heinrich_himmler
14-03-2011, 01:40
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بارها و بارها سوالات متفاوتی را در مورد انتخاب مدل پراید از طرف خوانندگانمان داشتیم.
برآن شدیم یک بار برای همیشه توضیحی کامل در این باب به خوانندگانمان بدهیم تا برای انتخاب مدل مطبوع با دست و ذهن بازتر عمل کنند.
شایعات زیادی مبنی بر تقویت شاسی یا بدنه و ازین دست مسائل مطرح شده، به خصوص در مورد مدلهای جدید که اساسا بی پایه و اساس است.
بطور کلی تمامی مدلهای پراید از یک شاسی واحد بهره برده و از نظر سیستم مدیریت موتور (ECU) به دو گروه ساژم (والئو) و زیمنس محدود میشوند.
مدلهای ساژم و والئو که مشابهت های بسیاری به هم دارند از سال 84 تولید و سیستم مدیریت موتور زیمنس هم از سال 85 شروع به تولید شد اما بعد مدلهای زیمنس نسبت به ساژم در تولید پیشی گرفت و هم اکنون دیگر تمامی مدلها زیمنس تولید میشوند که اصلی ترین علت آن قابلیت ارتقاء سیستم نرم افزاری این مدل است.
این دو مدل هیچ تفاوت اساسیی از نظر عملکرد باهمدیگر ندارند و تنها مدل زیمنس از منظر کارکرد عادی و به زبان عامیانه کمی نرمتر و مدلهای ساژم کمی خشکتر عمل می کنند و هرکدام هم طرفداران خاص خودشان را دارند.
بزرگترین تفاوت عملکردی این دو سیستم از سال 86 به وجود آمد! هنگامی که سیستم ایموبیلایزر روی تمامی مدلهای پراید نصب شد. تفاوت آنجا بود که در مدل ساژم در صورت مفقودی یا آسیب دیدن یک کلید از دو کلید اصلی برای معرفی کردن سوئیچ جدید حتما نیاز به سوئیچ یدک (سوئیچ دوم) بود و در صورت مفقود شدن هر دو سوئیچ مالک خودرو می بایست کل مدار را (ECU، ICU و دستگاه سوئیچ کامل) تعویض می کرد! اما در مدل زیمنس حتی در صورت مفقودی هر دو کلید تنها با داشتن کد ایموبیلایزر خودرو مالک قادر بود دوباره دو یا چند سوئیچ جدید را به سیستم معرفی نماید و نیازی به تعویض کامل مدار نداشت.
روش تشخیص مدل زیمنس از ساژم:
1.معمولا کمپانی در مکانهای مختلف (اعم از کارت گارانتی، مشخصات حک شده بر روی درب موتور و ... این مورد را قید می نماید.
2.تفاوت بعدی این دو در مدلهای قدیمی به یک مورد خاص هم محدود می شد! برخی مدلهای قدیمی ساژم سنسور میل بادامک (سنسور نقطه مرگ بالا) را نداشتند اما در مدل زیمنس این سنسور در تمامی مدلها وجود دارد.
3.و سرانجام اصلی ترین تفاوت این دو سیستم که معمولا مکانیکها و مردم عادی را قادر به تشخیص این دو نسبت به هم می سازد در تفاوت ظاهری کوئل دوبل مورد استفاده در آنهاست.
کوئل دوبلهای مورد استفاده در مدلهای زیمنس خطی و کوئلهای ساژم چهارگوش هستند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تصویر یک کوئل دوبل زیمنس به همراه محل نصب کوئل در خودروی پراید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کوئل دوبل ساژم
اما از نظر آپشن یا امکانات رفاهی اصلی پراید در کل به مدلهای زیر تقسیم می شود:
1. هیدرولیک
2. ایموبیلایزر (سیستم ضد سرقت)*
3. دوگانه سوز
4. ABS
* تمامی مدلهای تولیدی بعد از 6 ماهه دوم سال 86 به سیستم ایموبیلایزر مجهز هستند.
