hp722
17-02-2012, 18:36
بهتر بودن پسران در ریاضی یک اسطوره است
گروهی از محققان آمریکایی با بررسی نمرات به دست آمده در یک تست بین المللی دریافتند که بهتر بودن پسران در ریاضی، اسطوره ای است که ریشه بیولوژیکی ندارد.
"لارنس سامرز" رئیس وقت دانشگاه هاروارد در سال 2005 فرضیه ای را مطرح کرد در خصوص اینکه چرا بیشتر فیزیکدانان و ریاضیدانان مرد هستند توضیح می داد و بیان می کرد که مردان به طور طبیعی نسبت به زنان از توانایی بالاتری در یادگیری ریاضی برخوردارند. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه ویسکونسین تحقیقاتی را انجام دادند که اسطوره وجود یک ریشه بیولوژیکی را در "شکاف جنسیتی" در ریاضی بی اعتبار می کند و به جای آن به بررسی دلایل اجتماعی- فرهنگی این تفاوت می پردازد.
"ژانت متس"، مولف اول این تحقیق و "جاناتان کین"، استاد انفورماتیک دانشگاه ویسکونسین- مدیسون اطلاعات جمع آوری شده از نتایج یک تست ریاضی بین المللی را که با شرکت دانش آموزان 86 کشور انجام شده بود تحلیل کردند و سپس این نتایج را با فرضیه "سامرز" در خصوص تغییرپذیری بالاتر مردان مورد مقایسه قرار دادند.
برپایه این فرضیه، مردان چه از بعد منفی و چه از بعد مثبت نسبت به زنان جلوتر از حد متوسط هستند و به همین دلیل حضور مردان در مشاغل بالاتر بیشتر است و به ندرت زنان به یک ریاضیدان بسیار عالی تبدیل می شوند.
به عبارتی دیگر در میان مردان افرادی که یا "انیشتین انیشتین" و یا "کودن کودن" هستند بیشتر است. درحالی که بیشتر زنان چه از بعد مثبت و چه از بعد منفی در حد متوسط قرار دارند.
نتایج این بررسیها نشان داد که در برخی کشورها (که از نظر فرهنگی توسعه یافته تر هستند) هیچ شکاف جنسیتی حائز اهمیتی برای ریاضی وجود ندارد.
این محققان سپس با ارزیابی درجه تساوی حقوق اجتماعی میان دو جنس زن و مرد که برپایه تفاوتهای درآمد، آموزش و شرکت در فعالیتهای سیاسی اندازه گیری شده بود، مشاهده کردند در کشورهایی که پسران در تست ریاضی نمرات کمتری از دختران کسب کرده بودند در سایر کاربردهای وابسته به ریاضی نیز ضعیف بودند.
در این خصوص "ژانت متس" توضیح داد: "ما دریافتیم دخترانی که در کشورهای خاورمیانه مثل بحرین و عمان زندگی می کنند نمرات بالایی در ریاضی به دست نیاوردند، اما این نمرات پایین تنها مختص آنها نبود بلکه پسران حتی نمرات بسیار پایین تری کسب کرده بودند. این نتیجه هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی و کلاسهای مجزا ندارد. بلکه ما معتقدیم تفاوتهایی که در ریاضی وجود دارد به فاکتورهای اجتماعی ویژه هر کشور وابسته است."
این محققان با اندازه گیری اختلاف میان جنس ها در هر کشور با پارامترهای درآمد، فعالیت سیاسی و سطح آموزش، نشان دادند در کشورهایی که بیشترین تساوی حقوق اجتماعی میان جنسها وجود دارد نتایج در ریاضی چه برای دختران و چه برای پسران بالاتر از کشورهایی است که این تساوی در سطوح پایین تری قرار دارد.
"جاناتان کین" اظهار داشت: "ما کشف کردیم که پسران همانند دختران زمانی که در کشورهایی رشد می کنند که در آنها عدالت جنسیتی بیشتر رعایت می شود در ریاضی بهتر هستند. درحقیقت، زمانی که زنان به سطح آموزش عالی می رسند و حقوق خوبی دریافت می کنند فرزندان آنها در هر دو جنس نمرات بهتری در ریاضی به دست می آورند."
