PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ساز و كار پيگيري و برخورد با مزاحمان تلفني



wichidika
23-10-2010, 15:36
گزارش فارس از:
:31:سازوكار پيگيري و برخورد با مزاحمان تلفني:5:
خبرگزاري فارس: مزاحمت‌هاي تلفني و در پي آن كنجكاوي براي پي بردن به هويت مزاحم، موضوعي است كه در طول دوران اشتراك هر دارنده سيم‌كارت حداقل يك‌بار رخ مي‌دهد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


در حال حاضر آمار مزاحمت‌هاي تلفني نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش يافته و شرايط امروز با گذشته نه چندان دور كه يكباره تعداد سيم‌كارت‌هاي در دست مردم افزايش پيدا كرد و بعضي از سيم‌كارت‌هاي فعال هم ثبت‌نام نشده بودند، فرق بسياري كرده است.
اما به هر حال و از آنچه كه هرازگاهي در اطرافمان اتفاق مي‌افتد؛ مي‌توان دريافت كه مزاحمت‌هاي تلفني و در پي آن كنجكاوي براي پي بردن به هويت مزاحم، موضوعي است كه در طول دوران اشتراك هر دارنده سيم‌كارتي تقريبا و حداقل يكبار اتفاق مي‌افتد.
به همين دليل نكات مختصري را در خصوص نحوه رسيدگي و اقدام براي كشف مزاحمت‌هاي تلفني در اپراتورهاي تلفن همراه كشور، از نظر مي‌گذرانيم.

* اطلاع از هويت مزاحم، مستلزم نامه مراجع قضايي است

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، براساس قانون، اپراتورهاي تلفن همراه در تمامي مراحل رسيدگي به شكايت، نام و مشخصاتي از فرد مزاحم ارائه نمي‌كنند و فرد شاكي براي اطلاع از هويت خاطي، بايد از طريق مراجع قضايي اقدام كنند.

* مشتركان همراه اول

به گزارش فارس، مشتركان اپراتور اول در صورت برخورد با هر نوع مزاحمت‌ تلفني ( مزاحمت‌هاي پيامكي و تلفني) بايد با همراه داشتن كارت شناسايي معتبر و با مراجعه به مراكز تلفن ثابت، فرم "كشف مزاحمت "‌ را پر كنند.
با توجه به آنلاين بودن سيستم دفاتر امور مشتركان همراه اول، بلافاصله پس از پركردن فرم مربوطه، شكايت مشترك در سيستم اعمال مي‌شود.
از آن ساعت به بعد خط مشترك به مدت 10 روز كاري كنترل مي‌شود. در اين مدت چنانچه هر نوع ارتباطي از سوي مزاحم با شاكي صورت بگيرد، بار نخست براي مزاحم يك پيامك اخطار ارسال و ارتباط سيم‌كارت فرد خاطي به مدت يك هفته قطع مي‌شود؛ ضمن اينكه اخطار به صورت مكتوب به منزل خاطي نيز ارسال مي‌شود.
ارتباط سيم‌كارت مشترك خاطي پس از يك هفته به صورت خودكار وصل مي‌شود و در صورت تكرار مزاحمت ( براي بار دوم)، علاوه بر ارسال پيامك اخطار و ارسال كتبي اخطار به در منزل، ارتباط سيم‌كارت وي به مدت 3 ماه قطع مِي‌شود؛ كه اين بار وصل مجدد خط، مستلزم حضور فرد خاطي در مراكز امور مشتركان و دادن تعهد است.
بنابراين گزارش، در صورت تكرار مزاحمت و براي بار سوم، سيم‌كارت سلب امتياز خواهد ‌شد.

* مشتركان ايرانسل

بنابراين گزارش، مشتركان سيم‌كارت‌هاي اپراتور دوم نيز چنانچه خواهان شناسايي و در عين حال برخورد با مزاحم براي قطع خط و سلب امتياز باشند؛ بايد با مراجعه به كلانتري يا مراجع قضايي نامه‌اي مبني بر اينكه شماره‌اي خاص براي وي ايجاد مزاحمت مي‌كند، را دريافت كنند؛ سپس مشتركان بايد نامه قضايي را به آدرس شركت ايرانسل پست كنند يا حضوري تحويل دهند.

براساس اين گزارش، چنانچه مشتركان ايرانسل تنها قصد برخورد با مزاحم را داشته باشند، بايد به ساختمان شركت ايرانسل مراجعه و فرم " كشف مزاحمت " را پر كنند كه پس از آن بررسي‌هاي لازم از سوي اپراتور آغاز مي‌شود و مراحل بعدي رسيدگي به تخلف نيز در هر دو اپراتور يكسان است.

* مواردي كه مزاحمت محسوب نمي‌شود

به گزارش فارس، براساس آيين‌نامه مربوط به مزاحمت‌هاي تلفني كه به اپراتورهاي تلفن‌همراه ابلاغ شده، ارسال پيام كوتاه به مقصد مشتركان تلفن‌همراه در صورتي تخلف محسوب مي‌شود كه موجب مزاحمت مشترك شده باشد و شاكي بتواند موضوع مزاحمت را با دلايل قانوني اثبات كند.
بنابراين مواردي مانند ارسال پيام‌هاي تبريك، تبليغي و پيام‌هايي با مضامين اجتماعي و فرهنگي و حتي سياسي نمي‌توانند مشمول عنوان مزاحمت تلقي شوند؛ مگر آنكه براساس رويه‌هاي مشابه در زمينه تلفن ثابت حجم پيام‌هاي ارسالي در عمل باعث عدم امكان استفاده مشترك از وسيله مخابراتي وي شود.

* مواردي كه مزاحمت محسوب مي‌شود

همچنين مواردي مانند ارسال پيام‌هاي توهين آميز، استفاده از الفاظ، كلمات و تصاوير مستهجن، فحاشي، افتراء و توهين به مقدسات با شكايت شاكي خصوصي قابل پيگري است و مي‌تواند منجر به قطع ارتباط و در صورت تكرار لغو اشتراك شود.

* مواردي كه قابل پيگيري نيست

به گزارش فارس، متن پيام ارسال شده از سوي ادارات امور مشتركان قابل دسترسي و ارائه نيست؛ تاريخ مزاحمت نبايد مربوط به قبل از مراجعه مشترك باشد، مكالمات نيز نبايد دو طرفه باشند.

گزارش از: فاطمه سامعي