ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال دارم : تکلیفِ کودکان در روز قیامت چیه ؟؟؟



MOHAMMAD_ASEMOONI
07-06-2011, 12:13
درودِ ایزدِ یکتا بر شما دوستانِ ارجمند وگرامی.

دوستان اگر در باره ی سرنوشت کودکان در روزِ رستاخیز آگاهی و دانشی دارید آن را از ما دریغ نفرمائید .
چه بر سر این کودکان خواهد آمد ؟
به کجا خواهند رفت ؟
چگونه در مورد آنها داوری خواهد شد ؟
با سپاس ازشما .
:11:
یزدان نگهدارتان

hosseinriasati
07-06-2011, 12:42
سلام
من فکر می کنم همشون میرن بهشت. چون کار بدی انجام ندادن، اگر هم انجام دادن از روی دشمنی با خدا و قصاوت قلب نبوده، بلکه از روی بچگی و بازیگوشی بوده.
البته این فقط فکر من نیست.
:20:

MOHAMMAD_ASEMOONI
07-06-2011, 13:49
سلام
من فکر می کنم همشون میرن بهشت. چون کار بدی انجام ندادن، اگر هم انجام دادن از روی دشمنی با خدا و قصاوت قلب نبوده، بلکه از روی بچگی و بازیگوشی بوده.
البته این فقط فکر من نیست.
:20:

سلام
ممنون از حضورتون و نظرتون
:11:
خیلیها با شما هم عقیده هستند .
اما اگر این نظریه درست باشه یک مشکلی پیش میاد روز قیامت .
به زودی خدمتتون عرض میکنم اون مشکل چیه .
اجازه بدین اول نظر بقیه ی دوستانِ علاقمند به این موضوع رو بدونیم .

ata.royalfalcon
07-06-2011, 14:07
يادم مياد زماني كه مدرسه ميرفتم يه همچين بحثي اومد وسط كه استادمون گفت در همون روز قيامت و رستاخيز از اونها امتحان گرفته ميشه كه با توجه به اعمالي كه انجام ميدن به بهشت يا جهنم ميرن !!!
البته اينو من نگفتم اون استاد محترممون گفته !!!

MOHAMMAD_ASEMOONI
07-06-2011, 16:52
يادم مياد زماني كه مدرسه ميرفتم يه همچين بحثي اومد وسط كه استادمون گفت در همون روز قيامت و رستاخيز از اونها امتحان گرفته ميشه كه با توجه به اعمالي كه انجام ميدن به بهشت يا جهنم ميرن !!!
البته اينو من نگفتم اون استاد محترممون گفته !!!

سلام
ممنون از پاسختون
گمان نکنم این هم درست باشه . چون باز هم مشکلات پیش میاد..
ای کاش دوستانی هم که اطلاعات دینیشون خیلی بالا هست تشریف بیارند و اطلاعات خودشون رو در اختیار بقیه ی دوستانشون قرار بدند . مثلا آیات قرآنی یا احادیثی در این مورد .

بنده خودم نظری دارم که شاید غیر از همه ی نظرهائی باشه که تا حالا شنیده اید .
اما بذارین اول نطر بقیه ی دوستان رو بدونیم .

parviz85
07-06-2011, 17:05
شاید میشن فرشته :20: اصلا به من چه تو این کارا دخالت کنم !! :31:

Reza31001
07-06-2011, 17:28
من شنیدم در دوران برزخ ( و نه قیامت و رستاخیز) ازشون امتحان گرفته میشه

نظر شخصی: برن بهشت ولی منم حق دارم بپرسم چرا در کودکی نمردم!

MOHAMMAD_ASEMOONI
07-06-2011, 22:20
من شنیدم در دوران برزخ ( و نه قیامت و رستاخیز) ازشون امتحان گرفته میشه

نظر شخصی: برن بهشت ولی منم حق دارم بپرسم چرا در کودکی نمردم!

سلام
آفرین . مشکل همینه .
البته شما جزء معترضین نخواهید بود
چون معترضین بهشتی نیستند
:20:
معترضین همون جهنمی ها هستند
چون اگر ببینند اونهائی که در کودکی از دنیا رفته اند راحت میرند بهشت , صد در صد اعتراض میکنند که چرا اونها هم در کودکی نمردند تا جهنمی نشند .
اما بهشتیها امکان نداره اعتراض کنند چون در امان هستند و از وضعشون خیلی هم راضی هستند و دلیلی نداره اعتراض کنند .

==============================
اما به نظر بنده ی مخلص ماجرایِ این کودکان غیر از تمام اینهاست و ماجرا چیز دیگری هست .
اما بذارین اول نظر دیگران رو در مورد این موضوع بدونیم .

با تشکر
:11:

mili_k
07-06-2011, 23:11
سلام
آفرین . مشکل همینه .
البته شما جزء معترضین نخواهید بود
چون معترضین بهشتی نیستند
:20:
معترضین همون جهنمی ها هستند
چون اگر ببینند اونهائی که در کودکی از دنیا رفته اند راحت میرند بهشت , صد در صد اعتراض میکنند که چرا اونها هم در کودکی نمردند تا جهنمی نشند .
اما بهشتیها امکان نداره اعتراض کنند چون در امان هستند و از وضعشون خیلی هم راضی هستند و دلیلی نداره اعتراض کنند .

==============================
اما به نظر بنده ی مخلص ماجرایِ این کودکان غیر از تمام اینهاست و ماجرا چیز دیگری هست .
اما بذارین اول نظر دیگران رو در مورد این موضوع بدونیم .

با تشکر
:11:

رفتی یه چیزایی تو کتاب های کلامی پلامی ! خوندی اومدی اینجا داری فیلسوف بازی در میاری ؟ اگه نظری داری بگو ، ایقدر ملچ مولوچ نکن ! بریزش بیرون !

خیلی جالبه یه چیز تابلو که باعث پدید اومدن معتزله شده رو ، داری اینقدر میپیچونی !

Big-Boss
07-06-2011, 23:15
در این مسائل به مرجع تقلیدتون مراجعه کنید.

mortezaon
07-06-2011, 23:25
اگه خدا فکر می کرد که لازمه ما بدونیم
حتما به ما تو قران می گفت
پس این حرفا به ما نیومده

.

MOHAMMAD_ASEMOONI
08-06-2011, 01:10
در این مسائل به مرجع تقلیدتون مراجعه کنید.

سلام
ممنون از نظرتون
این موضوع از احکام دین جدا هست و چیزی نیست که مراجع تقلید در موردش فتواهای مختلف بدند مثل وضو و غسل .
این مسئله به قوانینِ الهی که ثابت و تغییر ناپذیر هست مربوط میشه .
اگه بخوایم دقیقتر بگیم , این مسئله به سامانه ی آزمایشِ دنیا مربوط میشه .سامانه ای که بی نقص و فوق العاده ماهرانه و عادلانه طراحی و خلق شده .
البته هر کس بسته به اطلاعاتش ممکنِ نظری در این مورد داشته باشه که ممکنه درست باشه ممکنه اشتباه باشه .

