ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : خراب شدن پاور



water_lily_2012
02-12-2010, 13:32
سلام
چند وقتی بود که با فشار دادن کلید پاور کامپیوتر روشن نمی شد و باید چندین بار این کار را انجام می دادم که روشن شود.
فکر کردم مشکل از کلید است. چون صفحه کلید و موس برق داشت. تا اینکه دیگر روشن نشد. متوجه شدم پاور عیب داره و یک پاور جدید گرفتم و کامپیوتر درست شد.
پاور را هم باز کردم ولی از نظر ظاهری توان قطعات سالم هستند. ولی کار نمی دهد. البته بعد از تست متوجه شدم سیم سبز و بنفش که به مادربرد متصل هست حدود 5 ول برق داره و سیم زرد هم حدود 4 دهم. و بقیه سیم ها صفر هستند.
می خواستم ببینم کسی می دونه چیه پاور من سوخته تا درستش کنم.

EXTREME
02-12-2010, 17:14
سلام
چند وقتی بود که با فشار دادن کلید پاور کامپیوتر روشن نمی شد و باید چندین بار این کار را انجام می دادم که روشن شود.
فکر کردم مشکل از کلید است. چون صفحه کلید و موس برق داشت. تا اینکه دیگر روشن نشد. متوجه شدم پاور عیب داره و یک پاور جدید گرفتم و کامپیوتر درست شد.
پاور را هم باز کردم ولی از نظر ظاهری توان قطعات سالم هستند. ولی کار نمی دهد. البته بعد از تست متوجه شدم سیم سبز و بنفش که به مادربرد متصل هست حدود 5 ول برق داره و سیم زرد هم حدود 4 دهم. و بقیه سیم ها صفر هستند.
می خواستم ببینم کسی می دونه چیه پاور من سوخته تا درستش کنم.
اگه پارو روشن نمیشه علت های مختلفی میتونه داشته باشه
یکی باد کردن خازن و سوختن مقاومت هاست باید چک کنید ببینید خازنی باد نکرده یا مقاومتی نسوخته باشد مقاومت سوخته از شکل ظاهرش کاملا قابل تشخیصه وقتی مقاومتی بسوزه سیاه رنگ میشه
اگه خازنها و مقاومتها سالم بود باید برید سراغ دیود ها ی داخل برد
برای اینکه دیود هارو چک کنید نیاز به مولتی متر دارین باید دوسر مولتی متر رو به دو سر دیود بزندید خود مولتی متر رو باید روی اهم بزارین درصورتی که مولتی متر عدد 5/. رو نشون داد یعنی اینکه دیود سالم است وگرنه اگر کمتر بود دیود مشکل دارد
و دیود رو باید عوض کنید
اگه باتعویض دیود مشکل حل شد که ولتاژهای خروجی رو گرفته و در صورت درست بودن استفاده کنید وگرنه بخش کنترل پاور خرابه اگر هم درست بشه ممکنه به مین آسیب برسونه

water_lily_2012
03-12-2010, 15:02
هیچ یک از خازن ها باد نکرده، البته دو تای اونها یه کم مشکوک هستند. هیچ مقاومتی سیاه رنگ نیست.
و اما دیود ها:
دستگاه من دیجیتال هست، گذاشتم روی تست دیود و دیود ها را روی مدار تست کردم. همه دیود ها 0.5 و در جهت معکوس OL را نمایش دادند به غیر از بزرگترین دیود مدار که در هر دو طرف مقدار بسیار کم در حدود 0.0040 را نمایش داد. و چند تا از دیود های دیگر مقدار 0.46 و در جهت معکوس مقدار 0.7 را نشان دادند.

EXTREME
03-12-2010, 16:09
هیچ یک از خازن ها باد نکرده، البته دو تای اونها یه کم مشکوک هستند. هیچ مقاومتی سیاه رنگ نیست.
و اما دیود ها:
دستگاه من دیجیتال هست، گذاشتم روی تست دیود و دیود ها را روی مدار تست کردم. همه دیود ها 0.5 و در جهت معکوس OL را نمایش دادند به غیر از بزرگترین دیود مدار که در هر دو طرف مقدار بسیار کم در حدود 0.0040 را نمایش داد. و چند تا از دیود های دیگر مقدار 0.46 و در جهت معکوس مقدار 0.7 را نشان دادند.
/4 . اگه نشون بده موردی نداره کمتر نباشه
اون دوتا خازن هم اگر کمی باد کرده عوضش کنید
دیود در جهت معکوس نباید چیزی نشان بدهد اگر به اون دیود ها شک دارین اونهارو از مدار در بیارید و خارج از مدار مجددا با مولتی متر چک کنید و ببینید چه عددی رو نشون میده

water_lily_2012
03-12-2010, 16:37
ممکن هست اونها دیود نباشند. البته از نظر شکل که شبیه دیود هستند. جالبه در جهت اصلی حدود 0.5 را نشان می دهند ولی برعکس نیز 0.7 را.

