مشاهده نسخه کامل
: 1.5 ولت یعنی چی؟
سلام
اگه میشه پاسخ این سوالا رو برای یه آدم فضایی توضیح بدید.
میخواستم بدونم 1.5 ولت یعنی چی؟ اصلا نمیتونم بفهمم ولتاژ چیه؟ وقتی میگن یه مقاوت 22 اهمی که از آن جریان 0.5 آمپری میگذرد، ولتاژش 11V است، یعنی چی؟
قطب مثبت و منفی تو باتری یعنی چی؟ چه چیزی از سمت مثبت به سمت منفی حرکت میکنه؟ مواد سر و ته داخل باتری با هم فرق دارن که مثبت و منفی گذاشتن؟ چرا باید جریان از سر مثبت به سمت منفی حرکت کنه؟
ممنون
davy jones
03-11-2010, 22:48
سلام
اگه میشه پاسخ این سوالا رو برای یه آدم فضایی توضیح بدید.
میخواستم بدونم 1.5 ولت یعنی چی؟ اصلا نمیتونم بفهمم ولتاژ چیه؟ وقتی میگن یه مقاوت 22 اهمی که از آن جریان 0.5 آمپری میگذرد، ولتاژش 11V است، یعنی چی؟
قطب مثبت و منفی تو باتری یعنی چی؟ چه چیزی از سمت مثبت به سمت منفی حرکت میکنه؟ مواد سر و ته داخل باتری با هم فرق دارن که مثبت و منفی گذاشتن؟ چرا باید جریان از سر مثبت به سمت منفی حرکت کنه؟
ممنون
سلام.
سعی میکنم به زبون خیلی ساده توضیح بدم. اگه باز هم مشکلی بود بگین تا بیشتر توضیح بدم:
1- معمولا تو کتب درسی دبیرستان برای قابل درک کردن مفهوم ولتاژ، اون رو به اختلاف ارتفاع در انرژی پتانسیل گرانشی تشبیه میکنن.
به زبون ساده اگه بخوام بگم ولتاژ یعنی زور و فشاری که وجود داره تا الکترونهای درون یک سیم هادی رو به جریان بندازه. حالا اگه سیمی وجود داشته باشه این جریان به وجود میآد ولی اگه وجود نداشته باشه، اون فشار کماکان در جای خودش محبوس میمونه. (مث یه ظرف آب که در ارتفاع قرار داره و در پایینش یه شیر تخلیه باشه. اگه شیر تخلیه رو باز کنیم، آب با فشار بیرون میریزه ولی اگه شیر تخلیه رو باز نکنیم، انرژی پتانسیل گرانشی در آب محبوس میمونه و از بین نمیره)
مفهوم مقاومت الکتریکی و اهم نیز اینطوریه که فرض کن تو بازی استقلال پرسپولیس رفتی استادیوم. راهروهای ورودی استادیوم هر چه قدر تنگ تر باشه، سرعت حرکت آدما کندتر میشه. مثلا اگه تو همین راهروها، ستونهای مزاحمی هم سر راه باشه باز هم سرعت حرکت کندتر میشه. اگه در همین حالت افرادی از پشت سر جمعیت رو هل بدن، درسته که مسیر ناهمواره و باعث میشه که افراد تو در دیوار بخورن، ولی نتیجه اش اینه که سرعت حرکت جمعیت بیشتر میشه. به عکس هر چه قدر راهروها پهن تر و موانع سر راه آدما کمتر باشه، سرعت حرکت بیشتر میشه.
مقاومت الکتریکی مثل یه راهرو برای الکترونها میمونه که متناسب با مقدار اون مقاومت، برای حرکت الکترونها مزاحمت ایجاد میکنه و مانع از عبور الکترونها میشه (البته در ازای این مزاحمت کار الکتریکی انجام میشه) حالا طبق قانون اهم که میگه V=RI اگه اختلاف پتانسیل بین دو نقطه مثلا 11 ولت باشه و مقاومت الکتریکی موجود بین اون دو نقطه هم 22 اهم باشه، جریان الکتریکی (که در حقیقت همون سرعت حرکت الکترونهاست) 0.5 آمپره. یعنی اینجا ولتاژ در حقیقت مثل اون افرادی هستن که دارن جمعیت الکترونها رو هل میدن.
2- فرق قطب مثبت و منفی باتری در نوع یونهای الکتریکی ای هستش که در هر کدوم از قطبها هستش. در قطب مثبت، یونهای آلومینیوم (یا لیتیوم) وجود داره که چون الکترون از دست دادن، تبدیل به یون مثبت شدن (بار الکتریکی مثبت دارن). در قطب منفی هم یون فسفر وجود داره که چون الکترون اضافی دریافت کرده بار منفی به دست آورده. حالا این وسط وقتی جریانی بین دو سر باتری برقرار بشه، الکترونهای انباشته شده در قطب منفی به سمت قطب مثبت به راه میوفتن. (بار منفی فقط میتونه حرکت کنه چون الکترون آزاده. ولی بار مثبت که نشاندهنده ی خلاء یه الکترون هستش نمیتونه در درون سیم راه بیفته). ولی چون جریان الکتریکی به طور قراردادی انتقال بارهای مثبت فرض میشه، جریان بار مثبت رو (به طور قراردادی) از قطب مثبت به سمت قطب منفی در نظر میگیرن.
