مشاهده نسخه کامل
: یــک تعریـف ساده از سیستم های مدیریت محتوا
voOroOjak0090
28-03-2011, 17:27
سلام ....
کسی هست ، سیستم مدیریت محتوا را به طور ســـــاده و کامل برام توضیح بده؟
طرز کار با آن ها چگونه است؟
ممنون....
:11:
hosseinkh2561
30-03-2011, 03:22
هـــــــــــــو
با سلام
ضمن تبریک سال نو
سیستم مدیریت محتوا چیست ؟
"سیستم مدیریت محتوا" یا "سیستمهای مدیریت محتوا" یا به اصطلاح انگلیسی Content Management Systems یا CMS.
CMS چیست؟
CMS ها در حقیقت نوعی از نرمافزار هستند که به کاربرانشان اجازهی مدیریت محتوای دیجیتالی را میدهند. یک CMS امکاناتی برای ساماندهی، کنترل و نشر حجم عظیمی از اطلاعات دیجیتالی، شامل مستندات، راهنماها، اخبار، تصاویر و ... را فراهم میکند. CMS ها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آنها "سیستمهای مدیریت محتوای وب" هستند که با نام WebCMS خطاب میشوند.این نوع از سیستمهای مدیریت محتوا به قدری مشهور و محبوب هستند که در زمان بحث از CMS ها تا از نوع دیگری از CMS ها بحث نشود منظور همان WebCMS ها می باشند. به زبان دیگر، وقتی میگوییم یک CMS یا "سیستم مدیریت محتوا" یعنی از سیستمهای مدیریت محتوای وب بحث میکنیم مگر آن که نوع خاصی از CMS ها را مشخص کنیم. بنابراین در این مقاله نیز زمانی که بحث از CMS میشود در حقیقت منظور WebCMS است.
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System عبارتست از سیستمی که بتوان به وسیله آن سه عمل اصلی : ایجاد ، مدیریت و سطح بندی اطلاعات را انجام داد. سیستم های مدیریت محتوا دارای قابلیتهای زیادی بوده و بسته به نوع محتوا کارایی آنها نیز فرق می کند به عنوان مثال اگر محتوای شما تصویر یا فیلم باشد برای مدیریت و سطح بندی آن نیاز های متفاوت تری نسبت به محتوای متنی دارید یا اگر محتوای شما صوتی باشد این امر کاملا متفاوت خواهد شد.
چرا از CMSها استفاده می کنیم؟
سیستمهای مدیریت محتوا یا CMS ها ابزارهایی هستند که مدیریت سایت شما را بسیار سادهتر میکنند، شما بدون نیاز به دانش کامپیوتر میتوانید صاحب سایتی شوید که به سادگی اخبار یا مقالات خود را در آن منتشر کنید، کاربران میتوانند در آن عضو شوند، امکان رایگیری (نظر سنجی) در آن محیا باشد، فروشگاه الکترونیکی داشته باشد، کابران با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند، تصاویر خود را به صورت گالریهای تصاویر به اشتراک بگذارند و بسیاری فعالیتهای دیگر که بسته به نرمافزار CMS شما میتواند متفاوت باشد. سادگی در ارسال و تغییر محتوا، مهمترین دلیل برای استفاده از CMS هاست. بگذارید حالتی را بررسی کنیم که میخواهید صاحب یک وبسایت باشید و نمیخواهید از CMS ها استفاده کنید؛ در این صورت باید دست کم با زبان HTML یا XHTML و نیز CSS و FTP آشنایی کامل داشته باشید، این البته زمانیست که میخواهید یک وب سایت یک طرفه یا یک صفحهی شخصی داشته باشید، اگر بخواهید یک وب سایت دوطرفه داشته باشید که کاربران نیز مشارکتی داشته باشند (مثلا نظر دادن، شرکت در انتخابات و ...) در این صورت این دایره بازتر شده و شما نیاز به آشنایی با یک زبان برنامه نویسی وب مانندPHP ،ASP یا Python یا Perl یا Ruby را خواهید داشت. این به معنی آن است که یا باید یک مهندس کامپیوتر باشید یا یک مهندس کامپیوتر استخدام کنید! اما CMS ها با حضور خود این موانع را برداشته اند، کافیست پس از یک تحقیق CMS ای مناسب کار خود بیابید و سپس آن را دانلود و برروی سرورتان نصب کنید. اگر دانش شما در حوزهای غیر از کامپیوتر است شما میتوانید با یکی از شرکتهای محلی که برای CMS ها پشتیبانی عرضه میکنند مشاوره و از آنها برای نصب و شاید نگهداری کمک بخواهید. در اصل پس از نصب این سیستمها کاری جز نشر اطلاعات نخواهید داشت. اغلب CMS ها را این گونه معرفی میکنند که:
"کافیست شما اطلاعاتی برای نشر برروی اینترنت داشته باشید و بخواهید این کار را بکنید، باقی کار را CMS انجام میدهد." اگر میپندارید که CMS ها فقط برای کاربران تازهکار یا برای افرادی است که با کامپیوتر آشنایی ندارند ساخته شده است سخت در اشتباه هستید، چرا که CMS ها برای تمام طیف مصرف کنندگان وب هستند، در حقیقت چه کاربر تازهکار باشید چه برنامه نویسی حرفهای همواره میتوانید از CMS ها برای کارهای خود استفاده کنید. CMS ها برای کسانی نوشته شدهاند که میخواهند در وقت خود صرفه جویی کنند، شما در عوض صرف وقت برای ایجاد سیستمی برای مدیریت وب سایتتان، وقت خود را برای بهبود روش مدیریت و اطلاعات منتشر شده در وب سایتتان میکنید. اگر برنامه نویسی حرفهای قصد راه اندازی سایتی را داشته باشد بجای صرف چندین ماه برای نوشتن یک سیستم برای مدیریت کارهایش میتواند از یک CMS برای انجام کارهایش استفاده کند، در بدترین حالت اگر هیچ CMS ای قابلیتهای مورد نیازش را نداشته باشد، میتواند با کمک به برنامه نویسان در گسترش CMSها کمک کند و قابلیتهای مورد نیاز خود را به CMS اضافه کند. این در حقیقت همان قانون بسیار معروف "نرمافزارهای آزاد" است که میگوید "چرخ را از ابتدا اختراع نکنید، در بهبود کارایی چرخ اختراع شده کمک کنید"
کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا به ترتیب کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود :
1. محتوای متنی ( Text Content ) : این محتوا شامل اخبار، مقالات، کتب و سایر محتواهای متنی از این قبیل میباشد که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند . 2. محتوای چند رسانه ای ( Multi Media Content ) : این محتوا شامل صوت، تصویر و فیلم می شود که برای مدیریت آن از استاندارهای خاصی استفاده می شود بهمین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد . 3. محتوای فایلی ( File base Content ) : این محتوا شامل فایلهای فشرده ، فایلهای اجرایی و کتب الکترونیک میباشد که عمدتا برای نگهداری و مدیریت آن لازم است از استاندارد های خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده می شود .
سیستم های مدیریت محتوا، از جهات دیگری نیز قابل بررسی هستند و آن نوع مدیریت و سطح بندی اطلاعات می باشد، که پر اهمیت ترین بخش در آشنایی و کار با سیستم های مدیریت محتوا است. سیستم های مدیریت محتوا عمدتا دسترسی به اطلاعات را در سه بخش کلی در نظر می گیرند که به ترتیب : ایجاد یا ورود اطلاعات، ویرایش، مدیریت و انتشار اطلاعات می باشد. البته هر چه سیستم مدیریت محتوا تخصصی تر باشد این سطح بندی ها جزئی تر میشود به عنوان مثال ایجاد یا ورود اطلاعات خود می تواند بر حسب نوع و دسته بندی محتوا، دارای بخشهای متفاوتی باشد مثلا می توان به سیستم گردش خبر در خبرگزاری ها اشاره کرد که در هر بخش اعم از ورود، ویرایش و انتشار دارای دسترسی های متفاوتی می باشد . نوع دیگر سطح بندی اطلاعات در سیستم های مدیریت محتوا سطح بندی اطلاعات براساس گروههای کاربری است که دارای ۲ بخش کلی Frontend و Backend می باشد در این حالت هر کاربر در خصوص برخورد با محتوا در یکی از این دو دسته بندی قرار خواهد گرفت که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:
بخش Frontend :
کاربر به عنوان میهمان فرض شده و صرفا به اطلاعات و محتوای بدون سطح بندی یا اطلاعات عمومی (Public) دسترسی دارد .
