PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : Helix Nebula: سرویس پردازش ابری علمی اروپا



VAHID
04-03-2012, 12:47
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

دانشمندان همیشه گرسنگی پایان ناپذیری برای قدرت محاسباتی و فضای ذخیره سازی اطلاعات دارند. به همین دلیل CERN (حامی ذره کوب بزرگ)، لابراتوار زیست شناسی مولکولی اروپا و آژانس فضایی اروپا در حال پخت و پز برای راه اندازی سرویس ابری علمی اروپا هستند، تا شاید از پس کارهای کامپیوتری تمام نشدنی دانشمندان این قاره بر بیایند.

کلود علمی هلیکس نبولا (Helix Nebula Science Cloud) قصد دارد تا انرژی و قدرت کافی را برای حد مسایل بسیار سخت فراهم آورده و با حجم عظیم اطلاعاتی که خروجی این پردازش ها است، کنار بیاید. برای مثال، سرن به تنهایی سالیانه حدود ۱۵ پتابایت (پتابایت معادل ۱۰۲۴ ترابایت) اطلاعات تولید کرده، از ۱۵۰هزار CPU به طور مداوم برای پردازش استفاده می کند و این اطلاعات را با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه ذخیره می کند. سرن، آزمایشگاه اروپایی ذرات فیزیکی است، که توسط اتحادیه اروپا در ژنو بنا شده است.

باب جونز، رئیس OpenLab سرن می گوید: «فیزیکدان ها می توانند هر میزان قدرت پردازشی و ذخیره سازی را که شما فراهم می آورید، مصرف کنند. اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد و راه های فراوانی برای جستجو و کند و کاو در میان آنها هست. ما همیشه به دنبال تکنیک های جدیدی برای افزایش کل ظرفیت مان برای این اطلاعات می گردیم.»

پروژه کلود علمی اروپا توسط برخی شرکای تجاری از قبیل Atos، Capgemini، CloudSigma، Logica، Orange Business Systems، SAP، Telefonica، Cloud Security Alliance و پروژه OpenNebula پشتیبانی می شود.

البته تا کنون سرن به صورت عمومی از زیرساخت های خودش (۱۵۰ دیتا سنتر) استفاده می کرده که منابع لازم برای اطلاعات ذره کوب بزرگ (LHC) را فراهم می آوردند. جونز می گوید: «ما می خواهیم ببینیم که آیا می توانیم از زیرساخت های تجاری به عنوان منابع کمکی استفاده کنیم.» همانند همه سازمان های دیگر، این گروه هم به دنبال حداکثر انعطاف و کارایی هزینه است.

مذاکرات در خصوص این پروژه از تابستان سال گذشته شروع شده اند و گروه تصمیم گرفته است که از زیرساخت جدید ابتدا تنها در سه پروژه استفاده شود. سرون از این زیرساخت در آزمون اطلس که یک پروژه فیزیک ذره در LHC است، استفاده می کند. لابراتوار زیست شناسی ملکولی اروپا آن را در پروژه جدیدی برای ساده سازی آنالیز ژنوم های بزرگ به کار خواهد گرفت و آژانس فضایی اروپا هم در همکاری با دو شریک دیگر، اپلیکیشنی تولید خواهد کرد که به مطالعه زمین لرزه ها و فعالیت های آتش فشانی می پردازد.

اولین مرحله این پروژه که یک دوره آزمایشی دوساله است، باید بتواند از پس این سه برنامه بر بیاید.

این کلود البته فقط اروپایی است. جونز می گوید: «این حرکت اولیه تنها برای آزمایشگاه های تحقیقاتی اروپایی است. و یکی از دلایل مهم چنین تصمیمی، امنیت اطلاعات علمی و دسترسی دائم به آن است. ما می خواهیم مطمئن باشیم که هر جایی که شروع به استفاده از منابع این سیستم کردیم، پشتیبانی لازم قانونی را در اختیار داشته باشیم.»

در مراحل بعدی این پروژه قرار است تمامی موسسات تحقیقاتی اروپا وارد این سرویس پردازش ابری شده و شرکت های تجاری سرویس دهنده سرویس کلود اروپایی هم در آن مشارکت خواهند داشت. اما برای عدم ورود به مشکلات حقوقی و حق مالکیت های تولید دانش و همچنین جاسوسی علمی، احتمالا هیچ کشور دیگری به جز اعضای اتحادیه اروپا اجازه استفاده از این سرویس ابری علمی را نخواهد داشت.











narenji.ir