PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : گام بلند دانشمندان در كنترل رايانه با ذهن!



hamed malekpour
08-04-2011, 17:13
عمل خوانش ذهن كه تاكنون تنها در فيلم‌هاي علمي-تخيلي امكان‌پذير بود اكنون به دست محققان آمريكايي به مرحله واقعيت نزديك شده‌است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشمندان دانشگاه واشنگتن براي اولين بار با استفاده از از يك شيوه كه معمولا براي شناسايي بيماي صرع به كار مي‌رود توانسته‌اند با استفاده از رايانه ذهن انسان را بخوانند.

انسان‌ها مي‌توانند با استفاده از تلفظ كلمات با صداي بلند و همچنين در ذهن خود، مكان نماي روي صفحه رايانه را كنترل كنند كه اين دستاورد مي‌تواند به صورت گسترده‌اي براي بيماراني كه قدرت صحبت كردن خود را طي ضربه مغزي از دست داده‌اند يا بيماران معلولي كه از توانايي حركتي محدودي برخوردارند مورد استفاده قرار گيرد.

آزمايش اوليه دانشمندان در اتصال مستقيم مغز انسان به يك رايانه نشان‌دهنده صحت 90 درصدي اين رايانه بوده‌است.

در اين آزمايش، بيماران تحت يك عمل جراحي كاشت مغزي قرار گرفتند كه از مناطقي از مغز كه توانايي ارتباط با رايانه را كنترل مي‌كردند، استفاده مي‌شد و سپس با فكر كردن به صداها و حروف مختلف به كنترل مكان‌نماي روي صفحه رايانه مي‌پرداختند.

دانشمندان اين كاشت‌هاي موقت را كه به رابطهاي مغز-رايانه موسوم هستند براي شناسايي شبكه‌هاي موتور مغز كه به كنترل حركت ماهيچه‌ها مي‌پردازد، برنامه‌ريزي كرده‌اند.

اين دستگاه‌ها به طور آزمايشي و موقت به طور مستقيم روي سطح مغز بيماران مبتلا به صرع نصب شده‌اند. پزشكان از اين دستگاه براي شناسايي منبع ماندگاري و مقاومت در برابر داروي صرع و همچنين مكان‌يابي اين مناطق براي عمل جراحي استفاده مي‌كنند.

دانشمندان اميدوارند كه روزي بتوانند اين دستگاه را به صورت دائمي براي بازيابي توانايي‌هاي از دست رفته بيماران مورد استفاده قرار دهند.

اين محققان به تازگي دريافته‌اند كه از اين كاشت‌ها مي‌توان براي تحليل فركانس امواج مغزي استفاده كرد كه اين موضوع به دانشمندان اجازه مي‌دهد به تشخيص‌هاي بهتري در مورد عملكرد مغز دست يابند.