شما خودتون نظری ندارین ؟
اگر از نظر سخنانِ خداوند در این مورد یا سخنِ پیامبران علیهم السلام یا ائمه ی اطهار ع یا عُلمایِ دین اطلاعاتی دارید هم لطف کنین مطرحش کنین

با تشکر
:11:

MOHAMMAD_ASEMOONI
08-06-2011, 01:16
اگه خدا فکر می کرد که لازمه ما بدونیم
حتما به ما تو قران می گفت
پس این حرفا به ما نیومده

.




سلام بر شما
تشکر از نظرتون
:11:
از کجا معلوم که در قرآن کریم ذکر نشده ؟
اطلاعاتِ نهفته در سوره ها و آیات و جملات و حتی کلمات قرآن اونقدر زیاده که اگر یک روز کسی گفت همه ی هارد دیسکهای دنیا برای ذخیره ی اون اطلاعات کافی نیست تعجب نکنین .
شما خودتون نظری ندارین ؟

MOHAMMAD_ASEMOONI
08-06-2011, 01:26
رفتی یه چیزایی تو کتاب های کلامی پلامی ! خوندی اومدی اینجا داری فیلسوف بازی در میاری ؟ اگه نظری داری بگو ، ایقدر ملچ مولوچ نکن ! بریزش بیرون !

خیلی جالبه یه چیز تابلو که باعث پدید اومدن معتزله شده رو ، داری اینقدر میپیچونی !

سلام
ممنون از حضورتون و نظرتون
:11:
عجله نکنین . نظر بنده ی مخلص چندان اهمیتی نداره . مهم حقیقتِ امر هست .
شما نظری ندارین در این مورد؟

skhammari
08-06-2011, 04:11
رفتی یه چیزایی تو کتاب های کلامی پلامی ! خوندی اومدی اینجا داری فیلسوف بازی در میاری ؟ اگه نظری داری بگو ، ایقدر ملچ مولوچ نکن ! بریزش بیرون !

خیلی جالبه یه چیز تابلو که باعث پدید اومدن معتزله شده رو ، داری اینقدر میپیچونی !

دوست من اگه به نظر تو مسئله سادست چرا خودت جوابی براش نداری ؟ خودت اطلاعات درستی ندادی اونوقت میای به بقیه هم گیر میدی ؟ عجب
اگه به نظر تو مسئله سادست چرا اومدی توی این تاپیک نظر دادی ؟ میگن معما گر حل شود آسان گردد پس حتما جنابعالی جوابی در چنته داری که به نظرت مسئله ساده شده و اگه اینطوریه که مطمئنم جوابی نداری و اگرم داری از خودت در آوردی ، بزارش اینجا و به بقیه هم گیر الکی نده

aligol172
08-06-2011, 04:20
سلام....
تو یه جایی خوندم،
بچه ها و دیوونه ها به "بهشت مثالی" میرن!
نه پیامبرا و نه اماما رو هم نمیتونن ببینن متاسفانه
بیشتر از این چیزی نمیدونم و منتظر نظراتتون هستم!!;)

M . Sayid
08-06-2011, 08:42
چیزی که من شنیدم !!
دیوونه ها تو یه مکانی که اسمش یادم نیست عقلشونو برمی گردونن به حالت عادی و یه امتحان کوچیک ازشون می گیرن اینو استاد اندیشه گفت

========================

بچه ها هم که فک کنم اونایی که به سن تکلیف نرسیدن میشن خدمتکار اهل بهشت

hosseinriasati
08-06-2011, 08:55
بابا اینقدر از هم عیب و ایراد نگیرین. یه نفر یه سوالی پرسیده. داریم بحث می کنیم دیگه. بهش گیر ندین. اگر هم از این بحث ها خوشتون نمی آد برین یه جای دیگه!

چند نفر گفتند که اگر کودکان برن بهشت، جهنمیان اعتراض می کنند. نه. نمی تونن اعتراض کنن. بارها تو قرآن اومده که اینا اصلاً اجازه حرف زدن ندارن. الان یه نمونه یادمه: الْيوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ (يس/65) امروز بر دهانشان مهر مي‌نهيم، و دستهايشان با ما سخن مي‌گويند و پاهايشان کارهايي را که انجام مي‌دادند شهادت مي‌دهند!

تازه، جهنمیان باید شکرگزار خدا هم باشند که بهشون فرصت زندگی تو دنیا رو داد. چرا؟ چون که آزمایش بشند و اگر موفق شدند اونوقت تو بهشت مقامشون از کودکان بالاتر بود! پس منطقاً جایی برای اعتراض نیست! :20:
و الله اعلم

Erfan.B
08-06-2011, 08:57
دوستان به نظر من بهتره یه تعریف کلی در مورد روز جزا داشته باشیم و بدونیم قیامت یعنی چی اون وقت بتونیم نظر بدیم ، ولی در هر صورت به نظر من اگه کودک بودیم نمردیم قطعاً به این دلیل بوده که مأموریتی داشتیم برای بعدها و همه ی ما تو این دنیا تا کارمون رو انجام ندیم نخواهیم مرد. این که کودکان ممکنه بمیرن و برن بهشت شاید به این دلیل باشه که اصلاً مأموریتی بهشون محول نشده.این نظر من حقیر بود ولی در هر صورت ما باید به فکر قیامت خودمون باشیم و اعتراضی نکنیم و برای هر لحظه ای که خدا بهمون می بخشه شاکر باشیم. به قول حافظ باید از مایه های شادکامی زندگی برخوردار شد و زندگی کرد نه این که فقط زنده باشیم و زندگی رو حروم کنیم.

Lady parisa
08-06-2011, 09:04
با سلام خدمت همه دوستان

در این مسائل به مرجع تقلیدتون مراجعه کنید.
من هم با فرمایش دوستمون موافقم


ین موضوع از احکام دین جدا هست و چیزی نیست که مراجع تقلید در موردش فتواهای مختلف بدند مثل وضو و غسل .
ببینید دوست من! مگه میشه کسی که توی رشته و حرفه ای مهارت کامل و جامع داره و به قولی به مرحله استادی رسیده جوابی رو ندونه!



و

اینکه من شنیدم حضرت ابراهیم و ساره مسئول بچه هایی که هستند که در سن خیلی کم می میرن و از اونها نگهداری می کنن

اما کودکان قطعا چون پاک و معصوم هستن نیازی حتی به امتحان شفاهی و تئوری ندارن سن تکلیف دختران 9سال و پسران 15 سال تمامه زیر این حد شرعی قطعا پاک و مبرا هستن

MOHAMMAD_ASEMOONI
09-06-2011, 00:13
شاید میشن فرشته :20: اصلا به من چه تو این کارا دخالت کنم !! :31:

