PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مغز شبيه شبکه اينترنت است



Farjameh
14-08-2010, 11:26
مطالعات جديد نشان مي دهند مغز به شبکه اي درهم و به هم پيوسته مانند اينترنت شباهت دارد ديدگاهي که کاملا با فرضيه سلسله مراتبي بودن ساختار مغز که در قرن 19 ميلادي ارائه شد متفاوت است.
به گزارش خبرگزاري مهر، شيوه جديدي که براي رديابي سيگنالهاي مغزي بر روي مناطق کوچکي از مغز ارائه شده اتصال نواحي از مغز که با استرس، افسردگي و اشتها در ارتباط هستند را آشکار کرده است.
اين شيوه مي تواند به ارائه نقشه اي کامل و دقيق از سيستم عصبي مغز منجر شود. محققان دانشگاه کاليفرنياي جنوبي با جدا سازي بخشي کوچک از مغز موش در منطقه اي از مغز که با خشنودي و رضايت در ارتباط است، رديابهايي را در نقاط ظريفي از بافت مغز تزريق کردند.
اين رديابها مولکولهايي هستند که با حرکات سيگنالها در سطح مغز درگير نخواهند شد اما با استفاده از يک ميکروسکوپ امکان رديابي و شناسايي آنها وجود خواهد داشت. نکته جالب و جديد در اين مطالعات استفاده از دو نوع ردياب، يکي براي تعيين مسير سيگنالها و ديگري براي تعيين منشاء آنها است. اين شيوه مي تواند چهار سطح از اتصالات عصبي مغز را نمايان کند.
در صورتي که مغز از ساختاري مشابه سلسله مراتب شرکتهاي بزرگ برخوردار باشد، مشابه آنچه عصب شناسان از گذشته آن را باور داشتند نمودار "از سوي " و "به سوي"، خطوط حرکت سيگنالها را به شکل خطوط مستقيمي نشان مي دهد که از مناطقي مستقل به يک واحد پردازشگر مرکزي، يعني دفتر رئيس شرکت، وصل شده اند.اما در عوض دانشمندان توانستند با کمک اين شيوه جديد همپوشاني ميان نقاط متفاوت، مناطقي که تا کنون ارتباط ميان آنها شاخته نشده بود را شناسايي کنند. نتيجه به دست آمده بيشتر به شبکه هاي بزرگ و به هم متصلي مانند اينترنت شباهت دارد تا مدل سلسله مراتبي.مناطق مورد مطالعه دانشمندان، مناطقي از شبکه هاي متصل به هم را نمايان کرد که با استرس، افسردگي و اشتها در ارتباط بودند. فرضيه چنين ساختار به هم پيوسته ايکه براي مدتي مورد بحث و بررسي قرار داشت مي تواند به عنوان ابزاري قدرتمند براي بررسي چگونگي پردازش اطلاعات توسط مغز مورد استفاده قرار گيرد.
بر اساس گزارش بي بي سي، اين مطالعه تنها گوشه اي بسيار کوچک از اتصالات بي شمار موجود در مغز کوچک موش را نشان مي دهد. اما با همپوشاني تدريجي يک منطقه از مغز با منطقه اي جديد و فراهم آوردن نقشه منطقه جديد مي توان به تصوير و الگويي بزرگتر و دقيق تر از اتصالات مغز با منطقه اي جديد و فراهم آوردن نقشه منطقه جديد مي توان به تصوير و الگويي بزرگتر و دقيق تر از اتصالات مغزي دست پيدا کرد.