مشاهده نسخه کامل
: می شه چند تا موضوع جالب برای هوش مصنوعی بگید
نازنین زهرا
19-04-2011, 15:18
سلام من این ترم هوش مصنوعی دارم می شه چند تا موضوع خیلی خوب بگید فقط موضو ع من مطلب نمی خوام فقط موضوع خوب
مرثی:40:
***Spring***
20-04-2011, 11:50
سلام ...
جستجو و Search در Forum --- ایجاد تاپیک و پست ||| راهنما ، نکتهها و ترفندها ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
+++++++
اگه مقاله مختصر و مفید میخواید ، مثل این تاپیک :
هوش مصنوعی ترکیبی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
متن همین تاپیک :
از بدو مطرح شدن هوش مصنوعی به عنوان یک Dicipline در علوم رایانه، دو طرز تفکر در تحقق سیستم های هوشمند مطرح بوده است، شاید بتوان آن دو را در پردازش نمادین و پردازش عددی تعریف نمود. برای درک پردازش نمادین می توانیم به یک مثال اشاره داشته باشیم. فرض کنید از یک نوازنده پیانو سوال می کنیم که چگونه پیانو می نوازی؟! این نوازنده با استفاده از یک سری بیانات و شاید حرکات، روش کار خود را به ما نشان می دهد و به احتمال زیاد شیوه عمل او را هم درک می کنیم و اگر کمی جدیت به خرج دهیم شاید حتی بتوانیم چند نت را هم به گونه ای جمیع تکرار نماییم. حال فرض کنید، می خواهیم این رفتار را با استفاده از یک فرمول ریاضی(پردازش عددی) مدل کرده و مثلا با استفاده از یک ربات تکرار کنیم. سوال این خواهد بود که آیا مدل ریاضی که منحصر به روابط بین یک سری کیفیتهای رقمی است، قادر به انجام این عمل خواهد بود؟ فکر می کنم جواب شما منفی باشد. در ادامه به یک وضعیت دیگر اشاره می کنم. فرض کنید می خواهید از یک خیابان که ماشین ها با سرعت عبور می کنند، بگذرید. آیا روش تصمیم گیری شما در رابطه با عبور کردن بر مبنای پردازش یک سری اندازه گیری انجام شده است؟ برای مثال آیا سرعت ماشین را تخمین زده و با در نظر گرفتن عرض خیابان، سرعت خود را محاسبه می کنید؟
به احتمال زیاد در این صورت مطمئناً شانس رسیدن شما به آن طرف خیابان بسیار پایین می باشد و یا زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید که تصمیم به عبور از خیابان را به مرحله اجراء در آورید. در این گونه شرایط ، روش برخورد ما به این صورت خواهد بود که: « به نظر می رسد ماشین آهسته حرکت می کند؛ به آن طرف خیابان خواهم رسید» در این نوع پردازش انسان مواجه با تعداد زیادی نماد symbols می باشد و با استفاده از این نمادها برای تصمیم گیری اقدام می کند. این نوع تصمیم گیریها به طور واضح در رفتار آدمی مشاهده می شود و طبیعی است که پردازش نمادین از جایگاهی ویژه در علم هوش مصنوعی برخوردار است. در کنار پردازش نمادین در انسان می دانیم که مغز انسان از یک مجموع منسجم سلول های عصبی تشکیل شده است و مدل های ارائه شده برای این سیستم عصبی بر مبنای پردازش عددی عمل می کند. چگونگی عمل سیستم طبیعی عصبی به طور واضح برای انسان مشخص نشده است و از آنجا که مدل های ارائه شده،از قابلیتهای بسیار بالایی برخوردار هستند و در کاربردهای زیادی از خود کارآیی خوبی ارائه کرده اند، به نظر می رسد از واقعیت امر زیاد دور نباشند.
بنا براین، شاید بتوان گفت، انسان به طور کلی در سطح بالای تصمیم گیری از پردازش نمادین استفاده می کند و در سطوح حسی و واکنشهای عصبی خود یک نوع پردازش عددی را به کار می گیرد. بنابراین، رفتار هوشمندانه آدمی ناشی از یک روش نمادین تفکر در کنار محاسبات عصبی مغز می باشد. همانگونه که مطرح شد، این دو محور در هوش انسان از بدو پیدایش هوش مصنوعی، به صورت دو دیدگاه معرفی شده اند. از یک دید، هدف ساختن مغز مصنوعی(شبکه های عصبی مصنوعی) است که در صورت وجود این سخت افزار می توان توقع داشت ماشینی که به این وسیله مجهز شود، رفتار هوشمندانه از خود نشان دهد.از دیدگاه دوم، هدف، مدل سازی روش تفکر انسان است که با استفاده از آن انسان تصمیم گیریهای هوشمندانه می کند. در دهه های ۵۰ و ۶۰ محور اول به عنوان محور اصلی در مخلوقات هوش مصنوعی مطرح بوده است ولی در دهه ،۷۰ پردازش نمادین به عنوان فهم روش تفکر در طراحی سیستم های هوشمندان مطرح شد.
