PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تراشه‌های رایانه‌ای 3 برابر کوچک‌تر می‌شوند



wichidika
07-12-2011, 20:14
تراشه‌های رایانه‌ای 3 برابر کوچک‌تر می‌شوند
خبرگزاری فارس: گروهی از دانشمندان سوئیسی برای نخستین بار در جهان موفق شدند از نوعی ماده موسوم به "مولیبدنیت"(MoS2) که در اصل یک ماده معدنی طبیعی است، تراشه رایانه‌ای تولید کنند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به گزارش فارس به نقل از تِک‌ورلد، این تراشه رایانه‌ای منحصر به‌فرد در "آزمایشگاه الکترونیک و سازه‌های نانو"(LANES) در مرکز فدرال پلی‌تکنیک لوزان(EPFL) ساخته شده است. این محققان اعلام کردند که تجربیات آن ها نشان داده است تراشه‌های مبتنی بر مولیبدنیت می‌توانند در اندازه کوچک‌تر از تراشه‌های سیلیکونی ساخته شوند، انرژی کمتری مصرف کنند و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.
تاکنون امکان ساخت لایه‌های سیلیکونی با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر وجود نداشته است. زیرا این اتفاق با برخی واکنش‌های شیمیایی همراه بوده و سطح قطعات الکترونیکی را اکسید می‌کرده است. اما ماده جدید مولیبدنیت این امکان را برای دانشمندان به وجود آورده است تا لایه‌هایی به ضخامت 3 اتم تولید کنند و تراشه‌هایی تا 3 برابر کوچک‌تر از مدل‌های کنونی ساخته شوند.
بر اساس گزارش منتشر شده محققان سوئیسی اعلام کرده‌اند که حتی با ساخت لایه‌هایی به ضخامت 3 اتم باز هم مشکلی برای سطح قطعات الکترونیکی به وجود نیامده است و به فعالیت خود ادامه داده‌اند.
انتهای پیام/ح