ایموبیلایزر یا سیستم ضد سرقت برنامه پیشرفته الکترونیکیی است که اجازه روشن شدن خودرو را به هر وسیله ای جز دو سوئیچ اصلی و یدکی خودرو نمی دهد. در حقیقت هیچ کسی قادر نیست بدون داشتن یکی از دو کلید اصلی و یدکی خودرو را روشن کند. احتمال خطای این برنامه بسیار کم و در حد صفر می باشد.
از نظر شکل ظاهری پراید در مدلهای زیر تولید شده است:
1. هاچ بک (نسیم)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
2. صبا (پراید معمولی)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
3.پراید 141
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
4.پراید 132
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
5. پراید 111(نمای جلو همان 132)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.
.
.
6. 131 (همان صبا با تغییرات ظاهری بسیار اندک در چراغها)
7. پراید سفری (همان پراید استیشن)
ازین بین مدلهای سافاری و هاچ بک درحال حاضر دیگر تولید نمی شوند.
مدلهای 111 ، 131، 141 و 132 هم اکنون درحال تولید بوده و از نظر مشخصات موتور یا شاسی و .. هیچ تفاوتی با مدلهای قدیم خود یا همدیگر ندارند. تنها تفاوت مهم تغییر ظاهری تزیینات رفاهی داخلی آنها با مدلهای قدیمیست.
در این بین131، 132 و صبا هیچگونه اختلافی با هم از نظر مشخصات اصلی بدنه نداشته و تنها مدل 111 بدون صندوق ارائه می شود، مدل 141 نیز به دنبال تغییراتی که در آن داده شد دارای تفاوتهایی با این مدلها و البته ضعفهایی افزون بر این مدلها نظیر به سرو صدا افتادن قسمت عقب خودرو پس از مدت زمان کوتاه و کشیدن وتعادل پایینتر هنگام عبور از پیچها یا مانورها به علت تغییر حالت و وزن بدنه در قسمت عقب می باشد.
از سال 1389 کمپانی اقدام به کد گذاری محصولات خود نمود، بدین ترتیب کدهای زیر در پشت خودروها نقش گرفت که هریک بیانگر یک آپشن خاص برای خودروی مربوطه بود:
1. SX: هیدرولیک و ABS
2. SL: به معنی ABS
3. ST: ساده
4. LX: هیدرولیک
تمامی مدلها از یک موتور 1323cc به قدرت تقریبی 60 اسب بخار بهره می برند و تماما وزنی کمتر از یک تن دارند.
مشخصات فنی موتور :
-قطر و کورس سیلندر : 83/6*71 میلیمتر
مدل : M13NI
نوع : 4 سیلندر خطی
نسبت تراکم :1 : 9،7
تعداد سیلندر : 4 سیلندر
حجم موتور : 1323 سی سی
ظرفیت روغن موتوربا فیلتر : 3.4 لیتر
مشخصات موتور پراید:
مشخصات فنی موتور در حالت بنزینی
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
حداکثر توان : hp/rpm 62/500
حداکثر گشتاور : N.m/rpm 103/2800
ظرفیت باک : 37 لیتر (در حالت خشک)
مشخصات فنی موتور در حالت گازسوز :
-سیستم سوخت رسانی : Mixer و انژکتوری
-حداکثر توان : 5500Rpm /52hp
-مصرف سوخت در سیکل ترکیبی : 7متر مکعب معادل 5 کیلوگرم در 100 کیلومتر
-ظرفیت مخزن گاز : 48 لیتر (اسمی) حداکثر 8 کیلوگرم (سوختگیری با فشار 220 بار)
-حداکثر پیمایش با گاز : 145 کیلومتر
میانگین مصرف خودروی پراید 7.5 تا 8 لیتر بر یکصد کیلومتر می باشد. به طور دقیق این خودرو در حالت استاندارد و در اتوبان کمترین مصرف 6.3 را ثبت و در شرایط ترافیک و مسافر همراه با کولر نیز می تواند مصرفی بالای 12 یا 13 لیتر را ثبت کند. در این بین مصرف بنزین خودروهای دوگانه سوز میکسری تا حدودی بالاتر از مدلهای عادیست.
جمع آوري و نوشته: بابک خالق پرست
© استفاده از مطلب فوق تنها با ذکر مستقيم منبع مجاز است.