خوشبختانه، در ۱۰ سال اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند که برای ساختن یک سیستم هوشمند که بتواند در حوزه های (Domains) مختلف عمل کند، و یک مسأله پیچیده را حل کند، اعتماد کردن به یک روش(یا بینش) کافی نخواهد بود و از این رو فلسفه هوش مصنوعی ترکیبی (Hybrid Artificial Intelligence) مطرح شده است.به طور کلی سه روش ترکیب تکنیکهای هوش مصنوعی در جهت ساخت یک سیستم هوشمند ارائه شده است که در ذیل به اختصار به آنها می پردازیم.در روش اول از یک تکنیک خاص جهت اجرای یک function در یک تکنیک دیگر هوش مصنوعی استفاده می کنیم. برای مثال در طراحی یک سیستم کنترلی فازی چندین بلوک وجود دارد که هر کدام کار مشخصی را انجام می دهند. یکی از این بلوکها جهت انجام Fuzzification طراحی می شود. در یک سیستم ترکیبی می توان از شبکه های عصبی در انجام این کار استفاده نمود. البته در اینجا در مورد مزایا یا معایب این ترکیب سخنی گفته نخواهد شد. در یک مثال دیگر می توان به کاربرد روشهای ژنتیکی در امر یادگیری شبکه های عصبی اشاره نمود.در روش دوم جهت ساخت یک سیستم پیچیده، آن سیستم را تجزیه نموده(به زیر سیستم های کوچکتر تقسیم نموده) و بعد از آن هر زیر سیستم را با یک روش مناسب هوشمند پیاده سازی می کنیم. برای مثال جهت کنترل یک فرآیند پیچیده صنعتی از شبکه های عصبی جهت پیشگویی و مدل سازی یک سری از پارامترهای کلیدی استفاده می شود و نتایج به دست آمده جهت تصمیم گیریهای کلی به یک سیستم خبره داده می شود.
سیستم خبره در اصل حکم یک مدیر پروسه متخصص را دارد که با استفاده از پارامترهای تولید شده در سطح پایین تر تصمیم گیری می کند. بسیاری از مسائل پیچیده از این طبیعت برخوردار هستند و شکستن آن به مسائل کوچکتر و به کارگیری روش مناسب برای حل هر کدام به صورت مجزا و در نهایت ادغام کردن نتایج به دست آمده، به حل درست مسأله اصلی کمک خواهد نمود.
روش آخر استفاده از یک روش هوشمند در پیاده سازی یک روش دیگر می باشد. برای مثال می توان به پیاده سازی یک سیستم خبره با استفاده از شبکه های عصبی اشاره نمود. در اینجا هر نرون در شبکه عصبی یک قانون در پایگاه دانش می باشد و با استفاده از محاسبات عصبی روش استنتاج را پیاده می کنیم. مثال دیگر به کارگیری گرامرها در تحلیل و نمایش دانش آموخته شده در شبکه های عصبی می باشد. البته توجه به این نکته لازم می باشد که یک سیستم ترکیبی هوشمند نباید الزا ما ًاز روشهای هوشمند در پیاده سازی استفاده کند. در پیاده سازی یک سیستم شاید نیاز به به کارگیری روشهای آماری، ریاضی و تحلیلی... نیز وجود داشته باشد.
=======
سایت طالبی
یا این تاپیک :
احساسات دیجیتالی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
متن تاپیک :
با بهرهگیری از دانش هوش مصنوعی در سطح وسیع رایانه به مونسی برای انسان مبدل میشود، که بخوبی او را درک میکند و با بهرهگیری از آخرین تکنیکهای روانشناسانه در بهبود شرایط روحی و وضعیت اشخاص عملیاتی را انجام میدهد که یقین میتوان گفت، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
قدرت فکر و اندیشه، یکی از شگفتیهای طبیعت است. بشر با رویاها و خیالات خود عرصه عالم هستی را میپیماید و از آن فراتر میرود. دستاوردهای نوین در علوم مختلف محصول رویاهای بشر است، اگر رویایی نباشد پیشرفتی حاصل نمیشود.
