مشاهده نسخه کامل
: سوال تخصصی تعویض یک جفت لاستیک => جلو یا عقب؟!!!
چن وقت پیش استاد برنامه نویسی یه سوالی کرد که وقتی یه جفت لاستیک نو میگیرید جلو میذاریدش یا عقب؟!
همه میگفتن ماشین دیفرانسیل جلوئه یا عقب که گفت فرقی نمیکنه!!!!
بعد طبیعتا همه میگفتن جلو چون اصطکاک بیشتره و زودتر از بین میره!
منم فکر میکردم حتما باید جلو بندازیم هرکی هم تو اطرافم میبینم دقیقا همین کار میکنن یعنی هرکی لاستیک میگیره میندازه جلو!
بعد استاد یه کلیپی از یه شرکت میشلان (2002) پخش کرد که با دوتا آزمایش تو جاده ثابت کردن لاستیک نو واسه ایمنی باید عقب بندازی!!!!!!:18::18::18:
خیلی عجیب بود دوتا ماشین بود تو اولی لاستیک نو هارو جلو انداختن که وقتی تو پیچ میپیچید منحرف شد!!!!
و اما کلیپ بعدی پلیس داشت یه ماشینی تعقیب میکرد (تصویر با دوربین پلیس ضبط شده بود ) ماشین تحت تعقیب منحرف شد بعد که تحقیق میکنن قضیه چی بوده میفهمن این یارو دو هفته پیش لاستیکای جلورو عوض کرده!!!!
اصلا این فیلم یعنی چی؟؟؟؟ واقعا باید لاسیتک نو که میگیریم عقب بندازیم؟؟؟
پس چرا اکثر راننده ها با اطمینان میگن باید جلو بندازیم!
چقد نوشتم:31:
Masoud-Susa
10-12-2011, 01:01
نه بابا ...
به نظر من باید لاستیک ها رو جلو بندازیم ...چون بیشترین اصطکاک رو چرخ های جلو دارن و به دلیل این که متحرک اند لاستیک خوری بیشتری نسبت به چرخ عقب دارن...
(البته نظر خود من نیست نظر مکانیکه که اونم تجربیه :دی )...
خوشحال میشم نظر بقیه اساتید رو هم بدونم :)
heinrich_himmler
10-12-2011, 15:55
چن وقت پیش استاد برنامه نویسی یه سوالی کرد که وقتی یه جفت لاستیک نو میگیرید جلو میذاریدش یا عقب؟!
همه میگفتن ماشین دیفرانسیل جلوئه یا عقب که گفت فرقی نمیکنه!!!!
بعد طبیعتا همه میگفتن جلو چون اصطکاک بیشتره و زودتر از بین میره!
منم فکر میکردم حتما باید جلو بندازیم هرکی هم تو اطرافم میبینم دقیقا همین کار میکنن یعنی هرکی لاستیک میگیره میندازه جلو!
بعد استاد یه کلیپی از یه شرکت میشلان (2002) پخش کرد که با دوتا آزمایش تو جاده ثابت کردن لاستیک نو واسه ایمنی باید عقب بندازی!!!!!!:18::18::18:
خیلی عجیب بود دوتا ماشین بود تو اولی لاستیک نو هارو جلو انداختن که وقتی تو پیچ میپیچید منحرف شد!!!!
و اما کلیپ بعدی پلیس داشت یه ماشینی تعقیب میکرد (تصویر با دوربین پلیس ضبط شده بود ) ماشین تحت تعقیب منحرف شد بعد که تحقیق میکنن قضیه چی بوده میفهمن این یارو دو هفته پیش لاستیکای جلورو عوض کرده!!!!
اصلا این فیلم یعنی چی؟؟؟؟ واقعا باید لاسیتک نو که میگیریم عقب بندازیم؟؟؟
پس چرا اکثر راننده ها با اطمینان میگن باید جلو بندازیم!
