PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : لطفا جو گیر نشوید (تحلیلی از جو خودروهای کلاسیک و بازار کاذب خودروهای قدیمی- راهنمایی کوچک برای مشتاقان این خودرو ها )



rami_hemi
15-08-2011, 10:36
چند وقتی هست میخواهم تاپیکی با مضمون جو کاذب خودروهای کلاسیک و جو ماشین بازی که تازگی ها در جامعه ایجاد شده بنویسم اما فرصتی نبود .
پس از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بود که کم کم صدا هایی به گوش رسید .تعدادی از مالکان نا اکاه حاضر شده بودند در مقابل مبلغی و مزایا برای دریافت اتومبیلها تولید داخل چندین دستکاه از کمیابترین اتومبیلهای کلاسیک ایران را زیر کفه های پرس بفرستند . افراد آگاه شروع به فعالیت کردند کسانی که استداعت مالی داشتند برای نجات خودروهای کمیاب نسبت به خریداری و بازسازی اصولی این خودرو ها کردند .
اما همیشه پای یک اما در کشور ما وجود دارد این اصلاع رسانی ها به غیر از جنبه های مثبت جنبه منفی هم داشت . عده از افراد که هیچ اطلاعی از خودروهای کلاسیک نداشتند یک شبِ کلاسیک سوارهای حرفه ای شدند آنها که هیچ سر رشته ای از اتومبیل جز گاز و کلاچ و ترمز نداشتند و مدیفاینیگ یک اتومبیل برای آنها خرج پولهای کلان برای بادی کیتها و انواع و اقسام لوازم جانبی بود این بار رو به سمت اتومبیلهای ماسل و سدانهای فول ساز و حتی بیوکهای تولیدی در ایران هم از دست این افراد در امان نمادند.تعدادی هم به سمت اتومبیلهای کم تعداد اروپایی رفتند ولی امریکایی ها رغبت بیشتری دیدند .
این حرکت و جو ناگهانی موجب توجه دلالن و واسطه های خودرو هم به این بازار شیرین شد . این افراد سود جو با خریداری اتومبیلهای که واقعا در شرایط غیر قابل بازسازی بودند با کمی هزینه و پر کردن پوسیدگیها با بتونه و پاشیدن رنگ های براق روی این اتومبیلهای اوراقی آناها را با قیمتهای غیر واقعی به مشتریان جدید غالب میکردند. کم کم این وضعیت بازار و قیمت های کاذب را تشدید کرد . کسانی که متخصصین بازسازی اتومبیل بودند در مقابل هزینه ها گزاف تهیه قطعه قیمتهای منصفانه ای را برای خودروهای بازسازی شده ارایه میدادند ولی با مشاهده این وضعیت قیمتهای بالایی را روی دسترنج خود گذاشتند .
شاید در ظاهر این مسله بد باشد ولی من به عنوان کسی که بیشتر از دو سوم عمر خود را با مطالعه در مورد اتومبیل گذرانده تقریبا با روند سنگین یک بازسازی آشنا هستم حق میدهم یک فرد کاردان حر مقابل یک واسطه با این عمل ارزش کار خود را به رخ تمام افراد نا اگاه بکشد.
تمام این مقدمه چینی برای سری مقالاتی میباشد که در آنها قصد دارم در مورد خرید اتومبیلهای کلاسیک و اتومبیلهای قدیمی و خاص و خرید اتومبیلی برای تقویت راهنمایی هایی از طرف خود و دوستانم برای شما دوستان گرامی تهیه کنم .
اولین بخش این مقالات با توجه به علاقه بیشتر نسبت به اتومبیلهای کلاسیک و آمریکایی به این مورد اختصاص دادم.
انتخاب :علاقه یا جو؟
اولین قدم برای اینتخاب در خرید یک کلاسیکتشخیص این مورد میباشد که شما واقعا علاقه دارید یا صرفا در اثر جو حاکم به این سمت میرید؟
شاید ظاهز عضلانی یک اتومبیل آمریکایی در نگاه اول شما را به وجد آورد. قبول دارم که زیبایی این خودروهای و کلا خودروهای دهه 50 تا 70 میلادی همیشه زبانزد بوده . به طوری که از این دوره 30 ساله به عنوان اوج هنر طراحی و صنعت اتومبیل یاد میشود .
تنها این ظاهر زیبا کافیست؟
دومین قدم برای انتخاب در خرید این اتومبیلها و مهمترین قدم مطالعه در مورد تاریخچه این اتومبیل ها میباشد.
در این تاریخچه ها شما با ارزش انواع مختلف مدلهای مختلف از این اتومبیلها آشنا میشوید .
این مطالعات به شما میتونه بگه که یک مدل چند گونه داشته چه موتورهایی روی این مدلها نصب میشدن و وجه تمایز این تایپها چه چیزهایی هستند. شما از کجا میتونید تایپ یک مدل رو تشخیص بدید و کدهای مختلف روی بدنه و موتور چه اطلاعاتی رو به شما میدهند .
