مشاهده نسخه کامل
: مدار محافظ جريان جهت يك الكترو موتور تك فاز 3.5 كيلو واتي
vahid827
05-10-2011, 11:56
با سلام خدمت دوستان گرامي
ميخاستم بدونم كسي از دوستان يه نقشه براي ساخت محافظ جريان وولتاژ براي يه الكترو پمپ تك فاز 3.5 كيلو واتي داره ؟ اگه راهنماييم كنيد براي ساخت از چه قطعاتي و با چه رنجي بايد توي مدار فرمانش استفاده كنم ممنون ميشم .
مشكل اينه كه الكترو پمپ مركزي آپارتمانمون چند بار به دليل نداشتن مدار محافظ ميسوزه . ودليلش هم اضافه جريانيه كه احتمالاموتور در حالت بي آبي و يا گير كردن پروانه موتور ( به هر دليل ) از سيم پيچ موتور عبور ميكنه .
MasterGeek
05-10-2011, 16:09
یه فیوز مخصوص 15 آمپری رو قبلش بذار (مستقل) مشکلت حل میشه به نظرم (البته کمی از حالت فول بار پائین تره که به نظرم مشکلی نیست)
vahid827
10-10-2011, 22:39
یعنی این فیوز اتصال کوتاه , اضافه بار رو هم میتونه تشخیص بده و سریع عمل کنه. میشه مشخصات فیوز رو برام بزارین . ممنون
MasterGeek
11-10-2011, 00:08
فیوزها بیشتر به جریان اضافی (و گاهی گرما) حساس اند. یعنی وقتی موتور جریان بیشتری رو بکشه فیوز قطع میکنه یا میسوزه و اجازه نمیده موتور آسیب ببینه
دلیل اینکه فیوز رو پیشنهاد کردم این بود که هم ارزونه و هم نصب و استفاده اش آسونه و هم اینکه تقریبا مشکلتون رو حل میکنه هرچند بحث محافظت از موتورها کمی پیچیده تر و توی مقیاس صنعتی تا اونجائی که اطلاع دارم از circuit breaker ها استفاده می کنند. البته همین circuit breaker در واقع ترکیب همین فیوزها و رله هاست (مثلا وقتی که مشکل اتصال با زمین رخ بده یا توی مدار چند فاز، عدم تعادل رخ بده)
بهرحال به نظر من فیوز کارتون رو راه میندازه
حداکثر باری که موتور شما در حالت فول بار میشکه 16 آمپر هست اینجوری که گفتین حالا ممکنه تا 25 آمپر هم تحمل کنه!!. و معمولا فیوزها بازار 15 و 25 آمپیری هستند (تا اونجائی که میدونم) واسه همین فیوز 15 آمپری رو پیشنهاد کردم.
به نظرم با همین اطلاعات برو بازار و بپرس، کمی پرس و جو کنی فیوز مناسب رو پیدا میکنه (lمدار شکن ها معمولا خیلی گرانتر و حرقه ای ترن و من بیشتر توی ولتاژهای بالا دیدم)
پی نوشت: من خیلی اطلاعات تجربی از قضیه ندارم، وضعیت غاراشمیش بازار رو هم نمیدونم که چی هست و چی نیست ولی ازونجائی که مشکل شما با یه فیوز جریانی ساده تا حد لالیگا حل میشه، به نظرم نیازی به درگیر شدن توی بحث طراحی مدارشکن نیست که چندان عملی نیست (هرچند جنبه ی آموزشی بالائی داره)
vahid827
11-10-2011, 23:35
یه جا دیدم سر راه موتور یه بیمتال گذاشته بودن منتها برای اینکه موتور تک فاز بود از سه کنتاکت بیمتال بصورت سری استفاده کرده بود و سیم نول رو مستقیم به موتور داده بود . نظرتون در مورد این مدار چیه ؟ مشکلی نداره
همونطور که میدونید بیمتالها حتی در اضافه بارهای در صدی عمل میکنند . یعنی اگه مثلا در یک ساعت حتی اگر 10 درصد بیشتر از حد مجاز تعیین شده جریان بکشه بی متال باید قطع کنه .
MasterGeek
12-10-2011, 02:38
سه تا کنتاکتور به نظر من از جهت رعایت قابلیت اطمینان هست وگرنه توجیه مداری نداره به نظرمن
ضمنا بی متال هم خودش یه جور رله هست. عملش هم شبیه همون فیوز هست ولی نوع این فیوزها فرق میکنن.
بهرحال شما باید برید بازار و بخرید اونجا با توجه به قیمت یکی رو انتخاب کنین...یه فیوز یا کنتاکتور جریان (اونم تک فاز) کارتون رو راه میندازه
معمولا فیوزها بازار 15 و 25 آمپیری هستند (تا اونجائی که میدونم) واسه همین فیوز 15 آمپری رو پیشنهاد کردم.
فیوز 15A نداریم 16 امپر داریم.
یه جا دیدم سر راه موتور یه بیمتال گذاشته بودن منتها برای اینکه موتور تک فاز بود از سه کنتاکت بیمتال بصورت سری استفاده کرده بود و سیم نول رو مستقیم به موتور داده بود . نظرتون در مورد این مدار چیه ؟ مشکلی نداره
مشکلی نداره ولی اونطور نصب نمیکنن (و اگه اونجا اینطوری نصب کرده بودن اشتباه)
نول رو از یه کنتاکت رد میکنن و فاز رو از یه کنتاکت و خروجی همون کنتاکت رو به ورودی کنتاکتی که خالی مونده میده و خروجی میره به موتور وصل میشه.(دوتا کنتاکت سری میشن)
از نظر من شما یه کلید مینیاتوری (فیوز) 16A مارک لگرند(LEGRAND) بگیری کار شما راه میفته
vahid827
21-10-2011, 14:34
از راهنماییتون ممنونم . مرسی
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.