سلام
:20:
حرفِ شما برایِ خیلیها فقط یک شوخی هست اما یک سوالِ بسیار مهم رو در خودش نهفته داره .
اون سوالِ اینه :
اصلاً به چه درد میخوره که بدونیم چی بر سر بچه ها میاد در روز قیامت ؟؟؟
جواب بسیار ساده هست :
ایمان و یقینِ ما به عدالتِ مطلقِ خدا بیشتر و مستحکمتر میشه .
خیلی از مردم به عدالتِ مطلق خدای متعال ایمان ندارند . این رو از حرفهاشون و اعمالشون میشه فهمید . حرفهایی مثل این :
1- خدایا این چه عدالتیه که یکی ثروتمند بدنیا میاد و یکی تا آخر عمر باید جون بکنه و باز هم به نونِ شبش هم محتاجه؟ .
2-یکی بچه اش از گرسنگی میمیره یکی ماهیانه چند ملیون تومن خرج سگ و گربه ی خونش میشه .
3- یکی تا آخر عمر میخوره و میخوابه یکی از 5-6 سالگی نان آور خانواده هست .
4- یا اونهایی که میگن خدایااااا مگه من چه گناهی به درگاهِ تو کردم که این بلا رو به سرم آوردی .
5- یا اونهایی که میگن خدایا تو اگر عادلی چرا اینهمه ظالم رو ول کردی هر کار دلشون میخواد انجام بدند ؟
5- خدایا چرا چنین شد؟ خدایا چرا چنان نشد ؟
6- خدایا مگر من بنده ی تو نیستم ؟ مگه من نماز نمیخونم و روزه نمیگیرم ؟ چرا دعایِ خیر من رو مستجاب نمیکنی ؟

==============================
کسی که این سوالها رو مطرح میکنه متاسفانه اطلاعاتش در موردِ سامانه ی آزمایش دنیا و مکانیزمش خیلی کمه و فکر کرده اومده تو این دنیا واسه مهمونی و خوشگذرونی.

=============================
خدایِ متعال هیچوقت هیچ جا به هیچ کس هیچ تعهدی نداده که اگر ایمان بیاره و خوب باشه همه آرزوهاش رو براش برآورده کنه و توی این دنیا راحت و بی دغدغه زندگی کنه .
اتفاقاً موضوع کاملاً برعکسه . هر که ادعاش بیشتره امتحانش هم سخت تره .
و صد البته اگر در امتحاناتِ الهی ( آزمایشهایِ روزمره ی زندگی ) قبول بشه اجر و پاداشش هم صد چندان خواهد بود .
البته این مطلب ارتباطِ مستقیم با موضوع تاپیک نداره .

MOHAMMAD_ASEMOONI
09-06-2011, 00:27
با سلام خدمت همه دوستان

من هم با فرمایش دوستمون موافقم


ببینید دوست من! مگه میشه کسی که توی رشته و حرفه ای مهارت کامل و جامع داره و به قولی به مرحله استادی رسیده جوابی رو ندونه!
ن

سلام
ممنون از نظرتون
:11:
اون دوست بزرگوار گفته بودند به مرجع تقلید>تون< مراجعه کنید .
اگر گفته بودند ببینید نظر مراجع تقلید و عُلمایِ دین در این مورد چی هست حرفشون کاملاً صحیح بود .
ما چه وقت به یک نفر میگیم به مرجت تقلیدت مراجعه کن ؟
وقتی که مشکلی یا سوالی در احکام دین داره .
مثال:
میپرسه من یک مقدار پول پیدا کردم و صاحبش رو هم پیدا نکردم . چکار کنم ؟
یا میپرسه نذر کردم برای کاری اما حالا قادر به ادایِ نذرم نیستم . تکلیف چیه ؟
یا میپرسه میخوام ازدواج کنم اما پدرم راضی نیست . تکلیفم چیه ؟
برای اینجور مسائل هر کس باید به مرجع تقلیدش مراجعه کنه .

=================== === =======
اما در مورد سرنوشتِ کودکان در قیامت نمیشه به بنده بگند برو ببین نظر مرجع تقلیدت چیه .
سوال بنده ی مخلص ربطی به احکام دین نداره .
اما شکی نیست که امکان داره نظر مرجع تقلید بنده در این مورد صحیح باشه و ممکن هم هست که خطا باشه .
بهترین مرجع برای پاسخ به این سوال :
خداوند متعال ( قرآن کریم ) .
احادیثِ پیامبر ص

احادیثِ ائمه ع

سخنانِ دانشمندانِ دین و اندیشمندان و خردمندانِ با ایمان هست .

تا نظر دوستان چی باشه

MOHAMMAD_ASEMOONI
09-06-2011, 01:01
، ولی در هر صورت به نظر من اگه کودک بودیم نمردیم قطعاً به این دلیل بوده که مأموریتی داشتیم برای بعدها و همه ی ما تو این دنیا تا کارمون رو انجام ندیم نخواهیم م.


سلام
ممنون از نظرتون
:11:

وقتی این قسمت از نوشته ی شما دوست بزرگوار رو خوندم برای یک لحظه احساس کردم که شما میخواین چیزی که در نظر بنده ی مخلص هست رو بیان کنین .
اما وقتی بقیه ی مطلبتون رو خوندم دیدم که نه اینطور نیست .
شما از نزدیکیهاش رد شدین .
:20:

Reza31001
09-06-2011, 13:32
داداش بالاخره حرف خودت رو میزنی ببینیم نظر شما چیه یا می خوای بازم بقیه نظراتشون رو بگن؟

حالا حرف خودت رو بزن شاید باب جدیدی باز شد:31:


معترضین همون جهنمی ها هستند
چون اگر ببینند اونهائی که در کودکی از دنیا رفته اند راحت میرند بهشت , صد در صد اعتراض میکنند که چرا اونها هم در کودکی نمردند تا جهنمی نشند .
اما بهشتیها امکان نداره اعتراض کنند چون در امان هستند و از وضعشون خیلی هم راضی هستند و دلیلی نداره اعتراض کنند .

من هنوز روی « بهشت + جهنم + عدالت خدا + مهربانی خدا » مشکل دارم که چون به موضوع تاپیک مربوط نیست بحثشو میذارم برای یه موقع دیگه

MOHAMMAD_ASEMOONI
11-06-2011, 20:01
بابا اینقدر از هم عیب و ایراد نگیرین. یه نفر یه سوالی پرسیده. داریم بحث می کنیم دیگه. بهش گیر ندین. اگر هم از این بحث ها خوشتون نمی آد برین یه جای دیگه!

سلام دوستِ عزیز
:20:
دلتون میاد به دوستانِ خوبمون که منت میذارند میان تو این تاپیک و نظر میدند بگیم برید یه جای دیگه ؟
این تاپیک مالِ خداست . نه مالِ بنده ی مخلص هست نه مال هیچ کس دیگه .
هر کس با هر عقیده ای میاد اینجا قدمش بر سر و بر چشم بنده و خوش آمده .
ما برایِ وصل کردم آمدیم , نه برایِ فصل کردن آمدیم
:20:
این تاپیک به همه ی دوستانِ خوبمون خوش آمد میگه .
:20:


ا
چند نفر گفتند که اگر کودکان برن بهشت، جهنمیان اعتراض می کنند. نه. نمی تونن اعتراض کنن. بارها تو قرآن اومده که اینا اصلاً اجازه حرف زدن ندارن. الان یه نمونه یادمه: الْيوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ (يس/65) امروز بر دهانشان مهر مي‌نهيم، و دستهايشان با ما سخن مي‌گويند و پاهايشان کارهايي را که انجام مي‌دادند شهادت مي‌دهند!

