PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : هزینه طراحی «سمند» چقدر بود؟



F_14_TOMCAT
08-05-2011, 07:34
اگرچه خودروسازی ایران هماکنون به مرحلهای رسیده که با هزینهای حول و حوش 60 میلیارد تومان اقدام به طراحی خودروهای جدید میکند، اما تاریخ نشان میدهد پیشترها هزینهای گزاف برای این ماجرا پرداخت شده است.


«سمند» نمونه بارز این موضوع به حساب میآید، خودرویی که طراحی آن هزینهای حدودا 500 میلیارد تومانی روی دست ایرانخودرو گذاشته است. آن طور که یکی از مدیران پروژه ایرانخودرو به خبرنگار ما میگوید، به دلیل آنکه سمند، تجربه اول ایرانخودرو در طراحی محصول بود، این شرکت مجبور به تحمل هزینهای حدودا 500 میلیارد تومانی برای طراحی آن شد.با وجود صرف چنین هزینه ای، سمند هماکنون محصول سوم ایرانخودرو به شمار میرود و تیراژ آن از پژو 405 قدیمی و پژو 206 کمتر است. آغاز طراحی این محصول که نخستین خودرو ملی کشور محسوب میشود، به اواسط دهه هفتاد و دوران مدیرعاملی منوچهر غروی در ایرانخودرو برمی گردد.
سمند البته در اوایل دهه 80 و طی دوران ابتدایی مدیرعاملی منوچهر منطقی رونمایی شد. این خودرو هماکنون در مدلهای سورن، سریر و lx به تولید میرسد و برخی نیز «دنا» را مدلی جدید از سمند میدانند. آن طور که ایرانخودروییها عنوان میکنند، هزینه طراحی هر يك از دو محصول اخیر ایرانخودرو (رانا و دنا)، حدود 60 میلیارد تومان بوده است.

منبع :downallfa

ehsan_wwe
12-05-2011, 15:14
دوستان يه سوال
خودتونو بزاريد جايه يه خودرو ساز

دقتم داشته باشيد نرخ جهاني طراحي بدنه 100 هزار دلاره مگه اينكه طراحي صنعتي هم داشته باشي كه جاي كمكو پيچو دسته موتورو اينارو اوكي كني ‌بازم بيشتر از 500 هزار دلار نميشه (‌ بيشتر ماشيناي كه ساخته ميشن برنده هاي مسابقه طراحي بدنه اند كه جايزه زير 100 هزار دلار داره )‌
هزينه خط توليد هم ميوفته به عهده شركت هايي كه باهاشون كار ميكني
ميمونه هزينه ويند تونل و بقيه ابزاراي تست

رو هم رفته با هزينه خط اسمبل به نظرتون از 2 ميليارد بيشتر ميشه ؟ (‌اونم براي ماشيني مثل سمند )‌

اگه ميشه چرا ميشه بگيد

راستي من متخصص شبيه سازي هستم (‌تو اكسر كارخونه ها هم سر زدم بجز ايران خودرو )‌ خيلي دوست دارم بدون ايران خودرو پول مفت رو به كدوم بخش ميده كه 500 ميلارد تومن ميشه

mohamad skystar
12-05-2011, 18:58
فکر نمیکنم 500 میلیارد تومان واسه راه اندازی سمند هزینه شده باشه.

hasanmotori
12-05-2011, 22:53
اصلاً طرح سمند طرح یه ماشین دیگه بوده که به تولید نرسیده فک کنم مال جگوار بوده!
بعدم شاسی سمند که همون 405 ه فقط یه بدنه ساده طراحی شده ... حالا دوستان میگن 2 میلیارد ولی فک نکنم 2 میلیون تومنم هزینه طراحی سمند شده باشه
اینا اینارو میگن که من و شما نگیم این همه پول مفتی که واسه ماشیناشون میدیم کجا میره و خب یه عده ای هم باور میکنن!

mohamad skystar
13-05-2011, 00:26
اصلاً طرح سمند طرح یه ماشین دیگه بوده که به تولید نرسیده فک کنم مال جگوار بوده!


طرح ماله BMW بوده.

Ship Storm
05-06-2011, 06:20
من هم شنیده بودم اتاق سال 96 بی ام دبلیو بوده که شرکت بی ام دبلیو به علت نقص اون رو رد کرده و تولیدی ازش نداشته
ولی جدا از این ها ، ستون های جلو یکم زاویه دید رو تو میدون ها در هنگام دور زدن کم میکنه

M A M M U T
05-06-2011, 09:24
500 ملیارد خیلی زیاده.... فکر نکنم.... کل بودجه ی راه و ترابری 3 میلیارد دلاره ...برا مقایسه گفتم....

rami_hemi
05-06-2011, 09:47
بیشتر نظرات کاملا اشتباه بودن . بی تعارف میگم
سمند حاصل پروزه یک شرکت طراحی اینگلیسی بر پایه پلتفرم 405 پژو برای یک شرکت تایوانی بود ولی این شرکت قبل از راه اندازی خط تولید ورشکست شد و شرکت تحقیقاتی اینگلیسی با یک طرح که هزینه سنگینی براش برداشته بود روی دستش باقی موند
تو این دوره ایرانخودرو که به دنبال یک طرح بودتا اولین برند ایرانی رو تولید کنه توجهش به این مدل جلب شد چون پلتفرم مشترکی با 405 این طرح رو انتخاب کرد .
در ضمن دوستان پروسه طراحی یه اتومبیل تا رسیدن به خط تولید هزینه های سنگینتری رو میتونه داشته باشه .
شاید شما فکر کنید طراحی صنعتی مقوله ساده ای هستش ولی از یک اسکیچ اولیه تا مدل سازی استاتیک زمان زیادی رو صرف میکنه .
اینطوری نیست که یه اسکیچ بزنن بعد نقشه ها اماده بشه .
اسکیچ زده میشه یا بهتره بگم اسکیچها زده میشن بعد بهترین طرح از نظر کارشناسان بازار یابی انتخاب میشه
طرح میره برای مدلسازی دیجیتالی تا یک طرح با اصول مهندسی طراحی بشه که اگه یک فریم جدید لازم بشه کار به درازا میکشه
کار هم با سالید ورک این چیزا انجام نمیشه بلکه با کتیا هر قطعه جدا جدا توسط افراد یک تیم طراحی میشه
بعد از اون نوبت میرسه به مدلسازی گلی و تستهای تونل باد .بعد از اون میرسیم به مرحله جایابی قطعات بعد از اون تازه میرسه به طراحی خط تولید و قالبتها که هزینهای سر سام آوری داره .من تنها این رو بگم برای یک قالب گچی که واسه فایبر گلاس لازم داشتم و باید دقیق با سی ان سی فرز در می اومد هزینه ای نزدیک به 10 تومن برام فاکتور در اوردن .

Penryn
05-06-2011, 10:35
بیشتر نظرات کاملا اشتباه بودن . بی تعارف میگم
سمند حاصل پروزه یک شرکت طراحی اینگلیسی بر پایه پلتفرم 405 پژو برای یک شرکت تایوانی بود ولی این شرکت قبل از راه اندازی خط تولید ورشکست شد و شرکت تحقیقاتی اینگلیسی با یک طرح که هزینه سنگینی براش برداشته بود روی دستش باقی موند
تو این دوره ایرانخودرو که به دنبال یک طرح بودتا اولین برند ایرانی رو تولید کنه توجهش به این مدل جلب شد چون پلتفرم مشترکی با 405 این طرح رو انتخاب کرد .
در ضمن دوستان پروسه طراحی یه اتومبیل تا رسیدن به خط تولید هزینه های سنگینتری رو میتونه داشته باشه .
شاید شما فکر کنید طراحی صنعتی مقوله ساده ای هستش ولی از یک اسکیچ اولیه تا مدل سازی استاتیک زمان زیادی رو صرف میکنه .
اینطوری نیست که یه اسکیچ بزنن بعد نقشه ها اماده بشه .
اسکیچ زده میشه یا بهتره بگم اسکیچها زده میشن بعد بهترین طرح از نظر کارشناسان بازار یابی انتخاب میشه
طرح میره برای مدلسازی دیجیتالی تا یک طرح با اصول مهندسی طراحی بشه که اگه یک فریم جدید لازم بشه کار به درازا میکشه
کار هم با سالید ورک این چیزا انجام نمیشه بلکه با کتیا هر قطعه جدا جدا توسط افراد یک تیم طراحی میشه
بعد از اون نوبت میرسه به مدلسازی گلی و تستهای تونل باد .بعد از اون میرسیم به مرحله جایابی قطعات بعد از اون تازه میرسه به طراحی خط تولید و قالبتها که هزینهای سر سام آوری داره .من تنها این رو بگم برای یک قالب گچی که واسه فایبر گلاس لازم داشتم و باید دقیق با سی ان سی فرز در می اومد هزینه ای نزدیک به 10 تومن برام فاکتور در اوردن .
بارک اله دقیقاً درسته منم میخواستم جواب اون دوستمون که گفته نرخ جهانی طراحی بدنه 100 هزار دلاره رو بگم که شما گفتی.
طراحی ماشین اونقدر هزینش بالایه که میبینیم غیر از خودروسازهای ایرانی هیچ شرکت دیگری در کشورهای پردرآمد خاورمیانه حاضر نیست همچین پولی پرداخت کنه چون واردات خودرو خیلی بیشتر برای این کشورها میصرفه تا پرداخت مبالغ ده ها میلیارد دلاری.

رو هم رفته با هزينه خط اسمبل به نظرتون از 2 ميليارد بيشتر ميشه ؟ (‌اونم براي ماشيني مثل سمند )‌
هزینه ی طراحی جیگ و فیکسچرها از اینم بیشتره عزیزم تا چه برسد به هزینه ی ساخت جیگ و فیکسچرها هزینه ی طراحی بدنه هزینه ی طراحی خطوط تولید و...... دو میلیارد میدی فقط 500 متر راه رو برات اسفالت میکنن نه اینکه خط تولید خودرو برات راه بندازن!

amir_eshgh01
05-07-2011, 17:01
500 ملیارد خیلی زیاده.... فکر نکنم.... کل بودجه ی راه و ترابری 3 میلیارد دلاره ...برا مقایسه گفتم....

خب داداشی 3میلیارد دلار که میشه 3000 میلیارد تومن بعدشم نشنیدی اکه .... نره بازار ؛ بازار می گنده؟

این تجربه های تلخ برا خیلی وقت پیشه از اون زمونی که پیکان رو از شرکت تالبوت انگلیس خریدن تا حالا

Mahdi_Moosavi
05-07-2011, 19:40
خوب لازم نیست ایران خودرو یا هر کمپانی داخلی دیگه ای یک محصول داخلی تولید کنن که اینقدر بی کیفیت باشه
محصولات بعدی اونا هم چیزی جز کپی از محصولات قبلی با یک کم تغییرات ظاهری باشه
نه موتور ملی میخوایم و نه خودروی ملی...
ورود خودروهای خارجی رو آزاد کنن تا با خرید محصولات خارجی تفاوت کیفیت محصولات مشخص بشه
اون موقع میشه مقایسه کرد که این پول هایی که برای محصولات داخلی پرداخت میشه واقع ارزشش رو داره یا نه؟!
مردم چه گناهی کردن که باید همچین آشغال هایی رو استفاده کنن؟!
تا زمانی که ورود خودرو به ایران آزاد نشه توی صنعت خودرو به دلیل عدم وجود رقیبی جدی و با کیفیت درجا خواهیم زد

به همین راحتی ؟

میدونی چندین هزار نفر تو کارخونه های خودروسازی داخلی ( ایرانخودرو، سایپا، پارس خوردرو و ...... ) و شرکت های وابسته ( نیرو محرکه و ....... ) کار می کنن ؟

اینم می دونی که با وارادات بدون تعرفه گمرک خودرو تقریبا همشون بی کار می شن ؟

نه حرف شما در مورد کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل غلطه و از از طرفی کسی هم بدش نمیاد خوردرو های وارداتی رو با یک سوم قیمت حال حاضر سوار بشه !

راهش اینی نیست که شما می فرمایید .... مسئله خیلی خیلی پیچیده تر از این حرفاست .... پس بهتره تو این انجمن های تحت وب در مورد مسائل فنی و علمی صحبت کنیم .... بهتر نیست ؟