منبع:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
بارها و بارها سوالات متفاوتی را در مورد انتخاب مدل پراید از طرف خوانندگانمان داشتیم.
برآن شدیم یک بار برای همیشه توضیحی کامل در این باب به خوانندگانمان بدهیم تا برای انتخاب مدل مطبوع با دست و ذهن بازتر عمل کنند.
شایعات زیادی مبنی بر تقویت شاسی یا بدنه و ازین دست مسائل مطرح شده، به خصوص در مورد مدلهای جدید که اساسا بی پایه و اساس است.
بطور کلی تمامی مدلهای پراید از یک شاسی واحد بهره برده و از نظر سیستم مدیریت موتور (ECU) به دو گروه ساژم (والئو) و زیمنس محدود میشوند.
مدلهای ساژم و والئو که مشابهت های بسیاری به هم دارند از سال 84 تولید و سیستم مدیریت موتور زیمنس هم از سال 85 شروع به تولید شد اما بعد مدلهای زیمنس نسبت به ساژم در تولید پیشی گرفت و هم اکنون دیگر تمامی مدلها زیمنس تولید میشوند که اصلی ترین علت آن قابلیت ارتقاء سیستم نرم افزاری این مدل است.
این دو مدل هیچ تفاوت اساسیی از نظر عملکرد باهمدیگر ندارند و تنها مدل زیمنس از منظر کارکرد عادی و به زبان عامیانه کمی نرمتر و مدلهای ساژم کمی خشکتر عمل می کنند و هرکدام هم طرفداران خاص خودشان را دارند.
بزرگترین تفاوت عملکردی این دو سیستم از سال 86 به وجود آمد! هنگامی که سیستم ایموبیلایزر روی تمامی مدلهای پراید نصب شد. تفاوت آنجا بود که در مدل ساژم در صورت مفقودی یا آسیب دیدن یک کلید از دو کلید اصلی برای معرفی کردن سوئیچ جدید حتما نیاز به سوئیچ یدک (سوئیچ دوم) بود و در صورت مفقود شدن هر دو سوئیچ مالک خودرو می بایست کل مدار را (ECU، ICU و دستگاه سوئیچ کامل) تعویض می کرد! اما در مدل زیمنس حتی در صورت مفقودی هر دو کلید تنها با داشتن کد ایموبیلایزر خودرو مالک قادر بود دوباره دو یا چند سوئیچ جدید را به سیستم معرفی نماید و نیازی به تعویض کامل مدار نداشت.
روش تشخیص مدل زیمنس از ساژم:
1.معمولا کمپانی در مکانهای مختلف (اعم از کارت گارانتی، مشخصات حک شده بر روی درب موتور و ... این مورد را قید می نماید.
2.تفاوت بعدی این دو در مدلهای قدیمی به یک مورد خاص هم محدود می شد! برخی مدلهای قدیمی ساژم سنسور میل بادامک (سنسور نقطه مرگ بالا) را نداشتند اما در مدل زیمنس این سنسور در تمامی مدلها وجود دارد.
3.و سرانجام اصلی ترین تفاوت این دو سیستم که معمولا مکانیکها و مردم عادی را قادر به تشخیص این دو نسبت به هم می سازد در تفاوت ظاهری کوئل دوبل مورد استفاده در آنهاست.
کوئل دوبلهای مورد استفاده در مدلهای زیمنس خطی و کوئلهای ساژم چهارگوش هستند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تصویر یک کوئل دوبل زیمنس به همراه محل نصب کوئل در خودروی پراید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کوئل دوبل ساژم
اما از نظر آپشن یا امکانات رفاهی اصلی پراید در کل به مدلهای زیر تقسیم می شود:
1. هیدرولیک
2. ایموبیلایزر (سیستم ضد سرقت)*
3. دوگانه سوز
4. ABS
* تمامی مدلهای تولیدی بعد از 6 ماهه دوم سال 86 به سیستم ایموبیلایزر مجهز هستند.