تازه، جهنمیان باید شکرگزار خدا هم باشند که بهشون فرصت زندگی تو دنیا رو داد. چرا؟ چون که آزمایش بشند و اگر موفق شدند اونوقت تو بهشت مقامشون از کودکان بالاتر بود! پس منطقاً جایی برای اعتراض نیست! :20:
و الله اعلم
===============================

ممنون از نظرتون
:11:
درسته که در این آیه ی شریفه ذکر شده که بر دهانشون مهر میزنند تا سخن نگند اما این در هنگامی هست که دست و پاشون میخواد شهادت بده که چه کرده اند نه اینکه در تمام مدت حقِ حرف زدن ندارند .
بهترین دلیل خودِ آیات قرآن کریم هست :

فَيَوْمَئِذٍ لَّا يَنفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ
سوره : الروم - آیه : 57 -


پس در آن روز عذرخواهى كسانى كه ستم ورزيده‏اند سودى نمى‏بخشد و هرگز رضايت آنها جلب نخواهد شد و از آنان نخواهند كه عذرخواهى كنند
=====================================

يَوْمَ لَا يَنفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ
سوره : غافر - آیه : 52

روزى كه ستمكاران را عذرخواهى‏شان سود نمى‏بخشد، و براى آنهاست لعنت (خداوند) و براى آنهاست آن سراى ناخوشايند
===================================

وَلَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

سوره : السجدة - آیه : 12

و اگر مى‏ديدى هنگامى كه مجرمان در پيشگاه پروردگارشان سرها را به زير افكنده [مى‏گويند]: پروردگارا! [آنچه وعده كرده بودى‏] ديديم و شنيديم، پس ما را بازگردان تا كار شايسته كنيم، كه اينك ما به يقين رسيده‏ايم

يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّاهَمْسًا

در آن روز مردم از پى آن منادى [الهى‏] بدون تخطى، حركت مى‏كنند، و صداها در مقابل خداى رحمان خاشع مى‏گردد، و جز صداى آهسته [و زير لب‏] چيزى نمى‏شنوى

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا
سوره : الفرقان - آیه : 27

و (به ياد آر) روزى كه ستمگر پشت دست‏هاى خود را به دندان مى‏گزد، مى‏گويد: اى كاش همراه پيامبر راهى را (به سوى خدا) پيش مى‏گرفتم


آیاتِ دیگری هم هست اما فرصت نشد همه رو بنویسم.

=================================

برایِ استفاده از آیات قرآنِ کریم نمیشه همیشه با معنایِ <یک> آیه همه چیز رو فهمید .
مثال :
در قران کریم ذکر شده که وقتی که مست هستید نماز نخوانید !!!
اما ماجرا چیز دیگری هست .
یا نوشته شده که وای بر نمازگذاران
اما منظور همه ی نمازگذاران نیست .


والله أعلم

MOHAMMAD_ASEMOONI
11-06-2011, 21:02
سلام بر همگی
:20:

دوستانِ علاقمند به این موضوع , یکی از دوستانِ برزگواز بنده مطالبِ بسیار خوبی در باره سرنوشت کودکان در قیامت به بنده معرفی کردند . این مطلب رو بخونید تا بعد تجزیه و تحلیلش کنیم :


هر فرد مكلفى در روز رستاخيز از فرجامى نيك يا بد برخوردار است. بر اين اساس، اين پرسش مطرح مى‏شود كه سرنوشت كودكان و اطفالى كه پيش از بلوغ، شمع وجودشان خاموش مى‏گردد و از دنياى فانى رخت برمى‏بندند چه خواهد شد؟ آيا آنان در فردوس برين، جاودان مى‏گردند يا در دوزخ وارد مى‏شوند و يا در جايگاه ديگرى جاى خواهند گرفت؟


هدف اين نوشتار، بازكاوى زواياى گوناگون فرجام كودكان در جهان آخرت است. در اين بازپژوهى، دو مطلب از يكديگر بازشناخته شده و هر كدام جداگانه مورد كاوش قرار گرفته‏اند: يكى. سرنوشت اطفال مؤمنان و ديگرى، عاقبت اطفال مشركان.


رهاورد نهايى اين نوشتار، اثبات اين مدعاست كه همه كودكان اعم از كودكان افراد مؤمن يا كافر، از فرجامى نيك و سعادتمندانه بهره‏مند هستند؛ اگرچه اين نيك‏بختى داراى درجات و مراتب گوناگونى باشد.


اين نوشتار براساس شيوه نقلى ـ عقلى پى‏ريزى شده است و پس از مطرح نمودن ادلّه نقلى، به تحليل و تبيين آنها پرداخته شده است.



از جمله مباحث پيچيده‏اى كه ميان متكلّمان و محدّثان شيعه و سنّى از ديرزمان مطرح بوده است، مسئله «فرجام كودكان در قيامت» مى‏باشد. كودكانى كه پيش از بلوغ و تكليف شرعى با مرگ طبيعى يا ناگهانى از دنيا مى‏روند، چه آنان مسلمان‏زاده باشند يا غيرمسلمان‏زاده. اهميت اين موضوع زمانى آشكار مى‏شود كه با «عدل الهى» يا «حكمت خداوند» پيوند خورده باشد. خداوند بر اساس عدالت و حكمت و رأفت خويش، چگونه با اين‏گونه اطفال در جهان آخرت برخورد خواهد نمود؟ اساسا در روز قيامت، كه فرجام همه انسان‏ها اعمّ از مؤمن و كافر و منافق روشن خواهد شد، كودكان نابالغ و غيرمكلّف، كه فرصت گزينش راه درست و زندگى سعادتمندانه‏اى را نداشته‏اند، چه وضعيتى خواهند داشت؟


برخى از افراد، كودكان خود را در زمانى كه نهالى بى‏بار و بر بوده ‏اند از دست مى‏دهند و نگران سرنوشت آنان پس از مرگ و در جهان آخرت هستند، و علاقه‏مندنداز فرجام فرزندان خود آگاهى يابند. اين پژوهش با الهام از آيات و روايات به تبيين اين موضوع پرداخته است.


پيرامون «فرجام كودكان در آخرت» كتابى مستقل و فراگير نگاشته نشده است، اما متكلمان به گونه‏اى گذرا در خلال مبحث «افعال خداوند» و «اثبات حسن و قبح عقلى» بابى را تحت «انّه تعالى لايعذّب الاطفال» 2 گشوده‏اند. از ميان محدّثان كه اهتمام ويژه‏اى به اين موضوع داشته‏اند، علّامه مجلسى است كه در كتاب بحارالانوار ، جلد پنجم، بابى را با عنوان «الاطفال و من لم يتمّ عليهم الحجة فى الدنيا» باز نموده‏اند.

در ميان روايات ذكر شده، تعارض و چندگانگى چشمگيرى وجود دارد: پاره‏اى از روايات بيانگر اين مطلب است كه اطفال مشركان به پدران خود در دوزخ مى‏پيوندند. برخى ديگر نمايانگر اين مطلب است كه در روز قيامت زمينه آزمايشو امتحان براى كودكان فراهم شده، در صورت پيروزى و سرفرازى در آن، وارد بهشت مى‏گردند. بعضى ديگر از احاديث كودكانرا خدمت‏گزاران اهل بهشت معرفى مى‏نمايند.
در اين نوشتار، اين دسته از روايات بيان شده و مورد مداقّه و كنكاش قرار مى‏گيرند. در قرآن كريم سه آيه به گونه‏اى اجمالى به اين مسئله مى‏پردازد: 1. آيه 21 سوره «طور»؛ 2. آيه 17 سوره «واقعه»؛ 3. آيه 98 و 99 سوره«نساء».