چقد نوشتم:31:
اون كليپ رو ديدم. دو نكته توش هست كه بهش توجه نشده:
1. خودروهاي مورد بحث در كليپ آموزشي ميشلن ديف عقب هستن! يعني چرخ محرك عقبه و انتقال نيرو از چرخهاي عقب انجام ميشه، به طور واضح مي تونيد ببينيد كه در مسير آزمايش كه بسيار لغزنده هم هست به محض اينكه خودرو منحرف ميشه ناگهان به دور خودش مي چرخه، اين دليلي نداره جز اينكه به علت چسبندگي پايين چرخهاي عقب كنترل خودرو از دست ميره و چون محور محرك عقبه خودرو شروع به هرزه گردي كرده و بطور ناگهاني با شدت بالاتري دور خودش مي چرخه. اما در صورتي كه چرخهاي جلو چرخهاي محرك بودند با اندكي كم كردن سرعت به وسيله برداشتن پا از روي پدال گاز و فرمان معكوس دادن قضيه مرتفع مي شد كه مي بينيد دقيقا بر عكس شد چون قدرت موتوركه به چرخهاي عقب منتقل ميشد خودش عاملي شد براي بدتر شدن وضعيت.
2. اكثر خودروهاي توليدي اروپا و امريكا و ژاپن در دهه 90 حداقل سيستم كمكي ABS رو داشتند اما هنوز اين سيستم به طور نسبي هم در ايران اجرا نشده! همونطور كه مي دونيد تقريبا 70% نيروي ترمز روي چرخهاي جلو اعمال ميشه و عمل نكردن ترمز چرخهاي جلو يا ليز خوردن اون عملا به معني از دست دادن ترمزهاست. در صورتي كه نبود ترمز عقب نهايتا منجر به عدم تعادل نسبي در خودرو ميشه و در خيلي از موارد حتي احساس هم نميشه. پس بستن تايرهاي كم عاج روي چرخهاي جلو يعني بالا رفتن احتمال ليز خوردن و اين يعني از دست دادن 60 تا 70% توان ترمز! حتي در صورت داشتن ABS باز هم اين حركت مي تونه تا حدود زيادي كارايي و قدرت ترمز رو از شما بگيره كه بسيار خطرساز و خطرناكه.
حتي در صورت داشتن خودروي ديفرانسيل عقب اگه خودروي شما مجهز به ABS نيست به هيچ وجه لاستيكهاي جلو رو در وضعيت نا مناسب قرار نديد چون شما حداقل روزي 100 بار ترمز مي گيريد اما شايد ماهي يك بار هم با سرعت بالا روي يك سطح لغزنده رانندگي نكنيد. در مورد اتومبيل هاي جديد هم به علت داشتن سيستمهاي ABS و EBD و مخصوصا ESP ديگه منحرف شدن و ليز خوردن مثل سابق مطرح نيست و اين دلايل بيشتر براي خودروهاي فعلي ايران تعريف شدست.
ضمنا براي اون استاد هم متاسفم كه بدون تحليل علمي موضوع و فقط با استناد به يك فيلم نتيجه گيري كرده و ذهن خيليها رو منحرف كرده!
چن وقت پیش استاد برنامه نویسی یه سوالی کرد که وقتی یه جفت لاستیک نو میگیرید جلو میذاریدش یا عقب؟!
همه میگفتن ماشین دیفرانسیل جلوئه یا عقب که گفت فرقی نمیکنه!!!!
بعد طبیعتا همه میگفتن جلو چون اصطکاک بیشتره و زودتر از بین میره!
منم فکر میکردم حتما باید جلو بندازیم هرکی هم تو اطرافم میبینم دقیقا همین کار میکنن یعنی هرکی لاستیک میگیره میندازه جلو!
بعد استاد یه کلیپی از یه شرکت میشلان (2002) پخش کرد که با دوتا آزمایش تو جاده ثابت کردن لاستیک نو واسه ایمنی باید عقب بندازی!!!!!!:18::18::18:
خیلی عجیب بود دوتا ماشین بود تو اولی لاستیک نو هارو جلو انداختن که وقتی تو پیچ میپیچید منحرف شد!!!!
و اما کلیپ بعدی پلیس داشت یه ماشینی تعقیب میکرد (تصویر با دوربین پلیس ضبط شده بود ) ماشین تحت تعقیب منحرف شد بعد که تحقیق میکنن قضیه چی بوده میفهمن این یارو دو هفته پیش لاستیکای جلورو عوض کرده!!!!
اصلا این فیلم یعنی چی؟؟؟؟ واقعا باید لاسیتک نو که میگیریم عقب بندازیم؟؟؟
پس چرا اکثر راننده ها با اطمینان میگن باید جلو بندازیم!