بعد از این مرحله شما باید در مورد مسایل فنی این خودروها اطلاعات کسب کنید . شاید اطلاع از موارد فنی این اتومبیل ها که گاهی موتورهای پر قدرتی داشتند شما را بیشتر وسوسه بکند .
ولی شما چقدر در مورد مسایل و مشکلات یک اتومبیل 30 ساله میدانید؟
آیا مشکلات فنی یک اتومبیل کار کرده برای شما مهم نیست؟
یکی از مراحلی که بیشتر افراد در آن کم می آورند بعد از خرید خودرو بازسازی و رفع عیوب این اتومبیلها میباشد
دلیل این مشکلات نا آگاهی در مورد یک انتخاب صحیح میباشد.
شما اگر آنقدر حوصله برای کارهای فنی ندارید و تنها علاقه شما گاز دادن هست بهتر است دنبال کلاسیک سواری نباشید . چون دیگر آنقدر قطعه یدکی و تعمیرکار زبده برای این اتومبیلها باقی نمانده تا شما با کمی گشت و گذار به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید و اتومبیل خود را تعمیر کنید.
اگر به رنود بازسازی های موجود در اینترنت نگاهی بی اندازید متوجه میشوید که بازسازیهای دقیق توسط مالکینی با آگاهی فنی بالا که همیشه به دنبال معدود افراد زبده میگردند انجام میشود و این مالکین خود نیز تا حدود زیادی دست به آچار هستند.
آیا شما اینگونه هستید؟ اگه نیستید شوق و ذوقی در خود در این مورد میبینید؟ این سوال را از خود بپرسید که آیا حاضرید یک وسیله خراب منزل را تا حد امکان خود تعمیر کنیدیا آن را به تعمیر کار میسپارید یا یک وسیله نو میخرید ؟اگر گزینه اول را انتخاب میکنید شما میتوانید یک اتومبیل با عمر بالیا 20 سال سوار شوید وگرنه توصیه میکنم پول خود را هدر ندهید .
مهمترین نکته در مورد انتخاب را به شما گفتم .
شما الان از تمام مراحل رد شده اید علاقه و وقت و سرمایه و داشنش کافی دارید . پس به دنبال اتومبیل مورد علاقه خود میگردید. شاید برای شما خسته کننده باشد یک سال تمام کل شهر و یا کشور را شخم بزنید به سراغ یک مکانیک مشهور این خودرو ها بروید از او پرس و جو کنید او شما را راهنمایی خواهد کرد .
در اینترنت بگردید مواردی را خواهید دید ولی خب هر گردی گردو نیست . شما اتومبیلی با رنگ و لعاب عالی میبینید موتور تازه تعمیر و قیمت کذایی ان نعقول به نظر میرسد . آیا زیر این پوسته زیبای رنگی و موتوری تازه شسته شده چه چیزهایی خوابیده . کد ها را چک کنید نوع موتور در کدها ذکر شده است. مراقب باشید بتونه برای ساف کردن خط و خشهای ریز به کار میرود که امکان تصحیح آنها وجود ندارد .ان هم با یک لایه بسیار نازک 1 میلی متری حداکثر .نه برای ساختن یک قطعه پوسیده از بدنه .
خب شما از خیر یک خودروی بازسازی شده گذشته اید میخواهید خودتان بازسازی کنید . تحقیق کرده اید زمان کافی دارید افراد متخصص را یافته اید و خود تا حدودی تخصص پیدا کرده اید و دست به آچار شده اید .
حالا به دنبال یک اتومبیل میگردید . باز هم هر گردی گردو نیست .
هر ماشینی که کنار خیابان رها شده ارزش بازسازی ندارد . اتومبیلی که شما انتخاب میکنید باید آنقدر سالم باشد که شکل اصلی بدنه را به شما نشان دهد . و تا حد امکان آرمها و تزئینات در آن موجود باشد . موتور داشته باشد و اسناد و مدارک کاملی داشته باشد .
پوسیدگی های بزرگ تصادف شدید و آتش سوزی قاتل بدنه اتومبیل هستند این اتومبیلها به در د نمیخورند .
شما الان باید بنا به علاقه خود با این وضعیت آشفته در به در دنبال اتومبیل مورد علاقه خود باشید .
آیا حوصله ماهها و حتی سالها گشتن را دارید ؟
به شخصه به خاطر این علاقه ذاتی به مدت 5 سال است که به دنبال اتومبیل مورد علاقه خودم میگردم شاید نمونه هایی را دیده ام بنا به دلایل منطقی از خرید آنها خود داری کرده ام .همان مثلی که گفتم :هر گردی گردو نیست .هر ماشین بالای 30 سال هم کلاسیک نیست.
در بخش بعدی به مبحث اتومبیلهای خاص و مدرن کلاسیکها میپردازم.