PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پزشكان براي تجويز درست دارو به بيماران امسال آموزش مي‌بينند



Life24
06-04-2011, 23:58
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، عليرضا مصداقي‌نيا امروز در حاشيه مراسم روز پرستار كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخي داروها در آينده به دليل مقامت بدن به اين داروها براي درمان‌ها بيماري‌ها پاسخ نمي‌دهند به همين علت سازمان بهداشت جهاني نيز امسال را با شعار "مقاومت به داروهاي ضد ميكروبي يك تهديد جهاني " نامگذاري كرده است كه نشان دهنده خطر مصرف بي‌رويه اين داروها در جهان و به خصوص در كشور ماست.

وي افزود: در زمينه مصرف بي رويه دارو وزارت بهداشت در زمينه كنترل مقاومت‌هاي دارويي قصد دارد به داروخانه‌ها دستورالعمل‌هايي ابلاغ كند تا داروخانه‌ها برخي داروها را بدون نسخه در اختيار بيماران قرار ندهند.

مصداقي نيا بيان كرد: مصرف بي رويه داروهاي آنتي بيوتيك باعث مقاومت داروي در بدن افراد مي‌شود كه اين امر حاصل مصرف خودسرانه دارو توسط افراد است كه وزارت بهداشت در اين راستا قصد دارد پزشكان را در اين زمينه آموزش دهد.

وي اظهار داشت: زماني كه فردي بيمار مي‌شود پزشك دارو را براساس نياز بيمار مراجعه كننده تجويز مي‌كند كه اين تجويز نيز براساس وضعيت بيمار، وزن و ديگر علائم بيمار تجويز مي‌شود و اگر كسي ديگر از همان داروها استفاده ‌كند امري اشتباه است.

مصداقي نيا خاطرنشان كرد: مردم تا حد امكان دارو مصرف نكنند و در صورت نياز به دارو با دستور پزشك اين كار را انجام دهند تا در نهايت بدن آنان عليه داروها به خصوص آنتي بوتيك‌ها مقاومت پيدا نكند كه در اين صورت بايد از آنتي بوتيك‌هاي قوي تر استفاده كنند.

Life24
07-04-2011, 21:34
خبرگزاری مهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مقاومت دارویی نتیجه سوء استفاده از داروهای ضد میکروبی است.
به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، محمد حسین صادقیان بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری هفته سلامت اظهار داشت: مقاومت دارویی زمانی ایجاد می‌شود که میکروارگانیسم جهش یافته یا به طور اکتسابی ژن مقاوم ایجاد شود.

وی ادامه داد: میکروبهای مقاوم به درمان زمانی در بدن رشد می‌کند که عامل بیماری باکتری نباشد و یا با انتخاب نامناسب آنتی‌بیوتیکها و درمان ناقص عفونتهای باکتریایی روبرو شویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: استفاده ناصحیح یا بیش از حد آنتی‌بیوتیکها منجر به بروز پدیده مقاومت میکروبی و عوارض جانبی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از عفونتهای بیمارستانی توسط باکتریهای به شدت مقاوم مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین و انتروکوک مقاوم به وانکومایسین ایجاد می‌شود، تاکید کرد: در صورت باقی ماندن میکروبهای مقاوم به درمان در بدن و از بین رفتن میکروبهای ضعیف‌تر به مرور زمینه ابتلا به عفونتهای شدیدتر در افراد ایجاد خواهد شد.

صادقیان با بیان اینکه بروز عفونتهای شدیدتر در بدن سبب استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قویتر می‌شود، تصریح کرد: به طبع عوارض بیشتر و هزینه درمانی بالاتر را ایجاد می‌کند و بنابراین استفاده اصولی از داروها به ویژه آنتی‌بیوتیکها متضمن سلامتی جامعه است.

وی ادامه داد: استفاده نادرست و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیکها تاثیر بالایی بر افزایش عفونتهای بیمارستانی دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه عفونتهای ایجاد شده توسط میکروارگانیسمهای مقاوم اغلب به درمان‌های معمول جواب نمی‌دهند و منجر به افزایش طول بیماری و خطر مرگ و میر خواهند شد، گفت: استفاده نامناسب و غیر منطقی از داروها شرایط مساعدی برای میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌آورد تا مقاوم شده و گسترش یابد.

وی تاکید کرد: عدم هماهنگی بین‌المللی جهت درک یکسان از پاسخ به درمان، نبود یا ضعف سیستم مراقبت و پایش، ناکافی بودن سیستم‌های تایید داروهای تهیه شده، ضعف روش‌های پیشگیری و کنترل عفونت و کمبود امکانات تشخیصی- دارویی، واکسیناسیون و توسعه ناکافی محصولات جدید می‌شود.

Life24
09-04-2011, 13:44
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس احمد شيباني در مراسم اعطاي نشان عالي سلامت به صاحبان صنايع غذايي اظهار داشت: دارو نقش مهمي در عرصه سلامت دارد و تشكيل سازمان غذا و دارو مهر تأييدي بر اهميت آن است.

