PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پروژه شتابگر ملي با اختصاص ۷۵ ميليارد ريال اعتبار وارد فاز طراحي شد



H A M A S
07-06-2011, 12:52
طراحي شتابگر ملي با اعتباري بالغ بر ۷۵ ميليارد ريال آغاز شده است.

معاون فناوري معاونت علمي رياست جمهوري با اعلام اين مطلب در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: پيش بيني ما اين است که با اتمام طراحي کلان اين پروژه ظرف يک سال و نيم آينده فاز ساخت شتابگر ذرات به عنوان يکي از مهم ترين ابزارهاي علمي از اواسط سال ۹۱ آغاز شود و محققان بتوانند به مدد اين فناوري بسيار مهم، پيچيده ترين پروژه هاي تحقيقاتي خود را در عرصه هاي پزشکي، داروسازي، فيزيک و ... پيش ببرند.

شتابگرها در دنياي امروز کاربردهاي بسياري در حوزه هاي مختلف اعم از علوم پزشکي، فيزيک، باستان شناسي، يافتن منشاء پيدايش جهان و ماده دارند و به طور کلي مي توان گفت هر کشوري که خواهان توسعه و پيشرفت باشد، ناگزير از داشتن شتابگرهاست. موضوع شتابگرها از جهات مختلف بسيار اهميت دارد چرا که نه تنها دانشمندان و محققان رشته فيزيک بلکه همه رشته هاي ديگر علوم نيز بدان نياز دارند.

طرح ساخت شتابگر ملي از سال ۸۵ تصويب و از سوي وزير علوم وقت براي اجرا به پژوهشگاه دانش هاي بنيادي ابلاغ شده تا اين پژوهشگاه در مدت ۱۰ سال ساخت بزرگ ترين شتاب دهنده ذرات کشور را با هدف انجام پروژه هاي بسيار پيشرفته علمي در زمينه پزشکي، داروسازي، فيزيک و ... به اتمام برساند.

در حال حاضر، شتابگرهاي ذرات يکي از مهم ترين ابزارهاي علمي جهان هستند که براي کاوش در ذرات زير اتمي و اجزاي سازنده اتم ها به کار گرفته مي شوند و نتايج تحقيقات حاصل از آن ها، پايه هاي علوم مختلف را در آينده شکل مي دهد. به نحوي که هم اکنون آزمايشگاه شتاب دهنده ذرات «سرن» در اروپا بزرگ ترين شتاب دهنده جهان و به عبارتي بزرگ ترين ماشين علمي جهان به شمار مي رود. در واقع يکي از خصوصيات مهم شتابگرها اين است که چند کشور مي توانند از آن ها به طور مشترک استفاده کنند و به همين دليل در بسياري کشورها ساخت شتابگر در قالب نوعي همکاري بين المللي انجام مي شود چرا که شتابگرها از توان پوشش دادن حوزه هاي مختلف در سطح گسترده برخوردارند و بنابراين هر کشوري که به اين فناوري حياتي دست پيدا کند، مي تواند اين امکان را براي کشورهاي ديگر نيز فراهم کند تا دانشمندان آن کشور هم بتوانند با عضويت در پروژه از مزايا و نتايج آن بهره مند شوند. به نحوي که هم اکنون با عضويت ايران در پروژه «سزامي» و همچنين «سرن» زمينه مناسبي براي فعاليت محققان کشور فراهم شده است. به گفته معاون فناوري معاونت علمي رياست جمهوري، درحال حاضر کار طراحي کلان پروژه مهم شتابگر ملي آغاز شده و در حال انجام است و برنامه ريزي ها براي ساخت آن آغاز شده است.

وي افزود: البته بايد در نظر داشت که شتابگر ملي يک پروژه بلندمدت است و ۱۰ تا ۱۲سال زمان لازم است تا اين پروژه به نتيجه برسد. دکتر سالار آملي با تاکيد بر اين که کار مکان يابي اين پروژه به اتمام رسيده است، تصريح کرد: براي ساخت شتابگر ملي و يا سايت اصلي اين پروژه مکاني بين کرج و قزوين در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اين که مرحله طراحي اوليه شتابگر ملي در يک بازه زماني سه ساله بايد به انجام برسد، گفت: براي انجام اين بخش از پروژه يعني طراحي اوليه شتابگر اعتباري بالغ بر ۷۵ميليارد ريال اختصاص يافته است.