همچنین، چند ماه قبل محققان دانشگاه بلونیا نیز با انجام تحقیقاتی بر روی 124 کودک دختر بین 5 تا 7 سال دریافتند زمانی که مادر فرزند دختر خود را متقاعد کند که دختران می توانند در یادگیری ریاضی برابر و یا حتی بهتر از پسران باشند توانایی کودک در دروس ریاضی افزایش می یابد.
برپایه این تحقیقات، نمرات ریاضی دخترانی که مادر آنها معتقد بود پسران در درس ریاضی بهتر از دختران هستند 15 درصد کمتر از دخترانی بود که مادر آنها چنین اعتقادی نداشت.
این پژوهشگران در این خصوص اظهار داشتند: "بسیار شگفت انگیز است که در 5 سالگی دختران به صورت ناخودآگاه می توانند تا این حد نسبت به تصویر قالبی وابسته به جنس شرطی باشند."
در یک برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزان که در سال 2009 انجام شد دانش آموزان آمریکایی توانستند رتبه 31 جهان را کسب کنند که این رتبه پایین تر از بسیاری از کشورهای غربی و آسیای شرقی بود.
براساس گزارش فیزیکال سنترال، نتایج تحقیقات دیگری که در گذشته انجام شده بود، نشان می داد در کشورهای مسلمان که کلاسهای مدارس راهنمایی و دبیرستان به صورت جداگانه برگزار می شود دختران در درس ریاضی نمرات بهتری به دست می آورند.
این درحالی است که "متس" و "کین" به منظور بهبود سطح ریاضی در مدارس توصیه کردند که با افزایش تعداد معلمان ریاضی را در مدارس راهنمایی و دبیرستان، کاهش تعداد کودکانی که در فقر زندگی می کنند و رسیدن به سطح عدالت جنسیتی پدران و مادران می توان سطح توانایی یادگیری ریاضی میان هر دو جنس را به یک میزان افزایش داد.
منبع:کنجکاو
گروهی از محققان آمریکایی با بررسی نمرات به دست آمده در یک تست بین المللی دریافتند که بهتر بودن پسران در ریاضی، اسطوره ای است که ریشه بیولوژیکی ندارد.
"لارنس سامرز" رئیس وقت دانشگاه هاروارد در سال 2005 فرضیه ای را مطرح کرد در خصوص اینکه چرا بیشتر فیزیکدانان و ریاضیدانان مرد هستند توضیح می داد و بیان می کرد که مردان به طور طبیعی نسبت به زنان از توانایی بالاتری در یادگیری ریاضی برخوردارند. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه ویسکونسین تحقیقاتی را انجام دادند که اسطوره وجود یک ریشه بیولوژیکی را در "شکاف جنسیتی" در ریاضی بی اعتبار می کند و به جای آن به بررسی دلایل اجتماعی- فرهنگی این تفاوت می پردازد.
"ژانت متس"، مولف اول این تحقیق و "جاناتان کین"، استاد انفورماتیک دانشگاه ویسکونسین- مدیسون اطلاعات جمع آوری شده از نتایج یک تست ریاضی بین المللی را که با شرکت دانش آموزان 86 کشور انجام شده بود تحلیل کردند و سپس این نتایج را با فرضیه "سامرز" در خصوص تغییرپذیری بالاتر مردان مورد مقایسه قرار دادند.
برپایه این فرضیه، مردان چه از بعد منفی و چه از بعد مثبت نسبت به زنان جلوتر از حد متوسط هستند و به همین دلیل حضور مردان در مشاغل بالاتر بیشتر است و به ندرت زنان به یک ریاضیدان بسیار عالی تبدیل می شوند.
به عبارتی دیگر در میان مردان افرادی که یا "انیشتین انیشتین" و یا "کودن کودن" هستند بیشتر است. درحالی که بیشتر زنان چه از بعد مثبت و چه از بعد منفی در حد متوسط قرار دارند.