ایموبیلایزر یا سیستم ضد سرقت برنامه پیشرفته الکترونیکیی است که اجازه روشن شدن خودرو را به هر وسیله ای جز دو سوئیچ اصلی و یدکی خودرو نمی دهد. در حقیقت هیچ کسی قادر نیست بدون داشتن یکی از دو کلید اصلی و یدکی خودرو را روشن کند. احتمال خطای این برنامه بسیار کم و در حد صفر می باشد.
از نظر شکل ظاهری پراید در مدلهای زیر تولید شده است:
1. هاچ بک (نسیم)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
2. صبا (پراید معمولی)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
3.پراید 141
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
4.پراید 132
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
5. پراید 111(نمای جلو همان 132)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.
.
.
6. 131 (همان صبا با تغییرات ظاهری بسیار اندک در چراغها)
7. پراید سفری (همان پراید استیشن)
ازین بین مدلهای سافاری و هاچ بک درحال حاضر دیگر تولید نمی شوند.
مدلهای 111 ، 131، 141 و 132 هم اکنون درحال تولید بوده و از نظر مشخصات موتور یا شاسی و .. هیچ تفاوتی با مدلهای قدیم خود یا همدیگر ندارند. تنها تفاوت مهم تغییر ظاهری تزیینات رفاهی داخلی آنها با مدلهای قدیمیست.
در این بین131، 132 و صبا هیچگونه اختلافی با هم از نظر مشخصات اصلی بدنه نداشته و تنها مدل 111 بدون صندوق ارائه می شود، مدل 141 نیز به دنبال تغییراتی که در آن داده شد دارای تفاوتهایی با این مدلها و البته ضعفهایی افزون بر این مدلها نظیر به سرو صدا افتادن قسمت عقب خودرو پس از مدت زمان کوتاه و کشیدن وتعادل پایینتر هنگام عبور از پیچها یا مانورها به علت تغییر حالت و وزن بدنه در قسمت عقب می باشد.
از سال 1389 کمپانی اقدام به کد گذاری محصولات خود نمود، بدین ترتیب کدهای زیر در پشت خودروها نقش گرفت که هریک بیانگر یک آپشن خاص برای خودروی مربوطه بود:
1. SX: هیدرولیک و ABS
2. SL: به معنی ABS
3. ST: ساده
4. LX: هیدرولیک
تمامی مدلها از یک موتور 1323cc به قدرت تقریبی 60 اسب بخار بهره می برند و تماما وزنی کمتر از یک تن دارند.
مشخصات فنی موتور :
-قطر و کورس سیلندر : 83/6*71 میلیمتر
مدل : M13NI
نوع : 4 سیلندر خطی
نسبت تراکم :1 : 9،7
تعداد سیلندر : 4 سیلندر
حجم موتور : 1323 سی سی
ظرفیت روغن موتوربا فیلتر : 3.4 لیتر
مشخصات موتور پراید:
مشخصات فنی موتور در حالت بنزینی
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
حداکثر توان : hp/rpm 62/500
حداکثر گشتاور : N.m/rpm 103/2800
ظرفیت باک : 37 لیتر (در حالت خشک)
مشخصات فنی موتور در حالت گازسوز :
-سیستم سوخت رسانی : Mixer و انژکتوری
-حداکثر توان : 5500Rpm /52hp
-مصرف سوخت در سیکل ترکیبی : 7متر مکعب معادل 5 کیلوگرم در 100 کیلومتر
-ظرفیت مخزن گاز : 48 لیتر (اسمی) حداکثر 8 کیلوگرم (سوختگیری با فشار 220 بار)
-حداکثر پیمایش با گاز : 145 کیلومتر
میانگین مصرف خودروی پراید 7.5 تا 8 لیتر بر یکصد کیلومتر می باشد. به طور دقیق این خودرو در حالت استاندارد و در اتوبان کمترین مصرف 6.3 را ثبت و در شرایط ترافیک و مسافر همراه با کولر نیز می تواند مصرفی بالای 12 یا 13 لیتر را ثبت کند. در این بین مصرف بنزین خودروهای دوگانه سوز میکسری تا حدودی بالاتر از مدلهای عادیست.
جمع آوري و نوشته: بابک خالق پرست
© استفاده از مطلب فوق تنها با ذکر مستقيم منبع مجاز است.
منبع:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید