ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : قیمت گذاری خلاق در بازاریابی



ehsan2714
10-12-2010, 12:29
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یکی از عادت هایی که من دارم سعی می کنم با هرکسی که ارتباط برقرار می کنم در باره کسب و کارش اطلاع بدست بیاورم و ایده های جدیدی بگیرم.(و این ایده ها را در کلاس کارآفرینی به فراگیران ارائه می دهم.)

دیروز در راه برگشت از شهر نیک آباد با یک آقایی برگشتم که در یکی از روستا های اطراف به نام محمد آباد ، نانوایی دارد.حرفه او پخت نان خشک و توزیع آن است.خانه اش در اصفهان است.عصر ها هنگام برگشت به اصفهان در مسیرش مسافر سوار می کند.به هر صورت وضعیت مالی نسبتا خوبی دارد.

توی ماشین با این آقا صحبت می کردم.از او پرسیم که قیمت هر بسته نان خشک او چقدر است؟ و چگونه بر روی نان های خود قیمت می گذارد؟
او گفت قیمت عمده فروشی آن هر بسته هزار و هفتصد تومان (1700 تومان) است و قیمت خرده فروشی آن دو هزار تومان(2000).
گفت قبلا در بسته های کوچک به مغازه دار ها نان خشک می داده است و قیمت هر بسته هشتصد و پنجاه تومان(850 تومان) بوده است. یک رقیبی پیدا شده است و قیمت هربسته نان خشک را در رقابت با او هشتصد تومان (800) فروخته است.
با این حساب از فروش هر بسته نان خشک رقیب دویست تومان نصیب مغازه دار می شده است و از فروش هر بسته نان خشک او 150 تومان.

از آن جایی که مغازه دار ها آرام آرام داشتند متمایل به محصول رقیب می شده اند او تصمیم می گیره که هر دوبسته را یکی کند.به عبارت دیگر با دوبرابر کردن وزن هر بسته نان خشک ،به جای هشتصد و پنجاه تومان قیمت هر بسته را هزار هفتصد تومان (1700) اعلام کرده است.وبه این ترتیب از فروش هربسته نان او 300 تومان نصیب رقیب می شده است و به علاوه اینکه 30 تومان هم صرفه جویی کرده است(قیمت هر پاکت پلاستیک)!!!

این کار او از دو جهت برای من جالب بوده است:

1)خلاقیت او در دو برابر کردن وزن هر بسته.هنگامی که رقیب محصول خود را با قیمت پایین تر عرضه می کند اولین راه حلی که به ذهن هر کسی می رسد پایین آوردن قیمت خود است و در نتیجه سود کاهش پیدا می کند.او با خلاقیتی که به خرج داد نه تنها توانست بر رقیب خود غلبه کند بلکه با صرفه جویی در هزینه پلاستیک سود خود را نیز افزایش داد.


2)یکی از تکنیک های قیمت گذاری در بازاریابی تکنیک قیمت گذاری پس رو است.در این نوع قیمت گذاری از قیمت بازار شروع می کنیم و مرحله به مرحله با در نظر گرفتن سود واسطه ها مثل عمده فروش و خرده فروش قیمت فروش محصول خود را تعیین می کنیم.مثلا اگر قیمت یک کیک در بازار 200 تومان است ما کیک را 170 تومان به خرده فروش و 150 به عمده فروش می فروشیم..به عبارت دیگر برای عمده فروش 20 تومان سود و برای خرده فروش 30 تومان سود در ازای فروش هر کیک تعیین می کنیم.کارآفرینان جوان باید بسیار مراقب باشند که سود خوبی به واسطه ها برسانند.تنها در این حالت است که مغازه دار ترغیب می شود که بجای محصولات رقیب (با سابقه و دارای برند شناخته شده) محصولات شما را بفروش برساند.
این مطلب از سایت [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] نقل شده است.