بشر امروز رویاهای خود را در فیلمهای سینمایی و بازیهای کامپیوتری که هرروزه بر تعداد آنها و متقاضیان آن افزوده میشود به خوبی نشان میدهد. او با ایجاد و خلق فضاهای گوناگون و موجودات عجیب و غریب که بعضا فرازمینی و رباتیکی هستند و همچنین نمایش قدرتنمایی خود، بگونهای رویاها و دغدغههای فکری خود را بیان میدارد. ماشینی شدن زندگی بشر و تخصصی شدن نیروی کار، هر چند که باعث پیشرفتهایی در فناوری و تکنولوژی شده، و زندگی انسان را متحول کرده است، ولی تاکنون نتوانسته به یکی از نیازهای اصلی بشر پاسخ گوید و آن درک احساسات و حواس انسانی است.
انسان همیشه بدنبال یافتن روشی است تا احساسات واقعی خود را بیان کند و از طرفی در جستوجوی راهی است تا احساساتش درک شود.
آغاز عصر احساسات دیجیتالی دریچهای نوین به زندگی بشر است. عصر دیجیتال که کمتر از ده سال آینده شاهد آن خواهیم بود به تحقق پیوستن آرزوی دیرینه بشر است. عصری که در آن کامپیوترها احساسات افراد و وضعیت روحی و شرایط جسمانی آنها را درک خواهند کرد. با بهرهگیری از دانش هوش مصنوعی در سطح وسیع رایانه به مونسی برای انسان مبدل میشود، که بخوبی او را درک میکند و با بهرهگیری از آخرین تکنیکهای روانشناسانه در بهبود شرایط روحی و وضعیت اشخاص عملیاتی را انجام میدهد که یقین میتوان گفت، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
درک ادراک انسانی یکی از موضوعات قابل توجه تحقیق در رابطه با نسلی از کامپیوترهاست که در آیندهای نزدیک مورد استفاده قرار میگیرند. ابداع کامپیوترهایی که ارتباط دهنده و میانجی بین دستها، چشمها، افکار و صداها باشند، در گستره وسیعی در حال انجام است. بنظر میرسد ویژگی بارز این نسل از کامپیوترها در مواردی از قبیل بهبود بخشیدن در وضعیت انتقال اطلاعات و انجام فرامین حائز اهمیت است.
در آینده حرکات اعضای بدن قابل تشخیص برای کامپیوترها خواهد بود. به همین دلیل ورود اطلاعات نیز به طرز چشمگیری آسان میشود. دستورات گوناگون و هم زمان از طرق مختلف مانند حرکاتی در چشمها، سر، دستها، انگشتان امکانپذیر میباشد. حتی برای دادن دستورات متفاوت کاربر میتواند از ژستهای مختلفی استفاده کند که قابل تشخیص برای کامپیوتر است.
بیل گیتس پیشبینی کرده است که ده سال آینده تحولات در دنیای کامپیوتر انقلابیتر از بیست سال گذشته است. ارتباط بین بشر و کامپیوتر از ماوس و صفحه کلید عبور خواهد کرد و ارتباط از طریق لمس صفحه نمایش و دادن فرمانهای گفتاری امری عادی خواهد بود. در واقع صفحه کلید و موس به تدریج جای خود را به فناوری متناسب با حواس بشر خواهند داد.
واضح است که تحولاتی چشمگیر در زمینههای گوناگون، از قبیل بررسی سلامت جسمانی، وضعیت مالی، خرید و فروش، تحصیل، کسبوکار غیره ایجاد خواهد شد و همچنین اطلاعات مورد نیاز در کامپیوترهایی در ابعاد بسیار کوچک با حافظههایی که تقریبا بینهایت است، ذخیره میشود.
بیل گیتس با اشاره به موفقیت گوشی تلفن همراه iphone ساخت شرکت Apple بیان کرده است که چنین محصولاتی مورد استقبال مصرفکنندگان کثیریست. او معتقد است که در پنج تا ده سال آینده میلیونها نفر در حالی که مقابل چنین محیطهای لمسپذیر نشستهاند عکسهایشان را به هم نشان میدهند، آلبومهای موسیقیشان را مرور میکنند و به زندگیشان نظم میدهند.