وي با اشاره به نامگذاري امسال با نام جهاد اقتصادي تصريح كرد: متأسفانه هزينه بالايي براي مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها در كشور پرداخت مي‌شود و از طرف ديگر به تدريج مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها در حال افزايش است.

شيباني اضافه كرد: آنتي‌بيوتيك‌ها از گران‌ترين محصولات دارويي هستند كه متأسفانه از 10 داروي پر مصرف كشور 4 قلم مربوط به آنتي‌بيوتيك‌هاست لذا يكي از مواردي كه بايد از نظر اقتصادي حل شود، همين موضوع است.

در ادامه اين مراسم، جنت مدير كل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت اظهار داشت: اعطاي نشان ايمني سلامت از سال 85 به تصويب رسيده است كه به فعالان عرصه غذا كه بالاترين استانداردها را دارند، داده مي‌شود و تا به حال به 30 شركت و 42 محصول اعطا شده است.

وي با بيان اينكه امسال هم 5 شركت و 5 محصول اين نشان را دريافت مي‌كنند، گفت: آيين‌نامه اعطاي نشان ايمني سلامت تغيير يافته است و تعدادي از محصولات خام و دامي با همكاري سازمان دامپزشكي به آن اضافه شده است.

Life24
09-04-2011, 13:47
خوراندن بي‌رويه آنتي‌بيوتيك به مرغ‌ موجب افزايش مقاومت ميكروبي شد
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس مرضيه وحيد دستجردي در همايش اعطاي نشان ملي سلامت به برگزيدگان صنايع غذايي اظهار داشت: در طول 1.5 گذشته خدمات خوبي در بخش دارو و غذا ارائه شده است كه يكي از آنها اعطاي نشان ايمني و سلامت به محصولات غذايي است.

وي افزود: در آينده نزديك شاهد محصولات ارگانيك خواهيم بود تا كمترين بيماري‌هاي ناشي از غذا را داشته باشيم چرا كه 30 درصد بيماري‌هاي موجود در كشور بر اثر مصرف غذاها ايجاد مي‌شود.

وحيد دستجردي با بيان اينكه براي تحقق سلامت بايد محصولات غذايي ايمن و سالم داشته باشيم ادامه داد: از مسائل مهم موجود كه شعار هفته سلامت نيز هست، موضوع مصرف منطقي و بجاي آنتي‌بيوتيك‌ها است.

وي اضافه كرد: متأسفانه ديده مي‌شود در صنعت توليد گوشت مرغ، ميزان بي‌رويه آنتي‌بيوتيك به مرغ مي‌خورانند و وقتي اين گوشت وارد بدن انسان مي‌شود موجب مقاومت‌هاي ميكروبي در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌شود. لذا براي مقابله با مقاومت آنتي‌بيوتيك‌ها بايد اين موضوع حل شود.

وزير بهداشت افزود: در مسئله گندم، لبنيات و گوشت استانداردهايي در سازمان غذا و دارو تعيين شده است كه به شوراي عالي سلامت معرفي مي‌شود.

وي با بيان اينكه بايد سطح استانداردهاي صنايع غذايي را بالاتر ببريم، خاطرنشان كرد: از مهمترين تكاليف سازمان غذا و دارو اين است كه بهترين،‌سالم‌ترين و داراي بالاترين استاندارد مواد غذايي را به مردم معرفي كنند تا مردم بهترين‌ها را انتخاب كنند.

وزير بهداشت تصريح كرد:‌ متأسفانه 49 درصد نسخه‌هاي پزشكان حتماً داراي يك قلم آنتي‌بيوتيك است و متأسفانه بيشترين دارو از نظر تعداد كه در بين مردم مصرف مي‌شود آمپول دگزامتازون است كه مصرف بي‌رويه آن خطرات زيادي را براي سلامت به همراه دارد.

وي گفت: طبق استاندارد جهاني ميزان مصرف آنتي‌بيوتيك بايد 11 درصد باشد اما متأسفانه اين ميزان در كشور ما 49 درصد داروهاست و كساني كه بدون نسخه آنتي‌بيوتيك را از داروخانه‌ها تحويل مي‌گيرند 40 درصد موارد را تشكيل مي‌دهند.

وحيد دستجردي ادامه داد: كشور آمريكا به تنهايي 30 ميليارد دلار در سال را براي عوارض آنتي‌بيوتيك‌هاي نابجا مصرف مي‌كند كه اين ميزان در كشور ما 400 ميليون تومان است.

وحيد دستجردي يادآور شد: 60 درصد افراد از مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها اطلاعات غلطي دارند و فكر مي‌كنند با يك سرماخوردگي بايد آنتي‌بيوتيك مصرف كنند لذا كار به جايي رسيده است كه برخي آنتي بيوتيك‌هاي نسل دوم و سوم هم روي برخي بيماري‌ها جواب نمي‌دهد.

وي گفت:‌ امروز ايران جزو 20 كشور منطقه از نظر مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك است همچنين دومين كشور آسيا از نظر مصرف آنتي‌بيوتيك پس از چين به حساب مي‌آييم.