نتایج این بررسیها نشان داد که در برخی کشورها (که از نظر فرهنگی توسعه یافته تر هستند) هیچ شکاف جنسیتی حائز اهمیتی برای ریاضی وجود ندارد.
این محققان سپس با ارزیابی درجه تساوی حقوق اجتماعی میان دو جنس زن و مرد که برپایه تفاوتهای درآمد، آموزش و شرکت در فعالیتهای سیاسی اندازه گیری شده بود، مشاهده کردند در کشورهایی که پسران در تست ریاضی نمرات کمتری از دختران کسب کرده بودند در سایر کاربردهای وابسته به ریاضی نیز ضعیف بودند.
در این خصوص "ژانت متس" توضیح داد: "ما دریافتیم دخترانی که در کشورهای خاورمیانه مثل بحرین و عمان زندگی می کنند نمرات بالایی در ریاضی به دست نیاوردند، اما این نمرات پایین تنها مختص آنها نبود بلکه پسران حتی نمرات بسیار پایین تری کسب کرده بودند. این نتیجه هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی و کلاسهای مجزا ندارد. بلکه ما معتقدیم تفاوتهایی که در ریاضی وجود دارد به فاکتورهای اجتماعی ویژه هر کشور وابسته است."
این محققان با اندازه گیری اختلاف میان جنس ها در هر کشور با پارامترهای درآمد، فعالیت سیاسی و سطح آموزش، نشان دادند در کشورهایی که بیشترین تساوی حقوق اجتماعی میان جنسها وجود دارد نتایج در ریاضی چه برای دختران و چه برای پسران بالاتر از کشورهایی است که این تساوی در سطوح پایین تری قرار دارد.
"جاناتان کین" اظهار داشت: "ما کشف کردیم که پسران همانند دختران زمانی که در کشورهایی رشد می کنند که در آنها عدالت جنسیتی بیشتر رعایت می شود در ریاضی بهتر هستند. درحقیقت، زمانی که زنان به سطح آموزش عالی می رسند و حقوق خوبی دریافت می کنند فرزندان آنها در هر دو جنس نمرات بهتری در ریاضی به دست می آورند."
همچنین، چند ماه قبل محققان دانشگاه بلونیا نیز با انجام تحقیقاتی بر روی 124 کودک دختر بین 5 تا 7 سال دریافتند زمانی که مادر فرزند دختر خود را متقاعد کند که دختران می توانند در یادگیری ریاضی برابر و یا حتی بهتر از پسران باشند توانایی کودک در دروس ریاضی افزایش می یابد.
برپایه این تحقیقات، نمرات ریاضی دخترانی که مادر آنها معتقد بود پسران در درس ریاضی بهتر از دختران هستند 15 درصد کمتر از دخترانی بود که مادر آنها چنین اعتقادی نداشت.
این پژوهشگران در این خصوص اظهار داشتند: "بسیار شگفت انگیز است که در 5 سالگی دختران به صورت ناخودآگاه می توانند تا این حد نسبت به تصویر قالبی وابسته به جنس شرطی باشند."
در یک برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزان که در سال 2009 انجام شد دانش آموزان آمریکایی توانستند رتبه 31 جهان را کسب کنند که این رتبه پایین تر از بسیاری از کشورهای غربی و آسیای شرقی بود.
براساس گزارش فیزیکال سنترال، نتایج تحقیقات دیگری که در گذشته انجام شده بود، نشان می داد در کشورهای مسلمان که کلاسهای مدارس راهنمایی و دبیرستان به صورت جداگانه برگزار می شود دختران در درس ریاضی نمرات بهتری به دست می آورند.
این درحالی است که "متس" و "کین" به منظور بهبود سطح ریاضی در مدارس توصیه کردند که با افزایش تعداد معلمان ریاضی را در مدارس راهنمایی و دبیرستان، کاهش تعداد کودکانی که در فقر زندگی می کنند و رسیدن به سطح عدالت جنسیتی پدران و مادران می توان سطح توانایی یادگیری ریاضی میان هر دو جنس را به یک میزان افزایش داد.
منبع:کنجکاو