PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مصوبه جدید دولت درباره عرضه لامپ‌های رشته‌ای التهابی



wichidika
12-06-2012, 10:07
مصوبه جدید دولت درباره عرضه لامپ‌های رشته‌ای التهابی



دولت در راستای حفظ و صیانت از منابع مالی کشور و پیشگیری از اتلاف انرژی در لامپ‌های رشته ای التهابی، دستگاه‌های اجرایی را موظف به رعایت معیارها و مشخصات فنی و استاندارد برای ثبت سفارش و ورود لامپ‌های رشته ای التهابی کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید بنا به پیشنها مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد؛ به منظور حفظ و صیانت از منابع مالی کشور و پیشگیری از اتلاف انرژی در لامپهای رشته ای التهابی، دستگاه های اجرایی ذی ربط موظفند از تاریخ 15/3/1391 در ثبت سفارش و از تاریخ 15/5/1391 در ورود لامپهای رشته ای التهابی مواردی همچون؛ معیارها و مشخصات فنی و استاندارد موضوع ماده(11) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی - مصوب 1389-، نصب برچسب حاوی اطلاعات مربوط به کشور تولید کننده، مشخصات کشور وارد کننده، تاریخ تولید، هولوگرام مخصوص، برچسب انرژی و مدت زمان ضمانت بر روی بسته بندی لامپهای وارداتی، ارائه گواهی مبداء از کشور سازنده کالا را رعایت کنند.
بر این اساس، از اول مهرماه سال 1391 فقط لامپهای رشته ای التهابی دارای هولوگرام مخصوص اعم از تولید داخل و یا وارداتی، قابل عرضه در بازار کشور است، همچنین از ابتدای سال 1393 توزیع لامپهای رشته ای التهابی با توان بیش از (40) وات در بازار داخلی کشور ممنوع است.

واحدهای تولیدی لامپهای رشته ای التهابی نیز به منظور برخورداری از مزایای موضوع ماده(134) قانون برنامه پنجم توسعه، طرح اصلاح ساختار خود را تا پایان شهریورماه سال 1391 تهیه و پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت به مراجع ذی ربط ارائه کنند.

بر اساس این مصوبه، وزارتخانه های ذی ربط موظفند از محل منابع موضوع ماده(134) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه برای ارائه مشوقهای مالی به طرحهای یاد شده، اقدام کنند.

همچنین دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانکهای عامل را موظف کرد؛ تقاضاهای اصلاح ساختار خطوط تولید مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت را در اولویت رسیدگی و پرداخت تسهیلات و مزایای پیش بینی شده، قرار دهند.

بر این اساس، وزارت نیرو(سازمانی ملی بهره وری انرژی) موظف است؛ به منظور تداوم و تقویت فرهنگ سازی، ترویج و تشویق استفاده از لامپهای پربازده و کم مصرف اقدام و برنامه های خود را در این زمینه تا پایان خرداد سال 1391 به دبیرخانه کارگروه حمایت از تولید ارائه کند. این مصوبه پس از تایید رئیس جمهور، از سوی محمد رضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.