EXTREME
03-12-2010, 16:47
ممکن هست اونها دیود نباشند. البته از نظر شکل که شبیه دیود هستند. جالبه در جهت اصلی حدود 0.5 را نشان می دهند ولی برعکس نیز 0.7 را.
خوب همین دیود هایی که بهش مشکوک هستین رو از مدار خارج کنید و خارج از مدار دوباره چکش کنید خبرشو بدید

water_lily_2012
10-12-2010, 21:24
مشکل از پاور هست

سلام و خسته نباشید
این سه کلمه که نوشتید یعنی چه؟

EXTREME
10-12-2010, 21:36
مشکل از پاور هست
ما که میدونستیم مشکل از پاوره ایشون برای تعمیر پاور دارن راهنمایی میگیرن

zentex586
01-01-2011, 23:47
سلام،
پاور کامپیوتر از ”منابع تغذیه سوئیچینگ“ حساب میشه که با حجم کم قادر به ارائه گستره مختلفی از ولتاژها با آمپرهای متفاوت هست.

معمولن سیم پیچ ها (یا سلف ها) و ترانسفورمرها تو این منابع هیچ گونه خرابی ندارند.

مورد اول خرابی که خیلی بیشتر از مقاومت ها و حتی دیودها محتمل هست مربوط به خازن های الکترولیتی (به شکل استوانه ای) بخش فیلتر ولتاژ هستش. این خازن ها اگه خراب باشند ممکنه دچار برآمدگی شده باشند یا اصلن هیچ علامت ظاهری نداشته باشند، هر چقدر هم خوب تولید بشن دیر یا زود دچار ”پیری“ خواهند شد و باید تعویض شن. اگه اسیلوسکوپ یا خازن متر ندارید، می تونید خازن های قسمت فیلتر (یعنی بعد از سیم پیچ) رو تعویض کنید، معمولن هم خازن های 1000، 470 و 220 میکرو برای این منظور استفاده میشن و بیشتر خرابی هم مربوط به این سه قطعه هست. خازن بزرگی مثل 330 میکروی 400 ولتی در قسمت اولیه یک منبع تغذیه خیلی خیلی احتمال کمی داره که به پیری مبتلا بشه.

در مورد دیودها میتونم بگم، بیشتر خرابی در دیودها مربوط به دیودهای دوبل هست که به صورت پک سه پایه (TO-220) به رادیاتور وصل هست، از نوع شاتکی با سرعت سوئیچ بالا هستن و ولتاژ نرمالی که یه مولتی متر باید براشون نشون بده در حد 0.2 تا 0.3 هست. دیود یکسوساز بزرگ، که معمولن به صورت افقی با رعایت فاصله نسبت به برد مونتاژ میشه، به خاطر قدرت تحمل بالای آمپری که داره هیچوقت نمیسوزه و به خاطر اتصالاتی که با پایه های ترانسفورماتور اصلی داره ممکنه در تست با مولتی متر حتی کوتاه هم نشون بده، اگه این مورد رو در مورد سایر قطعات هم مشاهده کردید به خرابی اونا اطمینان نکنین و حتمن خارج از برد اونها رو تست کنید.

ترانزیستوری که در این منابع استفاده میشه از نوع ماسفت هست که می تونه یکی یا دوتا باشه و حتمن به رادیاتور متصله، این قطعه هم میتونه خراب باشه که روش تست اون با مولتی متر یکم پیچیده است، (میشه ماسفت رو از برد خارج کرد البته با رعایت تخلیه بودن هر دو دست از بار الکتریکی چون باعث سوختن ناحیه گیت میشه از بس که تو این قطعه ظریف هستش، بعد پایه های گیت، درین و سورس رو از روی دیتا شیت اون پیدا کرد و با قرار دادن پروب منفی م.م. روی پایه سورس و اتصال پروب مثبت م.م. به مدت کوتاه به پایه گیت و بعد جدا کردن اون از پایه گیت و اتصالش به پایه درین بر روی صفحه مولتی متر مشاهده کرد که مسیر درین سورس مقاومت کمی داره و سالم است، در غیر اینصورت ماسفت سوخته است. البته این مورد برای نوع منفی یا N-MOS صادق هست و برای نوع P-MOS باید پروب ها رو بر عکس کرد)، این ترانزیستور وظیفه به نوسان در آوردن جریان DC برای تأمین ورودی ترانسفورمر اصلی با فرکانس بالا (50 تا 60 کیلوهرتز) رو به عهده داره. صدای صوت هم که بعضی مواقع شنیده میشه مربوط به هارمونیک های فرکانس پایین این موج هست در حد 15 کیلوهرتز.

یه پاور ساپلای کامپیوتر حتی اگه روشن نباشه، یکی از پایه های سوکت خروجی اون که 5V Standby نام داره، دارای خروجی 5 ولت هست. برای روشن کردن یک پاور کامپیوتر در حالتیکه به مادربرد وصل نیست میشه وایِر سبز رنگ با نام PG (Power Good) رو به شاسی یا وایر سیاه رنگ متصل نمود. حتمن قبل از کار با پاور خازن های فیلتر اولیه که دو تا هستند رو به وسله اتصال دوشاخه هویه یا یک لامپ 220 ولت یا هر بار مقاومتی دم دست دیگه ای تخلیه کنید. ببخشید اگه طولانی شد، امیدوارم کمک کنه.