کاربر باید دارای شناسه کاربری یا سطح اولیه دسترسی به اطلاعات باشد که در این حالت کاربر مجاز به دریافت اطلاعات براساس دسترسی بالاتر از میهمان است و میتواند اطلاعات دارای این سطح را با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود دریافت کند عمدتا این سطح از اطلاعات نیز دارای اهمیت زیادی از لحاظ نوع دسترسی نمی باشد .
کاربر دارای سطح دسترسی ویژه به اطلاعات بوده و قادر به دریافت اطلاعات با درصد اهمیت بالاتری را داراست که این اطلاعات پس از بررسی های خاص امنیتی به او نمایش داده می شود
هر کدام از این سطوح خود نیز دارای زیر بخش های جزئی تر برای دسته بندی اطلاعات بوده که براساس نیاز کاربران هر سیستم مدیریت محتوا متغییر میباشد .
بخش Backend :
کاربر با امکان ورود اطلاعات این کاربر قادر است تا به پشت صحنه سیستم مدیریت محتوا دسترسی داشته و نقش یک نویسنده تا تولید کننده محتوا را ایفا کند، این کاربر تمامی دسترسی های بخش Frontend را ممکن است دارا باشد .
کاربر با امکان ویرایش مطالب، به عنوان ویراستار محتوای ورودی عمل کرده و تمامی دسترسی های کاربران قبلی را داراست .
کاربر با امکان انتشار مطالب که در واقع جزئی ترین بخش از مدیریت سیستم را داراست و از دسترسی تمامی کاربران قبلی بهره می برد .
مدیران جز،
مدیران ارشد، تعریف این دو سطح دسترسی به ساختار دسترسی ها در سیستم مدیریت محتوا بر میگردد .
سیستم های مدیریت محتوا از جهاتی دیگری نیز قابل بررسی هستند که از آن جمله شیوه ذخیره سازی محتوای آنهاست ، شیوه های مرسوم در ذخیره سازی اطلاعات به شرح زیر می باشد:
شیوه ذخیره سازی خام اطلاعات : در این شیوه اطلاعات بدون هیچ گونه تغییری و با فرمت اصلی ذخیره می شود ، این شیوه از لحاظ امنیتی دارای اشکالات فراوانی می باشد که آن جمله به عدم کنترل دسترسی به محتوا می توان اشاره کرد .
شیوه ذخیره سازی اطلاعات بصورت فایل های تغییر یافته یا کد شده : در این شیوه برای امنیت بیشتر اطلاعات تغییر شکل داده و از فرمت اصلی خود خارج میشود تا دسترسی به سورس اطلاعات تقریبا غیر ممکن شود ، عیب این شیوه عدم امکان پردازش های موازی بر روی اطلاعات می باشد .
شیوه ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی : در این شیوه اطلاعات با فرمتی خاص در بانک های اطلاعاتی دخیره شده و قابلیت پردازش و تعیین سطح دسترسی را دارا هستند، این شیوه جزء پرکاربردترین شیوه در ذخیره اطلاعات بوده و دارای ضریب امنیتی بالایی نیز میباشد .
سیستم های مدیریت محتوا نسبت به نسل های اولیه خود کاملا تغییر یاقته اند و قادر شده اند تا بصورت همزمان و با استفاده از امکانات جدید انواع محتوا را بسادگی مدیریت و کنترل نمایند بدین ترتیب به جای استفاده از چندین سیستم مدیریت محتوا کافی است تا یک سیستم را با امکانات تکمیلی استفاده کرد.