فرجام كودكان در آخرت


در اين‏باره كه كودكان و اطفالى كه قبل از بلوغ از دنيا مى‏روند، چه سرنوشت و فرجامى دارند ـ اينكه اهل دوزخ‏اند يا اهل بهشت ـ ديدگاه‏هاى متفاوتى مطرح استو حتى براى برخى اين مسئله در هاله‏ اى از ابهام باقى مانده است.


فرجام كودكان مؤمنان در قيامت

در ذيل آيه 21 سوره مباركه طور:«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِنْ عَمَلِهِم مِن شَيْءٍ»، در تفسير مجمع‏البيان و همچنين تفسير قمى روايتى از امام صادق عليه‏السلام نقل شده است كه علّامه مجلسى آن را در بحارالانوار آورده‏اند:

«أطفال المؤمنين يَهدون الى آبائهم يومَ القيامه؛ «وَمَا أَلَتْنَاهُم مِنْ عَمَلِهِم مِنشَيْءٍ» اَى لَمْ ننقص الآباءَ مِنَ الثّوابحين أَلحقنا بهم ذرّيّاتهم»؛ 3 كودكان مؤمنان در روز قيامت به سوى پدران خود روانه مى‏شوند «و چيزى از كارهايشان را نمى‏كاهيم» يعنى هنگامى كه فرزندان رابه پدرانشان ملحق نموديم، چيزى از پاداش پدران كاسته نمى‏شود.

بر اساس روايت مذكور، اطفال و كودكان افراد مؤمن در روز قيامت به آنان مى‏پيوندند و هيچ ثوابى از پدران كاسته نمى‏شود.

همچنين در تفسير قمى حديث ديگرى از امام صادق عليه‏السلامآمده است:

«إنَّ أَطفالَ شيعتنا مِنَ المؤمنين تُربّيهم فاطمه عليهاالسلام، قوله«أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»، قال يَهدون إلى آبائهم يوم القيامة»؛ 4 به درستى كه كودكان شيعيان ما كه از مؤمنان هستند، تحت تربيت و پرورش حضرت فاطمه عليهاالسلام قرار خواهند گرفت، قول خداوند كه مى‏فرمايد «ملحق مى‏كنيم به آنان فرزندانشان را» فرمودند: آن كودكان در روز قيامت به سوى پدران خود هدايت مى‏شوند.


يكى از افتخارات و فضايل شيعيان اين است حضرت زهرا عليهاالسلام كودكانشان رادر روز قيامت تربيت مى‏كنند. همچنين تفسير نورالثقلين به نقل از كتاب من لايحضره الفقيه ، روايتى را به شرح ذيلاز امام صادق عليه‏السلام نقل مى‏كند: «إنَّ اللّه تبارك و تعالى كفَّل ابراهيم عليه‏السلام و سارة أطفالَ المؤمنين يَغذونهم بشجرة في الجنّة... فأِذا كان يوم القيامة أُلْبِسوا وطُيّبوا وَ أهُدوا الى آبائهم، ملوكٌ فى الْجَنّة مع آبائهم و هذا قول اللّه تعالى«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»»؛ 5

به درستى كه خداوند تبارك و تعالى حضرت ابراهيم عليه‏السلام و حضرت سارة را متكفل و سرپرست كودكان مؤمنان قرار داده كه به وسيله درختى در بهشت به آنها غذا مى‏دهند. پس هنگامى كه روز قيامت فرا مى‏رسد به كودكان لباس پوشانده شده و پاك و معطر به سوى پدران خود هدايت مى‏شوند و آنها پادشاهان در بهشت هستند به همراه پدرانشان و اين است معناى سخن خداوند كه «و كسانى كه گرويدند و فرزندانشان آنها را در ايمان پيروى كرده‏اند، فرزندانشان را به آنان ملحق خواهيم كرد.» بنابراين اطفال مؤمنان در روز قيامت لباس‏هاى فاخر پوشيده و معطّر مى‏شوند و همچون پادشاهانى در بهشت به پدران خود ملحق مى‏گردند.


علّامه مجلسى درباره ناسازگارى ظاهرى بين دو روايت گذشته كه يكى مى‏گفت: حضرت فاطمه عليهاالسلام متكفّل تربيت فرزندان مؤمنان است و ديگرى مى‏گفت: حضرت ابراهيم عليه‏السلام و سارة عليها السلام متكفّل آنان هستند، چنين مى‏گويد: «ممكن است اين‏گونه بين دو حديث وفاق و جمع نمود كه بگوييم: برخى از كودكان را حضرت فاطمه عليهاالسلام تربيت و سرپرستى مى‏كنند و برخى ديگر از كودكان را حضرتابراهيم عليه‏السلام و سارة عليها السلام مورد تربيت قرار مى‏دهند واين براساس درجات ايمان پدرانشان خواهد بود يا اينكه بگوييم حضرت فاطمه عليها السلام آن كودكان را در اختيار ابراهيم و سارة قرار مى‏دهند.» 6
بدين‏ترتيب، با توجه به روايات، اطفالمؤمنان به پدران خود ـ در بهشت ـ ملحق مى‏شوند و فرجام خوبى خواهند داشت.

فرجام كودكان مشركان در قيامت

در مورد فرزندان مشركان، سه دسته روايت داريم:

الف. رواياتى كه بيان مى‏كنند فرزندان مشركان كه پيش از بلوغ از دنيا مى‏روند، به همان جايگاهى وارد مى‏شوند كه پدران مشرك آنان وارد شده ‏اند؛ يعنى دوزخ. براى مثال، امام صادق عليه‏السلام از پدرش نقل مى‏كند: حضرت على عليه‏السلام فرمودند: «اولاد المشركين مَعَ آبائهم فيالنّار...»؛ 7 فرزندان مشركان به همراه پدرانشان در آتش قرار دارند... .

در توضيح روايت مذكور بايد به چند نكته توجه كنيم:

1. اين روايت به جهت سند، ضعيف و غيرمعتبر مى‏باشد، زيرا وهب‏بن وهب كه در سلسله حديث آمده، متّصف به«ضعف» و «كذّاب» بودن است. 8

2. اين‏گونه روايات با بنيان‏هاى اعتقادى شيعه ناسازگار است، زيرا اوّلاً وارد كردن كودكان بى‏گناه و غيرمكلَّف داراى قبح عقلى است كه از خداوند حكيم صادر نمى‏شود؛ خواجه نصيرالدين طوسى در اين‏باره مى‏گويد: «و تعذيبغير المكلَّف قبيحٌ.» 9 علّامه حلّى نيز در شرح فراز مذكور مى‏فرمايد:«برخى از حشويّه بر اين باورند كه خداوند متعال كودكان مشركان عذاب مى‏نمايد و اشاعره نيز آن را جايز مى‏دانند، اما عدليهـ شيعه و معتزله ـ همگى عذاب نمودن كودكان را ممنوع مى‏دانند به اين دليل كه چنين كارى به لحاظ عقلى قبيح و زشت است و كار قبيح از خداوند متعال صادر نمى‏شود. 10

ثانيا اين‏گونه روايات بر خلاف آموزه‏هاى قرآن مى‏باشد: «وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً»(اسراء: 15)؛ هيچ بردارنده‏اى بار گناه ديگرى را برنمى‏دارد، و ما تا پيامبرى برنيگيزيم به عذاب نمى‏پردازيم.