چقد نوشتم:31:
اون کسایی که اعتقاد به نو بودن لاستیک جلو دارن دلیلشون اینه که در هنگام ترکیدن لاستیک اگر عقب باشه راحتتر میشه ماشین رو کنترل کرد ولی اگر لاستیک جلو بترکه به احتمال زیاد معلق میخورن ولی از لحاظ دینامیکی اگر لاستیک عقب نو باشه در پیچها چون تمایل انحراف خودرو در سر پیچ همیشه در قسمت عقب ماشینه امکان کنترل ماشین بیشتره تا وقتی که لاستیک عقب صاف باشه و این هیچ ربطی به ترمز abs و یا دیفرانسیل جلو و یا عقب بودن ماشین نداره و با توجه به این دو دیدگاه که هر دو از لحاظ منطقی درسته بهترین راه اینه که همیشه هر چهار لاستیک ماشین سالم باشه خصوصا در جاده و در سرعت بالا
اون كليپ رو ديدم. دو نكته توش هست كه بهش توجه نشده:
1. خودروهاي مورد بحث در كليپ آموزشي ميشلن ديف عقب هستن! يعني چرخ محرك عقبه و انتقال نيرو از چرخهاي عقب انجام ميشه، به طور واضح مي تونيد ببينيد كه در مسير آزمايش كه بسيار لغزنده هم هست به محض اينكه خودرو منحرف ميشه ناگهان به دور خودش مي چرخه، اين دليلي نداره جز اينكه به علت چسبندگي پايين چرخهاي عقب كنترل خودرو از دست ميره و چون محور محرك عقبه خودرو شروع به هرزه گردي كرده و بطور ناگهاني با شدت بالاتري دور خودش مي چرخه. اما در صورتي كه چرخهاي جلو چرخهاي محرك بودند با اندكي كم كردن سرعت به وسيله برداشتن پا از روي پدال گاز و فرمان معكوس دادن قضيه مرتفع مي شد كه مي بينيد دقيقا بر عكس شد چون قدرت موتوركه به چرخهاي عقب منتقل ميشد خودش عاملي شد براي بدتر شدن وضعيت.
2. اكثر خودروهاي توليدي اروپا و امريكا و ژاپن در دهه 90 حداقل سيستم كمكي ABS رو داشتند اما هنوز اين سيستم به طور نسبي هم در ايران اجرا نشده! همونطور كه مي دونيد تقريبا 70% نيروي ترمز روي چرخهاي جلو اعمال ميشه و عمل نكردن ترمز چرخهاي جلو يا ليز خوردن اون عملا به معني از دست دادن ترمزهاست. در صورتي كه نبود ترمز عقب نهايتا منجر به عدم تعادل نسبي در خودرو ميشه و در خيلي از موارد حتي احساس هم نميشه. پس بستن تايرهاي كم عاج روي چرخهاي جلو يعني بالا رفتن احتمال ليز خوردن و اين يعني از دست دادن 60 تا 70% توان ترمز! حتي در صورت داشتن ABS باز هم اين حركت مي تونه تا حدود زيادي كارايي و قدرت ترمز رو از شما بگيره كه بسيار خطرساز و خطرناكه.
حتي در صورت داشتن خودروي ديفرانسيل عقب اگه خودروي شما مجهز به ABS نيست به هيچ وجه لاستيكهاي جلو رو در وضعيت نا مناسب قرار نديد چون شما حداقل روزي 100 بار ترمز مي گيريد اما شايد ماهي يك بار هم با سرعت بالا روي يك سطح لغزنده رانندگي نكنيد. در مورد اتومبيل هاي جديد هم به علت داشتن سيستمهاي ABS و EBD و مخصوصا ESP ديگه منحرف شدن و ليز خوردن مثل سابق مطرح نيست و اين دلايل بيشتر براي خودروهاي فعلي ايران تعريف شدست.
ضمنا براي اون استاد هم متاسفم كه بدون تحليل علمي موضوع و فقط با استناد به يك فيلم نتيجه گيري كرده و ذهن خيليها رو منحرف كرده!
ممنون دوست عزیز از اینکه اطلاعتتون در اختیار همه میذارید:10:
شرمنده چن وقتی نبودم بعدشم یادم رفت به اینجا سر بزنم بازم ممنون:11:
تاسف استاد که منم واسش متاسفم داره بهمون فرترن درس میده:2:
ولی جدای از این تو خود کلیپ هیچ حرفی از دیفرانسیل ماشین نشده بود همونطور که خودتونم دیدید فقط نوشته بود لاستیک های نو در چرخهای جلو یا عقب!
