PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : داگلاس انگلبارت، مبدع موس



VAHID
27-06-2012, 16:51
ایتنا - با اینکه موس از همه این تکنولوژی‌ها موفق‌تر بود، طرح انگلبارت به این شکل زیر سؤال رفت که یک موس چند دکمه باید داشته باشد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

داگلاس انگلبارت به دلیل نقش داشتن در اختراع موس( به همراهی مهندس ارشد موسسه تحقیقاتی استانفورد، بیل انگلیش،که اولین نمونه موس را ساخت) مشهور است.

شاید موس در حال حاضر که افراد بسیاری به track pad و صفحه‌های لمسی روی آورده‌اند، پیش پا افتاده‌ترین دستگاه جانبی باشد که در سه دهه اخیر استفاده شده است.
اما همین موس قطعه کوچکی در پروژه بزرگ انگلبارت یعنی سیستم آنلاین(NLS) بوده است.


به گزارش ایتنا پرده‌برداری از NLS در کنفرانس کامپیوتری مشترک پاییز ۱۹۶۸ در سانفرانسیسکو، "مادر همه نمونه‌های نمایشی" نامیده شد چون نمایشی بود از video conferencing ، networked collaboration ، mouse ، hyperlinks ، و text editing.
هسته تکنولوژی را همین‌ها تشکیل می‌دهند که امروزه از آن به عنوان فناوری کامپیوتری مدرن نام برده می‌شود.

با اینکه موس از همه این تکنولوژی‌ها موفق‌تر بود، طرح انگلبارت به این شکل زیر سؤال رفت که یک موس چند دکمه باید داشته باشد.

انگلبارت در گفت‌وگویی با مجله Wired در سال ۲۰۰۸ چنین ابراز داشت: " اول تلاش کردیم که پنج دکمه داشته باشد، اما سه دکمه را جاگذاری کردیم. در حال حاضر موس سه دکمه‌ای شکل استاندارد موس است البته به جز مک اپل. اصرار استیو جابز بر موس تک دکمه‌ای بود."

حالا او کجاست؟
به گزارش BBC در آن زمان موس انگلبارت سود بسیاری از ایده جدیدش برای او داشت ا ما حق امتیاز اختراع او در سال ۱۹۸۷ انقضا یافت، و هیچ حقوقی از آن زمان به خاطر موس دریافت نکرد.
بعد از پرده‌برداری معروف او از نمونه نمایشی در سال ۱۹۶۸، تا سال ۱۹۷۷ در مؤسسه تحقیقاتی استانفورد باقی ماند، تا زمانی که NLS و مرکز تحقیقاتی آگمنتیشن به شرکتی فروخته شد که در نهایت مک دانل داگلاس رییس آن شد.

انگلبارت در سال ۱۹۸۹ از شرکت مک دانل داگلاس بازنشسته شد و مؤسسه‌ای را تشکیل داد که امروزه به نام مؤسسه داگلاس انگلبارت شناخته شده است.
سازمانی که اختصاص به ارتقاء رویکرد گروهی به حل مشکلات کامپیوتری دارد.

در سال ۲۰۰۷ انگلبارت ریاست این مؤسسه را به دخترش، کریستینا انگلبارت، واگذار کرد و اکنون مدیر بازنشسته مؤسسه است.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

سخنی از او
انگلبارت در مقاله‌ای از آنچه به او انگیزه اختراع داد گفت: "تصمیم من کمک به بشر تا حد ممکن بود. اما چه می توانستم انجام دهم؟ مشکلات پیچیده بسیاری در جهان وجود داشت. همه چیز به شدت در حال تغییر بود. فهمیدم که نیاز به سطح بالاتری از درک و توانایی داریم تا بتوانیم برای حل مشکلات پیچیده به صورت گروهی کار کنیم."










itna.ir