در حقیقت جریان الکترونهاست که از قطب منفی به سمت قطب مثبت میره. یه معلم داشتیم که این مطلب رو با این مثال برامون توضیح داد:
فرض کن که چند نفر توی یه صف وایسادن و به جر نفر اول صف، همگی کلاه بر سر دارن. (افراد نشاندهنده ی اتمهای یک سیم هستند و کلاه افراد نشاندهنده ی الکترون آزاد اونها) حالا وقتی جریان الکتریکی به جریان میفته مث این میمونه که نفر دوم کلاهش رو برداره و بذاره روی سر نفر اول. نفر سوم کلاهش رو برداره و بذاره روی سر نفر دوم و همین طور افراد یکی یکی کلاهشون رو به نفر قبلی بدن. درسته که در حقیقت این کلاه ها هستند که دارن (مثلا) از سمت چپ به سمت راست حرکت میکنن ولی میتوان فرض کرد که این سر بیکلاه است که دارد از سمت راست به سمت چپ حرکت میکنه. قضیه ی جریان الکتریکی هم همینه.
موفق باشین.
89/8/13
ATA FARZADI
04-11-2010, 11:46
ولتاژ اختلاف پتانسیل دو سر پیل رو میگویند
جریان به شدت عبور یون ها از درون رسانا گفته میشود
توان به حاصل ضرب این دو میگویند
مقاوت یعنی هر چیزی که در مقابل عبور جریان از خود عکس العمل نشان میدهد
مثل لامپ که از طریق مقاومتی که نشان میدهد انرژی رو تبدیل میکنه به نورانی
و المنت بخاری برقی مقاومتش باعث گرما میشه
و ...
و ما در برق یه مثلث داریم
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر بخوایم v رو بدست بیارم اونوقت v=i*r
اگر بخوایم I رو بدست بیاریم I=V/R
اگر بخوایم R رو بدست بیاریم R=V/I
همیشه توی شیمی و فیزیک سر این مسئله که یون ها از کدوم سمت به کدوم سمت حرکت میکنه اختلاف نظر بوده
در شیمی میگه یون از سمت مثبت به منفی میره
در فیزیک میگه یون از منفی به مثبت میره
پس مثبت ومنفی به جهت حرکت یون ها بستگی داره
نه چیز دیگه
از مطالب داداشای گلم (که الحق، بابت نوشتنش خجالت کشیدم) متشکرم
آقا این نتیجه درسته:
قطعه ای با 12 ولت نیرو؟؟؟ (یا پتانسیل؟؟؟) توسط کسی ساخته میشه که احتیاج داره این نیرو توسط باتری یا مولدای دیگه تولید بشه. برای اینکه این قطعه با 220 شهری هماهنگ بشه، مقاومت رو به کار میبریم تا جریان رو کنترل کنیم و 12 خروجی بگیریم!؟
davy jones
04-11-2010, 14:49
از مطالب داداشای گلم (که الحق، بابت نوشتنش خجالت کشیدم) متشکرم
آقا این نتیجه درسته:
قطعه ای با 12 ولت نیرو؟؟؟ (یا پتانسیل؟؟؟) توسط کسی ساخته میشه که احتیاج داره این نیرو توسط باتری یا مولدای دیگه تولید بشه. برای اینکه این قطعه با 220 شهری هماهنگ بشه، مقاومت رو به کار میبریم تا جریان رو کنترل کنیم و 12 خروجی بگیریم!؟
تا حدودی درسته. شما با به کار بردن مقاومت (البته اگه به طور سری بسته بشه. نه موازی) تنها میتونی جریان رو کنترل کنی و ولتاژ همیشه همونیه که توسط منبع ولتاژ تامین میشه. بنابراین اگه قطعه ای که به طور نامی باید با 12 ولت کار کنه رو به برق 220 ولت بزنی، هر چقدر هم که مقاومت سر راهش قرار بدی اختلاف پتانسیل منبع ولتاژ کماکان همون 220 ولت هستش و شما با اضافه کردن مقاومتها تنها جریان رو کمتر میکنی. با این کار اختلاف پتانسیل ایجاد شده دو سر قطعه ات رو کمتر میکنی تا به 12 ولت برسه. (چون در حالت سری، اختلاف پتانسیل منبع ولتاژ بین المان های سری شده به تناسب مقاومتهاشون تقسیم میشه)
البته روش بالا روش مرسومی نیست. چون مقاومت قطعه ی شما ممکنه در حین کار و متناسب با دمای محیط و ... تغییر کنه و اگه به هر علتی مقاومت قطعه پایی بیاد، چون مقاومت معادل مدار هم پایین میآد، جریان کل عبوری از مدار بالا میره و ممکنه که قطعه بسوزه.
امروزه معمولا از ترانزیستورها برای گرفتن خروجی ولتاژ و جریان مناسب و دلخواه استفاده میشه.
موفق باشین.
89/8/13
ATA FARZADI
04-11-2010, 16:56
اگر قطعه 12 ولت جریان مستقیم باشه
و بخواهیم
اونو وصل کنیم به برق 220 شهری
یه ترانس کاهنده 12/220 گرفته و بعد از خروجی یعنی 12 ولت یه پل تستون نصب کنیم سپس هم با یه خازن نویز هاشو بگیریم
اونوقت خروجی میشه 12 ولت مستقیم
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.