منابع: وبلاگ دانشجویی مهندسی کامپیوتر، فروم وب افروز
:: درمجموع ::
مدیریت یادداشتها ( ارسال - حذف - ویرایش و ... )
مدیریت پوسته ( قالب )
مدیریت کاربران
سطح دسترسی کاربران
و فعالیت هایی ازین قبیل در سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است
hosseinkh2561
30-03-2011, 03:23
هـــــــــــــو
با سلام
ضمن تبریک سال نو
سیستم مدیریت محتوا چیست ؟
"سیستم مدیریت محتوا" یا "سیستمهای مدیریت محتوا" یا به اصطلاح انگلیسی Content Management Systems یا CMS.
CMS چیست؟
CMS ها در حقیقت نوعی از نرمافزار هستند که به کاربرانشان اجازهی مدیریت محتوای دیجیتالی را میدهند. یک CMS امکاناتی برای ساماندهی، کنترل و نشر حجم عظیمی از اطلاعات دیجیتالی، شامل مستندات، راهنماها، اخبار، تصاویر و ... را فراهم میکند. CMS ها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آنها "سیستمهای مدیریت محتوای وب" هستند که با نام WebCMS خطاب میشوند.این نوع از سیستمهای مدیریت محتوا به قدری مشهور و محبوب هستند که در زمان بحث از CMS ها تا از نوع دیگری از CMS ها بحث نشود منظور همان WebCMS ها می باشند. به زبان دیگر، وقتی میگوییم یک CMS یا "سیستم مدیریت محتوا" یعنی از سیستمهای مدیریت محتوای وب بحث میکنیم مگر آن که نوع خاصی از CMS ها را مشخص کنیم. بنابراین در این مقاله نیز زمانی که بحث از CMS میشود در حقیقت منظور WebCMS است.
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System عبارتست از سیستمی که بتوان به وسیله آن سه عمل اصلی : ایجاد ، مدیریت و سطح بندی اطلاعات را انجام داد. سیستم های مدیریت محتوا دارای قابلیتهای زیادی بوده و بسته به نوع محتوا کارایی آنها نیز فرق می کند به عنوان مثال اگر محتوای شما تصویر یا فیلم باشد برای مدیریت و سطح بندی آن نیاز های متفاوت تری نسبت به محتوای متنی دارید یا اگر محتوای شما صوتی باشد این امر کاملا متفاوت خواهد شد.
چرا از CMSها استفاده می کنیم؟
سیستمهای مدیریت محتوا یا CMS ها ابزارهایی هستند که مدیریت سایت شما را بسیار سادهتر میکنند، شما بدون نیاز به دانش کامپیوتر میتوانید صاحب سایتی شوید که به سادگی اخبار یا مقالات خود را در آن منتشر کنید، کاربران میتوانند در آن عضو شوند، امکان رایگیری (نظر سنجی) در آن محیا باشد، فروشگاه الکترونیکی داشته باشد، کابران با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند، تصاویر خود را به صورت گالریهای تصاویر به اشتراک بگذارند و بسیاری فعالیتهای دیگر که بسته به نرمافزار CMS شما میتواند متفاوت باشد. سادگی در ارسال و تغییر محتوا، مهمترین دلیل برای استفاده از CMS هاست. بگذارید حالتی را بررسی کنیم که میخواهید صاحب یک وبسایت باشید و نمیخواهید از CMS ها استفاده کنید؛ در این صورت باید دست کم با زبان HTML یا XHTML و نیز CSS و FTP آشنایی کامل داشته باشید، این البته زمانیست که میخواهید یک وب سایت یک طرفه یا یک صفحهی شخصی داشته باشید، اگر بخواهید یک وب سایت دوطرفه داشته باشید که کاربران نیز مشارکتی داشته باشند (مثلا نظر دادن، شرکت در انتخابات و ...) در این صورت این دایره بازتر شده و شما نیاز به آشنایی با یک زبان برنامه نویسی وب مانندPHP ،ASP یا Python یا Perl یا Ruby را خواهید داشت. این به معنی آن است که یا باید یک مهندس کامپیوتر باشید یا یک مهندس کامپیوتر استخدام کنید! اما CMS ها با حضور خود این موانع را برداشته اند، کافیست پس از یک تحقیق CMS ای مناسب کار خود بیابید و سپس آن را دانلود و برروی سرورتان نصب کنید. اگر دانش شما در حوزهای غیر از کامپیوتر است شما میتوانید با یکی از شرکتهای محلی که برای CMS ها پشتیبانی عرضه میکنند مشاوره و از آنها برای نصب و شاید نگهداری کمک بخواهید. در اصل پس از نصب این سیستمها کاری جز نشر اطلاعات نخواهید داشت. اغلب CMS ها را این گونه معرفی میکنند که:
"کافیست شما اطلاعاتی برای نشر برروی اینترنت داشته باشید و بخواهید این کار را بکنید، باقی کار را CMS انجام میدهد." اگر میپندارید که CMS ها فقط برای کاربران تازهکار یا برای افرادی است که با کامپیوتر آشنایی ندارند ساخته شده است سخت در اشتباه هستید، چرا که CMS ها برای تمام طیف مصرف کنندگان وب هستند، در حقیقت چه کاربر تازهکار باشید چه برنامه نویسی حرفهای همواره میتوانید از CMS ها برای کارهای خود استفاده کنید. CMS ها برای کسانی نوشته شدهاند که میخواهند در وقت خود صرفه جویی کنند، شما در عوض صرف وقت برای ایجاد سیستمی برای مدیریت وب سایتتان، وقت خود را برای بهبود روش مدیریت و اطلاعات منتشر شده در وب سایتتان میکنید. اگر برنامه نویسی حرفهای قصد راه اندازی سایتی را داشته باشد بجای صرف چندین ماه برای نوشتن یک سیستم برای مدیریت کارهایش میتواند از یک CMS برای انجام کارهایش استفاده کند، در بدترین حالت اگر هیچ CMS ای قابلیتهای مورد نیازش را نداشته باشد، میتواند با کمک به برنامه نویسان در گسترش CMSها کمک کند و قابلیتهای مورد نیاز خود را به CMS اضافه کند. این در حقیقت همان قانون بسیار معروف "نرمافزارهای آزاد" است که میگوید "چرخ را از ابتدا اختراع نکنید، در بهبود کارایی چرخ اختراع شده کمک کنید"
کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا به ترتیب کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود :
1. محتوای متنی ( Text Content ) : این محتوا شامل اخبار، مقالات، کتب و سایر محتواهای متنی از این قبیل میباشد که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند . 2. محتوای چند رسانه ای ( Multi Media Content ) : این محتوا شامل صوت، تصویر و فیلم می شود که برای مدیریت آن از استاندارهای خاصی استفاده می شود بهمین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد . 3. محتوای فایلی ( File base Content ) : این محتوا شامل فایلهای فشرده ، فایلهای اجرایی و کتب الکترونیک میباشد که عمدتا برای نگهداری و مدیریت آن لازم است از استاندارد های خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده می شود .
سیستم های مدیریت محتوا، از جهات دیگری نیز قابل بررسی هستند و آن نوع مدیریت و سطح بندی اطلاعات می باشد، که پر اهمیت ترین بخش در آشنایی و کار با سیستم های مدیریت محتوا است. سیستم های مدیریت محتوا عمدتا دسترسی به اطلاعات را در سه بخش کلی در نظر می گیرند که به ترتیب : ایجاد یا ورود اطلاعات، ویرایش، مدیریت و انتشار اطلاعات می باشد. البته هر چه سیستم مدیریت محتوا تخصصی تر باشد این سطح بندی ها جزئی تر میشود به عنوان مثال ایجاد یا ورود اطلاعات خود می تواند بر حسب نوع و دسته بندی محتوا، دارای بخشهای متفاوتی باشد مثلا می توان به سیستم گردش خبر در خبرگزاری ها اشاره کرد که در هر بخش اعم از ورود، ویرایش و انتشار دارای دسترسی های متفاوتی می باشد . نوع دیگر سطح بندی اطلاعات در سیستم های مدیریت محتوا سطح بندی اطلاعات براساس گروههای کاربری است که دارای ۲ بخش کلی Frontend و Backend می باشد در این حالت هر کاربر در خصوص برخورد با محتوا در یکی از این دو دسته بندی قرار خواهد گرفت که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:
بخش Frontend :
کاربر به عنوان میهمان فرض شده و صرفا به اطلاعات و محتوای بدون سطح بندی یا اطلاعات عمومی (Public) دسترسی دارد .
