ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ژیان تولدت مبارک



satttanism
11-11-2010, 10:44
امروز ژیان ۶۰ ساله می شود، بله دوستان امروز این شیر پیر ۶۰ سالگرد خودش رو برگذار میکنه تا بگوید من همچنان هستم و دود از کنده بلد میشود.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

خیلی وقت هست خودروهایی که اسم پر ابوهت ژیان رو یدک میکشند از سطح شهر های ما جمع شدن
و جاشون رو به مثل هایی هم چون”” ازژیان ماشین نمیشه از باجناق فامیل”” دادن،
اما کسی نیست روزگاری رو به یاد یاره که همین ژیان بهترین خودروی ایران هم بود حداقل در رنج قیمت خودش.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ولی سرگذشت ژیان:
امسال شصتمین سالگرد تولید نخستین اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV (یا همان ژیان که در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد) است. خودروی ژیان در فرانسه با نام “دوژوو” (”Deux Chevaux”) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای “دو اسب” است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸ رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد.
کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد.
شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد.
از روز هفتم October 1948 که برای نخستین بار در ۳۵ امین نمایشگاه اتول پاریس به نمایش گذاشته شدو امریکاییها به طعنه به آن “tin can” (قوطی حلبی – یا بقول ما ایرونیها: لگن) ، آلمانی ها به آن اردک کوچک ، و انگلیسی ها به آن حلزون نام نهادند، تا سال ۱۹۹۰ میلادی در حدود ۵ میلیون دستگاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی ۵ ساله برای خرید دستگاه نو آن در بین خانواده ها و مردم کم درآمد و اکثرا کشاورز یا جوان فرانسوی وجود داشت و بهمین دلیل بود که ژیان های دست دوم را گرانتر و حتی دو برابر قیمت نوی ان می خریدند تا ۵ سال در نوبت نمانند!! نمونه های اولیه ( Prototype ) ژیان را فرانسوی ها از ترس اینکه آلمان ها و هیتلر از آتها بعنوان نمونه های ماشیتهای نظامی استفاده نکنند در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعداز جنگ از زیر خاک بیرون آورده شدند!


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن میشد (جلوی پایین کاپوت)، بعدها دوچراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی.. ظاهرا آینه بغل هم نداشته!


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

عکسی از روز پرده برداری از ژیان (سیتروئن) در پاریس – زمان جنگ جهانی دوم


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه ای ( بیتل BEETLE ) آلمانی : دو قارقارک کوچولوی ارزان قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که تقریبا هیچ نیازی به تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه های اتومبیل سازی شده بود و ازین بابت ناراحت بودند و بهمین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند. . اما برای مردم اکثرا روستایی و فقیر فرانسه زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم مناسب بود و میتوانستند هم باهاش سبد های تخم مرغ و گوسفند ها را کیلومترها در جاده های خاکی و پر دست انداز به بازار ببرند و هم باهاش به گشت و گذار و پیک نیک بروند و هم اینکه صندلی عقبش را دراورده و در پارکها و پیک نیک ها بعنوان نیمکت از ان استفاده کنند.
ژیان که نام فرانسوی اش ۲ CV است امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار گرانقیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز و اسطوره و افسانه ( myth و legend ) بشمار می رود. از آنجا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول از روزنامه نگاران برای مراسم پرده برداری از آن دعوتی نشد بهمین دلیل بود که ژورنالیست ها که بهشون بر خورده بود سعی در مسخره کردنش کردند و مثلا امریکاییها که زیاد هم با فرانسوی ها آبشون توی یک جوی نمی رود – بخاطر ضعفی که فرانسوی ها در مقابل هیتلر نشان دادند- متلک پراکنی کرده و به ژیان لقب قوطی باریک ( و یا چتری که ۴ چرخ داره ‘Umbrella on wheels’ ) داده و به طعنه می گفتند : Does it come with a can opener? ( در قوطی بازکن هم باهاش میاد؟)…


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی ( THE people’s car ) را از آن خود کرد. حتی در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین – یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم اضافه شدند. داشیرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و انجینی که با آب سرد میشد.

عکسی از ژیان فرانسوی مدل سال

Citroen 2CV – ۱۹۴۸


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ولی این شیر پیر باز هم تصمیم به برگشت داره، شرکت سازنده ی این خودرو جدیدترین مدل های اون رو قرار تا سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه کنه ببینید:


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



این خودرو جدید مجهز به شیشه پانورامیک PANAROMIC GLASS یا سقف پارچه ای بوده که می تواند همچون مدل های قدیمی به سمت عقب جمع شود . کاپوتاین خودرو به طور کامل یاد آور مدل اصلی می باشد , در حالی که چراغ های جلو با گلگیر های بغل یک پارچه شده اند.بازگشت ژیان می تواند شروعی مجدد برای شرکت سیتروئن در طراحی خودرو های مدرن باشد.

واین هم جدیدترین طرح ژیان:


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

این خودرو از به روزترین تکنولوژی ساخت و تولید در کنار مدیریت هزینه ساخت بهره می‏گیرد و با توجه به بازار هدفی که برای این مدل و نسل فعلیش c2 مشخص گردیده، سعی شده تا قیمت تمام شده پایینی را برای مصرف‏کننده به ارمغان آورد. اما این نکته به بهای کاستن از کیفیت تولید، ایمنی و … تمام نشده است. بر طبق آخرین اخبار منتشره ۲cv جدید مراحل پایانی طراحی، مدل‏سازی و ساخت نمونه‏های پیش تولید را پشت سر گذاشته و می‏رود تا قابلیت‏های خود را روی جاده و نه صفحه کامپیوتر به نمایش بگذارد. سعی شده تا مدل تولیدی با حداقل تفاوت‏های ظاهری نسبت به کانسپت به مرحله نهایی تولید برسد، هر چند وضعیت رکاب‏های جانبی در قسمت زیرین در عقب و کوچکی ابعاد درهای عقب نکته‏ای است که به نظر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. طول کلی ۲cv جدید در حدود ۵/۳ متر خواهد بود و خلاء مابین دو مدل c1 و c3 را در خانواده سیتروئن پر خواهد کرد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

emohsen.com

befermatooo
11-11-2010, 12:09
تولدت مبارک .

اما واسه چی زنده ای ؟ از نوه و نتیجه که خیری ندیدی :دی

marvel_malayer
11-11-2010, 14:58
واقعا عالی بود دستت درد نکنه
احتمالا تو ایران با قیت پول خون فروخته میشه

_LOVE_CODER_
11-11-2010, 17:21
واقعا لگن برازنده اش هست :31:
لگن دوست داشتنی !
همه طرح قدیمیش قشنگتره:8:

Penryn
11-11-2010, 19:12
خیلی قدیما خونواده ی ما هم یک ژیانی داشتیم عروسکی بود واسه خودش.هنوزم افسوسش رو میخورم.هر کی تو خیابون میدید خواستگارش میشد!
همه جای ایران رو باهاش سفر رفته بودیم.وقتی یبار تصادف تو جاده شده بود و راه بندون بود همه ی ماشینها گیر کرده بودن و تنها این ژیان ما بود که به لطف عرض کمش در بین هلهله و سوت و کف بقیه ی ماشینها تونست از حاشیه ی تنگ خاکی جاده رد شه و براهش ادامه بده....! یادش بخیر.اصلاً خیال فروشش رو نداشتیم ولی در حالیکه عاشقانش در فرانسه هنوزم اجازه دارن باهاش تو شهر رانندگی کنن ما بخاطر طرح جمع آوری خودروهای فرسوده! دیگه نتونستیم نگهش داریم....
از همه نظرهای فنی موتور-تعلیق و فنربندی-فضای داخل و فضای بار- پایداری-طراحی ساده و قوی-مصرف ناچیز و... بعنوان یک ماشین با طراحی مربوط به بیش از نیم قرن قبل شاهکار زمان خودش بود
ولی تو متن بالا چند استباه وجود داره
1- اولین اشتباه اینه که 2CV را معادل ژیان Citroen Dyane قرار دادین در صورتیکه یکی نیستند.کلاً
Citroën 2CV
Citroën FAF
Citroën Dyane
Citroën Méhari
میشه گفت با هم پلتفورم مشترکی دارن با بعضی تفاوتها در ارتقای موتور و...
2- نام 2CV بخاطر قدرت 2 اسب بهش داده نشده.بخاطر 2 سیلندر V شکل بودن موتور بهش داده شده.
3- قدرتش 2 اسب نبوده.بسته به نوع موتور میتونه از نوع A که در ایران نبومده به حجم 375cc و توان 9 اسب بخار در 3500 دور و گشتاور 19 نیوتون متر در 2000 دور شروع شه تا برسه به موتور نوع M28 به حجم 602cc با توان 35 اسب در 5750rpm و گشتاور 42 نیوتن متر در 3750rpm .ژیانهای ایرانی بر اساس پلاک مشخصات موتور که زیر کاپوتشونه میتونین نوع موتورش را بفهمین که تا جاییکه یادمه همون سریهای 35 اسبی بایست باشن.
البته طیف موتورهای بسیار مختلفی قویتری مثل T13/654 بحجم 1301cc و توانهایی تا 65 اسب هم روی این اکسل سوار شده که مورد نظر ما نیستش و تو ایرانم نیومده

هنوزم بعنوان یک ماشین کلاسیک یه عالمه خواهان و هوادار و کلوپ واسه خودش تو دنیا داره که بحثش مفصله

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

joe_satriani
11-11-2010, 19:25
با سلام
ژيان جان كجايي كه بياي C5 جديد رو ببيني :31:

scope82
12-11-2010, 10:59
تولدت مبارک قهرمان :40::11:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


:31:


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

mm00
12-11-2010, 20:11
كجايي ژيان كه ببيني اين فرانسوي هاي سوسل چه بلاي سر ماها اوردن :31: بر عكس جدشون!