وي تربيت نيروي متخصص، نيازسنجي و اعتبار سنجي پروژه شتابگر ملي را از ديگر اقداماتي عنوان کرد که به موازات ساخت اين پروژه بايد به انجام برسد.

به گفته سالار آملي، پروژه شتابگر ملي از نظر اهميت و پيچيدگي همتاي پروژه انرژي هسته اي در کشور است بر همين اساس نيازمند برنامه ريزي دقيق و نيز حمايت هاي لازم براي تامين اعتبار از سوي مجلس و دولت است.

وي با اشاره به اهميت شتابگرها افزود: شتابگرها در حوزه هاي مختلف اعم از پزشکي، داروسازي، صنايع کوچک و بزرگ و نيز براي پيشبرد پروژه هاي بسيار مهم در کشور کاربرد دارند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

به طور نمونه يکي از کاربردهاي شتابگرها بررسي نحوه پيدايش ماده، بررسي اولين پروتئين ها در جهان و دستيابي به موضوعات کاملا بنيادين است. شتابگرهاي بزرگ منابع بسيار درخشان نور هستند که دانشمندان از آن ها براي به دست آوردن اطلاعاتي درباره ساختار مولکولي وحتي منشاء حيات استفاده مي کنند. قطر برخي سينکروترون ها به اندازه يک زمين فوتبال است. اين شتاب دهنده ها آزمايشگاه هاي عظيمي هستند که از همه دنيا محققان در آن ها جمع مي شوند و آزمايش هاي خود را در بخش هاي مختلف و حوزه هاي گوناگون انجام مي دهند. اين فناوري به گونه اي است که سرعت ذرات را به اندازه سرعت نور افزايش مي دهد و به اين شکل انجام آزمايش در ۳۰۰رشته مختلف نظير فيزيک، باستان شناسي ، ژنتيک و ساير بخش هاي علوم پزشکي را براي محققان اين رشته ها فراهم مي کند.


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

H A M A S
09-06-2011, 06:58
بعضی وقتها فکر میکنم امثال مائو که ملت شون رو از فرش به عرش بردن
چه جوری به افکار جهان سومی و پوسیده ملتشون چیره شدن!

piremard
14-06-2011, 15:16
شتابگر ذرات بنیادی چه ارتباطی به اخبار آی.تی داره برادر ؟!

H A M A S
14-06-2011, 18:08
حالا که اومد توی بخش فیزیک!!!
بالاخره جنبه خبری داشت
به نظرم اگر بخش خبری برای همه موضوعات علمی مثل شیمی-فیزیک -فضا و...
داشته باشیم بد نیست
مثل IT و ورزش که الان جدا شدن

Mohammad
14-06-2011, 18:38
نظر شما قابل بررسی هست . یادم می مونه این مورد رو ، ممنون .

amin666
14-06-2011, 20:13
:38:
چه خواهد شد با7 میلیارد تومن!از فرداست که رادیو و تلویزیون رو که باز کنی سر خط اخبار همینه!مونده بود ما شتابدهنده بزنیم فقط
یاد داستان جنگ جهانی دوم افتادم و دانشمندایی که به دعوت رییس جمهور وقت امریکا روی شکافت هسته ای کار می کردند از جمله انریکو فرمی و نیلز بوهر و... .
فردا اگه شنیدید این شتابدهنده یه کارایی می کنه که lhc نمی تونه تعجب نکنید!

Backstreetman
17-06-2011, 17:22
آخه ایران که سرنوشت رشته های محض مثل زمین شناسی و فیزیک و اختر فیزیک فقط تدریسه ( تازه اگه شانس بیارن و اگه تا دکترا بخونن و بتونن تو یه دانشگاه در پیت تدریس کنن!) چه طوری میخواد راجع به عناصر اولیه ی پیدایش جهان تحقیق کنه؟؟!!
:41: