PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : روانشناسی رنگها



fahmi
30-04-2011, 12:00
شاید خالی از لطف نباشه که کمی هم در مورد تاثیر رنگ ها صحبت کنیم . اینکه اگه کاری رو داریم طراحی میکنیم مخاطبمون کیه ؟ چطور میتونیم جذبش کنیم ؟با چه رنگی میتونیم تاثیر گذار باشیم؟
من سعی می کنم هر روز در مورد یه رنگ یه توضیحاتی که از اساتید مجتمع آموزشی کیش مهر یاد گرفتم رو در اختیار شما هم قرار بدم . امیدوارم که براتون مفید باشه

قرمز

مثبت : شجاعت فیزیکی ، قدرت ، گرما ، انرژی ، بقا، 'جنگ و پرواز'، مردانگی ، هیجان.

منفی : بی اعتنایی ، پرخاشگری ، کرنش.

قرمز احساسی ترین رنگ سیر است که موجب تحریک ضربان قلب و تنفس سریعتر می شود. همچنین رنگ عشق است. لباس قرمز بسیار جلب توجه کننده است. از آنجا که رنگ تندی است ، لباس قرمز در مذاکرات و یا مقابله ها چندان مناسب به نظر نمی رسد. اتومبیل های قرمز اهداف محبوبی برای دزدها هستند. در دکوراسیون ، معمولا روی رنگ قرمز تکیه می شود. دکوراتورها معتقدند از آنجا که مبلمان قرمز جلب توجه کننده است می تواند بسیار مناسب باشد . این رنگ منجر به عکس العمل سریع مشتریان می شود به همین دلیل رنگ محبوبی در قمار به شمار می رود و دکمه های "همین الان بخر "eBay نیز به رنگ قرمز است

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

منبع :
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

fahmi
01-05-2011, 09:26
زرد :

مثبت : خوش بینی ، اعتماد به نفس ، برون گرایی ، قدرت عاطفی ، دوستی ، خلاقیت.

منفی : بی خردی ، ترس ، شکنندگی عاطفی ، افسردگی ، اضطراب ، خودکشی.

زرد آفتابی شاد توجه رباست. در حالی که رنگ خوش بینانه به نظر می رسد، افراد در اتاقهای زرد رنگ بد اخلاق می شوند، و کودکان بیشتر گریه می کنند . برای چشم انسان این رنگ سخت ترین پذیرش را دارد . زرد باعث افزایش تمرکز است ، از این رو برای برچسب های قانونی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

منبع :
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

wichidika
02-10-2012, 16:34
رنگ مشكي حس پرخاشگري را القا مي‌كند

تاثير كاربردي رنگ‌ها در زندگي انسان








[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
روانشناسان تاكيد دارند كه بسياري از جنبه‌هاي رواني و حتي جسمي ما تحت تاثير رنگ‌هاي مختلف هستند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان معتقدند كه رنگ‌ها روي خلق‌و‌خوي انسان ها، اشتها و حتي چگونگي فعاليت مغزي تاثير مي‌گذارند.
روزنامه ديلي ميرور در مقاله جديدي به بررسي تاثير رنگ‌هاي مختلف بر جسم و روان انسان پرداخته است. در اين مقاله آمده است:
- آبي؛ روانشناسان مي‌گويند اگر قصد داريد وزنتان را كاهش دهيد، براي آشپزخانه منزل خود رنگ آبي را انتخاب كنيد. افرادي كه ديوارهاي آشپزخانه آنها به رنگ آبي است در مقايسه با اشخاصي كه آشپزخانه‌هاي قرمز يا زردرنگ دارند، يك سوم كمتر كالري مصرف مي‌كنند. رنگ آبي تاثير چشمگيري در كاهش اشتها دارد.
- صورتي؛ مطالعات نشان داده است كه رنگ صورتي واقعا تاثير آرامش بخش روي مغز دارد. دكتر الكساندر شائوس،‌ رييس انستيتو مطالعات زيست اجتماعي و پزشكي آمريكا در واشنگتن نخستين فردي بود كه متوجه شد رنگ صورتي به كاهش اضطراب و عصبانيت كمك مي‌كند. وي ادعا مي‌كند در يك اتاق صورتي رنگ اگر فردي حتي براي عصبانيت يا پرخاش كردن تلاش هم كند،‌موفق نمي‌شود. در چنين فضايي عضله‌هاي قلب نمي‌توانند با شتاب فعاليت كنند و به ناچار آرام مي‌مانند.
- قرمز؛ اين رنگ تاثير به سزايي در افزايش هيجانات دارد و در عين حال در ذهن ناخودآگاه انسان با قدرت مرتبط است.
- زرد؛ آزمايشات تاييد مي‌كند كه رنگ زرد، تمركز را بهبود مي‌بخشد چون در بيدار شدن مغز و سيستم اعصاب نقش دارد. مطالعات نشان مي‌هد كه نگاه كردن به رنگ زرد موجب افزايش ترشح ماده شيميايي ايجاد كننده احساس خوب در مغز دو سوم به «سروتونين» مي‌شود. روانشناسان مي‌گويند در واقع واكنش‌هاي ما نسبت به رنگها اغلب با تجارب ما از طبيعت مرتبط هستند.
- سبز؛ رنگ سبز نيز تاثر آرامش بخش دارد به همين دليل ديوار استوديوهاي ضبط تلويزيوني و تخته سياه‌ها در مدارس،‌ سبز رنگ هستند. برخي از مطالعات نيز نشان مي‌دهد كه رنگ سبز حتي به مشتريان احساس آرامش بيشتري مي‌دهد.
- سفيد؛ هرچند رنگ سفيد نماد سادگي است اما آزمايشات ناسا در آمريكا نشان داده است كه كارمندان در اتاق‌هايي كه ديوارهاي سفيد رنگ دارند، كارآيي كمتري دارند احتمالا به اين دليل كه با تضادهاي بي روح در اطرافشان مواجه مي‌شوند كه آنها را آشفته مي‌كنند. اما از سوي ديگر نحوه كاربرد اين رنگ نيز تاثيرگذار است. براي مثال افرادي كه لرزش دست دارند در اتاقي با ديوارهاي سفيد آرامش يافته و لرزش دستان آنها كمتر مي‌شود. به علاوه رنگ سفيد القا كننده صداقت و پاكي است و افرادي كه سفيد مي‌پوشند حس فداكاري و نوعدوستي بيشتري را منتقل مي‌كنند. به همين دليل لباس پزشكان و پرستاران سفيد است.
- سياه؛ روانشناسان مي‌گويند از آنجا كه رنگ سياه حس قدرت را در ذهن تداعي مي‌كند مي‌تواند القا كننده حس پرخاشگري باشد. در يك مطالعه از سوي كارشناسان دانشگاه فلوريدا روي گروهي از ورزشكاران معلوم شد تيمي كه لباس مشكي به تن داشتند بيشتر رفتارهاي ناشايست از خود نشان مي‌دادند و بيشتر جريمه مي‌شدند.
انتهاي پيام

wichidika
18-11-2012, 18:48
چرا فراري‌ها قرمزند و شاسي‌بلندها تيره‌رنگ؟ (+جدول) ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] 7-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%D9%8A%E2%80%8C%D8%A8%D9%84%D9%8 6%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%8A%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%86%DA%A F-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84)
اگر دقت كرده‌ باشيد شركت فراري بيشتر خودروهاي خود را به رنگ قرمز يا زرد توليد مي‌كند. آمار خودروهاي شاسي‌بلندي كه با رنگ تيره- مشكي، قهوه‌اي يا سرمه‌اي- توليد شده‌اند بر خودروهايي كه رنگ روشن داشته‌اند مي‌چربد. دليل اين موضوع چه مي‌تواند باشد؟
خودرو و رنگ‌ها، اين دو در ظاهر چقدر مي‌توانند به يكديگر بي‌ارتباط باشند. حقيقت اما اين است كه رنگ‌ها به شدت بر صنعت خودروسازي تاثير دارند و خودروسازان بزرگ اهميتي ويژه براي رنگ‌ها قائلند. زيرا رنگ‌ها به راحتي مي‌توانند فروش يك خودرو را با افت مواجه كنند و يا آنرا به اوج برسانند. دليل اين موضوع هم چيزي جز روانشناسي رنگ‌ها و تاثير آن بر آدم‌ها و زندگي‌شان نيست.


به گزارش اقتصاد ايران آنلاين، اين موضوع را به شكل شفاف‌تري مي‌توان در تاثير رنگ‌ در لباس آدم‌ها مشاهده كرد. مسلما براي هر كسي مهم است كه لباسش چه رنگي باشد و چه رنگي بپوشد كه به او بيايد. مثلا گفته مي‌شود براي اينكه روزها فعال‌تر و شادتر باشيد و با انرژي بيشتري كارتان را پي بگيريد بايد از پيراهن‌هاي قرمز استفاده كنيد. يا براي مثال اگر مي‌خواهيد در روز با اشتها باشيد و از خوردن و آشاميدن لذت ببريد زرد و نارنجي به تن كنيد. يا براي مثال براي شادابي در طول روز لباس سبز به تن كنيد. همه اين موارد به خوبي نشان مي‌دهد كه رنگ چه تاثيري بر انسان و حال و اوضاع اطرافش مي‌گذارد.

حال همين شرايط را مي‌توان در بازار خودرو مشاهده كرد. اگر دقت كرده‌ باشيد شركت فراري بيشتر خودروهاي خود را به رنگ قرمز يا زرد توليد مي‌كند. آمار خودروهاي شاسي‌بلندي كه با رنگ تيره- مشكي، قهوه‌اي يا سرمه‌اي- توليد شده‌اند بر خودروهايي كه رنگ روشن داشته‌اند مي‌چربد. دليل اين موضوع چه مي‌تواند باشد؟

اكثر فراري‌ها قرمزند چون...

رنگ قرمز رنگي پرهيجان، خشمگين و پرحرارت است كه مي‌تواند نشان دهنده سرعت و قدرت باشد. حال بايد گريزي بزنيم به مشخصات فني خودروهاي فراري! فراري‌ها خودروهاي به شدت پرسرعتي هستند كه از لحاظ موتور بسيار قوي‌ عمل مي‌كنند. اين خودرو مي‌تواند در مدت زمان نزديك به ۳ ثانيه از سرعت ۰ به ۱۰۰ كيلومتر برسد و آسفالت را از جا بكند.

با توصيفاتي كه از رنگ‌ها شد مشخص است كه تنها رنگ قرمز و زرد هستند كه مي‌توانند حق اين ماشين را ادا كنند. اين دو رنگ را برخي به «رنگ‌هاي آتش» تشبيه كرده‌اند. رنگ‌هاي آتش يعني همان زرد و قرمز جزو رنگ‌هايي هستند كه در شعله آتش ديده مي‌شوند. قطعا رنگ قرمز مي‌تواند به خوبي نشان دهنده سرعت و قدرت اين خودروهاي پرسرعت باشد. البته فقط فراري نيست كه متوجه اين موضوع شده بلكه بسياري از كمپاني‌هايي كه خودروهايي سرعتي مي‌سازند از اين فوت‌وفن براي فروش خودروهايشان استفاده مي‌كنند.

شاسي‌بلندها عموما تيره‌اند چون...

براي پاسخ به اين سوال كه چرا خودروهاي شاسي‌بلند بيشتر تيره‌ رنگ هستند بايد به خصوصيات رنگ‌هاي تيره از جمله مشكي و سرمه‌اي اشاره كرد.

اين رنگ‌ها عموما جاذبه و ابهت ايجاد مي‌كنند و عموما موجب بزرگ‌ به نظر آمدن افراد مي‌شوند. براي خودروهاي شاسي‌بلند بيشتر رنگ‌هاي تيره استفاده مي‌شود تا ابهت و بزرگي آنها بيشتر به چشم بيايد. در برخي كشورها خودروهاي شاسي‌بلند مشكي قيمت گران‌تري نسبت به ديگر رنگ‌ها دارند و در برخي كشورهاي ديگر – از جمله كشور خودمان- هم رنگ سفيد قيمت بالاتري نسبت به ديگر رنگ‌ها دارد. حال چرا رنگ سفيد بيشتر در ايران مي‌فروشد؟

خودروهاي سفيد گران‌تر است چون...

بسياري از فعالات بازار خودرو دليل گران‌تر بودن خودروهاي سفيد در ايران نظري ساده و عاميانه دارند. آن هم اينكه رنگ سفيد مد است و از سادگي دلچسبي برخوردار است. اين افراد آنچنان بي‌راه نمي‌گويند چون ايراني‌هايي كه بيشتر به خريد خودروي سفيد رنگ‌ راغب هستند مد و عشق‌و علاقه به خودروهاي سفيد را دليل اين موضوع مي‌دانند. ولي قضيه به اينجا ختم نمي‌شود. برخي مي‌گويند چون ايران جزو كشورهاي گرم و خشك است و همچنين شست‌وشوي خودرو با آب شرب آنچنان كار درستي نيست مردم ترجيح مي‌دهند خودروي سفيد داشته باشند تا گرد و خاك روي آن به چشم نيايد و خودرو كثيف جلوه نكند.

برعكس خودروهاي تيره به راحتي كثيفي و گردآلودبودن خود را نشان مي‌دهند. البته در همين ايران اكنون رنگ‌هاي جديدتر و جالب‌تري مثل صورتي و بنفش و سبز هم مد شده است كه بيشتر بر روي خودروهاي كوچك و جمع‌وجور به چشم مي‌آيد. دليل ان هم فانتزي بودن اين رنگ‌هاست كه بيشتر بر روي خودروي‌ها كوچك مي‌نشيند و خود را نشان مي‌دهد. در جدول زير مي‌توان تفاوت قيمت تقريبي خودروهاي سفيد با ديگر رنگ‌ها در كشور مشاهده كرد.

wichidika
06-12-2012, 09:19
"سفید" محبوب‌ترین رنگ خودرو در جهان شناخته شد





([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
براساس تازه‌ترین گزارش بزرگترین شرکت رنگ خودروی جهان، رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ خودرو در جهان محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، شرکت صنایع PPG در گزارش سالانه خود اعلام کرده که هم‌اکنون خودرو در رنگین کمانی از رنگها در سراسر جهان به تولید رسیده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. با این وجود رنگ سفید بیش‌ترین متقاضی را در بین خریداران خودرو دارد.
این برای دومین سال پیاپی است که سفید به عنوان محبوب‌ترین رنگ خودروی جهان معرفی شده است. بعد از سفید نیز رنگهای نقره‌ای، مشکی، خاکستری و قرمز به عنوان محبوب‌ترین رنگهای خودروی جهان معرفی شده‌اند.
اگرچه در منطقه آمریکای شمالی بعد از رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ‌ها به ترتیب سیاه، نقره‌ای و خاکستری هستند. شرکت PPG رنگ خودروهای شرکت‌های بزرگی مانند فورد، جنرال‌موتورز و بی.ام.و را تامین می‌کند.
انتهای پیام