PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پردازشگر 4 هسته ای انویدیا برای گجت های موبایل معرفی شد: Kal-El



Ezel
22-01-2011, 15:11
عرضه چيپ چهار هسته‌يي تگرا3Nvidia



شركت انويديا (Nvidia) درصدد است تا نسل آتي چيپ‌هاي خود به‌نام Tegra 3 (تگرا3) به بازار عرضه كند كه داراي چهار هسته است.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت انويديا قصد دارد نسل بعدي چيپ‌هاي خود را براي استفاده در تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌ها به بازار عرضه كند.


پيش از اين انويديا چيپ تگرا 2 را كه داراي دو هسته بود، به بازار عرضه كرده كه در تلفن هوشمند آپتيموس 2x ساخت شركت ال.جي و تبلت زوم ساخت شركت موتورولا به كار رفته است.


انتظار مي‌رود با ورود چيپ تگرا 3 سرعت پردازش تبلت‌ها و تلفن‌هاي هوشمند افزايش يابد. كارشناسان هم‌چنين انتظار دارند با استفاده از اين چيپ‌ها سرعت گردش اينترنتي و بازي به وسيله اين محصولات افزوده شود.




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Ezel
25-01-2011, 19:45
تکمیلی : تگرا 3





[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



انویدیا تا چه حد می تواند نبض بازار را در دست بگیرد؟ این سوالی است که حتما چند ماه دیگر به آن پاسخ خواهیم داد. گویا سری Tegra تبدیل به موفقیت بزرگی برای انویدیا شده است. به خصوص نسل دوم آن که مورد استقبال زیادی قرار گرفته. مصرف باتری کم و راندمان کاری بالا از نقاط قوت این نسل از پردازنده ها هستند.


اکنون انویدیا تصمیم گرفته تا نسل سوم Tegra هم به بازار ارائه کند. در ضمن انویدیا مثل همیشه دوست دارد قوی ترین باشد. به همین خاطر به دو هسته رضایت نداده و تگرا 3 را برای تبلت ها معرفی کرده است. در مورد تگرا 2 به اندازه کافی صحبت کردیم. اما تگرا 2 سه بعدی و تگرا 3 باقی می مانند. پس اجازه دهید نگاهی کوتاه به مشخصات آن ها داشته باشیم.


در مورد تگرا 2 سه بعدی، باز هم مانند تگرا 2 مشخصات مدل مخصوص تبلت و مدل مخصوص اسمارتفون مانند هم هستند. قرار است در بهار سال 2011 ارائه شود و از نام آن پیداست که از نمایشگر های سه بعدی پشتیبانی می کند. پس منتظر باشید که تبلت های سه بعدی زودتر از آنچه فکرش را بکنید به بازار بیایند. در مورد پردازنده مرکزی باید به فرکانس 1.2 گیگاهرتز و دو هسته اشاره کرده که 5520MIPS قدرت دارد. یعنی می تواند 5 میلیارد و 520 میلیون دستور العمل را در یک ثانیه مورد پردازش قرار دهد که یعنی 200 مگاهرتز بیشتر از تگرا 2 سرعت دارد و 920MIPS بیشتر را ارائه می دهد. به شخصه به این جا راضی نشدم و با یک نسبت و تناسب ساده فهمیدم که تغییری در بازدهی صورت نگرفته است. با افزایش فرکانس؛ خود به خود قدرت به 5520MIPS می رسد.


حالا به نسل بعدی یعنی تگرا 3 می رسیم. در این نسل دو بازار هدف متفاوت وجود دارد. یکی تبلت ها و دیگری اسمارتفون ها. برای اسمارتفون ها دو گزینه : 2 و 4 هسته ای در اختیار خواهید داشت و حداکثر رزولوشن صفحه پشتیبانی شده 1366x768 است. اما وقتی به تبلت ها می رسیم به یک پردازنده 1.5 گیگاهرتزی بر می خوریم که 13800MIPS قدرت دارد. بعلاوه یک گرافیک دارد که از نسل های قبلی 3 برابر سریع تر خواهد بود. از ویدئو های بلو-ری پشتیبانی می کند و ماکزیموم رزولوشن صفحه 1920x1200 را ارائه خواهد داد. خبر خوش دیگر تکنولوژی ULP است که مصرف انرژی فوق العاده پایین را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این نشان می دهد که سیستم مدیریت مصرف انرژی تنظیمات دقیقی را دارا خواهد بود. فعلا اطلاعات بیشتری در دسترس نیست. اما اگر چیز های جدیدی مطرح شد تا بررسی تخصصی هم پیش خواهیم رفت. اما بدانید که این نسل قرار است در پاییز 2011 در دسترس باشد.


باز هم فکر نمی کنیم تغییری در ساختار نسل سوم هم وجود داشته باشد. چرا که فعلا بر اساس همان اصل تناسب؛ قدرت مورد نظر 13800 بوده که طبق اعلام انویدیا دقیقا همان عدد است. به هر حال می توان مشخصات کلیدی بسیاری از مدل های سطح بالای آینده را از مشخصات تگرا 3 جستجو کرد. بنابراین شما باز هم با تجربه ای سریع تر و البته هیجان انگیز تر در دنیای تبلت و موبایل رو به رو خواهید شد. پس از همین الان برای نسل جدید روز شماری کنید.



برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

satttanism
17-02-2011, 12:01
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


چند وقت پیش با جزئیات چیپ های بعدی انویدیا آشنا شدید و تگرا 2.5 و تگرا 3 را هم شناختید. امروز روز معرفی رسمی چیپ 4 هسته ای انویدیا است. حالا معلوم شد که تگرا 3، با نام Kal-El روانه بازار خواهد شد و اعلام شده که نمونه هایی از این چیپ جدید، همین الان در دست شرکت های توسعه دهنده قرار دارد و از شش ماه دیگر و در ماه اوت آن را روی گجت های جدید خواهیم دید.


در حال حاضر این چیپ بر روی دستگاه های تحت توسعه، قادر به پشتیبانی از صفحات لمسی با رزولوشن 2560x1440 پیکسل است و البته وقتی روی تبلت ها قرار بگیرد، در سخت ترين حالت فقط باید از رزولوشن 1366x768 پیکسلی پشتیبانی کند. نکته جالب این که: چیپ علاوه بر پشتیبانی از رزولوشن های بالاتر می تواند در عین نمایش تصاویر روی صفحه تبلت، آن ها را روی یک مانیتور 30 اینچی با حداکثر رزولوشن 2560x1600 هم نمایش دهد! این کار بدون شک، حجم کار بالایی را به Kal-El وارد می کند، اما این چیپ به خوبی از عهده آن بر خواهد آمد.


انویدیا اعلام کرده که کاربران این SoC چهار هسته ای از دو برابر قدرت پردازشی تگرا 2 و سه برابر قدرت گرافیکی آن بهره مند خواهند شد. حالا با وجود هسته های زیاد پردازنده و همچنین GPU قدرتمند این چیپ، شاید بگویید: بیچاره آن باتری ای که می خواهد به آن سرویس دهد! اما انویدیا کار هایی کاملا متفاوت انجام داده است. تگرا 2 مصرف بسیار کمی داشت، اما این چیپ کار را به اوج رسانده و می تواند با یک باتری پر و در شرایط مناسب تا 12 ساعت ویدئو با کیفیت HD پخش کند که در نوع خود بسیار جالب توجه است. نمودار زیر از روند معرفی نسل های بعدی تگرا و افزایش کارایی آن ها، برای شما حکایت می کند. ببینید و به آینده امیدوار شوید!

حالا سازنده معروف کارت های گرافیکی سری جی.فورس؛ به یکی از غول های بزرگ صنعت ساخت پردازنده های موبایل تبدیل شده و با تکنولوژی های خوب و نوآورانه اش، روز به روز سهم خود را در بازار افزایش می دهد. در همین حال شاید نگاه کردن به عکس بالا، بسیاری چیز ها را به ما یادآوری کند. پیشرفت های بزرگی که در این سالیان صورت گرفت، روز به روز پردازنده ها را کوچک تر و قدرتمند تر کرد. اوج کار وقتی است که می بینیم این چیپ نیم اینچی توانسته 4 هسته پردازنده و GPU و کدگشا و کدگذار تصویری/ويدئويي و پردازنده صدا را در کنار هم جمع کند.

Narenji.ir