوجه تفاوت دیدتون با این فرد بشین و بعد بتونین ریویوش رو به نوعی برای خودتون ترجمه کنید.
3.خواندن گرافها و نمودار های هدفون:
این روش هم روش خوبیه.
برای بدست آوردن گرافهای هر هدفون بهترین سایتی که من میشناسم و اکثر هدفون ها رو هم موجود دارند :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فعلا سعی میکنم دوتا از گرافها که به نظرم مهمتر هستند رو توضیح بدم:
الف.پاسخ فرکانسی
این نمودار تقریبا یکی از مهمترین نمودارهای این بخش هستش که جنس صای هر هدفون رو مشخص میکنه(دقت کنید هیچ ربطی به کیفیت صدا نداره).
محور افقی این نمودار فرکانسهای 20 تا 20 کیلو هرتز رو نشون میده و محور افقی شدت صدا رو با واحد دسی بل که قبلا در موردش توضیح دادم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خوب پس مفهومش بسیار سادست. هرچه هدفون ما به خط وسط نزدیکتر باشه یعنی اینکه همون صدایی که بهش می دیم همون رو دریافت میکنیم و صدا به عبارتی طبیعیه. و هرجا از خط وسط انحراف داریم یعنی اون فرکانس رو هدفون تقویت شده(در صورتی که بالای خط وسط باشه) و یا تضعیف شده (در صورتی که پایین خط وسط باشه) ارائه خواهد کرد.
به عنوان مثال برای xb500 داریم:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همینطور که میبینید این هدفون تا 500 هرتز فرکانسها رو تقویت میکنه و های رو هم تضعیف میکنه و به اصطلاح roll off داره.
صدای این هدفون با بیس قوی و تا حدودی تاریک خواهد بود.
ب.Cumulative Spectral Decay:
خوب همونطور که مشخص در مورد ترجمه ی فارسیش هیچ ایده ای ندارم:n02:
این نمودار از بین رفتن فرکانسهای ایجاد شده در طول زمان رو نشون میده.
برای مثال اگر یک ایرفون یک فرکانس 30 هرتز تولید میکنه چقدر طور میکشه تا این فرکانس در محیط گوش نابود بشه.
بیشترین اهمیت این فرکانس قسمت بیسش هست. هرچه بیس زودتر از بین بره ضرباتی مثل درام محکم تر خواهد بود ولی هرچه دیرتر از بین بره ضربات صدای بومی تری تولید خواهد کرد مثلا دو تا ایرفون ie80 و w4r رو در نظر بگیرین:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خوب اگر به اون قسمتی که توی تصویر نشون دادم توجه کنید میبینید که بیس توی w4r با سرعت بیشتری نابود میشه
و توی ie80 با سرعت کمتر این باعث میشه برای سبکهای مثل پاپ و رپ و هیپ هاپ ie80 هدفون مناسبتری باشه چون اهنگها معمولا ریتم ارومی دارند ولی توی سبک هایی مثل متال که ریتم تندی دارند بیسی که دیر از بین میره باعث میشه که هدفون نتونه فرکانسها رو با دقت پخش کنه.
موفق باشید.
peaceful1
29-03-2013, 11:30
نحوه انتخاب آمپلی فایر مناسب برای هدفون شما از زبان James Chung :
Tips on how to choose a suitable amplifier for your beloved headphone ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
یه چندتا مطلب خوب تو چندتا از کتابها و سایتها دیدم علاقه مندم مطرح کنم پس چندتا تاپیک بعدی رو رزرو میکنم
که در دوران خوش تعطیلات اضافه کنم:n02:
موفق باشید.
تمام نکاتی رو که قصد توضیح دادن به اونها رو داشتم تقریبا مطرح کردم. پست های بالا رو رزرو کردم که اگر در آینده مطلبی بود عنوان کنم.
سعی کردم یکم خودمونی بنویسم تا خوندنش خسته کننده نباشه. در هر صورت اگر جاییش زیادی خودمونیه و از حالت ادبی خارج شده عزر خواهی میکنم.
دوستان اگر جایی از تاپیک رو درست نفهمیدن
مطرح کنند تا در حد خودم به اونها جواب بدم.
با تشکر
:n16:
majidmute
18-01-2014, 18:02
رزرو شد برای اینده.
SALAM AZIZ SHOMA ESFAHAN MAGHAZE DARID MAN ESFAHAN HASTAM VA YESERI ETEALAT RAJEBE HEDPHONE VA AMP MIKHASTAM AGE BETONID YE SHOMARE BEHEM BEDID ZANG BEZANAM MAMNON MISHAM
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.