بر اساس آيه شريفه، هيچ فرزندى به گناه پدر خود، عقاب نمى‏شود. همچنين خداوند هيچ كس را بدون «بيان» و «بعثت رسل» عقاب نمى‏كند.
ب. دسته‏اى از روايات بيانگر اين است كه اطفال مشركان در روز قيامت امتحان مى‏شوند، به اين صورت كه آتشى فراهمشده و به آنها دستور داده مى‏شود كه خودرا در آتش افكنند؛ اگر امر خداوند را امتثال كنند آتش بر آنان سرد و سالم مى‏شود ودر اثر اطاعت پروردگار وارد بهشت مى‏شوند، ولى اگر از رفتن به داخل آتش خوددارى كنند، خداوند آنان را به خاطر سرپيچى در دستور خود، وارد دوزخ مى‏كند؛ براى مثال، در من لايحضره الفقيه آمده است: عبداللّه‏بن سنان مى‏گويد از امام صادق عليه‏السلام در مورد كودكان مشركان كه هنوز به سن ارتكاب گناه نرسيده‏اند و از دنيا مى‏روند پرسيدم: حضرت فرمودند: آتشى برافروخته مى‏شود و به كودكان گفته مى‏شود داخل آن آتش شوند پس اگر داخل آتش شدند بر آنها سرد و سلامت مى‏شود و اگر سرباز زنند و وارد آتش نشوند خداوند به آنها مى‏گويد: من به شما امر نمودم و شما از دستور من سرپيچى و نافرمانى كرديد. از اين‏رو، خداوند دستور مى‏دهد آنها را به آتش افكنيد. 11

اين روايت گرچه به لحاظ سندى صحيح و معتبر است، نقاط ابهامى در آن وجود دارد كه مانع از اعتماد به آن مى‏گردد؛ از آن جمله اينكه: بر پايه مبانى اعتقادى، جهان آخرت دار جزا و پاداش مى‏باشد نه دار تكليف و عمل؛ چنان‏كه در پاره‏اى از روايات به اين مطلب تصريح شده است:

1. قال على عليه‏السلام: «إِنَّ الْيوم عملٌ وَ لاحسابَ و غدا حسابٌ وَ لا عملَ»؛ 12 امروز ـ در اين دنيا ـ روز عمل و تلاش است و حسابرسى نيست و فردا ـ روز قيامت ـ حسابرسى و عملى در كار نيست.

2. قال رسول‏اللّه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «أَوْ إنّكم فييومِ عملٍ لاحسابَ فيه وِ يُوشك أَنْ تكونوا فى يومِ حسابٍ ليس فيه عمل»؛ 13 امروز در روز عملى هستيد كه هيچ حسابرسى در آن نيست و نزديك است در روزى قرار بگيرد كه روز حسابرسى است و هيچ عملى در آن نيست.

با دقت در اين روايات به دست مى‏آيد كه تعبير «وَ لا عَمَلَ»، و «ليس فيه عملٌ» از يك‏سو نفى جنس است، يعنى هيچ جنس عملى در آن روز نخواهد بود، و از سوى ديگر، نكره در سياق نفى كه مفيد عموم مى‏باشد، هم شامل عمل انسان بالغ مى‏شود و هم شامل انسان غيربالغ. بنابراين تكليف كردن اطفال مشركان در دار جزا و پاداش، با روايات مذكور ناسازگار خواهد بود.
نكته ديگر اينكه، به نظر مى‏رسد چنين دستورى ـ امر به داخل شدن در آتش ـ از سوى خداوند متعال، يك نوع تكليف بما لايطاق و تكليفى فراتر از طاقت يك انسان عادى است، چه رسد به طفلى ضعيف و ناتوان؛ چگونه نفس يك كودك ناتوان در برابر چنين آتش سوزناك مى‏پذيرد كه وارد آن شود؛ پذيرش چنين اقدامى از سوى كودك كارى ناشدنى و سنگين به شمار مى‏آيد.
علاوه بر اينكه اين‏گونه از روايات با مجموعه زيادى از شواهد و قراين كه در ديدگاه برگزيده مطرح مى‏شود، ناسازگارمى‏باشد.
ج. مجموعه سوم از رواياتى كه پيرامون«اطفال مشركان» از معصومان عليهم‏السلام صادر شده حاكى از آن استكه آنان خدمت‏گزاران اهل بهشت هستند؛ براى نمونه: عن النبىّ صلى‏الله‏ عليه‏ و‏آلهأَنَّهُ سُئل عن أَطفال المشركين، فقال صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «هُم خَدَم اَهل الْجَنّة»؛ 14 از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مورد كودكان و مشركان پرسيده شد، حضرت فرمودند:«آنان خدمت‏گزاران اهل بهشت هستند.»


نكته در خور توجه اينكه، گرچه اطفال مشركان خدمت‏گزاران اهل بهشت هستند، چنين كارى هيچ‏گونه سختى و رنجى براى آنان به شمار نمى‏آيد؛ چنان‏كه قرآن كريم مى‏فرمايد: «لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ.»(فاطر: 35) بلكه از يك‏سو، آنان از معاشرت و خدمتگزارى اهل بهشت لذّت مى‏برند و به اين كار خشنود هستند و از سوى ديگر، خود نيز از نعمت‏ها و لذّت‏هاى گواراى بهشتى بهره‏مند هستند.

علّامه مجلسى پس از بيان گروهى از روايات پيرامون «فرجام كودكان در روز قيامت»، چنين مى‏فرمايد: «بين اصحاب ما ـ علماى شيعه ـ درباره ورود اطفال مؤمنان به بهشت، هيچ اختلافى وجود ندارد، اما متكلّمان بر اين باورند كه اطفال كفّار وارد دوزخ نمى‏شوند، بلكه آنان يا به بهشت مى‏روند و يا در "اعراف" ساكن مى‏شوند. از سوى ديگر، بيشتر محدّثان شيعه با استناد به احاديث صحيح، معتقدند كه اطفال مشركان به آتشى كه فراهم شده آزمايش مى‏شوند، هر كس در اين آزمون پيروز شد و دستور خداوند را امتثال كرد وارد بهشت مى‏گردد وگرنه به طرف دوزخ رانده مى‏شود.» 15
ديدگاه برگزيده

مدّعاى اين نوشتار اين است كه اطفالى كه پيش از بلوغ از دنيا مى‏روند ـ چه اطفال مؤمنان و چه اطفال مشركان ـ وارد بهشت شده و سعادتمند مى‏شوند.
بر اساس روايات متعدّدى كه در طليعه كلام بيان شد، تكليف «اطفال مؤمنان» كاملاً روشن است و بدون ترديد آنان وارد بهشت خواهند شد.
سخن پيرامون ورود اطفال غيرمسلمان و غيرمؤمن به بهشت است. بر اساس دلايلو شواهد عقلى و نقلى كه از آيات قرآن و روايات استفاده مى‏شود، مدّعاى مذكور به اثبات مى‏رسد:
دلايل و شواهد

1. از منظر قرآن كريم فلسفه آفرينش بندگان، رسيدن رحمت و مهربانى از سوى پروردگار به آنهاست؛ «إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ.» (هود: 119) همچنين خداوند در جاى ديگر، رحمت بر بندگان را بر خويش لازم دانسته است؛«كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»(انعام: 54)؛ پروردگارتان رحمت را بر خود مقرّر كرده است. بنابراين، غلبه رحمت در نظام هستى مقتضى وارد كردن اطفال غيرمكلّف به بهشت مى‏باشد.