بعد هم اون ماشینی که تحت تعقیب پلیس بود چی؟! اونم دیفرانسیل عقب بود؟! تو خود کلیپ میگفت که بعد تحقیقات فهمیدن این آدم لاستیک های جلوشو عوض کرده بوده!!!!
من خودم میگم واقعا از شنیدن این موضوع متعجب شدم و اصن باور نکردم ولی تو کلیپ هم حرفی از دیفرانسیل نشده بود! خیلیا همین موضوع گفتن ولی دوباره کلیپ پخش کرد گفت هیچ بحثی در مورد دیفرانسیل تو این آزمایش نمیشه فقط تعویض چرخ نو!!!:13:
heinrich_himmler
26-12-2011, 13:05
شما فقط در صورتي مي تونيد نتيجه اين آزمايش رو تاييد كنيد كه تمامي اطلاعات لازم رو در مورد نحوه آزمايش داشته باشيد!
من منكر عدم از دست رفتن تعادل از چرخهاي عقب نيستم اما يه نكاتي هست كه بهش توجه نشده. هر مثالي يا هر قانوني در مورد ما صدق نمي كنه چون ما در ايران چند مرحله تكنولوژيكي عقب هستيم. بايد شرايط خدمون رو در نظر بگيريم. مثال بارزش هم همين ABS!!
خودش يه خطر بالقوه محسوب ميشه (در شرايط خاص) چرا؟ چون سيستم تكميليش يعني EBD وESP روي خودروها نصب نميشه!
اما كسي توجه مي كنه؟ نه! ما واقعا تو بعضي زمينه ها مشكل داريم، دريچه گاز برقي بدون سيستم پايداري الكترونيكي! ترمز ضد قفل بدون نصب سيستم تقويت ترمز يا سيستم پخش نيروي ترمز و سيستم پايداري الكترونيكي! كمربند پيش كشنده بدون ايربگ!! و و و .... هنوز در ايران بسياري از مردم درك نكردن كه نبايد بچه كوچك به هيچ وجه روي صندلي جلو بشينه چه برسه به اينكه خودرو ايربگ هم داشته باشه!
در مورد تاير ها هم دقيقا همينه و حرف شما رو تاييد مي كنم. تايرهاي عقب و جلو هركدوم نقش حياتيي رو در بعضي پارامترها بازي مي كنند كه اولويت بندي شده هست اما اين اولويتها در كشورهاي مختلف بسته به امكانات راه و تكنولوژي خودروها جابجا ميشه، حرف من اينه كه در اونجا اولويت اونها با ما متفاوته، اونها فرضا از بابت ترمز خيالشون راحته رفتن رو پارامتر بعدي اما ما هنوز اندر خم نيم كوچه ايم.
heinrich_himmler
26-12-2011, 13:14
بحث اينجا رد اين آزمايش يا تاييد اون نيست، من هم اين آزمايش رو قبول دارم اما بحث اينجا اولويتهاست. تاير هاي عقب وظايف خاص خودشون رو دارند و تايرهاي جلو هم همينطور كه هر كدوم از اين وظايف طبقه بندي شده و داراي اولويت نسبت به ديگري هستند، حالا اگه چرخ محرك رو از عقب به جلو ببريم چه اتفاقي مي افته؟ مسلما وظايف تغييري نمي كنند! اما اولويتها چرا!
در كشورهاي مختلف با تكنولوژيهاي مختلف اولويتها متفاوته، مثلا در اروپا مشكل ايربگ و ABS و .... حل شده دارن رو خواب آلودگي راننده و رفعش به وسيله تكنولوژي خاص كار مي كنن و اين اولويتشونه اما در ايران ما هنوز رو ايربگ دست و پا مي زنيم در صورتي كه اولويت ما هم نا امن بودن جاده ها و خودروهاست!
بحث در اين آزمايش اينه كه اونها با داشتن يه سري از فاكتورها كه ايمني رو تضمين ميكنه به اين درك رسيدن كه تاير نامناسب در عقب اينجوريه اما ما با نداشتن فاكتورهاي ايمني اونها اولويتهاي مهمتري از انحراف در مسير لغزنده با سرعت بالا داريم. مثلا ترمز!