او نمونهای از محیطهای لمسپذیر را، رایانه surface، ساخت شرکت مایکروسافت ذکر کرد که شبیه میزی با قابلیتهای لمسپذیری است که میتواند فرامین متفاوت و چندگانه را دریافت کرده و بطور همزمان اجرا نماید. هر روزه انواع مختلفی از وسایل ساخته میشود که به حواس انسان نزدیکتر است و کار کردن با آنها بسیار آسان است. در ادامه به بیان چند نمونه میپردازم.
▪ بتازگی نوع جدیدی از صفحههای کامپیوتری طراحی شده است که نوشتههای روی شنیداری است و از طریق بلندگوهای مخصوص پخش میشود. به عبارتی افراد کلماتی را که روی صفحه مینویسند، میشنوند.
شرکت سازنده این محصول، تولیدکننده نمایشگرهای LCD و بازیهای رایانهایست، که توانسته صفحه نمایشگر بسیار نازکی به ضخامت یک کاغذ تولید کند که قابلیت تفکیک حروف و خواندن آنها را دارد. ابداع این صفحات، گامی بلند در جهت تولیدe-paper یا کاغذ الکترونیکی است. قابلیت این صفحات هوشمند در تلفظ کلمات، جملات و اسامی اشکال هندسی است و حتی قادر به پخش صدای نتهای موسیقی میباشد. از موارد استفاده بسیار مهم این صفحات، در امر آموزش به ویژه آموزش به کودکان نابیناست.
پردازشگر بکار رفته در این صفحات این قابلیت را دارد تا در مدت زمان چند ثانیهای یک متن یک صفحهای را بخواند و صدای آن نیز از طریق بلندگوهای دیجیتالی بسیار نازک پخش میشود. همچنین میتواند صدای نتهای موسیقی کشیده شده روی صفحه را با ادوات موسیقی متفاوت اجرا کند، که در جهت تدریس و تعلیم موسیقی به افراد حائز اهمیت است.
شرکت تولیدکننده این صفحات اعلام کرده است که در صدد تولید کاغذهای هوشمند در ابعادی به اندازه یک دفترچه یادداشت تا یک تخته سیاه است.
به گفته کارشناسان، روشهای شنیداری- گفتاری بسیار مفیدتر از روشهای کنونی آموزشی است، به عبارتی اگر دانشآموز هر آنچه را که مینویسد، بشنود بدون شک تاثیر آموزشی آن دو برابر خواهد بود.
▪ خواب دیدن انسان یکی از پرسشهایی است که تاکنون پزشکان پاسخ مشخصی برای آن نیافتهاند، اما دانشمندان دستگاه کوچک منحصر به فردی ساختهاند که با اتصال به انسان، خواب فرد را در قالب حرکاتی خاص بر روی نمایشگر نشان میدهد. ساخت این دستگاه میتواند آغازی بر تحقق رویای دیرینه بشر در مشاهده عینی رویدادهایی باشد که فرد در خواب میبیند.
این دستگاه با اتصال به فرد امواج مغزی و حرکات چشم افراد را دریافت میکند و آنها را ثبت مینماید، سپس از طریق نمایشگر آن را نمایش میدهد البته با تغییر امواج دریافت شده از مغز تغییرات مناسب در آن ایجاد میشود، بدین صورت تجسم عینی از آنچه فرد در خواب میبیند ارائه خواهد شد.
▪ بتازگی کشور کره جنوبی تلفن همراه جدیدی تولید کرده است که محبت و عاطفه اشخاص را از روی صدای آنها تشخیص میدهد. از قابلیتهای این تلفنها این است که با بررسی صدای افراد میزان ابراز علاقه آنها را میسنجد و صداقت و درستی احساساتشان را محاسبه میکند.
تولیدکنندگان این تلفن معتقدند که افراد علاقه دارند تا از احساسات افراد دیگر مطلع شوند. برای استفاده از این سرویس میبایست هزینهای پرداخت شود. یکی از موارد استفاده جالب از این سرویس در کنفرانسهای تلفنی است، بدینگونه که اشخاص قادر خواهند بود بعد از اتمام گفتوگو روی صفحه مانیتور گوشی، میزان صداقت، راستگویی، تاثیرگذاری و تمرکز افراد را دریابند این سرویس از طریق یک نمودار که بوسیله پیام کوتاه فرستاده میشود روی مانیتور گوشی قابل دیدن است.
یکی از کاربردهای مهمی که برای این سرویس درنظر گرفته شده است سنجش صداقت کاندیداهای انتخاباتی هنگام ایراد سخنرانی است.