2. در روايات و آيات متعدّدى بر فطرت توحيدى هر مولودى تأكيد شده است؛«فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»(روم: 30)؛ همان سرشت توحيدى كه خدا مردم را بر آن سرشته است.
همچنين در روايتى از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آمده است:«كلّ مولودٍ يُولد عَلَى الفطرة»؛ 16 هر نوزادى بر پايه فطرت توحيدى متولد مى‏شود. اين فطرت ناب توحيدى در دوران كودكى از شفّافيت و پاكى ويژه‏اى برخوردار است و همين امر موجب سعادتمندىو ورود آنها به بهشت مى‏باشد، چنان‏كهدر روايتى به اين مطلب تصريح شده است: امام صادق عليه‏السلام فرمودند:«قال موسى‏بن عمران: يا ربّ أىّ الاعمال أفضل عندك؟ فقال: حبّ الاطفال، فأن فطرتهم على توحيدى فأن امتُّهم أُدخلهم برحمتى جنّتى»؛ 17 امام صادق عليه‏السلامفرمودند: « موسى‏بن عمران به خداوند عرضه كرد: پروردگارا كدام كارها نزد تو بهتر و با فضيلت‏تر است؟خداوند فرمود: دوست داشتن كودكان؛ زيرا سرشت و فطرت آنها بر اساس توحيد من نهاده شده، پس اگر آنها را بميرانم به سبب رحمتم آنها را وارد بهشت خود خواهم نمود.»
در اين روايت بايد به چند نكته توجه داشت:

الف. «ال» در «الأطفال» دلالت بر استغراقو شمول دارد و شامل همه اطفال اعم از اولاد مؤمنان و مشركان مى‏گردد.

ب. تعبير «برحمتى» و «جنّتى» كه خداوند رحمت و جنت را به خود نسبت داده، بيانگر نهايت رأفت و مهربانى خداوند به اطفال مى‏باشد.
ج. «فا» در «فأدخلهم برحمتى جنتى» فاء تفريع مى‏باشد و بيانگر اين نكته است كه ورود اطفال به بهشت به سبب فطرت پاك توحيدى آنهاست؛ فطرتى كه به خاطر سرپيچى و گناه، آلوده و مغشوش نشده است.

3. در ذيل آيه «إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ»(نساء: 98و99)، روايات متعددى از اهل‏بيت عليهم‏السلاموارد شده است كه نشان‏دهنده ورود كودكان نابالغ به بهشت مى‏باشد. در ذيل به نمونه‏اى اشاره مى‏شود:
شيخ صدوق از امام صادق عليه‏السلام در مورد آيه مزبور روايت كرده است:«لايستطيعون حيلةً إلىَ النَّصب فينصبون وَ لايهتدون سبيلَ أهل الحقّفيدخلون فيه، و هؤلاء يدخلون الجنّة بأعمالٍ حسنةٍ و باجتناب المحارم اللّتى نَهَى اللّه ـ عزّوجلّ ـ عنها و لاينالونَ منازلَ الاْبرار»؛ 18 از امام صادق عليه‏السلام در مورد آيه شريفه ـ مگر آنمردان و زنان و كودكان فرودستى كه چاره‏جويى نتوانند و راهى نيابند ـ پرسيده شد، فرمودند: آنها كسانى هستند كه چاره و راهى براى دشمنى با خداوند ندارند تا دشمن او شوند، همچنين راهى براى پيوستن به اهل حق ندارند تا به آنان ملحق شوند، و آنان وارد بهشت مى‏شوند به سبب كارهاى نيكى كه انجام داده يا كارهاى حرامى كه ترك كردند، البته آنها به درجات ابرار نايل نخواهند شد.
در توضيح حديث مذكور به چند نكته اشاره مى‏شود:

1. مهم‏ترين ويژگى «مستضعفان» كه در آيه شريفه ذكر شده اين است كه آنان به دليل ضعف و كاستى شناخت، نه راه كفر و دشمنى با خداوند را برگزيدند تا در جرگه كافران درآيند و نه جزو ره‏پويان راه حق و حقيقت به شمار مى‏آيند، بلكه اين گروه به وسيله كارهاى نيك و شايسته‏اى كه در دنيا انجام دادند وارد بهشت مى‏شوند. يكى از مصاديق مستضعفان، «الولدان» هستند كه جمعِ به «ال» دلالت بر فراگيرى آن نسبت به همه اطفال مى‏كند.

2. منظور امام عليه‏السلام از اينكه فرمودند: «اين گروه به وسيله انجام كارهاى خوب و شايسته و ترك محرّمات، وارد بهشت مى‏شوند»، همان دو گروه اوّل يعنى «الرّجال» و «النساء» كه به سنّ بلوغ و تمييز رسيده‏اند، مى‏باشد و گرنه «الولدان» به قرينه مناسبت حكم و موضوع، از تحت مطلب فوق، خارج مى‏باشند.
3. گرچه «مستضعفان» بر اساس روايت مذكور، وارد بهشت مى‏شوند، اما از آنجا كهبهشت از جهت برخوردارى از نعمت‏ها و لذّت‏ها داراى درجات متعدّدى است ـ«وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ»(انعام: 132)؛ و براى هر يك، در آنچه انجام داده‏اند، [در جزا ]مراتبى خواهد بود ـ آنان به درجات عالى بهشت كه مخصوص ابرار و صالحان است، راه نمى‏يابند.
4. در ذيل آيه 17 سوره مباركه واقعه ـ«يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ» ـ رواياتى را مرحوم طبرسى در تفسير مجمع‏البيان و علّامه طباطبائى در تفسير الميزان و مرحوم حويزى در تفسير نورالثقلين در ذيل همين آيه مذكور، بيان مى‏كنند كه دلالت بر ورود كودكان به بهشت مى‏كند.
حضرت على عليه‏السلام در تفسير«وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ»چنين مى‏فرمايند:«إنّهم أَولاد أَهل الدّنيا لم يكن لهم حسناتٌ فَيُثابوا عليها وَ لا سيّئاتٌ فَيُعاقبوا عليها، فَأُنْزلوا هذه المنزلة»؛ 19 آنها فرزندان مردم دنيا هستند كه از يك‏سو كارهاى نيكى ندارند تا مورد پاداش قرار بگيرند و از سوى ديگر، گناهانى مرتكب نشده‏اند تا به خاطر آن مجازات شوند، از اين‏رو، در اين جايگاه خدمت‏گزارانى قرار گرفته‏اند.
بر اساس اين روايت، فرزندان اهل دنيا كه شامل فرزندان مؤمنان و غيرمؤمنان مى‏شوند در جايگاه «ولدانٌ مخلَّدون» قرار دارند و گِرد اهل بهشت به عنوان خدمتگزار مى‏گردند.
روايت ديگر كه مرحوم طبرسى در ذيل همين آيه شريفه نقل مى‏كند، همان روايتى است كه از پيامبر صلى‏الله‏ عليه‏و‏آله در مورد «اطفال مشركان» پرسش شد؛ پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند: «هُم خَدَمُ اهل الْجَنّة»؛ 20 آنها خدمت‏گزاران و خادمان بهشتيان هستند.
================================================== ==================================
نتيجه‏ گيرى

به طور كلى چند دسته روايت و آيات، دلالت بر ورود مطلق كودكان ـ كه پيش از بلوغ مى‏ميرند ـ به بهشت مى‏كند:

1. رواياتى كه دلالت بر فطرت توحيدى كودكان مى‏كند؛ اين‏گونه از روايات بر اين نكته تأكيد مى‏نمايند كه كودكان به خاطر برخوردارى از فطرت پاك توحيدى، هم‏سنخ بهشتيان هستند و مى‏توانند وارد بهشت شوند.