کاربر باید دارای شناسه کاربری یا سطح اولیه دسترسی به اطلاعات باشد که در این حالت کاربر مجاز به دریافت اطلاعات براساس دسترسی بالاتر از میهمان است و میتواند اطلاعات دارای این سطح را با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود دریافت کند عمدتا این سطح از اطلاعات نیز دارای اهمیت زیادی از لحاظ نوع دسترسی نمی باشد .
کاربر دارای سطح دسترسی ویژه به اطلاعات بوده و قادر به دریافت اطلاعات با درصد اهمیت بالاتری را داراست که این اطلاعات پس از بررسی های خاص امنیتی به او نمایش داده می شود
هر کدام از این سطوح خود نیز دارای زیر بخش های جزئی تر برای دسته بندی اطلاعات بوده که براساس نیاز کاربران هر سیستم مدیریت محتوا متغییر میباشد .
بخش Backend :
کاربر با امکان ورود اطلاعات این کاربر قادر است تا به پشت صحنه سیستم مدیریت محتوا دسترسی داشته و نقش یک نویسنده تا تولید کننده محتوا را ایفا کند، این کاربر تمامی دسترسی های بخش Frontend را ممکن است دارا باشد .
کاربر با امکان ویرایش مطالب، به عنوان ویراستار محتوای ورودی عمل کرده و تمامی دسترسی های کاربران قبلی را داراست .
کاربر با امکان انتشار مطالب که در واقع جزئی ترین بخش از مدیریت سیستم را داراست و از دسترسی تمامی کاربران قبلی بهره می برد .
مدیران جز،
مدیران ارشد، تعریف این دو سطح دسترسی به ساختار دسترسی ها در سیستم مدیریت محتوا بر میگردد .
سیستم های مدیریت محتوا از جهاتی دیگری نیز قابل بررسی هستند که از آن جمله شیوه ذخیره سازی محتوای آنهاست ، شیوه های مرسوم در ذخیره سازی اطلاعات به شرح زیر می باشد:
شیوه ذخیره سازی خام اطلاعات : در این شیوه اطلاعات بدون هیچ گونه تغییری و با فرمت اصلی ذخیره می شود ، این شیوه از لحاظ امنیتی دارای اشکالات فراوانی می باشد که آن جمله به عدم کنترل دسترسی به محتوا می توان اشاره کرد .
شیوه ذخیره سازی اطلاعات بصورت فایل های تغییر یافته یا کد شده : در این شیوه برای امنیت بیشتر اطلاعات تغییر شکل داده و از فرمت اصلی خود خارج میشود تا دسترسی به سورس اطلاعات تقریبا غیر ممکن شود ، عیب این شیوه عدم امکان پردازش های موازی بر روی اطلاعات می باشد .
شیوه ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی : در این شیوه اطلاعات با فرمتی خاص در بانک های اطلاعاتی دخیره شده و قابلیت پردازش و تعیین سطح دسترسی را دارا هستند، این شیوه جزء پرکاربردترین شیوه در ذخیره اطلاعات بوده و دارای ضریب امنیتی بالایی نیز میباشد .
سیستم های مدیریت محتوا نسبت به نسل های اولیه خود کاملا تغییر یاقته اند و قادر شده اند تا بصورت همزمان و با استفاده از امکانات جدید انواع محتوا را بسادگی مدیریت و کنترل نمایند بدین ترتیب به جای استفاده از چندین سیستم مدیریت محتوا کافی است تا یک سیستم را با امکانات تکمیلی استفاده کرد.
منابع: وبلاگ دانشجویی مهندسی کامپیوتر، فروم وب افروز
:: درمجموع ::
مدیریت یادداشتها ( ارسال - حذف - ویرایش و ... )
مدیریت پوسته ( قالب )
مدیریت کاربران
سطح دسترسی کاربران
و فعالیت هایی ازین قبیل در سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.