▪ یکی از خودرو سازان بزرگ ژاپنی بتازگی اتوبوس جدیدی ابداع کرده است که دارای شیشههای هوشمند است، و بطور اتوماتیک سرنشینان را در برابر پرتوهای خطرناک نور خورشید محافظت میکند، تا به پوست آنها آسیبی نرسد. فناوری بکار گرفته شده در ساخت این شیشهها بگونهای است که در یک چشم بر هم زدن میزان درخشندگی، نور، درجه حرارت، اشعههای مختلف خورشیدی و ... متناسب با فرد تنظیم میشود.
این سیستم بطور خود کار میتواند بمیزان قابل توجهی از ورود اشعههای خطرناک خورشید به داخل اتوبوس جلوگیری کند. علاوه بر این، شیشههای هوشمند این قابلیت را دارند، که یک سیستم ارتباطات بیسیم پیشرفته را پشتیبانی کنند و مسافران میتوانند از طریق کامپیوتر کوچکی که به صندلی آنها متصل است به اینترنت وصل شوند.
در بازیهای کامپیوتری بیشترین تحول ایجاد خواهد شد، بطوری که افراد بدون استفاده از ابزار و وسایل کنترلی مخصوص قادر خواهند بود تا از طریق حواس خود مراحل مختلف بازی را انجام دهند. فردی که در حال بازی است میتواند با کنترلهای بصری از قبیل خیره شدن، پلک زدن، نگاههای کوتاه و گذرا به کنترل بازی بپردازد. البته افراد برای کنترل بازی از این ویژگی، توامان با ابزار سختافزاری استفاده خواهد کرد، هر چه جنبههای سختافزاری کمرنگتر شود و بر جنبههایی که با طبیعت انسان نزدیکتر است، افزوده خواهد شد.
در آینده کاربران تنها از طریق فرمانهای صوتی و حرکات چشم قادر خواهند بود از امکانات کامپیوتر خود استفاده کند. به عبارتی نقش موس و صفحه کلید کمرنگ شده و جای خود را به حسگرهایی داده است که احساسات و حرکات اعضای بدن انسان را تشخیص میدهند. نسل آینده کامپیوترها وضعیت احساسات درونی کاربر، از قبیل شادمانی، ناراحتی، خستگی، عصبانیت و ... را از طریق چشم، پوست و صدای افراد تشخیص خواهند داد. هنگامی که کاربر حالت عصبی دارد کامپیوتر بطور اتوماتیک رنگ زمینه را ملایم میکند و صدای بلندگوها را در حد مطلوب قرار میدهد و اگر کاربر اشتباهی در دادن فرامین انجام دهد یا بعبارتی از شرایط همیشگی خارج شود، به تصحیح آن اقدام میکند.
این رایانهها با دریافت و تشخیص وضعیت ضربان قلب و همچنین درجه حرارت بدن کاربر، شرایط روحی فرد را درمییابید و متناسب با آن تغییرات مورد نیاز را به طور اتوماتیک انجام میدهند.
پیشبینی شده است که رایانهها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به اندازه انسانها ظریب هوشی خواهند داشت.
یک کارشناس کامپیوتر در کنفرانس بررسی فناوری در آینده که در کشور ایالات متحده آمریکا برگزار شده، بیان کرده است که در آینده هوش مصنوعی از هوش انسان پیشی خواهد گرفت. به گفته وی در آینده رایانهها مولکولی و سه بعدی خواهند بود و سختافزار لازم برای هوش مصنوعی قوی در سطح هوش انسان را فراهم میکنند.
در چندین سال اخیر تحقیقات وسیعی در رابطه با مهندسی معکوس مغز انسان انجام گرفته است و طبق آخرین اطلاعات تاکنون ۲۰ منطقه در مغز انسان شبیهسازی و مدلسازی شده است که در جهت پیشرفت هوش مصنوعی و تسریع در محاسبات رایانهای بسیار حائز اهمیت است.
===========
اخبار فنآوری اطلاعات ایتنا
+++++++
نمونه تاپیکهای دیگه ( مقاله + یا آموزش ) :
هوش مصنوعی ترکیبی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
احساسات دیجیتالی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
کنفرانس در مورد هوش مصنوعی در بازی های رایانه ای (فایل ppt ) ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
هوش مصنوعی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
شبكه های عصبی و الگوریتم های ژنتیك در تجارت ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
دانلود رايگان مقالات در زمينه های مختلف هوش مصنوعی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
مقاله ای در مورد( پردازش تکاملی) یا شبکه های هوش مصنوعی می خواهم. ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
نگاهی به هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.