PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : صادرات برق به غرب و شرق افزايش مي‌يابد



wichidika
06-06-2012, 16:42
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])افزايش 15 درصدي صادرات برق كشور؛


صادرات برق به غرب و شرق افزايش مي‌يابد







[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
درحالي كه ايران افزايش 10 تا 15 درصدي صادرات برق در سال جاري را هدف‌گذاري كرده است، بررسي‌ها از افزايش صادرات برق به تركيه در غرب و پاكستان در شرق كشور حكايت دارد.
به گزارش ايسنا،‌ صادرات برق ايران در سال گذشته معادل 8.6 میلیارد کیلووات ساعت بوده است که امسال این میزان 10 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.
لبنان؛ مقصد استراتژيك نفت ايران
یکی از اهداف استراتژیک ايران در سال جاري صادرات برق به لبنان است که برای شروع کار، صادرات 50 مگاوات برق به اين كشور درنظر گرفته شده است، در این زمینه با هماهنگی عراقی‌ها 200 مگاوات بیش از توافق اولیه به این کشور برق صادر می‌شود که قرار بوده است از این میزان 100 مگاوات برق به سوریه بدهند و سوریه نیز متعاقبا 50 مگاوات از این برق را به طرف لبنانی تحویل بدهد.
در این باره هنوز مسائل فنی بین عراق و سوریه از یک سو و سوریه و لبنان از سوی دیگر حل و فصل نشده، ولی ايراني‌ها با جديت جزییات تحولات این مذاکرات را دنبال می‌کنند.
افزايش صادرات به تركيه به 500 مگاوات
در اين ميان، افزایش صادرات برق به ترکیه نیز از ديگر برنامه‌هايي است كه مسئولان صنعت برق با جديت دنبال مي‌كنند؛ ايران درحال حاضر صادرات برق به ترکیه را به 500 مگاوات افزایش داده است، ضمن این که این میزان صادرات می تواند بازهم افزایش پیدا کند.
براساس تفاهم نامه ايران با ترکیه، این ظرفیت وجود دارد که ترکیه شش هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در خاک ایران ایجاد کند که بخشی از آن به همین کشور صادر شود.
افزايش 1000مگاواتي ظرفيت صادرات برق به پاكستان
علاوه بر برنامه‌هاي ايران براي افزايش صادرات برق به همسايه‌هاي شرقي،‌ دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش یک‌هزار مگاواتی ظرفیت صادرات برق به پاکستان خبر داده است.
در اين زمينه به زودی اجرای پروژه بزرگ خط انتقال 500 کیلوولت HVDC زاهدان ـ کویته در زاهدان با احداث نیروگاهی با ظرفیت هزار مگاوات آغاز می شود كه با اجرای این پروژه ظرفیت صادرات برق به پاکستان در آینده نزدیک حدود هزار مگاوات افزایش می‌یابد.
ايران در نشست‌هاي اخير خود با مقامات پاكستاني در مورد قیمت برق و انعقاد قرارداد فی مابین و فاینانس پروژه توافق‌های لازم را صورت داده است و قرار است در یک برنامه زمان‌بندی مشخص، قرارداد امضا و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.
انتهاي پيام