PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پدر فناوری آراف‌آی‌دی در 89 سالگی درگذشت



wichidika
01-12-2011, 14:45
پدر فناوری آراف‌آی‌دی در 89 سالگی درگذشت
خبرگزاری فارس: چالز والتون مبدع فناوری بی سیم RFID که امروز به طور گسترده کاربردهای شخصی و حرفه ای پیدا کرده در 89 سالگی در کالیفرنیا گذشت.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به گزارش فارس به نقل از آی دی جی، RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار ، ردیابی و مدیریت اشیاء ، انسان و حیوانات را فراهم می نماید .
عملکرد RFID وابسته به دو دستگاه تگ و کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می نمایند . قرائت بارکد کالاهای مختلف و محاسبه قیمت آنها ساده ترین کاربرد این فناوری است که به طور گسترده کاربرد پیدا کرده است.
RFID متشکل از یک ریزتراشه همراه با مدار چاپی و یک آنتن بوده و بخش دوم این سیستم هم یک دستگاه رمزخوان (Reader) است که امواج رادیویی را در یک فرکانس مشخص (مثل سیستم قفل از راه دور اتومبیل‌ها) برای RFID ارسال می‌‌کند.
در واقع میکروچیپ در این حالت بیدار می‌‌شود و حضور و هویت خودش را برای دستگاه رمزخوان اعلام می‌‌کند. آن‌چه رمزگذاری می‌‌شود به یک کامپیوتر میزبان انتقال داده می‌‌شود و هویت مربوطه سپس در پایگاه داده‌رسانی، اسکن و شناسایی می‌‌شود.
داستان این اختراع به سال 1973 بازمی گردد. در آن زمان والتون توانست با این فناوری برای اولین بار باز و بسته کردن قفل درها را بدون استفاده از کلید و روش های سنتی ممکن کند.
وی کارتی را طراحی کرد که قادر به ارسال و دریافت امواج رادیویی برای دستگاه رمزخوانی بود که در قفل های درها کار گذاشته شده بود.
امروزه دامنه استفاده از این اختراع کاربردهای گسترده ای پیدا کرده که از جمله آنها می توان به کاربردهای امنیتی، نظامی، خرید، شناسایی هویت و ... اشاره کرد و حتی بلیت‌های مسابقات فوتبال دو جام جهانی اخیر هم با فناوری RFID تجهیز شد.
رمزگذاری بلیت‌های مسابقات جام جهانی با این هدف صورت گرفت تا این اطمینان به وجود آید که تماشاچیان از ورودی‌های خودشان وارد ورزشگاه‌ها می‌‌شوند و در جاهای خاص خودشان هم مستقر می‌‌شوند و از بوفه‌های مربوط به قسمت خودشان استفاده می‌‌کنند.
لاوه بر این، کاربرد RFID در بلیت‌های مسابقات فوتبال جام جهانی یک فایده دیگر هم داشت و آن جلوگیری از جعل بلیت‌ها است.
انتهای پیام/ح

Alireza SM
02-12-2011, 03:05
چرا کسی هنوز آواتارش رو عوض نکرده ؟

farshidshd
02-12-2011, 13:04
پس لئون ترمین (Léon Theremin) کی بود؟؟

تاریخچه RFID

در سال 1946 لئون ترمین (Léon Theremin) ابزاری را برای دولت اتحادیه جماهیر شوروی اختراع کرد که قادر بود امواج رادیویی ایجاد شده ناشی از هرگونه وقایع و حوادث را در قالب اطلاعات صوتی به محل مورد نظر انتقال دهد. این امواج صوتی با به حرکت درآوردن دیافراگمی که به یک دستگاه مرتعش‌کننده متصل بود، بازتاب امواج رادیویی را به زبان قابل فهم ترجمه می‌کرد. اگرچه این وسیله نوعی ابزار منفعل بود و توانایی‌های زیادی نداشت، توانست نام خود را به‌عنوان نخستین دستگاه مبتنی بر ساختار RFID به ثبت برساند. با این وجود برخی منابع اعلام کرده‌بودند که فناوری RFID از سال 1920 در بین کارشناسان و متخصصان رواج پیدا کرد و در دهه 1960 تکمیل شد.

فناوری دیگری که شباهت زیادی به RFID داشت و IFF نام گرفته بود، در سال 1939 در بریتانیا اختراع شد و به‌عنوان وسیله‌ای کارآمد در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت تا هواپیماهای دشمن آسان‌تر شناسایی شود. علاوه بر این، هاری استاکمن(Harry Stockman) یک محقق آمریکایی نیز در سال 1948 مقاله‌ای را منتشر کرده بود که نشان می‌داد او نیز به RFID فکر کرده است. وی عنوان مقاله خود را "ارتباط به‌وسیله نیروی انعکاس" گذاشته بود و پیش‌بینی کرده بود که اگر بخواهیم از نیروی امواج رادیویی برای شناسایی اشیا و وسایل مختلف استفاده کنیم، باید تحقیقات فراوانی را روی آن انجام دهیم. به جز این‌ها ده‌ها نفر دیگر نیز در زمینه RFID تحقیق کرده بودند و هر یک از آن‌ها توانسته‌بودند به نوبه خود در این زمینه مفید واقع شوند.



برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

wichidika
12-12-2011, 12:10
تشخيص خودکار افراد و اشياء از کاربردهاي فناوري RFID است که به دو دستگاه تگ و کدخوان وابسته است و از امواج راديويي براي شناسايي در اين فناوري استفاده مي‌شود.
حامد نکيسا - کارشناس نرم‌افزار - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: امروزه ضرورت شناسايي خودکار عناصر و جمع‌آوري داده مرتبط با آن‌ها بدون نياز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسياري از عرصه‌هاي صنعتي، علمي، خدماتي و اجتماعي احساس مي‌شود که در پاسخ به اين نياز تاکنون فناوري‌هاي متعددي طراحي و پياده‌سازي شده است.
وي ادامه داد: به مجموعه‌اي از فناوري‌ها که از آن‌ها براي شناسايي اشياء، انسان و حيوانات توسط ماشين استفاده مي‌شود، شناسايي خودکار و يا به اختصار Auto ID گفته مي‌شود که هدف اکثر اين سيستم‌ها شناسايي خودکار، افزايش کارآيي، کاهش خطا در ورود اطلاعات و آزادسازي زمان کارکنان براي انجام کارهاي مهم‌تر نظير سرويس‌دهي بهتر به مشتريان است.
نکيسا تصريح کرد: از روش‌هاي مختلفي براي شناسايي افراد و اشياء استفاده مي‌شود که ذخيره شماره سريال منتسب به يک فرد و يا شيء درون يک ريزتراشه که به آن يک آنتن متصل شده، يکي از متداول‌ترين روش‌هاي شناسايي خودکار است که به تلفيق تراشه و آنتن، تگ RFID و يا فرستنده خودکار RFID گفته مي‌شود.
او ادامه داد: اين تراشه به کمک آنتن تعبيه شده، اطلاعات لازم جهت شناسايي آيتم مورد نظر را براي يک کدخوان ارسال مي‌کند و کدخوان نيز امواج راديويي برگردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات ديجيتال تبديل مي‌كند تا در ادامه، امکان ارسال داده براي رايانه و پردازش آن فراهم شود.
وي با اشاره به ساختار دروني اين فناوري، خاطرنشان کرد: RFID يک پلت‌فرم مهم جهت شناسايي اشياء، جمع‌آوري داده و مديريت اشياء را ارائه مي‌کند که بر مجموعه‌اي از فناوري‌هاي حامل داده و محصولاتي مشتمل است که به مبادله داده بين حامل و يک سيستم مديريت اطلاعات از طريق يک لينک فرکانس راديويي کمک مي‌کند.
او ادامه داد: تگ‌هاي RFID با استفاده از يک فرکانس و بر اساس نياز سيستم پياده‌سازي مي‌شوند؛ تگ‌ها به‌صورت فعال و يا غيرفعال پياده‌سازي مي‌شوند، همچنين تگ‌هاي غيرفعال، توان لازم جهت انجام عمليات را از ميدان توليدشده توسط کدخوان مي‌گيرند.
به گفته او کدخوان RFID، معمولا به يک رايانه متصل مي‌شود و داراي نقشي مشابه با يک اسکنر کد ميله‌اي است که مسووليت برقراري ارتباط لازم بين سيستم اطلاعاتي و تگ‌هاي RFID برعهده کدخوان RFID است.
اين کارشناس نرم‌افزار در ادامه به نحوه کار RFID پرداخت و افزود: تگ و يا دستگاه فرستنده خودکار، شامل يک مدار الکترونيکي است که به شيء مورد نظري که لازم است داراي يک کد شناسايي باشد، متصل مي‌شود. زماني که تگ نزديک و يا در محدوده کدخوان قرار مي‌گيرد، ميدان مغناطيسي توليد شده توسط کدخوان باعث فعال شدن تگ مي‌شود.
او گفت: تگ به‌طور پيوسته به ارسال داده از طريق پالس‌هاي راديويي اقدام مي‌كند و درنهايت داده توسط کدخوان دريافت و توسط نرم‌افزارهاي مربوطه نظير برنامه‌هاي ERP و SCMS پردازش مي‌شود.
وي يادآور مي‌شود: نوع فناوري استفاده شده جهت خواندن کدها، يکي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي کد ميله‌اي و RFID، تبعيت کدهاي ميله‌اي از فناوري موسوم به "خط ديد" است و اين يعني که يک دستگاه اسکنر لازم است کد ميله‌اي را ببيند تا بتواند آن را بخواند، بنابراين بايد براي خواندن يک کد ميله‌اي، کد مورد نظر در ديد اسکنر قرار بگيرد، در مقابل، شناسايي مبتني بر فرکانس راديويي به "خط ديد" نياز ندارد و تا زماني که تگ‌هاي RFID در محدوده قابل قبول کدخوان باشند، امکان خواندن آنان وجود خواهد داشت.
نكيسا اظهار کرد: فناوري RFID با توجه به ساختار دروني مناسب، داراي مزاياي قابل توجهي است. براي مثال تگ‌ها مي‌توانند مخفي باشند و يا در اکثر مواد جاسازي شوند و يا اينکه تگ‌ها در ابعاد و اشکال مختلف ارائه مي‌شوند، لذا کاربران مي‌توانند با توجه به نياز خود يکي از آنان را انتخاب کنند.
به گفته او از ديگر مزاياي آن اين است که RFID با توجه به ماهيت تگ‌ها، استهلاک و فرسودگي وجود نخواهد داشت و همچنين امکان دست‌کاري کدهاي سريال ذخيره شده در تگ‌ها وجود ندارد.

اين کارشناس نرم‌افزار يادآور شد: از فناوري RFID در بسياري از ساختمان‌هاي اداري و به منظور کنترل تردد کارکنان در بخش‌هاي مجاز و غيرمجاز استفاده مي‌شود و تعداد زيادي از فروشندگان کالا نيز به منظور مراقبت الکترونيکي از محصولات خود در مقابل سرقت، از اين فناوري استفاده مي‌کنند، هم‌چنين برخي نهادهاي دولتي هم براي نظارت و کنترل متخلفان، از فناوري فوق استفاده مي‌کنند.
انتهاي پيام


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]