اميدوارم درك كرده باشيد منظورم چي بوده؟
بله دوست عزیز افتاد تشکر:40:
دوزاریم یکم خم شده بود یه 30-40 درجه شما فکر کردی 90رجه خم شده از وسط:دی نه جدی بدون شوخی افتاد ممنون:11:
nima.nima.2008
29-08-2015, 22:37
توی موتور سیکلت کدوم ترمز رو بهتر هست بگیریم؟ برای ترمز کردن
MOHAMMAD_ASEMOONI
30-08-2015, 16:50
سلام
لاستیک جلو اگر بترکه خطرش خیلی بیشتر از لاستیک عقب هست به خاطر فرمان و از دست دادن کنترل ماشین
لاستکهای نو رو جلو نصب کنین
kasra2002
30-08-2015, 22:34
دقیقن به نظر من هم در صورتی که جاده خیلی لیز و پیچ دار باشه اون مساله عقب جواب می ده اما بیشتر تایر جلو نیاز داره که خوب باشه و زودتر هم از بین میره
چه بهتر که کاری کنیم که همیشه 4 تا رو با هم عوض کنیم
اما تایر های جدید بیشتر جوری هستند که نمی شه ضربدیری عوض کرد
K!ng of th3 K!ngs
31-08-2015, 06:12
من از نظر علمی صحبت میکنم نه تجربی...
اولا میگن که شده 4 تا چرخ رو یه برند درپیت بندازین ولی 2 تا برند نندازین... پس بهتره حتما 4 چرخ رو عوض کنید... دوما اینکه اگر مجبورید یک جفت فقط عوض کنید اون 2 تایی که بیشتر فرسوده شدن و صاف شدن رو عوض کنید و ممکنه لزوما چرخ جلو نباشه ...
kasra2002
06-09-2015, 23:51
من از نظر علمی صحبت میکنم نه تجربی...
اولا میگن که شده 4 تا چرخ رو یه برند درپیت بندازین ولی 2 تا برند نندازین... پس بهتره حتما 4 چرخ رو عوض کنید... دوما اینکه اگر مجبورید یک جفت فقط عوض کنید اون 2 تایی که بیشتر فرسوده شدن و صاف شدن رو عوض کنید و ممکنه لزوما چرخ جلو نباشه ...
بله کاملن هم نظر هستم اما در صورتی که دو تایر فرسوده تر رو عوض می کنیم جلو باشه یا عقب که این بحث هست
MOHAMMAD_ASEMOONI
07-09-2015, 01:54
سلام دوستان
موضوع رو برای خودتون پبچیده نکنین . مسئله ساده هست
دو چرخ جلو باید حتماً یک مارک و یک سایز و هم سن باشند و سالم و بدون تَرکهای خطرناک
دو چرخ عقب هم همینطور اما لازم نیست تایرهای جلو و عقب یک مارک باشند
درضمن ممکنه تایرهای عقب پهن تر و کمی بزرگتر از تغیرهای جلو باشه اما اگر با مسافر زیاد یا روی دست اندازها تایر میخوره به گلگیر پس بیش از حد بلند یا پهن هست
بعضی از ماشینها اصلاً تایرهای عقبش بزرگتره
تایرهای جلو هم اگر با پیچیدن میخوره به ماشین پس بیش از حد پهنه
اگه میخواین فقط یک جفت تایر بخرین و تایرهای جلو هنوز به درد بخور هست پس جلوئیها رو نصب کنین عقب و تایرهای نو رو نصب کنین جلو
اما اگر سایز تایرهای جلو و عقب با هم یکی نیست پس نمیشه تایرهای جلو رو عقب نصب کنین . باید جلوئیها رو جدا تعویض کنین و عقبیها رو هم جدا
اگر بعد از مدتی به خاطر مسیرهای خاص , تایرهای یک سمت بیشتر سائیده میشه میتونین تایرهای چپ و راستِ جلو رو با هم جابجا کنین و همینطور تایرهای عقب رو .
موقع خرید تایرهای نو برای جلو حتماً مطمئن بشید که تایرهای جلو با هم کاملاً موازی هستند و هر 3 ماه باز هم چک کنین که موازی باشند وگرنه زود خراب میشن و مصرف بنزین هم بالا میره و ماشین هم میکشه یک سمت
هر وقت هم احساس کردین ماشین لرزش داره باید سریعاً برید تایرها رو بالانس کنین
چک کردن دو چرخ جلو و تنظیم کردنش و چک کردن بالانس کار ساده ای هست و خودتون هم میتونین انجام بدین حتی بهتر از بعضی از مغازه ها و بدون کج شدنِ فرمان
اطلاعات ببشتر برای علاقمندان در تاپیک زیر:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.