2. رواياتى كه يكى از مصداق‏هاى«مستضعفان» را، اطفال مى‏داند.

3. رواياتى كه در ذيل آيه «وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ» است كه فرزندان اهل دنيا را بهخاطر خالى بودن پرونده اعمالشان از حسناتو سيئّات، در جايگاه خدمتگزارى به بهشتيان قرار داده است كه البته خود آنهاهم تا اندازه‏اى از نعمت‏هاى بهشتى بهره‏مند هستند.

4. آياتى كه بيانگر غلبه رحمت و مهربانى خداوند، در نظام هستى است. بنابراين، رحمت بيكران حضرت حق اقتضا مى‏كند كودكانى را كه هيچ گناهى مرتكب نشده‏اند و داراى فطرت پاك توحيدى هستند و از سوى ديگر در جرگه مستضعفان فكرى به شمار مى‏آيند، در بهشت خود وارد نموده و به آنها تفضّل و لطف نمايد.

shir_farhad
11-06-2011, 21:14
امتحان شون اوپن بوکه؟:31:

MOHAMMAD_ASEMOONI
13-06-2011, 01:18
امتحان شون اوپن بوکه؟:31:

سلام
:10:

امتحان هممون اوپن بوکه .

ما آزادیم که مشورت کنیم , سوال کنیم , یادداشت کنیم , بخونیم , بشنویم . فقط ازمون میخواد درست جواب بدیم . درست عمل کنیم .

mokafati
13-06-2011, 05:39
وقتی بچه ها هیچی یاد ندارند مگه میشه جواب سوال خدا رو بدند!؟

Lady parisa
13-06-2011, 12:55
آقا محد لطفا زیر دیپلم بگین آخرش بچه ها داستانشون چی شد!!!!
:31:

MOHAMMAD_ASEMOONI
13-06-2011, 17:20
آقا محد لطفا زیر دیپلم بگین آخرش بچه ها داستانشون چی شد!!!!
:31:

سلام
ممنون از توجهتون به این مطلب .
:11:
متاسفانه تاپیک از انجمن مربوط به خودش منتقل شد به انجمن علمی !!! که معنیش اینه که تاپیک قراره حذف بشه .

این هم روشی هست برایِ حذف تاپیکها . از جایِ صحیح میفرستنش به یک جای غلط تا بعد بگند جاش اینجا نیست و بره تو سطل آشغال سایت .

تا فرصت هست از همه ی دوستان که لطف کردند و منت گذاشتند و این تاپیک رو خوندند و نظر دادند تشکر کنند .

اما حرفِ آخر :

طبقِ اطلاعاتی که وجود داره , همه ی نظرها بر این عقیده استوار هست که کودکان حتماً در قیامت حضور پیدا میکنند تا تکلیفشون مشخص بشه .
یکی میگه بستگی داره که پدر و مادرشان مومنند یا کافر .
در حالیکه خداوند هرگز کسی رو براساس ایل و تبار و ایمان پدر و مادرش مجازات نمیکنه .

یکی میگه این کودکان میشند خادم اهلِ بهشت که باز هم با عدالتِ مطلق الهی جور در نمیاد چون اگر چنین باشه جهنمیها حق اعتراض دارند که چرا در کودکی از دنیا نرفتند تا جهنمی نشند .
یکی میگه ازشون امتحان گرفته میشه که باز هم با عقل جور در نمیاد چون قیامت روز حساب کتاب هست نه روز امتحان .
===========================

اما برای خاتمه , نظر بنده ی مخلص رو هم باستحضارتون میرسونم :

هیچ کس در روز قیامت کودک و دیوانه محشور نمیشه .
کسانی که دیوانه اند یا کودک از دنیا میرند , وجودشون فقط امتحانی بوده برای پدر و مادر و بستگان و اطرافیانشون اما خودشون هرگز در کودکی و دیوانگی مورد آزمایش قرار نمیگیرند
درست مثل بچه گربه ی گرسنه و تنهائی که خدا بر سر راهِ شما قرار میده تا عکس العمل شما رو بسنجده یعنی ایمانِ شما با اون بچه گربه امتحان میشه درحالیکه خودش امتحان نمیشه .

خب اگر این نظریه صحت داشته باشه یک سوال پیش میاد :
تکلیفشون در روز قیامت چطور تعیین میشه ؟؟؟؟
جواب با موضوعی دیگه ربط پیدا میکنه :
استنساخ

این کودکان و دیوانگان دوباره به دنیا میان و تمام مراحل امتحانشون رو تا پیری طی میکنند و از دنیا میرند .
خودشون در این مرحله ممکنه کودکشون رو از دست بدند که باز هم کودکشون به دنیا برمیگرده تا امتحانش رو طی کنه .
این نظریه با همه چیز جور درمیاد تقریبا .
با آزمایش بودن زندگیِ دنیا , قیامت که روز حساب هست , قانونِ هیچکس بار گناه کسی را به دوش نمیکشد و غیره .
اگر تاپیک حذف نشد , منتظر نظرات دوستان علاقمندِ اندیشمند هستیم .
حق یارتان
:11:

Reza31001
13-06-2011, 18:13
اینی که گفتین صرفا نظر شماست یا فرضیه ای با مدرک؟

MOHAMMAD_ASEMOONI
13-06-2011, 18:38
اینی که گفتین صرفا نظر شماست یا فرضیه ای با مدرک؟

سلام
این نظر شخصیِ بنده هست فقط .
این نظریه به همه ی سوالها در موردِ سرنوشتِ کودکان و دیوانگان پاسخی منطقی میده و در عینِ حال با هیچ یک از موضوعاتِ دینی در موردِ آزمایش بودنِ زندگیِ دنیا و قیامت و عدالتِ مطلقِ خداوندِ متعال منافات نداره و در تناقض نیست .

با تشکر از حضورتون
:11:

danial_848
17-06-2011, 00:40
نه تناسخ که کاملاً با تعالیم اسلام در تضاده و از دید فلسفی هم با چندین روش قابل رد هست

درمورد سرنوشت کسانی که گفتید به این عبارت که در بسیاری از آیات قرآن هست (و احتمالا قبلا دیدید) توجه کنید: "لا تکلف الله نفساً إلا وسعها"

dashhosein38
18-07-2011, 11:35
تناسخ از دید فلسفی هم با چندین روش قابل رد هست

میشه دلایل عقلی رد تناسخ رو بگید؟